Tegel voor subwoofer

Gestart door feelgood, maart 28, 2004, 13:28:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

feelgood


Ik wil mijn subwoofer op een tegel plaatsen. Hiervoor heb ik een budget van € 35,- . Lijkt simpel maar ik zit dan nog wel met een aantal vragen  ???:


Hoe groot moet de tegel minimaal zijn (heb een Quake II)?
Welk materiaal is het meest geschikt?
wat zou de minimale dikte moeten zijn?
Waar kan ik het beste een tegel aanschaffen?

Ik weet dat er in het verleden topics over geweest maar bij gebrek aan zoekfunctie probeer ik het nogmaal op deze wijze.

Patrick
Receiver Marantz SR-7400| Projector NEC HT-1000|5 x B&W VM-1 speakers| REL Quake II subwoofer| Pioneer dv-668

Jeroen.

CitaatHoe groot moet de tegel minimaal zijn (heb een Quake II)?
De tegel moet iets groter zijn dan de Quake. Anders past hij er niet op. ;)
Er hoeft echt geen 5 centimeter uit te steken, voor het optische is 1 cm breder al genoeg.
Tenminste dat vind ik zelf wel mooi.
CitaatWelk materiaal is het meest geschikt?
Harde steensoort is het best. Graniet enzo. Maar ook een low budget tuintegel volstaat.
Citaatwat zou de minimale dikte moeten zijn?
2-4 cm dik is ruim voldoende.
CitaatWaar kan ik het beste een tegel aanschaffen?
Tuincentrum, of bij een steenhandel, bedrijven die b.v. grafstenen maken hebben ook vaak een stukje over.


MvGr,

Jeroen

pana

hallo,

heeft tegel onder je subwoofer trouwens ook zin bij een frontfire sub ?
of is het alleen nuttig bij een downfire ?

MarcoV

Het maakt niet uit of je sub front- of downfire is, het gebruiken van een tegel heeft te maken met het (ont-)koppelen van de sub zelf.

Marco

Akosoft

Niet alleen eronder, ook erop heeft zeer positief effect!!  ;)


SiR-ROUND

Tegel 60x30 is prima, kost veel minder dan de 35 eurie...

Vande

Ik heb de KEF model 40b op een marmeren plaat staan van 1 cm dikte, tevens heb ik spikes onder de sub gemonteerd.
Vergeet vooral geen spikes te monteren ivm resonantie.
Beter resultaat is er niet.
PS. gewoon bij een steenboer langs gaan voor een stukje afval marmer.
Kost je in de regel bijna niets.
Succes

Akosoft

Nee hoor, absoluut geen spikes gebruiken bij een sub!! Geeft Rel zelf ook aan! en ik weet uit ervaring dat ze gelijk hebben. Met spikes is het laag absoluut minder strak en zuiver!... ;)

MarcoV

Citaat van: Akosoft op april  3, 2004, 17:53:23
Nee hoor, absoluut geen spikes gebruiken bij een sub!! Geeft Rel zelf ook aan! en ik weet uit ervaring dat ze gelijk hebben. Met spikes is het laag absoluut minder strak en zuiver!... ;)

Voor degenen die hun sub willen koppelen/ontkoppelen: gewoon eerst eens zelf een en ander proberen (tegel, rubber, spikes) lijkt me een beter idee....'absoluut' is namelijk een een groot woord  ;)

Marco

PS Rel schrijft dat inderdaad in zijn manual, maar levert de spikes er gewoon bij  ;)

Walter_PPK

#9
Je wilt twee dingen voorkomen:

1:
Minimale kastresonantie. Kastresonantie geeft vervorming en laat het geluid niet horen zoals het bedoelt is.
Om dit probleem op te lossen maak je bv de sub zo zwaar mogelijk zodat deze inert wordt.

2:
Minimale trillingen doorgeven aan de ruimte. Door trillingen aan de ruimte over te geven gaan vooral houten vloeren meetrillen. Dit meetrillen zorgt weer voor vervorming en geluidsoverlast. Om dit probleem op te lossen moet de speaker ontkoppelt worden aan de ruimte. Dit doe je door het contact oppervlak zo klein mogelijk te maken of door trilling absorbers te gebruiken.

Spikes zorgen ervoor dat de sub ontkoppelt wordt aan de ruimte maar het grote nadeel is dat nu een groot deel van de trillingen door de subwoofer behuizing zelf geabsorbeerd moet worden. Ik zou een sub opzich wel op spikes zetten als het probleem van meetrillen van bv een houtenvloer zoveel kleuring geeft dat het gewenst is om te ontkoppelen. Als je spikes gebruikt zul je het gewicht van de sub moeten verhogen. Dus liever de sub op een marmeren plaat en die plaat via spikes op de grond zetten.
Dat idee van Akosoft die tegels erboven en eronder heeft ziet er heel potent uit. Doordat de onderste steen een slechte trillingsgeleider is ontkoppel je de sub en door de steen erboven op zorg je dat de behuizing minder kans heeft om mee te trillen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

CaveMonkey

Hoi!

Spikes KOPPELEN juist, niet ontkoppelen, daar heb je vibrapods of iets dergelijks voor nodig. Verder klopt het verhaal hierboven. Wat meestal gedaan wordt is de subwoofer koppelen met spikes aan een zware tegel, en deze weer ONTkoppelen van de vloer door bijvoorbeeld halve squashballetjes eronder te plakken.

Groetennnnnn,
Marco

Akosoft

#11
Je moet dat tweaken met tegels niet als DE oplossing maar EEN oplossing zien. In mijn geval, betonnen vloer en laminaat werkt het fantastisch. Ook het in de hoek ipv de kamer in blazen werkt bij mij veeel beter met de Q200. Eerst dicht tegen de muur zetten en langzaam, cm voor cm los trekken tot er lucht ontstaat en de bas het mooist en luidst klinkt. Bassen hebben zo veel meer impact, geen kastresonanties waar te nemen hoe ruig en laag het ook gaat. Het klinkt lekker audiofiel. Resident Evil DTS bv. of Episode II is echt kicken!! Bas wordt als een strakke toon weergegeven zonder te bibberen... Dus geen Brass Brassss maar Bmmm Bmmm..en VOELBAAR! Beetje duidelijk? haha? ;) Gewoon mee experimenteren en tegels zijn niet duur.. Vind je het met spikes beter klinken, dan natuurlijk spikes houden. Je eigen geluidsbeleving moet voorop staan en niet die van je vrienden...  ;)

PaulB.

Citaat van: CaveMonkey op april  5, 2004, 13:10:21
Hoi!
Wat meestal gedaan wordt is de subwoofer koppelen met spikes aan een zware tegel, en deze weer ONTkoppelen van de vloer door bijvoorbeeld halve squashballetjes eronder te plakken.
Klopt, heb deze goedkope tweak(die squashballetjes dus) een maandje of 3 geleden onder m'n tegel geplakt met prima resultaat.

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

EdjeZ

Het makkelijkst is om het gewoon is te proberen. Ruk gewoon 2 stoepstegels uit je oprit (of koop ze bij de boerenbond) en snijd 2 squashballetjes doormidden. Plaats de halve balletjes op de vloer, tegel er op, sub met spikes op de tegel, tegel er bovenop en luisteren maar. Persoonlijk vond ik de bas veeel strakker worden. De sub met spikes op de tegel zetten gaf een nog strakkere bas. Het kost je misschien 20,- euri's, maar dan weet je het tenminste. Zelf horen is geloven.
HT: Panasonic 50VT60, Denon 2807, Denon 2930, Pioneer DVR-630H, Samsung BD5800
Acoustic Energy A109, A107C, A100, REL Q100, Mede8ter 500X2, Mede8ter 400X2

Fotografie: EOS 5D, EF 24-70 2.8L, EF 70-200 2.8L-IS, 550EX, IXUS 860IS

Akosoft

Ik heb tussen te tegels en sub wel speciale anti slip matjes liggen want anders trilt de bovenste tegel langzaam weg..... ;D

Duiker

 ::)

Moeten de balletjes met de bolle kant op de vloer, of
met de bolle kant tegen de tegel??

BOUBOU

Hier een voorbeeldje
volgens mij zijn het vibrapods, maar geeft het zelfde effect als de balletjes
speakers zijn B&W Nautilus 804
http://members.chello.nl/r.o.janssen/HT/C2_New/IMG_0023.JPG

bron:
Website Scarp

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Scarp


BOUBOU

Over posts genereren gesproken....  ;D 8)
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

bryan vd B

hi,

ik zelf heb een betonnen vloer met daarop tapijt.
Heb op de vloer een 60 bij 40 tuintegel gelegt en voor het oog zwart gemaakt.
Vervolgens vibrapods besteld en daarop mijn SVS sub gezet.
Dit gaf voor mij het beste resultaat en een super strak sublaag. ;)

Bryan

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Peerless Monster

 ;D

CitaatOver posts genereren gesproken....   

;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

JAB

Mijn sub staat op de bijgeleverde rubberpootjes op een parketvloer. Het heet zwevend parket omdat de vloer niet op het beton is vastgeplakt, er zit wel een isolatielaag tussen parket en beton.
Nu kan ik een dikke (zware) marmeren plaat krijgen. Heeft het zin om deze plaat te gebruiken en moet de sub dan op de bijgeleverde spikes staan?

Pb

Hallo,

IK heb het iest anders gedaan. 

Rubber mat(deur mat) - 2x 25k kg tuin tegels (op elkaar) - vibrapods - sub ( peerless xls 10)

Het werkt als een zonnetje. Ik heb namenlik een heel dunne houte vloer en op deze manier heeft mijn huisgenoot onder mij het mindste last.

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

patrick_vdb

Hi Jab,

Citaat van: JAB op juni 18, 2004, 00:10:18
Mijn sub staat op de bijgeleverde rubberpootjes op een parketvloer. Het heet zwevend parket omdat de vloer niet op het beton is vastgeplakt, er zit wel een isolatielaag tussen parket en beton.
Nu kan ik een dikke (zware) marmeren plaat krijgen. Heeft het zin om deze plaat te gebruiken en moet de sub dan op de bijgeleverde spikes staan?

Helaas bestaat er niet zoiets als een vast recept van hoe het beste de sub (of andere speakers) te plaatsen. Indien de sub geen last heeft van de trillingen welke in de kast blijven "hangen" (de sub is namelijk ontkoppelt en geeft daarmee geen trillingen door aan de ondergrond) dan is de situatie zoals die is goed. Heeft de sub weldegelijk last van de trillingen welke in de kast blijven hangen (laag klinkt wat rommelig, traag etc maw kan strakker) dan kan koppelen (door een zware tegel - spikes constructie) zeker zijn bijdrage leveren. Aangezien je weer een ontkoppelde houten vloer hebt is het dan wel raadzaam om de tegel niet direct op de vloer te leggen, of je moet de vloer als resonerend vlak willen gaan gebruiken, maar juist weer te ontkoppelen door rubbers ed.

Ook is het rubber voetje van belang bij ontkoppeling. Veelal zijn de bijgeleverde rubberen pootjes van wat slechte kwaliteit, het gewicht van de sub oefent een dermate grote druk op het rubber zodat deze een dermate grote stijfheid krijgt waarin je niet meer spreekt van een ontkoppelende werking.

Mvrg

Patrick


Thecinema

Hallo beste mensen
Ik ben in het bezit van een Rel Strata II subwoofer.
Ik woon op een flat met natuurlijk een betonnen vloer daarop licht zeil.
De subwoofer staat op de bijgeleverde spikes en op een marmeren plaat van 45x34x3cm.
Naar deze opstelling heb ik jaren lang geluisterd met volle tevredenheid.
Totdat ik hier terecht kwam op dit forum.
En las dat het misschien toch nog anders kon gaan klinken.
Ik was nog in het bezit van spikes dus waarom ga ik niet iets ondernemen?
Nu is mijn opstelling zo geworden: spikes onder de marmeren plaat en daarop de subwoofer met spikes.
Het laag is heel strak geworden, de bassen zijn sneller en korter geworden.
Voorheen rolden de bassen meer nu is het meer voelbaar op het lichaam en op de zitbank.
Mijn test muziek was van Toots Thielemans met zijn cd Your Precious Love. Nummer 3 DRIVIN` SOUTH.
Kortom het klink voor mijn gevoel en opstelling een stuk beter!

Mvg, Theo