Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brt

Ik heb zelf ook de ADI2 dac van RME gehad en stapte daarna over naar een NOS dac; dat vond ik toch wel een behoorlijke stap die in mijn set erg goed uitpakte. Nu speel ik alweer een tijdje met de Sonnet Morpheus (die ook een zeer goede vv is) en die vind ik toch wel met gemak over de RME heen gaan (dat vond ik al van de Musical Paradise dac; maar die heeft geen vv deel). Je zou nog eens in die richting kunnen verkennen, maar als je zo tevreden bent op dit moment zou ik dat ook weer helemaal niet doen ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

MarKath

Men blijft Huub lekker voeren met goedbedoelde adviezen.

Dat levert weer onrust op >:D
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

twani

Citaat van: HuubF op juni  1, 2022, 18:59:14
Ik heb al zo vaak knappe setjes gehad. Alleen ga ik me dan toch weer ergens aan ergeren. Erg tijd- en geldverslindend helaas.

Nu erger ik me nergens aan. Ik weet nog niet of dat komt omdat de set nu top-highend is of dat ik leef in een soort interbellum, met reusachtige verbeteringen in het vooruitzicht.

Een interbellum is altijd fijn. 

HuubF

Citaat van: twani op juni  2, 2022, 08:23:09
Een interbellum is altijd fijn.

Ja zo tussen de 1e en 2e wereldoorlog even lekker helemaal niets!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: brt op juni  1, 2022, 22:58:41
Ik heb zelf ook de ADI2 dac van RME gehad en stapte daarna over naar een NOS dac; dat vond ik toch wel een behoorlijke stap die in mijn set erg goed uitpakte. Nu speel ik alweer een tijdje met de Sonnet Morpheus (die ook een zeer goede vv is) en die vind ik toch wel met gemak over de RME heen gaan (dat vond ik al van de Musical Paradise dac; maar die heeft geen vv deel). Je zou nog eens in die richting kunnen verkennen, maar als je zo tevreden bent op dit moment zou ik dat ook weer helemaal niet doen ;)

De RME is er voornamelijk gekomen vanwege de relatief lage prijs, de pro-audio no-nonsense belofte, de reviews (!) die beweerden dat hij in vergelijking met andere goed-metende dacs in die prijsklasse relatief natuurlijk klinkt en de mogelijkheid om van alles aan te kunnen passen zonder hoorbaar verlies (ik was een beetje gewend geraakt aan Dirac).

Samen met de Dynaudio's pakt dat goed uit, ik hoor nog steeds geen problemen. Een mooie referentie waar ik van uit kan gaan als ik eventueel weer wat anders/duurders wil.

Het nadeel van die muzikale dacs vind ik het gebrek aan resolutie. Pas als je 3000 euro wil uitgeven zal dat wel weer goedkomen maar daar ben ik nog niet aan toe. De Topping D90se dac kun je niet horen naast een Denafrips of een Ayre QB-9 zonder het gevoel te krijgen dat je bij die 2 laatste wat mist.

De huidige set doet niet zijn best om muzikaal te klinken, het is erg rechttoe-rechtaan. Wel heb ik het gevoel dat de studioproduktie zo goed mogelijk wordt weergegeven gegeven de aanschafprijs. Dat zit ongetwijfeld deels tussen mijn oren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mitch--

Citaat van: HuubF op juni  2, 2022, 10:15:15
De RME is er voornamelijk gekomen vanwege de relatief lage prijs, de pro-audio no-nonsense belofte, de reviews (!) die beweerden dat hij in vergelijking met andere goed-metende dacs in die prijsklasse relatief natuurlijk klinkt en de mogelijkheid om van alles aan te kunnen passen zonder hoorbaar verlies (ik was een beetje gewend geraakt aan Dirac).

Samen met de Dynaudio's pakt dat goed uit, ik hoor nog steeds geen problemen. Een mooie referentie waar ik van uit kan gaan als ik eventueel weer wat anders/duurders wil.

Het nadeel van die muzikale dacs vind ik het gebrek aan resolutie. Pas als je 3000 euro wil uitgeven zal dat wel weer goedkomen maar daar ben ik nog niet aan toe. De Topping D90se dac kun je niet horen naast een Denafrips of een Ayre QB-9 zonder het gevoel te krijgen dat je bij die 2 laatste wat mist.

De huidige set doet niet zijn best om muzikaal te klinken, het is erg rechttoe-rechtaan. Wel heb ik het gevoel dat de studioproduktie zo goed mogelijk wordt weergegeven gegeven de aanschafprijs. Dat zit ongetwijfeld deels tussen mijn oren.

Het is dus wachten op een 'ergernisje'  ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

HuubF

Citaat van: Mitch-- op juni  2, 2022, 10:22:28
Het is dus wachten op een 'ergernisje'  ;)

Ja klopt. Zo werkt het nu eenmaal bij mij, ik kan er niets aan doen. En als het ergernisje zich openbaart zit ik de halve dag naar dat ergernisje te luisteren.  ;D

Het hoeft niet perfect te zijn. Maar voldoende resolutie, een evenwichtig geluid, af en toe een verrassinkje, mooi doortekend laag (en midden en hoog), natuurlijkheid, dynamiek, snerpende elektrische gitaar, mooie viool (met kast), P.R.A.T., zich over langere tijd uitstrekkende afrol van pianoklanken, subtiliteit en power moeten er toch wel inzitten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jahtari

Citaat van: HuubF op juni  2, 2022, 10:28:30
Het hoeft niet perfect te zijn. Maar voldoende resolutie, een evenwichtig geluid, af en toe een verrassinkje, mooi doortekend laag (en midden en hoog), natuurlijkheid, dynamiek, snerpende elektrische gitaar, mooie viool (met kast), P.R.A.T., zich over langere tijd uitstrekkende afrol van pianoklanken, subtiliteit en power moeten er toch wel inzitten.
Bescheiden lijstje, huub.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Hannibal_

Citaat van: HuubF op juni  2, 2022, 10:28:30
Ja klopt. Zo werkt het nu eenmaal bij mij, ik kan er niets aan doen. En als het ergernisje zich openbaart zit ik de halve dag naar dat ergernisje te luisteren.  ;D

Het hoeft niet perfect te zijn. Maar voldoende resolutie, een evenwichtig geluid, af en toe een verrassinkje, mooi doortekend laag (en midden en hoog), natuurlijkheid, dynamiek, snerpende elektrische gitaar, mooie viool (met kast), P.R.A.T., zich over langere tijd uitstrekkende afrol van pianoklanken, subtiliteit en power moeten er toch wel inzitten.

Precies!
hoeft niet perfect te zijn, als het daar maar aan voldoet...  ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HuubF

Jahoe!! Rondo Classic Klasu Pro doet het weer. Het ongecomprimeerde klassiek was een tijdje verdwenen vanwege een serverwissel. Althans dat meende ik op te kunnen maken uit een Finse tekst (' Jokainen, joka kääntää tämän takaisin, on uskollinen mutta kriittinen lukija ja on ansainnut ok Serverinen').

In die paar maanden (kennelijk moest de heer Rondo Klasu er ook nog voor sparen) heb ik erg veel Radio Paradise geluisterd, maar normaal is Rondo Classic mijn ochtend en avond niet-nadenken radiostation. Behalve als La Femme op gehoorsafstand is want die begrijpt helemaal niets van dat klassieke gedoe.

Die wil blues, Laura Marling of Eva Cassidy. :crazy:

Edit... Blues vind ik ok, Laura Marling vind ik geweldig maar Eva is helaas een beetje grijsgedraaid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Poeh héé, stoer wijffie wel  :inlove:

Ken r verder niet maar toch...

HuubF

Citaat van: twani op juni  3, 2022, 13:53:26
Poeh héé, stoer wijffie wel  :inlove:

Ken r verder niet maar toch...

Nee is geen dark ambient. Wordt wel lastig dan!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Vandaag het 2e dure component van de 5 (C658, Roksan, C298, ATC, Atlas) verkocht. Die 5 moeten samen tussen de 7500 en 8000 euro opleveren. Ik doe het kalmpjes aan omdat ik tegelijk aan het sparen ben voor de killer-actieve-speaker, dus het mag wel een paar maandjes duren. Daarnaast worden er een hoop kleine dingetjes verkocht zoals kabels en stands. Ik doseer het een beetje, de NAD C298 staat bijvoorbeeld nog niet te koop omdat ik anders de ATC's niet meer kan demonstreren.

Die rust is erg heilzaam voor de verkoopprijzen! Vroeg of laat is er altijd wel iemand die iets nieuw zou willen kopen maar eerst even op Marktplaats kijkt voor een gebruikt (en ingespeeld) apparaat.

Vanochtend moest ik voor een demo nog even de ATC's op de Roksan Blak zetten. Het verschil met de Dynaudio BM15a's was toch wel schokkend. De ATC's zijn extreem strak en gecontroleerd zo zonder subwoofer. Niet slecht, niet lelijk maar wel een gepasseerd station. De Dyno's zijn uitbundiger, gaan een stuk lager en ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik wat mis. Als ik PRECIES in het midden zit tenminste.

Ik ben benieuwd of die killer-actieve-speaker er ooit komt. In principe kan ik hem/haar voor de winter al aanschaffen. Als ik wat heb gespaard en de spullen de deur uit zijn. De Dynaudio's zijn ook nog wel 1000 euro waard bedenk ik me opeens.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

De lat ligt gelukkig niet te hoog.... ::)

Ik denk dat je met een goed omschreven recentie op ASR Wolf of van Oostrum wel in de tas hebt........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

katwax

Leuk dat je die rust hebt nu met de Dyn, maar is dit nu omdat je uitkijkt naar die actieve speakers waarvoor je aan het sparen bent of heb je een bepaalde "sound" gevonden waarbij je geniet van de muziek?
Btw heb je die actieve droomspeakers al eens horen spelen?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

twani

Citaat van: HuubF op juni  4, 2022, 12:18:02
Vandaag het 2e dure component van de 5 (C658, Roksan, C298, ATC, Atlas) verkocht. Die 5 moeten samen tussen de 7500 en 8000 euro opleveren. Ik doe het kalmpjes aan omdat ik tegelijk aan het sparen ben voor de killer-actieve-speaker, dus het mag wel een paar maandjes duren. Daarnaast worden er een hoop kleine dingetjes verkocht zoals kabels en stands. Ik doseer het een beetje, de NAD C298 staat bijvoorbeeld nog niet te koop omdat ik anders de ATC's niet meer kan demonstreren.

Die rust is erg heilzaam voor de verkoopprijzen! Vroeg of laat is er altijd wel iemand die iets nieuw zou willen kopen maar eerst even op Marktplaats kijkt voor een gebruikt (en ingespeeld) apparaat.

Vanochtend moest ik voor een demo nog even de ATC's op de Roksan Blak zetten. Het verschil met de Dynaudio BM15a's was toch wel schokkend. De ATC's zijn extreem strak en gecontroleerd zo zonder subwoofer. Niet slecht, niet lelijk maar wel een gepasseerd station. De Dyno's zijn uitbundiger, gaan een stuk lager en ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik wat mis. Als ik PRECIES in het midden zit tenminste.

Ik ben benieuwd of die killer-actieve-speaker er ooit komt. In principe kan ik hem/haar voor de winter al aanschaffen. Als ik wat heb gespaard en de spullen de deur uit zijn. De Dynaudio's zijn ook nog wel 1000 euro waard bedenk ik me opeens.

Als ik zo lees wat je met de Dyns beleeft zou ik helemaal nergens meer voor sparen...

Hoe duurder de set (actives) die ervoor terugkomt hoe groter de onvrede en onrust zal zijn. (Beitel deze maar vast in de statuten van dit topic. Je gaat m over dik een jaar vast nog eens terug willen zoeken namelijk)

Enne, als je luistert zit je toch in het midden neem ik aan?

HuubF

Citaat van: katwax op juni  4, 2022, 22:37:59
Leuk dat je die rust hebt nu met de Dyn, maar is dit nu omdat je uitkijkt naar die actieve speakers waarvoor je aan het sparen bent of heb je een bepaalde "sound" gevonden waarbij je geniet van de muziek?
Btw heb je die actieve droomspeakers al eens horen spelen?

De sound bevalt me wel inderdaad. Toen ik vanochtend de ATC's nog even hoorde en daarna de Dyno's weer aansloot was ik blij. Dus in een vrij directe subjectieve vergelijking wint de Dyno.

Maar inderdaad, het feit dat er een uitzicht is op meer helpt me om tevreden te zijn met de huidige setting.

En wat dat meer dan zou moeten zijn weet ik niet. Ik heb nog nooit actieve speakers gehoord waarvan ik zou kunnen zeggen dat het mijn droomspeakers zijn. Ik vermoed dat de ATC SCM40a (een gewone SCM40 heb ik in huis gehad) een heel eind komt maar daar heb je dan toch weer een subwoofer bij nodig. Misschien een SCM50a maar die heb ik nog nooit gehoord. Verder ken ik eigenlijk alleen speakers die ook digitale dingetjes doen. En dat wil ik absoluut niet meer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Ik heb gemerkt dat het voor mij heilzaam was eens naar high end sets te gaan luisteren. Ja, goede muziek klinkt hemels maar pop en rock echt minder en slechte opnames echt beroerd. Voor mij maakt het juist dat ik het gevoel krijg op de goede weg te zijn en, alhoewel ik nog niet helemaal van de audiophilia nervosa verlost ben, wel de beperkingen van mogelijk upgraden zie.

Karel van W&W audio heeft me een keer gezegd dat als je het echt goed wilt hebben je eigenlijk drie sets nodig hebt. Ik begin te begrijpen wat hij bedoeld :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

Als een vervelend geluid opeens lekker klinkt, klopt er iets niet met de weergave, toch?

Is het niet beter om te accepteren dat sommige opname gewoon niet zo goed zijn?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Citaat van: jahtari op juni  5, 2022, 08:43:52
Als een vervelend geluid opeens lekker klinkt, klopt er iets niet met de weergave, toch?

Is het niet beter om te accepteren dat sommige opname gewoon niet zo goed zijn?
Het is niet zozeer goed laten klinken, het is meer iets als "te pruimen" of zelfs nog maar "net" acceptabel.

Een trompet kan schel klinken. Echter zijn er dan veel sets die dan ook ineens erg veel last van siblance krijgen. Een beetje zit wel in opnames, maar niet ibij opnames doet men echt veel moeite dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik zoek dus ook niet meer naar de perfecte weergave, ik zoek naar een acceptabel het beste compromis :coffee:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Dat klinkt dus meer als hoop dan werkelijk een bepaalde speaker die je wil. Voor mij was het simpel, ik hoorde de Kii Three en het was liefde op het eerste gezicht + het gemak van actief en ik moest zelfs niet lang nadenken.
Ik zou als ik jouw was toch beginnen luisteren zodat je ook bij de overstap, als je die nodig acht, dan ook zo berust kan zijn als nu met de huidige set.


Tabcam die 3 sets kan je daar al niet in de buurt komen met DSP? Bedoel een minder opname waarbij je bv het hoog wat wil afzwakken, dan moet je er een preset voor, gaat iets goedkopen zijn dan een hele set ervoor neer zetten.
Ik vind dat een set gewoon moet weergeven wat er in de opname zit en dan moet een super opname gewoon super klinken. Er is geen compromis nodig, want eigenlijk straf je dan diegene die de moeite neemt voor de opname enkel omdat er andere zijn die er met de pet naar gooien.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Waarom zou je drie sets "moeten" hebben ?

Zijn opnames in drieeen te verdelen ? Goed, minder, slecht ? Dat zou dan smaak zijn, kan je ook 10 sets nemen. Ook beter voor de zaken van Karel.  :D

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gerard123

Sinds ik het qua apparatuur en akoestiek voor mijn gevoel redelijk voor elkaar heb stoor ik me een stuk minder aan slechte opnames. Een magere mix klinkt mager, een vette mix klinkt vet. Het zij zo.

Rob_Dingen

Citaat van: jahtari op juni  5, 2022, 08:43:52
Als een vervelend geluid opeens lekker klinkt, klopt er iets niet met de weergave, toch?

Is het niet beter om te accepteren dat sommige opname gewoon niet zo goed zijn?
Dat hoeft niet persé.
Heb al eens vaker gezegd dat klankbalans van een speaker heel belangrijk is om nog te kunnen genieten van mindere opnames.
En daarbij is laag weergave zeer belangrijk.
Als je naar een speaker luistert die een mooi midden gebied heeft maar bij de laag weergave wat magertjes klinkt dan worden mindere opnames al snel storend.

Citaat van: katwax op juni  5, 2022, 10:30:06
Tabcam die 3 sets kan je daar al niet in de buurt komen met DSP? Bedoel een minder opname waarbij je bv het hoog wat wil afzwakken, dan moet je er een preset voor, gaat iets goedkopen zijn dan een hele set ervoor neer zetten.
Ik vind dat een set gewoon moet weergeven wat er in de opname zit en dan moet een super opname gewoon super klinken. Er is geen compromis nodig, want eigenlijk straf je dan diegene die de moeite neemt voor de opname enkel omdat er andere zijn die er met de pet naar gooien.
Zonder DSP in een hoek te willen duwen wil niet iedereen dat als pleister op de wond zeg maar.
Het mooie van DSP is dat je er alles mee kan, maar tegelijk kost het ook iets van de weergave.
Jij heb daar zelf geen last van je bent gelukkig met je speaker wat begrijpelijk is maar je kunt niets anders testen, het is zoals het is.
Maar zodra ik DSP in ga voegen in mijn set hoor ik ook waar het ten koste van gaat, zoals Huub daar nu ook achter is gekomen en er zijn nog meerdere op het forum hier die dat hebben ondervonden.
Ik verwacht de komende 10 jaar dat de digitale techniek nog een vlucht gaat nemen en nog een stuk beter word als wat er op dit moment beschikbaar is.

Rob

chansig

Ik heb een positieve ervaring met DSP, zo ken ik er verschillende die ook een positieve ervaring hebben.

En uiteraard heb je sowieso een goede speaker nodig.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.