Welke nieuwe reciever voor mijn B&W MT20 set

Gestart door Ronin79, augustus 12, 2009, 01:28:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke reciever past het best bij de MT20 set van B&W

Rotel 1550
3 (11.5%)
Rotel 1560
4 (15.4%)
Pioneer LX 81
0 (0%)
Pioneer LX 82 (SC-27)
5 (19.2%)
Marantz 8002
5 (19.2%)
Marantz 6004
3 (11.5%)
Anders
6 (23.1%)

Totaal aantal stemmen: 26

Ronin79

Ik ben op zoek naar een nieuwe reciever / versterker voor mijn B&W MT 20 luidspreker set.
Op dit moment heb ik nog een Rotel 1057 (die overigens op marktplaats staat  :angel:  ).

Deze Reviever / set zou ik graag bij Smits in Arnhem willen kopen.

De volgende opties heb ik al gezien .... graag julie commentaar hierop.


* Pioneer LX 81
* Pioneer LX 82 cq. SC-27 (Pioneer Elite ... moet nog uit komen)
* Rotel 1550
* Rotel 1560
* Rotel 1570 + eventueel RMB 1565 (deze optie is mij eingelijk te duur)
* Yamaha 3900
* Marantz SR8002

Of misschien raden julie mij totaal iets anders aan.
De Reviecer / versterker moet er in ieder geval lekker strak cq. modern uitzien.

Mijn aangesloten aparatuur:

Pioneer LX5090H Plasma, Pioneer LX08 Bluray (moet nog hardware-matig regiovrij laten maken), Topfield HighDef HD Reciever, Monster HTS 2600 Clean Power Station, PS3, Xbox 360, Bowers And Wilkins MT20 5.1 Set, Rotel 1092 (vanaf a.s. vrijdag verkocht), Rotel 1057 (in de verkoop).


Alvast bedankt.  :worship:

hifi | Roderick


Ronin79

#2
Is die beter dan bijvoorbeeld de Rotel ?

btw.

Bij mijn speakers staat aangegeven, dat een versterker tussen de 20 en 100 watt goed is (8 ohm)
De Yamaha heeft een opgegeven wattage van 7 x 140 watt. Is dit niet een beetje te hoog voor de MT20 ?
Dat zelfde vroeg ik mijn namelijk ook af bij mijn opgegeven; Pioneer LX81 en de nieuwere LX 82 (SC-27 Pioneer Elite).

Als dat te hoog zou zijn, dan komen nagenoeg alleen de Rotels in de aanmerking .... wat mij een beetje vreemd lijkt, maar wel begrijplijk.

Mijn zwager heeft een Pioneer 51 of LX 71 (hou mij ten goede), maar heeft de MT30 set. Dat zou betekenen dat de LX71 te veel power heeft,
voor zijn 7.1 (B&W MT30) opstelling (2 speakers erbij gekocht).

Graag hier uitleg over ... ik wil per slot van rekening geen 'verkeerde' aankoop doen. Anders gezegd ... ik wil mijn speakers niet verkopen.

mvd.


EDIT:

Het wordt nog moeilijk ook. Heb net nog een paar revieuws gelezen over de LX81, Yamaha 3900, Yamaha Z7, Rotel 1550.
De Rotel klinkt wat beter als de LX81 en de 3900 ... maar mist wel een paar technische speeltjes (zoals auto calibratie).
De Z7 geeft volgends mij alleen beeld weer over HDMI ... en dat is net wat ik niet wou.

Het wordt er niet makkelijker op.

MartijnR

Geen enkele van de genoemde merken/types moet een probleem opleveren met je speakers. Ik kan me voorstellen dat in de meeste gevallen het zelfs een vorm van overkill is. Het lijkt me dus het meest verstandige om gewoon eens naar een set te gaan luisteren, dan kun je het beste beoordelen wat jou het meest aantrekt.

In hoeverre alle genoemde versterkers voldoende en de juiste aansluitingen hebben voor alle randapparatuur heb ik niet naar gekeken overigens.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Ronin79

#4
Dus het maakt niet uit of een versterker / reviever bijvoorbeeld 7 x 190 doorgeeft, terwijl er bij jouw speakers aangegeven staat: 20 tot 100 watt.
Je beschadigd de speakers toch niet als er bijvoorbeeld 150 watt doorheen gaat ... of moet ik dit anders zien ?

Je leest zoveel verschillende meningen online .... dat ik het echt zeker wil weten, voordat ik een nieuwe reciever ga aanschaffen.



Ronin79

EDIT:

Wat zou een betere combinatie zijn:

1)

* Rotel 1550
* Rotel 1520 CD Speler
* AudioQuest of Qed Audiokabels + Bananen Pluggen (Heb nu Monster)

Mijn Huidige B&W MT20's
Mijn Huidige Pioneer LX08 BR
Mijn Huidige Pioneer LX5090H

2)

* Marantz 8002 Reciever
* Marantz SA 8003 SACD Speler of een serie lager.

3)

* Yamaha V3900 Reciever
* Yamaha S700 of S1000 CD Speler

4)

* Pioneer LX-81/ Sc-07 Elite of de LX-82 / SC-27 Elite Reciever
* CD Speler ??

Welke set zou het beste bij mijn apratuur passen ??

Merken, modellen en prijzen zijn niet echt gebonden ... mag ook Cambrige, Denon of NAD zijn.
Alleen wil ik echt niet qua reciever boven de LX81 (of LX82 / SC-27 Elite) prijs gaan zitten (waar ik waarschijnlijk nog wel wat van de prijs af kan praten  :closedeyes: ) Als het op cd speler vlak komt ... € 999 is de absolute top, daaronder mag altijd.

Al met al lijken me de bovenstaande combi's allemaal wel mooi.

Nog een tweede vraag:

Is het erg als een reciever niet beschikt over 1080p of HD video-processing over HDMI ?
Volgends mij; van de bovengenoemde opties, hebben alleen de Yamaha, Rotel en de LX82 deze opties. De Marantz 8002 en de Pioneer LX81
hebben dit niet.

Alvast erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. het is erg moeilijk om een nieuwe set uit te zoeken.
Er is ook zoveel keus. Het een is nog mooier dan het ander.  :crazy:


ps. Mijn huidige set is / was een Rotel 1057 (nog te koop staan) en een 1092 DVD speler (wordt morgen opgehaald).

Roger Black

Citaat van: SillentWolf op augustus 12, 2009, 20:44:31
Dus het maakt niet uit of een versterker / reviever bijvoorbeeld 7 x 190 doorgeeft, terwijl er bij jouw speakers aangegeven staat: 20 tot 100 watt.
Je beschadigd de speakers toch niet als er bijvoorbeeld 150 watt doorheen gaat ... of moet ik dit anders zien ?

Je leest zoveel verschillende meningen online .... dat ik het echt zeker wil weten, voordat ik een nieuwe reciever ga aanschaffen.


Deze wattages zeggen niks. Een AV-reciever in deze prijsklasse kan nooit 7 x 190 w geven, dit zijn meer commerciele waarden.
Maak een lijstje met welke eisen je aan een versterker stelt (zoals bijvoorbeeld HDMI ingangen, 1080p upscalen, lip sync, etc) en kies daaruit 2 of 3 recievers. Ga vervolgens zoals Martijn zegt, eens luisteren. Zo voorkom je een miskoop.

Persoonlijk kies ik liever voor een goede sound dan voor nieuwe audio formaten, maar dat is persoonlijk.

Ronin79

Ik heb op dit moment 24 uur per dag een piep en ruis in mijn oren (sinds verleden week), waar ik helemaal gek van wordt.  Op dit moment, valt er  niet zoveel te luisteren ...  :unhappy:

Wat ik in ieder geval zou willen:

Mooi geluid, zeker met audio. Ik heb namelijk veel Blues en BluesRock muziek (cd's / DVD's) in huis.
Het liefst wel de nieuwe audio formaten, zoals DTS HD. Film kijken doe ik graag (al kan ik me met die piep in mijn oren ... op dit moment niet concentreren)
Een autocalibratie is handig (zeker nu  :sleepy:), maar niet noodzakelijk

Is de videoprocessing over HDMI, van belang ? of is dit niet nodig als je over een goede Plasma en een BR speler beschikt ?

Ik weet wel, dat ik Rotel altijd mooi vind klinken, zeker met de combi van B&W speakers. Maar als bijvoorbeeld Marantz, nu net zo'n mooie combi is (of nog mooier) dan wordt het lastig. Puur gevoelsmatig ..... wat zou jij kiezen ??
Een luister bezoek aan de audiozaak, zal er op dit moment niet inzitten. Vandaar mijn vraag.

x.studio

Er zijn meer speakers kapot gegaan met te lichte versterkers dan andersom. Een te lichte zal eerder vervormen en juist dat is funest. Een te zware klaart de klus op z'n sloffen en of je hem helemaal opendraait heb je zelf in de hand, het gaat vanzelf of gewoon te hard om nog leuk te zijn of je speakers gaan te beroerd klinken bij te hoge volumes waardoor je het volume zelf wel tijdig terugschroeft. Zou me daar niet te druk over maken en mocht je ooit andere (zwaardere) speakers kopen, dan ben je er vast 'klaar' voor.
Ik ken je speakerset niet, maar de versterkers uit je lijstje lijken me ruim overkill en dan doel ik niet op het aantal watts.
Ik zou eerder gaan voor bv een Pioneer vsx-lx50, inmiddels is er de lx51, wat volgens mij weinig toegevoegde waarde heeft. De lx50 is o.a. vanwege de opvolger voor niet al te veel $ (650-700,-) te krijgen en doet alles wat je wil en nog steeds 'power' over.

Ronin79

Dus een 'zware' reciever of versterker is dus geen probleem.

Mijn speakers zijn: Bowers & Wilkins MT 20 5.1 set.

Wat ik wel graag wou; is ongeveer dezelfde kwaliteit als mijn huidige Rotel 1057 reciever.

De LX51 ken ik idd, alleen dan lever ik kwaliteit in tegenover mijn huidige Rotel (althans dat gevoel heb ik)
Een stapje hoger is de LX71 ... die is ook goed, maar hij mist het dynamische wat bijvoorbeeld de Rotel of de
LX81 wel heeft. Hij schijnt wat te kort te komen in de lage tonen (hou mij ten goede ... was een engelse review).
Hij mist tegenover de LX81 wat; 'punch' althans zo noemde de engelse het.

Ik zeg niet dat de 71 niet goed is ... dat is hij namelijk wel. Maar qua geluid; is hij wat minder dan bijvoorbeeld de Rotel.
Aan de andere kant hebben de Pioneers, wat meer technische snufjes ... zoals autocalibratie, ICE, etc.

De rest van de recievers die ik opnoemde zijn idd wat overpowered ... maar de specificaties zijn daar ook naar.
Mocht ik later idd nieuwe speakers kopen (over een paar jaar), dan ben ik er in ieder geval klaar voor.

Tussen 2 haakjes.. wat ik ook mooie speakers vind, is de XT set van B&W  :inlove:
Dat gaat mijn verloofde niet goed vinden (er is ook een kleine onderweg  :clapping: ) en daar is ook geld voor nodig.
Misschien ga ik er nog wel eens voor sparen ... als ik nu begin, dan kan ik het over 10 jaar kopen.  :laugh:

x.studio

Ik heb geen ervaringen met Rotel, heb zelf de lx-70 en moet die auto-calibratie nog eens opnieuw uitvoeren. De huidige calibratie stamt af uit de tijd dat er nog geen gordijnen en vloerkleed lagen en ook nog andere rear-speakers en daar was ik niet happy mee. Heb het handmatig op het gehoor afgesteld en het gebrek aan bas of dynamiek herken ik niet. Kan aardig de glazen in de buffetkast laten rammelen  ;D Nou zijn mijn speakers geheel anders dan jouw set, maar aan de versterker zal het niet liggen.
De nieuwe kleine uk gaat uiteraard voor (feli), kan geen setje tegenop.

Ronin79

Daar heb je gelijk in .... het kleine ukkie gaat voor.
Door omstandigheden, mocht ik toch mijn audioset inwisselen voor wat anders (kom oa. aansluitingen tekort).
De XT serie van B&W mag ik wel hebben .... maar dan als plaatje in een tijdschrift. Op die manier
kan ik er nog lang van genieten  :popcorn:

Hoe staat het met de kwaliteit van bijvoorbeeld een Marantz, tegenover een Yamaha of Rotel ?
Ik heb nog nooit een Marantz gehad. Wel een Sony, maar die had ik een paar jaar geleden ingewisseld (met bijbetaling)
voor mijn huidige Rotel set. Mijn broertje had altijd wel een Marantz, maar dan de goedkoopste versie. Met alle respect
voor hem .... maar dat is, denk ik toch niet te vergelijken met een goede: Rotel, Pioneer, NAD of de door mij genoemde 8002.

Trouwens jij bent best wel modern, met auto calibratie ... ik moet het met de Rotel op het gehoor doen. Stel dat ik wel voor de 1550 van Rotel kies,
dan wordt dat niets ... met die piepen en ruis in mijn oren   :crazy:   ;D



Roger Black

Zo te lezen vind je de sound erg belangrijk wat een versterker geeft. Ik vind zelf Marantz erg lekker klinken, Pioneer ken ik niet zo. Maar wij kunnen je vertellen wat onze smaak is, niet wat jouw smaak is. Daarvoor zal je de versterkers moet horen.

Als je dat echt niet kan zou ik geneigd ben om voor Rotel te kiezen, simpel omdat je tevreden bent met de sound van Rotel. Maar ik adviseer je echt, om te gaan luisteren!

Succes!
Roger

Ronin79

Als dat gepiep / pijn in mijn oren wat minder word (hopelijk), zal ik eens gaan luisteren ... en anders moet ik zowiezo een keer langs gaan.

Ik ben idd. tevreden met het Rotel geluid, maar ik ben ook best wel nieuwschierig naar de 8002 van Marantz. Verder ben ik ook
benieuwd hoe de CD spelers van de beide merken zijn. Afgezien van de klank, vindt ik het uiterlijk ook belangrijk.
De Rotel 1550; in het zilver, ziet er strak uit. Datzelfde geld voor de zwarte versie van de Marantz 8002.

Een ander merk die binnenkort een nieuwe reciever op de markt gooit, is Pioneer. Een amerikaanse site is zeer lovend over de nieuwe
reeks revievers. (SC-27 Elite / LX82) Maar die komt pas rond augustus of later deze kant op.
Deze reciever ondersteund volgends mij wel videoprocessing over hdmi. Als we het over uiterlijk hebben ... deze past ook heel mooi
bij mijn andere aparatuur. zucht .... zoveel keus. Misschien zo eerst maar een  :coffee: zetten.


Roger Black


Ronin79

#15
Dank je ... maar het zal er van de week wel niet van komen.

Weet al iemand iets over de opvolger van de 8002 reciever van Marantz. Ik heb op  :google: gezocht, maar
ik kwam niet verder dan een amerikaanse site, die het over de nieuwe 6003 (of 6004) had.


Ronin79

Vooral als het op design aankomt, past de nieuwe 6004 precies bij de 8003 cd speler.
Al denk ik wel dat de door mij genoemde 8002 reciever wat beter is (oa. met de aansluitingen) De 6004 heeft weer
1080p. videoprocessing over HDMI .... de 8002 heeft dit niet.

Het zou dus mooi zijn als er ook een 8003 / 8004 reciever op de markt komt, met 1080p processing.
Op deze manier wordt de keus waarschijnlijk wat makkelijker kiezen. Wellicht gaat de strijd dan tussen de
Rotel 1550 en de 8002 cq. nieuwe Marantz. Aan de andere kant wil ik Pioneer ook nog niet helemaal afschrijven.

Als ik puur naar het design, van de door mij genoemde recievers kijk .... Dan staan de Rotel, Marantz en de Pioneer toch bovenaan.
Primare is ook een heel mooi merk ... maar mijn te duur. Zeker met het geld wat ik nu ter beschiking heb, is de Primare toch een stapje
te hoog.

Misschien weet iemand wel een audiozaak waar de Primare goedkoper is. Net zo'n zaak als HDMIdiscounter ...... alleen dan met audio   tongue2

Ronin79

#17
Heeft iemand trouwens ervaring met de Harman Kardon AVR 755 ?

Is deze beter als bijvoorbeeld een 8002 van Marantz of een Rotel 1550.

Is deze reciever uberhaubt wel te krijgen in nederland, ik kan er bijna niets over vinden.



marz01

Ik denk dat een andere subwoofer meer verandering gaat geven dan een nieuwe receiver. 
De rotel die je nu bezit is gewoon goed en zal weinig verschil opleveren met een upgrade met deze speakers, het enige verschil is dat je hdmi kan aansluiten en bijbehorende geluidsformaten kan afspelen.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Ronin79

Dat is idd wat ik wou.

Ik wil mijn aparatuur via HDMI aansluiten op de reciever. Opzich is dat nu ook geen probleem, maar ik kom aanslutingen te kort.
Coax heb ik genoeg, maar toslink niet. Analoog aansluiten wou ik eingelijk niet.
Mijn LX08 Bluray en mijn HD Topfield reciever hebben namelijk een Toslink uitgang ipv, een coax.
Hetzelfde geld ook voor de 360 en ps3.

Door een nieuwe reciever te kopen, met genoeg Toslink aansluitingen en 1.3a HDMI, wil ik deze tekort koming oplossen.
Dus ik wil graag een reciever die beschikt over een HDMI videoprocessing (zoals de Rotel, LX82, Yamaha, Marantz 6004 of HK 755), of een
reciever die het complete signaal intact laat, en de video-processing laat regelen door, de LX5090H of de LX08 Bluray.
(Marantz 8002, LX71, LX81)

Gisteren heb ik al de DVD speler verkocht ... nu alleen nog de reciever. (Rotel 1057)

Dat is dus de reden, dat ik een andere set wil. Niet omdat de Rotel niet goed is.


ps.

Wat is beter:

De videoprocessing overlaten aan de recievers, of aan de rand-aparatuur.
En wat is het verschil.
Dit wil ik eingelijk toch zeker weten ivm. met een nog te kopen reciever.

LittleNinja

Bij het doorlezen van het topic lag ik redelijk gelijk met de mening van marz01.

Heb je weleens het effect gehoord van een andere versterker op de MT20 set? Ik denk dat je dit moet gaan uitzoeken om te kijken of het verschil wel zo groot is als dat jij verwacht.

Een vriend van me heeft dezelfde test gedaan en hij is uiteindelijk een andere weg in geslagen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ronin79

Mijn schoonvader heeft er een Harman Kardon op aangesloten, en ik moet zeggen; dat klinkt ook erg goed.
Mijn zwager heeft de MT30, maar die heeft er weer een Pioneer LX71 op aangesloten. Helaas ben ik nog niet bij hem thuis geweest. (ze komen altijd deze kant op).

Wat ik dus weet; Een Rotel en een Harman Kardon klinken goed op deze MT20's. Ongetwijveld zal de Pioneer dat ook doen, anders had mijn
zwager hem niet gekocht. Wel moet ik erbij zeggen; ze hebben alle twee 7.1 en ik 5.1.
5.1 heb ik gekozen, puur om de plaatsing van de speakers. De woonkamer van mijn zwager is anders ngedeeld, en die van mijn schoonvader is
zeker de helft groter.

Welke weg is die vriend van jouw ingeslagen. Het is namelijk niet de bedoeling dat ik de speakers inwissel.
Pas over een jaar of 5 a 7 (mag dan pas van mijn partner  ;D Zeg maar als de kleine ... groter is geworden.  :P

marz01

Er zijn goedkopere oplossingen als je een aansluiting tekort komt:
http://www.kabeltje.com/hq-optische-splitter-p-49.html

En ik zeg niet dat je andere speakers moet aanschaffen maar de subwoofer is de zwakke schakel in je ketting.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Ronin79

#23
LOL .. dan kies ik toch liever voor een mooiere oplossing, incl. de nieuwere surround formaten.

Verkoop van een speaker of sub, heb ik niet mee gerekend.
stel; ik zou een andere sub kopen (wat ik nu niet van plan ben), welke zou dat kunnen zijn ??
Een Rel ? of de Ronde sub van B&W (is € 1000 duurder als mijn huidige sub, en die was € 500)

LittleNinja

Die vriend van me wist meer geluidswinst te behalen met andere speakers. Hij heeft gekozen voor een set KEF iQ9, iQ7 en de iQ6c. Een sub lijkt vooralsnog niet nodig in zijn ruimte ( wat niet wil zeggen dat de set werkelijk tot 20Hz gaat! ).

Maar je lijkt nu wat "van de hak op de tak" te gaan. ;)  Wat wil je nu werkelijk verbeteren? Wat mis je?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"