Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarKath

Citaat van: HuubF op juli 14, 2022, 09:11:54
Gelukkig begrijpen wij dat het ook maar een beetje sparrend duwen en trekken is omdat het forum nu eenmaal moet worden gevuld.  ;)

Nou, dat vullen lukt jou aardig. Maar dat is natuurlijk ook de taak van de "Hofleverancier".
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

HuubF

Ondertussen doen de Elacs het opvallend goed in de akoestiek van de woonkamer annex mancave. Na wat schuiven moest ik zelfs het laag wat oppompen; op de achterkant zitten 3 dip-switches voor laag, midden en hoog.

Het zijn in deze setting geen bas-monsters. De Dynaudio's lijken wel 2 subwoofers te bevatten in vergelijking met deze speakers. Aan de andere kant heb ik nu niet meer het gevoel dat de loudness permanent aan staat. Het midden is weer terug en midden/hoog zijn zo natuurlijk dat het totaalgeluid toch erg verslavend is. Op 40 cm van de wand, een beetje ingedraaid, ontstaat een bubbel waarin de speakers verdwijnen.

Er zijn inderdaad niet veel speakers die actief zijn zonder klasse D en DSP. Ik denk dat ik daar maar eens een beperking van maak, dat maakt de keuze een stuk eenvoudiger. Een speaker als de JBL LSR708 valt dan af, terwijl ik denk dat hij geweldig klinkt. Ook de Dynaudio Cores vallen dan af. ATC komt dan weer in beeld want de SCM50a blijft mijn droomspeaker. Van de pro-audio speakers blijven dan de PSI A21M en de Focal Trio's staan. Nog maar even doorsparen dan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

Zou het echt zo zijn dat klasse D in actieve speakers slechter klinkt dan AB?
Ik kan me goed voorstellen dat je op passieve speakers verschil hoort, Rob D hier heeft weleens geschreven dat D hem in magerder in de oren klinkt door het ontbreken van druk in het midlaag.
maar bij een actieve speaker kan daarvoor gecompenseerd worden, en kan door DSP het wisselfilter zelfs vervangen. Dat moet toch ook winst op kunnen leveren?
Ik weet niet of het inderdaad zo is, maar ervan uitgaan dat alleen AB het juiste geluid voor je heeft is wellicht ook een paar deuren onterecht dichtgooien?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Citaat van: Dura op juli 14, 2022, 14:30:05
Zou het echt zo zijn dat klasse D in actieve speakers slechter klinkt dan AB?
Ik kan me goed voorstellen dat je op passieve speakers verschil hoort, Rob D hier heeft weleens geschreven dat D hem in magerder in de oren klinkt door het ontbreken van druk in het midlaag.
maar bij een actieve speaker kan daarvoor gecompenseerd worden, en kan door DSP het wisselfilter zelfs vervangen. Dat moet toch ook winst op kunnen leveren?
Ik weet niet of het inderdaad zo is, maar ervan uitgaan dat alleen AB het juiste geluid voor je heeft is wellicht ook een paar deuren onterecht dichtgooien?

Terechte vraag hoor! Ik baseer me ook alleen maar op mijn eigen, subjectieve ervaringen. Klasse D is high end voor the masses. Maar doe mij maar technologie die mijn setje heel vroeger al zo lekker deed klinken. Maar dan wel beter dan toen natuurlijk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Dat klasse D en DSP is puur in het hoofd van Huub. Huub heeft zelf in het verleden bv al aangeven dat de beste actieve set die hij al heeft horen spelen Kii was. Langs de andere kant vind ik het wel weer goed de Huub er zich bewust van is dat die "fantasie" leeft in zijn hoofd, want hierdoor gaat hij die speakers toch nooit aanvaarden.

Het is dit fenomeen https://youtu.be/Fe_zRiR34uQ?t=227  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Citaat van: HuubF op juli 14, 2022, 15:43:09
Terechte vraag hoor! Ik baseer me ook alleen maar op mijn eigen, subjectieve ervaringen. Klasse D is high end voor the masses. Maar doe mij maar technologie die mijn setje heel vroeger al zo lekker deed klinken. Maar dan wel beter dan toen natuurlijk.
Klasse T dan maar  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

HuubF

Citaat van: katwax op juli 14, 2022, 17:02:54
Dat klasse D en DSP is puur in het hoofd van Huub. Huub heeft zelf in het verleden bv al aangeven dat de beste actieve set die hij al heeft horen spelen Kii was. Langs de andere kant vind ik het wel weer goed de Huub er zich bewust van is dat die "fantasie" leeft in zijn hoofd, want hierdoor gaat hij die speakers toch nooit aanvaarden.

Het is dit fenomeen https://youtu.be/Fe_zRiR34uQ?t=227  ;D

Daar hebben we het wel eens vaker over gehad. Die set kostte rond de 50.000 euro. Ik shop in een wat goedkoper segment.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op juli 14, 2022, 20:25:01
Daar hebben we het wel eens vaker over gehad. Die set kostte rond de 50.000 euro. Ik shop in een wat goedkoper segment.
Ja dat begrijp ik, maar het blijft wel klasse D en DSP, dus het kan wel. Als je enkel Kii Three zou nemen ben je geen 50K kwijt en kan je nog enkele jaren door om verder je "upgrade virus" te onderhouden  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op juli 14, 2022, 23:17:08
Ja dat begrijp ik, maar het blijft wel klasse D en DSP, dus het kan wel. Als je enkel Kii Three zou nemen ben je geen 50K kwijt en kan je nog enkele jaren door om verder je "upgrade virus" te onderhouden  ;)

Wat ik zeg is: als je maar genoeg geld uitgeeft kan klasse D en DSP ongetwijfeld prima werken, zeker als een speaker er omheen is gebouwd. Ik heb de Kii 2 keer gehoord: één keer met een tamelijk gewone aansturing en één keer met Naim als streamer. Die 2e keer klonk het erg goed maar dat kwam ook door de prijzige Naim die ervoor stond.

Dus alleen even 16.000 euro aftikken voor een volledige Kii en dan een paar honderd euro voor kabeltjes en een streamertje is, zeg maar, niet zo mijn ding.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op juli 15, 2022, 06:48:52
Wat ik zeg is: als je maar genoeg geld uitgeeft kan klasse D en DSP ongetwijfeld prima werken, zeker als een speaker er omheen is gebouwd. Ik heb de Kii 2 keer gehoord: één keer met een tamelijk gewone aansturing en één keer met Naim als streamer. Die 2e keer klonk het erg goed maar dat kwam ook door de prijzige Naim die ervoor stond.

Dus alleen even 16.000 euro aftikken voor een volledige Kii en dan een paar honderd euro voor kabeltjes en een streamertje is, zeg maar, niet zo mijn ding.
Dat je de Naim sound mooier als de andere opstelling neemt niet weg dat het klasse D is en DSP, Naim is de streamer en elk signaal dat binnenkomt moet voorbij die DSP en klasse D.
Mijn punt is echter dat je volgens mij jezelf mogelijke combinaties ontzegd omdat je eens een negatieve ervaring ermee hebt gehad, maar langs de andere kant heb je blijkbaar ook al top ervaring ermee gehad.
Eigenljk moet je dan ook klasse A/B eruit laten, want je hebt ook al minder goede versterkers gehad met klasse A/B.

Btw die kabels en Kii, is in mijn ervaring geld in de prullebak gooien, je kan net zo goed de standaard meegeleverde kabels gebruiken  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op juli 15, 2022, 08:15:28
...
Btw die kabels en Kii, is in mijn ervaring geld in de prullebak gooien, je kan net zo goed de standaard meegeleverde kabels gebruiken  ;)

Ik denk dat ik jouw ervaring net zo serieus neem als jij die van mij.  ;)

Klassiekertje.  :inlove:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

De Elac Navisjes doen het nog goed hier. Er lijkt iets van muzikaliteit in geslopen te zijn, het is gewoon lekker om ernaar te luisteren. Wat dat dan is weet ik natuurlijk niet. Wat betreft hifi-values is het ook prima: goeje gitaren, saxige foon, lekker veel inzicht, swing, tamelijk (!) full range. Het laag is opmerkelijk strak maar schreeuwt eigenlijk om een, jawel, subwoofer voor die allerlaagste kick. Maar dat zou een beetje contra-productief zijn want de beoogde vervangers hebben geen subwoofer nodig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

De dynaudio's  al in verkoop Huub 🤔
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Mitch--

Citaat van: HuubF op juli 15, 2022, 09:11:04
De Elac Navisjes doen het nog goed hier. Er lijkt iets van muzikaliteit in geslopen te zijn, het is gewoon lekker om ernaar te luisteren. Wat dat dan is weet ik natuurlijk niet. Wat betreft hifi-values is het ook prima: goeje gitaren, saxige foon, lekker veel inzicht, swing, tamelijk (!) full range. Het laag is opmerkelijk strak maar schreeuwt eigenlijk om een, jawel, subwoofer voor die allerlaagste kick. Maar dat zou een beetje contra-productief zijn want de beoogde vervangers hebben geen subwoofer nodig.

Het klinkt een beetje als schoonmaken met de Franse slag "niet schoon, maar toch lekker fris".... gaat een kort huwelijk worden  :-X
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

MarKath

Na elke wijziging, is Huub wel weer op zoek naar een excuus voor aanschaf van iets anders.

Dit The Bold and the Beautiful seizoen is nog lang niet afgelopen.

Wordt vervolgd!
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

twani

Citaat van: Carrol op juli 15, 2022, 09:20:39
De dynaudio's  al in verkoop Huub 🤔

Dat wordt de zoveelste in de rij die superblij is met de ex Huub apparatuur.

In die zin vervult Huub een onmetelijk belangrijke rol in het welzijn van vele audiofielen.

Keep them rolling Huub!

Maar goed, de Elacs zijn het dus duidelijk niet. Ben nieuwsgierig naar een nieuwe move, waarvan de uitkomst tegenwoordig kennelijk méér wordt bepaald door de inruilmogelijkheid van apparatuur als door een weloverwogen keuze voor een bepaald speaker merk/concept/klank.

Interessant.


Contour

Je kan ook gewoon blij zijn dat Huub zo lekker bezig is met de Hobby, ik ben wel jaloers hoor, niet meer werken, fulltime de hifi in.

MarKath

Citaat van: Contour op juli 15, 2022, 11:25:13
Je kan ook gewoon blij zijn dat Huub zo lekker bezig is met de Hobby, ik ben wel jaloers hoor, niet meer werken, fulltime de hifi in.

Dat noem jij geen werken??????????? ;D
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

katwax

Citaat van: Contour op juli 15, 2022, 11:25:13
Je kan ook gewoon blij zijn dat Huub zo lekker bezig is met de Hobby, ik ben wel jaloers hoor, niet meer werken, fulltime de hifi in.
Het is een hobby op zich, alleen heb ik soms het gevoel dat Huub nog steeds bezig is met het zoeken naar zijn set waarbij hij rust vindt.
Als je als hobby audio toestellen (en aanverwanten) wil luisteren en verschillen ervaren, staat dit mijn inziens los van de hobby om muziek te luisteren.
Volgens mij zijn er hier op het forum wel meerdere te vinden die dit doen, beetje verzamelen en af en toe is wisselen, maar meer uit het feit dat het kan en leuk is, dan echt te zoeken naar die set die rust brengt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Contour

Misschien zou Huub dan twee sets moeten neerzetten, eentje die gewoon goed is zoals de Dynaudio's en een hobby set om mee te tweaken en tunen...

MarKath

Citaat van: katwax op juli 15, 2022, 11:36:26
Het is een hobby op zich, alleen heb ik soms het gevoel dat Huub nog steeds bezig is met het zoeken naar zijn set waarbij hij rust vindt.

Dan is het te hopen dat de zoektocht eindigt voordat Huub zelf eindigt en zelf rust vind.

Hij kan beter nu hard luisteren en straks zacht rusten :blink:
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Markus2

Citaat van: Contour op juli 15, 2022, 11:53:42
Misschien zou Huub dan twee sets moeten neerzetten, eentje die gewoon goed is zoals de Dynaudio's en een hobby set om mee te tweaken en tunen...

Het is utopisch om te denken dat er sprake zal zijn van een vaste set.
Simpelweg uitgaande van het feit dat Huub zijn audiofiele speurneuzerij grenzeloos is. Dat is geen waarde oordeel, maar wel iets wat voor hem de hobby, de hobby laat zijn.
Dus ik zou zeggen; Vooral doorgaan!

;D ;)

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Contour op juli 15, 2022, 11:53:42
Misschien zou Huub dan twee sets moeten neerzetten, eentje die gewoon goed is zoals de Dynaudio's en een hobby set om mee te tweaken en tunen...


Neeeeeeeee
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

gerard123

Het één hoeft het ander ook niet in de weg te staan. Gewoon al wisselend van spullen lekker van de muziek blijven genieten. Natuurlijk ben je al wisselend dan ook veel naar de spullen aan het luisteren maar dat is niet of/of.

HuubF

Citaat van: twani op juli 15, 2022, 10:42:28
Dat wordt de zoveelste in de rij die superblij is met de ex Huub apparatuur.

In die zin vervult Huub een onmetelijk belangrijke rol in het welzijn van vele audiofielen.

Keep them rolling Huub!

Maar goed, de Elacs zijn het dus duidelijk niet. Ben nieuwsgierig naar een nieuwe move, waarvan de uitkomst tegenwoordig kennelijk méér wordt bepaald door de inruilmogelijkheid van apparatuur als door een weloverwogen keuze voor een bepaald speaker merk/concept/klank.

Interessant.

De Elacs zijn het nog steeds wel, hoor! De lat voor een eventuele vervanging ligt weer wat hoger. En de vervanging is weer iets eventueler geworden. En het is voor mij op dit moment even de vraag wat er dan boven die lat zou moeten zitten behalve een wat subwoofer-vervangender laag.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)