HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 20:00:30
Als er geen verschillen zijn hoor ik ze niet, het is geen doel op zich.  :)

Ik wilde niet op bovenstaande opmerking reageren....gelukkig kwam daarop de volgende:

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 20:25:40
Vraagggg... zou er iets in die Naim zitten wat 'iets' doet met het geluid?

Als jij dus verschil hoort is het vervolgens een rare vraag die je stelt mede omdat hoe/wat voor jou niet uitmaakt. Toch ?


Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 20:29:10
Oh dus zo kom je aan zoveel posts.  :clapping:

Ik sta bekend om mijn zinloze posts...je opmerkzaamheid verbaast me dus een beetje. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei  9, 2017, 20:33:55
Ik wilde niet op bovenstaande opmerking reageren....gelukkig kwam daarop de volgende:

Als jij dus verschil hoort is het vervolgens een rare vraag die je stelt mede omdat hoe/wat voor jou niet uitmaakt. Toch ?

Het maakt me natuurlijk wel uit, ik probeer me alleen te laten verrassen. Als het horen van verschillen een doel wordt heb je kans dat je verschillen hoort die er niet zijn. Gelukkig heb ik dat niet zo.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 20:36:28
Als het horen van verschillen een doel wordt heb je kans dat je verschillen hoort die er niet zijn.
^^


Je maakt hier onderscheid tussen object(ief) en subject(ief). Ik vind het sterk om dat onderscheid te maken.

Dat is alleen wel strijdig is met de zienswijze dat beleving de waarheid is (het kernargument voor de overtuiging dat tegels iets doen buiten ons hoofd). Als je namelijk aanneemt dat het mogelijk is om dingen t horen die er niet zijn (onderscheid subject/object) is er geen argument meer over voor de overtuiging dat tegels ook daadwerkelijk iets doen.
Gr. Martijn

i2Paq

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 20:25:40
We laten de toekomst even rusten; vandaag is er iemand niet komen opdagen (wel uur vantevoren afgebeld) voor de verkoop van de Naim ND5-XS. Ik had er een afspraak voor afgezegd. Geeft niet, gebeurt me niet vaak. Maar ik had natuurlijk de Naim ook weer aangesloten om hem te demonstreren.

Nu heb ik eens de toslink van de Cisko tv-settopbox op de Naim aangesloten. Leek me leuk, hij zat eerst direct op de Chord Hugo.

Dus via de app kan ik nu de Cisco via de Naim doorsluizen naar de Chord dac.

En nu klinkt het anders dan waar ik de hele dag al naar zit te luisteren. Het verschil is dus alleen (?) dat toslink de Naim in gaat en spdif de Naim uit.

Vraagggg... zou er iets in die Naim zitten wat 'iets' doet met het geluid?

Misschien hoor je "verschil" omdat je neutraler luisterde? Je ging er van uit dat de Naim verkocht zou worden dus beinvloede dat je houding in het luisteren.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

HuubF

Citaat van: i2Paq op mei  9, 2017, 21:48:36
Misschien hoor je "verschil" omdat je neutraler luisterde? Je ging er van uit dat de Naim verkocht zou worden dus beinvloede dat je houding in het luisteren.

Loos alarm. Bij het Songfestival vond ik het geluid wat suf. Met de tv-tuner direct op de dac is het weer ok.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 22:06:00
Loos alarm. Bij het Songfestival vond ik het geluid wat suf. Met de tv-tuner direct op de dac is het weer ok.

T songfestival.....   't staat er echt :D

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dejxng

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 22:33:21
Zapte er per ongeluk langs.  :blush:
Dag Huub,

Ik heb ook gekeken en dacht wat is er toch met het geluid.... Ik heb goed nieuws voor je... het ligt niet aan je spullen maar aan de zangers... mijn god wat een ellende 😂😂😂

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

HuubF

Citaat van: dejxng op mei  9, 2017, 22:43:01
Dag Huub,

Ik heb ook gekeken en dacht wat is er toch met het geluid.... Ik heb goed nieuws voor je... het ligt niet aan je spullen maar aan de zangers... mijn god wat een ellende 😂😂😂

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Mwah België en Portugal vond ik wel goed.  8)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dejxng

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 22:52:24
Mwah België en Portugal vond ik wel goed.  8)
Je hebt gelijk... Portugal was inderdaad goed, leuke jongen.. mooi liedje, prachtige taal en het verhaal erachter is ook mooi.

Ik moest er gewoon even om lachen... 😊😊😊

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

paaj

Roon zélf adviseert om te beginnen met een dikke server van minimaal 1500 euro. De eindeloze ervaring met  software-leveranciers indachtig is het verstandig om dit dan ook maar te doen, zeker omdat ze er zelf niets direct aan verdienen.
...

Echt onzin, met de NUC die je hebt kun je gewoon uit de voeren om PC+DAG nog eens te testen, tenzij je Roon Server op je NAS wil draaien misschien...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

HuubF

Citaat van: paaj op mei  9, 2017, 23:00:22
Roon zélf adviseert om te beginnen met een dikke server van minimaal 1500 euro. De eindeloze ervaring met  software-leveranciers indachtig is het verstandig om dit dan ook maar te doen, zeker omdat ze er zelf niets direct aan verdienen.
...

Echt onzin, met de NUC die je hebt kun je gewoon uit de voeren om PC+DAG nog eens te testen, tenzij je Roon Server op je NAS wil draaien misschien...

Je zult best Roon met een minder zware configuratie kunnen testen. Prima, maar ik wil ook een goede geluidskwaliteit. En dan treedt mijn regel in werking.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 22:33:21
Zapte er per ongeluk langs.  :blush:

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 22:52:24
Mwah België en Portugal vond ik wel goed.  8)

:D :D :D

Citaat van: HuubF op mei 10, 2017, 06:34:12
Je zult best Roon met een minder zware configuratie kunnen testen. Prima, maar ik wil ook een goede geluidskwaliteit. En dan treedt mijn regel in werking.

Je denkt dat de geluidskwaliteit (negatief) kan worden beïnvloed als je het risico met een mindere zware configuratie neemt? Je hebt toch geen enkele praktijkervaring op dit vlak?

HuubF

Ok de situatie alhier...

De Naim heb ik na de afgezegde verkoop maar in de set laten staan. Altijd handig om al luisterend nog eens even langs alle aansluitopties te lopen. Gisteren een grijsgedraaide cd van Fink vanaf Tidal (tijdens de voetbalwedstrijd... aanbevolen!) helemaal uitgeluisterd en dat was erg goed. Er verandert iets in de beleving waardoor het wat coherenter wordt. Het plezier wordt nog steeds vergald door de zoekfunctie from hell.

Dat werkt zo: minimaal twee keer het vergrootglas aantikken, langzaam de letters in het zoekveld zetten anders verwijdert de app ze direct, af en toe mixt de zoekfunctie delen van de string.  >:(
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 10, 2017, 08:39:20
Ok de situatie alhier...

De Naim heb ik na de afgezegde verkoop maar in de set laten staan. Altijd handig om al luisterend nog eens even langs alle aansluitopties te lopen. Gisteren een grijsgesraaide cd van Fink vanaf Tidal (tijdens de voetbalwedstrijd... aanbevolen!) helemaal uitgeluisterd en dat was erg goed. Er verandert iets in de beleving waardoor het wat coherenter wordt. Het plezier wordt nog steeds vergald door de zoekfunctie from hell.

Dat werkt zo: minimaal twee keer het vergrootglas aantikken, langzaam de letters in het zoekveld zetten anders verwijdert de app ze direct, af en toe mixt de zoekfunctie delen van de string.  >:(

Kl@te. Welke Android versie draai je? Lollipop? Voordeel van een iPad is het daarvoor geoptimaliseerde OS, Android kan een drama zijn wat dat betreft.

Je bent toch niet gebonden aan de Naim app? UpNPlayer zou je evt kunnen proberen.

Kjelt

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 17:10:38
SSD voor de snelheid, 2 schijven voor Raid en 1 voor backups.
SSD als cache is eigenlijk alleen voor bedrijven voor schrijven en veel dezelfde files lezen door meerdere clients.
Als je 1 of 2 clients hebt en slechts een 1Gbps (120MB/s) netwerk ga je geen verschil merken.

Voorbeeldje ik heb een NAS 2015xs MET 10Gbps (1200MB/s) en 7 disks in hybrid raid configuratie.
Vanaf een SSD in de pc naar de NAS schrijven dan is mijn bron SSD de bottleneck en eindigt op rond de 500MB/s, de NAS (zonder SSD) is dus niet de bottleneck.
Bij lezen zelfde verhaal, de ssd in de pc waar naartoe geschreven wordt is weer de bottleneck.
Meeste NASsen hebben een aantal GB RAM dat ze ook zullen gebruiken als cache, voor audiostreamen dat relatief kleine bestandjes zijn vergeleken met bv blurays ga je dit echt niet merken, daarnaast zal je 1Gbps netwerk bij jou de echte bottleneck zijn.
Kortom stop het geld in een extra harddisk of grotere harddisks en laat de ssd maar zitten, tenzij je extreem veel tegelijk wilt schrijven zoals bv bij videomontage dan zou het misschien voordelig kunnen zijn.

Siddartha

Heb Zelf ook een maandje met Tidal op proef gedraaid op mijn Lite. Dat ging prima via de Naim app, waarbij de Tidal app geïntegreerd wordt in de Naim app. Dat was op iPhone, dus ik weer bijna zeker dat het met Android te maken heeft.
Overigens vind ik het principe van spotify met connect beter werken, maar dat heeft Tidal niet.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 10, 2017, 08:32:44
:D :D :D

Je denkt dat de geluidskwaliteit (negatief) kan worden beïnvloed als je het risico met een mindere zware configuratie neemt? Je hebt toch geen enkele praktijkervaring op dit vlak?

Toch wel. De meest effectieve hupprogrammaatjes die de geluidskwaliteit op een computer vergroten proberen zoveel mogelijk nutteloze processen te stoppen en/of laden de muziekbestanden eerst in het geheugen. Dus ik vind het tamelijk stom om pittige muzieksoftware op een minimumconfiguratie te draaien. Zeker als ze zelf een supercomputer aanbevelen. Tenzij om te testen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: HuubF op mei 10, 2017, 16:13:49
Toch wel. De meest effectieve hupprogrammaatjes die de geluidskwaliteit op een computer vergroten proberen zoveel mogelijk nutteloze processen te stoppen en/of laden de muziekbestanden eerst in het geheugen. Dus ik vind het tamelijk stom om pittige muzieksoftware op een minimumconfiguratie te draaien. Zeker als ze zelf een supercomputer aanbevelen. Tenzij om te testen.

Waarom zou je meer applicties (en dus processen) gaan draaien om minder processen te draaien. Dat klinkt niet erg effectief :)

Iedere applciatie die je niet nodig hebt die iets met audio doet moet je juist de nek omdraaien.  In windows kun je in je audio player applicatie je DAC als output selecteren. Daarmee bypass je de default 'windows mixer' (die vermindert wel de geluidskwaliteit namelijk). In OSX is dat standaard heel efficient (in iedere applicatie zit de standaard audio output module).

Buffersize voegt op zichzelf ook niets toe. Dat zorgt alleen maar voor meer latency (vertraging). Het is alleen zo dat een lage latency (relatief) veel processorkracht kost. Maar ook dat valt wel mee. Ik draai in 96KHz met 0.82ms latency op m'n laptop.
Alleen als je audio 'glitches' hoort is het zaak om je latency te verhogen door de audio buffer te vergroten. De buffer vangt dan die 'glitches' op.
Daar heb je geen extra applicatie voor nodig want in iedere audio player zelf kun je de buffersize aanpassen in samples of in tijd.

Dus vergeet die applicaties om zogenaamd de geluidskwaliteit te verbeteren en focus gewoon op een zo kort mogelijke output van je player naar je DAC.
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 10, 2017, 18:16:20
Waarom zou je meer applicaties (en dus processen) gaan draaien om minder processen te draaien. Dat klinkt niet erg effectief :)

Gelukkig is daar aan gedacht.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Ik ken dat soort programma's wel. Heb er ook 1 bij mn ouders geinstalleerd. Die kijken wat niet essentieel en niet in gebruik is en stoppen die processen. Maar wat je draait in windows is softwarematig niet relevant als je de windows mixer (en dus heel windows en alle andere processen die dasr op draaien) bypassed.

Hardwarematig kan het inpact hebben als het teveel processor of schijf-lees capaciteit claimt.
Maar je kunt applicaties prioriteren in windows (dus ook dan geen probleem).

En als er onnodige zooi op je pc draait kun je die handmatig killen in taskmanager en uninstallen of of excluden van 'start up'. Wat je niet kent kun je googlen (altijd tig zoekresultaten). Dan leer je snel genoeg wat er op je systeem draait. Je bent ICT'er toch.. Die programmatjes zijn niet voor jou bedoeld Huub! ;)
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 10, 2017, 18:43:45
Ik ken dat soort programma's wel. Heb er ook 1 bij mn ouders geinstalleerd. Die kijken wat niet essentieel en niet in gebruik is en stoppen die processen. Maar wat je draait in windows is softwarematig niet relevant als je de windows mixer (en dus heel windows en alle andere processen die dasr op draaien) bypassed.

Hardwarematig kan het inpact hebben als het teveel processor of schijf-lees capaciteit claimt.
Maar je kunt applicaties prioriteren in windows (dus ook dan geen probleem).

En als er onnodige zooi op je pc draait kun je die handmatig killen in taskmanager en uninstallen of of excluden van 'start up'. Wat je niet kent kun je googlen (altijd tig zoekresultaten). Dan leer je snel genoeg wat er op je systeem draait. Je bent ICT'er toch.. Die programmatjes zijn niet voor jou bedoeld Huub! ;)

Als ICT'er laat ik dat een programmaatje voor mij doen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Tja, dan moet je het zelf weten. In de tijd dat je uitzoekt wat het programma allemaal doet dat je wilt installeren (lijkt me wel handig als je geen worm wilt installeren) kun je ook gewoon je lopende processen evalueren. Anyway.. welk programma heb je het over dan?

Citaat van: MAW op mei 10, 2017, 18:16:20
In windows kun je in je audio player applicatie je DAC als output selecteren. Daarmee bypass je de default 'windows mixer' (die vermindert wel de geluidskwaliteit namelijk).

Dit al gedaan? Dit is nog wel een mooie gratis verbetering namelijk omdat je heel windows overslaat. Wel even oppassen met het volume. Je slaat alle windows rommel over inclusief die volumeschuif :)
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 10, 2017, 19:31:40
Tja, dan moet je het zelf weten. In de tijd dat je uitzoekt wat het programma allemaal doet dat je wilt installeren (lijkt me wel handig als je geen worm wilt installeren) kun je ook gewoon je lopende processen evalueren. Anyway.. welk programma heb je het over dan?

Fidelizer.

Citaat van: MAW op mei 10, 2017, 19:31:40
Dit al gedaan? Dit is nog wel een mooie gratis verbetering namelijk omdat je heel windows overslaat. Wel even oppassen met het volume. Je slaat alle windows rommel over inclusief die volumeschuif :)

Uiteraard.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Hallo Huub,

Ik volg het niet meer helemaal, klinkt de Naim nu inmiddels wel goed met klassiek?