Canal Digitaal “tests” leidt tot ongenoegen ‘trouwe’ dealers

Gestart door Marcel_T., december 17, 2008, 16:30:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel_T.

15 December 2008

Een aantal handelingen van Canal Digitaal in de satellietmarkt heeft geleid tot ongenoegen in de markt van de gespecialiseerde satelliethandel. Dit blijkt uit een nationale rondgang bij handelaren. Martijn van Hout stelt namens Canal Digitaal dat deze bezig is een aantal 'tests' uit te voeren om nieuwe klanten beter naar zich te kunnen toetrekken. "We doen tests met installateurs en dealers die meedoen in 2 geografisch beperkte gebieden. Dat betekent dat je in dat beperkte gebied soms de handel lastig valt, maar het is beperkt," aldus Van Hout die blijven benadrukken dat het om een test gaat. Volgens Van Hout worden concepten getest om de klanten uiteindelijk voor aantrekkelijke aanbiedingen beter te kunnen bedienen op satelliet en staat feitelijk de nieuwe instroom 'onder druk'.

Gespecialiseerde satelliethandelaren die liever niet met naam in de krant wensen wegens vrees voor zakelijke 'repercussies', zeggen desgevraagd dat de verhoudingen met Canal Digitaal niet goed verlopen. Verwijten zijn dat Canal Digitaal met dubbele tong spreekt, al dan niet onder het mom van tests, alsmede telkens misbruikt maakt van haar machtspositie en de klantendatases die veelal via de handelaren is  aangeleverd. "Als Canal Digitaal een tuner aan gaat bieden voor 59,95 euro aan klanten die voor ons 65 euro ex btw inkoop kost, dan is dat valse concurrentie," zo stelt een van de handelaren. Ook het werken via ketens, hekelt een aantal satelliethandelaren; evenzo het aanbieden van een totale (gesubsidieerde) satellietset voor 99 euro. Ook het wisselende beleid omtrent het certificeringsbeleid omtrent de 'goedkeuring' van satellietontvangers, wordt niet gewaardeerd. Zo zijn de Philips HD-ontvangers die Canal Digitaal in de markt zette, volgens de handelaren eerder een gebrekkig apparaat waar Canal Digitaal miskleunde, en waarvan ze niet kunnen begrijpen dat deze een 'goedkeuring' draagt. Ook het intrekken van goedkeuring-licenties kunnen de handelaren niet waarderen. Dit terwijl een losse smartcard (ex 29,95 euro registratiekosten) voor de klant meestal 79,95 euro kost voor kwalitatief evenzo goede of zelfs beter functionerende ontvangers

Een aantal handelaren stelde Canal Digitaal middels callcentra klanten benadert met het verzoek langs te komen om de installatie even 'na te kijken'. Als klanten dan vervolgens een uitgebreidere installatie blijken te hebben dan Canal Digitaal gewend is, blijkt de Canal Digitaal-monteur deze installatie zo aan te passen dat deze minder mogelijkheden heeft dan voordat die installateur binnenkwam. Hierop heeft de klant de installatie op eigen kosten weer terug aan laten passen, waarbij uiteindelijk de klant ontevreden was en satelliethandelaren stellen de problemen die Canal Digitaal veroorzaakt te moeten oplossen.

Martijn van Hout bevestigt dat Canal Digitaal met klantentevredenheid bezig is, maar stelt expliciet dat niets gebeurd zonder instemming van de klant. Als er problemen zijn, kunnen die volgens Van Hout ter plekke worden opgelost. Dat klachten van klanten hierover zouden bestaan, zijn hem niet bekend. Verder stelt Van Hout "Wij voeren discussie over de aanschafprijs. Wij willen graag de aanschafprijs voor de klant verlagen van een satellietset. Misschien willen dealers deze liever voor 600 euro blijven aanbieden; wij kijken naar een aantal ontwikkelingen en mogelijkheden daarbij", aldus Van Hout die stelde dat deze eigenlijk de discussie met satelliethandelaren liever niet via de media wilde voeren en dat de satelliethandelaren zich ook gewoon direct bij het bedrijf kunnen melden. De klachten zijn volgens de handelaren al in een voor hun weinig constructief overleg tussen handelaren en Canal Digitaal duidelijk gemaakt.
Uit de informatie die uit kringen van de satelliethandel komt, blijkt dat het abonneebestand van Canal Digitaal dalende is. Eerder stelde de toezichthouder OPTA dat het aantal satelliethuishoudens aan het stabiliseren was. Met name Digitenne van KPN blijkt (in de Randstad) nogal een concurrent voor de satelliet te zijn. Sommige handelaren vrezen dat de hardere toon in de markt van Canal Digitaal een gevolg is van het aandeelhouderschap van Providence Equity Partners, een private-equity fonds die via de CDS Coöperatieve een controlerend belang in het bedrijf heeft en eerder aandeelhouder was van het voormalige kabelbedrijf Casema. Martijn van Hout wilde niet ingaan op deze uitingen, maar stelde wel het kwalijk te vinden dat de OPTA hierover rapporteert, terwijl de onafhankelijke telecomtoezichthouder deze informatie niet van de zijde van Canal Digitaal heeft ontvangen, terwijl OPTA juist Canal Digitaal als bron aanvoert.

Aangezien Canal Digitaal de enige satellietaanbieder is van de Nederlandse publieke en commerciële zenders, zijn de satelliethandelaren van mening dat Canal Digitaal haar machtspositie daarin misbruikt. Met name het prijsniveau van losse smartcards, losse CI-modules, alsmede de wijze van de goedkeuringsprocedures van ontvangers evenals het zelf op de markt brengen van satellietontvangers en de directe benaderwijze richting klanten wekt tot wrevel bij de gespecialiseerde satellietzaken die stellen "Canal Digitaal groot te hebben gemaakt."


Bron: http://www.dutchmedia.nl/blog/
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Flexaa

De ellende is dat Canal Digitaal zeer slechte hardware verkoopt en dat de klant opzadelt met inferieure spulletjes en de dealer het mag opknappen.

De Canal Digitaal ontvangers komen niet voor niets als slechtste uit de bus bij de laatste test van de consumentenbond. Zowel de SD als de HD versies.