Marantz AV8801

Gestart door Cobraatje, oktober 13, 2012, 23:00:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MOHTFAN

Gisteren heb ik de av8801 aangesloten. Hierbij ging de audessey meting niet helemaal lekker, maar dat was mijn schuld. Ik moet nl nog 3 interlinks aanschaffen voor de center (voorlopig digitale coax van QED) en surrounds (dropveters)  (en een betere HDMI ipv ~20euro 2m highspeed kabel)) en tijdens de inmeting bleek 1 van de dropveters niet te werken op de center heb daar daarom  de coax kabel tussen gezet. Verder was ik begonnen met de meting terwijl de centrale afzuiging nog open stond, die heb ik na de 75db gelijking dicht gedraaid. Bovenstaande feiten kunnen van belang zijn dat de meting niet helemaal goed is uitgevoerd en dus invloed op mijn eerste bevindingen.

Ondertussen was het al 20:30 dus ben ik maar snel begonnen met het kijken van een film, the karate kid met jackie chan die ook gisteren op tv liep. Doordat mijn vrouw ziek is kon ik haar niet lastig vallen door continue zaken te testen. Wat ik wel deed is een snelle vergelijk met gebruik van de video verwerking uit en aan (waar de keuze op movie viel). Dit lijkt in ieder geval bij deze film een verbetering op te leveren maar zonder een test dvd er in te doen durf ik daar niet te veel over te zeggen.

Dan het geluid. Eerst positief:  WOHoh, dat is echt anders (en een deel van het geluid is iets waar je aan moet wennen), duidelijk veel meer bas (subwoofer is van 40 in movie mode terug naar 22 in movie mode gegaan nadat in jazz deze op 16bd werd gezet door audessey) Ik dacht dat dat veel minder zou zijn doordat het zo zacht staat. De bas is ook grotendeels knal droog geworden, de dynamiek is duidelijk veel meer aanwezig, en geluiden komen merendeels duidelijker naar voren. Surround geluiden leken meer op de achtergrond te zijn, maar toegegeven heb ik deze film nog maar 1x eerder gezien en dus is het verschil dan moeilijk in te schatten kwa surround effecten. Dan het negative: Center spraak is veel te aanwezig dat het onprettig aanhoort, ik bedoel tot het irriterende aan toe (of dit aan deze film ligt of aan eerder omschreven fouten aan mijn kant kan ik niet zeggen op dit moment).

Dan cd's: Wederom duidelijk dynamisch, front 3d is er veel meer, geluiden worden veel meer gedifferentieerd neergezet. Het hoog is alhoewel bij instrumenten vaak lekker, tegelijkertijd bij sommige tonen te. Nu kan het zijn dat de av8801 ingespeeld moet worden om daar wat rust in te brengen (het apparaat stinkt overigens echt erg (nieuw metaal stank)), of er blijven nog te veel akoestische problemen over (die nu duidelijker zijn geworden?)(die ik omstreeks de zomer toch wil gaan aanpakken). Waarschijnlijk een combinatie van. Dan nog iets wat me opviel is dat redelijke opnames in pure niet klonken (voorheen op de sr9 wel) maar in prologic muziek wel zeer aangenaam. Slechte opnames in pure zijn al helemaal niet meer om aan te horen, maar in prologic klinken deze dan weer beter als bij de sr9. Dan goede opnames klinken duidelijk veel beter in pure dan de sr9 maar alles (alle settings) heeft wel last van het hier en daar te veel van het goede in de hogere tonen.

Verder heb ik nog helemaal geen tijd gehad om in menus te kijken van verdere instellingen. Overigens vind ik de bediening niet erg gebruiksvriendelijk (wel de eerste start), en zal ik de gebruiksaanwijzing erbij moeten pakken hoe ik bij sommige zaken kan komen.

Trouwens word de av8801 ongeveer net zo warm als de sr9, ik had al gelezen dat deze warm werd, maar zo warm had ik niet verwacht.

Nu is dit een eerste korte indruk, en zal ik audessey opnieuw moeten runnen, maar eerst ga ik maar wat kabeltjes  aanschaffen anders blijf ik aan de gang daarmee want ik wil wel dat de slechte bekabeling uitgesloten kan worden bij de meting. Ik zal ook een film moeten pakken die ik goed ken.
Aan de andere kant kun je ook weer concluderen dat dit niet een utopiaans apparaat is. Dit apparaat is zeker duidelijk veel beter dan de sr9 kwa voorversterking, maar het heeft zo z'n probleempjes  waarvan ik weet dat diverse opgelost kunnen worden.

2de conclusie kwa prijs is dat ~2600 nog steeds de juiste is , maar als de paar probleempjes opgelost kunnen worden door inspeeltijd,  (deels) beter bekabeling en een juiste audessey inmeting, dan bestaat de kans dat de prijs naar 3000 zou kunnen gaan.
Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

Dennis75

Ik ben zeer benieuwd naar deze machine daar ik van de zomer ook een andere processor wil. Waarschijnlijk ga ik voor de  XMC-1 van Emotiva omdat ik daar een upgradecard voor heb.

Ik zit ook te denken aan de Onkyo pr-5509. De XMC1 is een stuk goedkoper.

Ik ben ook benieuwd hoe hij presteerd tegenover de AV7005 want deze vond ik iets te laid back.

Hoe vind jij de 8801 klinken?
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

Staaled

Die luide center kan met dialog enhancer te maken hebben.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ettepet

Deze voorversterker heb ik ook in bestelling per vandaag, tenminste als ik de gegevens tijdig binnen heb over de betaling.

Op AVS zijn er al redelijk wat gebruikers, met zowel positieve ervaringen (algehele geluidskwaliteit met name) als negatieve (diverse bugs nog).  De Marantz gaat mijn Onkyo 5008 vervangen vanwege het toch ietwat schrille geluid van de Onkyo, en de 11.2 + 4K mogelijkheid en Neo:X op de Marantz.

Ben ook aan het kijken om nog wat extra speakers aan te schaffen naast mijn Seaton CAT12's.  Dat wordt denk ik een veel duurder verhaal dan die Marantz... :D

Staaled

Citaat van: Ettepet op januari 25, 2013, 14:51:32
Deze voorversterker heb ik ook in bestelling per vandaag, tenminste als ik de gegevens tijdig binnen heb over de betaling.

Op AVS zijn er al redelijk wat gebruikers, met zowel positieve ervaringen (algehele geluidskwaliteit met name) als negatieve (diverse bugs nog).  De Marantz gaat mijn Onkyo 5008 vervangen vanwege het toch ietwat schrille geluid van de Onkyo, en de 11.2 + 4K mogelijkheid en Neo:X op de Marantz.

Ben ook aan het kijken om nog wat extra speakers aan te schaffen naast mijn Seaton CAT12's.  Dat wordt denk ik een veel duurder verhaal dan die Marantz... :D
Tijd niet gezien. :)

Ben benieuwd wat jij van de 8801 vindt.

Speel je trouwens nog met de submersives?
En hoe is het met de Danley speakers afgelopen?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ettepet

#130
Citaat van: Hipster op januari 25, 2013, 14:15:53
Die luide center kan met dialog enhancer te maken hebben.
Het loont om het topic op AVS te volgen (linkje).  Dynamic Compression staat bijvoorbeeld default aan bij TrueHD.

Citaat van: Hipster op januari 25, 2013, 15:39:47
Tijd niet gezien. :)

Ben benieuwd wat jij van de 8801 vindt.

Speel je trouwens nog met de submersives?
En hoe is het met de Danley speakers afgelopen?
Mijn audio/video hobby draaide het afgelopen jaar op een laag pitje.  Het gaat om grote bedragen, veel uitzoeken en er zijn nog een hoop andere leuke dingen in de wereld.  Ik wil nog veel dingen op orde hebben, zoals ook nog een zeer goede aansturing voor de Danleys.  Ik heb ze nog maar een keer echt goed gehoord, en dat was met een Melody-buizenamp.  Ik hoop dat de Marantz wat dichter bij ideaal komt, maar ik vrees dat ik toch een (goede, dure) buizenamp moet zien te vinden.

Met die Melodie-amp klonk het zo goed dat ik rillingen kreeg terwijl de eigenaar van de amp op de sweetspot zat en ik eigenlijk maar 1 speaker goed kon horen.  Hallelujah van Jeff Buckley, tientallen keren gehoord op diverse (soms peperdure) systemen maar nog nooit zo 'echt'.  Net alsof je alleen maar ouderwetse stripboekplaatjes kent en je ineens dingen ziet zonder omlijningen.  Het gaat zoals ik al zei nog redelijk wat uitzoekwerk enz. kosten om iets soortgelijks te vinden.

Update: de Marantz is besteld.

KeesN

Ik ben sinds woensdag ook te trotse bezitter van een AV8801, ter vervanging van mijn Rotel RSP-1098.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden - set up is echt een 'piece of cake', en kun je volledig doen vanachter je PC. Gewoon het IP-adres van de Marantz intikken, en je kunt rustig alle instellingen doen. Inclusief aanpassen naamgeving bronnen, een 'Save' maken van alle instellingen, etc.
De Audyssey meting leidde tot een onverwacht resultaat: mijn center speaker zou niet de juiste fase hebben - en dat terwijl alle kabels écht goed lopen .... wellicht in de speaker of eindversterker iets niet correct (?). Na aanpassing was de meeting redelijk snel gerealiseerd. Sub moest wel erg laag.

Het geluid is fenomenaal. De surround bubble is stukken beter dan bij Rotel, en ook de stereo plaatsing (Roger Waters 'Amused to Death') lijkt beter. Maar ja, zonder goede blinde A/B vergelijking, zal het placebo effect ook wel meespelen.

Goede tip is inderdaad het AVS forum te volgen, hier heb ik ook al een aantal goede tips vandaan gehaald.

Voor de liefhebber een opsomming:

Network Reset

When having network connection issues, first try resetting the router and unplugging the 8801 for a few minutes. If still no joy, then try doing a "Network Reset" ... similar to a Microprocessor reset (p. 186) except press/hold the [Pure Direct] and [UP arrow] buttons instead while powering the unit ON. This procedure will reset the network card as well as perform a microprocessor update in the process so ensure to SAVE the config.dat file to a PC using the Web Control function (pp. 106-107) so as to more easily restore your old settings (to include Audyssey).

Audyssey Dynamic EQ / Volume
AV8801 turns on Dynamic EQ and Dynamic Volume by default and one has to return to the setup menu to defeat and/or modify them.
Voor beiden is OFF de beste setting

"Audyssey" = Movie and "Audyssey Flat" = Music

I looked in the marantz audio menu, surround parameter, and, voila, there was a Dynamic Compression (TrueHD) option turned on by default for truehd which was, well, compressing the playback. Turned it off, and the glory was back...

Need some more source name labels?
Here's a nice little tidbit ..... to add and be able to access (5) additional source name labels (AUX3, AUX4, AUX5, AUX 6, and AUX7) to the 8801, simply press/hold the DOWN arrow and BACK buttons on the front panel while powering on the 8801. Enjoy


Als bij opstarten alle zones aangaan

Bij Logitech:
•   set the Power On commoand to be "none" as the input command will power on the unit
•   Devices>Your AVR>Settings>Power Setting
•   Then at
•   Devices>Your AVR>Settings>Adjust Delays
•   Set the Power On delay to 0ms

It turns out that the Marantz discrete IR remote command for Main Zone "Power On", in the Marantz IR spreadsheet with RC-5 Ex. command "16 12 01", turns on ALL the zones (Main Zone and Zones 2, 3, and 4 all turn on).

Power-related commands that work correctly:

- The Main Zone "Power Off" command (in the Marantz spreadsheet with RC-5 Ex command 16 12 02) turns off the Main Zone power (only), but it does not turn off the power for Zones 2, 3, and 4 (as expected).

- The "System Power Off" command (RC-5 Ex command 16 12 13) turns off power to all 4 zones

The original Marantz remote (when set to "MAIN" for the zone to control) turns on only the Main zone when the Power toggle button is pressed. Zones 2, 3, and 4 remain off. However, this is not a discrete command. It's a power toggle, so it is not useful when used in a universal remote where discrete commands are needed.

I programmed my remote to turn on the Marantz by selecting the source (ie. Blu-ray) versus using the "power" button. I haven't had the multiple-zone issue on my end.

Extra remote codes van Harmony
Hey, handy some commands from other Marantz products in the Harmony database not programmed for the 8801;
•   Home Theater EQ toggle
•   Direct to test tones
•   Dynamic EQ toggle
•   Dynamic EQ/Dynamic Vol toggle
•   Audyssey (MultEQ) toggle
•   Favorite Stations
•   Status (Very nice! OSD with way more info than "Info" button gives)<== This is what prompted me to experiment. It was worth it Keep pressing and more even info is given on the signal.


Speaker setup

note that Audyssey didn't set your speakers to LARGE, rather the 8801 did that based on the -3db point passed to it from Audyssey. In fact if Audyssey (the company) had it's way, after running Audyssey, with a capable sub in the setup, the Audyssey software would set all speakers SMALL (as the Audyssey co-founder has mentioned many times in the Audyssey thread). However, sadly that is not the case and the AVR/pre mfrs generally set any speaker to LARGE if it's -3db point is < 50Hz. Setting the front mains to LARGE with the sub set to LFE+Main results in "double bass" which most generally do not prefer once given a few weeks to adjust to the SMALL/80Hz or 60Hz setting.

Bama

Ik heb best interesse in deze Marantz maar ik ben alleen bang dat ik er dan op stereo op achteruit ga en dat is voor mij toch het belangrijkste.

MOHTFAN

Nou, ik heb mijn grootste probleem gevonden, nl de goedkope hdmi (had niet verwacht dat dit zooo veel kon schelen). Deze is vervangen door een korte Audioquest carbon. De dialoque enhancer uitgezet heeft ook iets geholpen. Alles speelt nu prachtig. Beetje extra inspeeltijd voor de laatste %tjes  ;D

De hdmi verbinding heeft ook consequenties voor de video gehad, die van marantz maar toch uitgezet, nu was het origineel toch weer beter. (verschil hier is niet in vergelijking met het verschil van het geluid)

Dennis75, de 8801 is zeker niet laid back, alhoewel je dit met div instellingen wel in die richting kan krijgen.   ;)  Het is nu echt in your face over het hele spectrum en maar toch ook rustig, dus denk wel dat het een optie voor je zou kunnen zijn.

Ik denk wel dat je dit een audiophile voorversterker mag noemen.

Prachtige bas, helaas voor de buren te veel van het goede. Moet hem inperken, LFC toepassen en zachter spelen, vond de 70db volume nou niet zo hard en de sub liep al op 16!. :'(   De kopjes schudde zowat van de tafel, vreemd want dat was hier niet het geval. komt deels door de vloer die deze boven buurman heeft liggen denk ik.

Ik wil verhuizen naar een vrijstaande woning ipv een flat :'( .  Waar is de staatsloterij als je hem nodig hebt. Misschien toch het plafond isoleren  :unhappy:

Conclusie 3: Ik begrijp de consumentenprijs van 3300 nu wel.

Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

Dennis75

Tja, hoop doet leven mbt de staatsloterij.

Ik moet toch even geduld hebben tot de zomer want deze aanbieding van HcHifi.nl blijft toch niet lang duren.

In ieder geval veel plezier ermee!
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

H&C Hifi

Citaat van: Dennis75 op januari 26, 2013, 00:17:50


Ik moet toch even geduld hebben tot de zomer want deze aanbieding van HcHifi.nl blijft toch niet lang duren.

Tzt gewoon een PM doen  ;)

MOHTFAN

Speaker setup (gisteren)

Daar had de 8801 ook bij mij een en ander raar gedaan, de htm1 op small en de kleine 663's op full. Ik heb dit maar handmatig aangepast en alles op small gezet, met aangepaste x-overs maar nu op educated hz. Moet in de toekomst een REW meeting doen om te kijken wat de uitwerkingen precies zijn. Of ik op LFE of LFE+main moet gaan lopen ben ik nog niet uit, daar zal ik nog wat tijd in moeten steken, maar ik ben nu ziek, dus heb er even geen zijn in moeilijk te doen.

Verder

Ik heb overigens 3 interlinks (audioquest diamondback) in bestelling om de foute tijdelijke interlinks te vervangen. Aangezien de hdmi veel uitmaakte denk ik dat de center verder tot rust zal komen, en de surrounds tot een wat betere surround zullen zorgen, zeker aangezien dat de av8801 erg gevoelig lijkt voor rommel. Van alles wat ik erover gelezen heb was ik vrijwel overtuigd dat een hdmi alleen kwa lengte verschillen/problemen zou kunnen geven. Nu heb ik dit zelf ervaren nu ik uiteindelijk ook geheel over ben naar hdmi dat dat in ieder geval in het hoger sigment niet klopt (ging over een 1m carbon en 2m cheapo MM kabel). Dus als je een av8801 wil aanschaffen zorg dan dat je in ieder geval alle goede bekabeling  (naar eigen smaak) in huis hebt, dan zit je al snel op 90% of zo van wat de 8801 in je setup aan kan. Rest dan alleen wat inspeeltijd en de juiste setting vinden voor je zelf.


Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

bmateijsen

Citaat van: MOHTFAN op januari 26, 2013, 15:18:48
Speaker setup (gisteren)

Daar had de 8801 ook bij mij een en ander raar gedaan, de htm1 op small en de kleine 663's op full. Ik heb dit maar handmatig aangepast en alles op small gezet, met aangepaste x-overs maar nu op educated hz. Moet in de toekomst een REW meeting doen om te kijken wat de uitwerkingen precies zijn. Of ik op LFE of LFE+main moet gaan lopen ben ik nog niet uit, daar zal ik nog wat tijd in moeten steken, maar ik ben nu ziek, dus heb er even geen zijn in moeilijk te doen.

Alleen LFE.

CitaatVerder

Ik heb overigens 3 interlinks (audioquest diamondback) in bestelling om de foute tijdelijke interlinks te vervangen. Aangezien de hdmi veel uitmaakte denk ik dat de center verder tot rust zal komen, en de surrounds tot een wat betere surround zullen zorgen, zeker aangezien dat de av8801 erg gevoelig lijkt voor rommel. Van alles wat ik erover gelezen heb was ik vrijwel overtuigd dat een hdmi alleen kwa lengte verschillen/problemen zou kunnen geven. Nu heb ik dit zelf ervaren nu ik uiteindelijk ook geheel over ben naar hdmi dat dat in ieder geval in het hoger sigment niet klopt (ging over een 1m carbon en 2m cheapo MM kabel). Dus als je een av8801 wil aanschaffen zorg dan dat je in ieder geval alle goede bekabeling  (naar eigen smaak) in huis hebt, dan zit je al snel op 90% of zo van wat de 8801 in je setup aan kan. Rest dan alleen wat inspeeltijd en de juiste setting vinden voor je zelf.




MOHTFAN

Aha, alleen LFE. Zo staat het momenteel ingesteld, hoef ik dus geen tijd in te steken, bedankt
Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

Ettepet

Tip: kijk voor voordelige (en prima) interlinks (met name XLR) ook bij grotere pro-audio winkels, zoals Feedback.  De marges zijn daar zoveel lager dan in de audiowereld dat ik regelmatig in de lach schiet als je ziet wat ik voor een kwalitatief zeer goede kabel kwijt ben (of koppelstukjes).  Vooral met actieve speakers en subwoofers is dat ideaal.  Ik ben blij dat een groot deel van de betere audiospullen niet esoterisch hoeft te worden aangesloten om het beste eruit te halen.

Bama

Iemand een idee hoe de 8801 zich verhoudt tov een arcam av9 wat betreft stereo?

Of eventueel de hele set in combinatie met de p7 er bij.


Ettepet

#141
Citaat van: TonBert op januari 26, 2013, 17:58:15
Iemand een idee hoe de 8801 zich verhoudt tov een arcam av9 wat betreft stereo?
Lastig in te schatten zonder directe vergelijking en zonder te weten hoe je de 8801 wilt gebruiken.  De AV9 was/is heel goed als analoge voorversterker, dus het zou heel goed kunnen dat het (puur) analoge deel (wat) beter is dan die van de Marantz (als dat je vraag is).  Op AVS ben ik de vergelijking nog niet tegengekomen, en op AVForums heeft zo te zien nog vrijwel niemand de 8801.

Bama

#142
Citaat van: Ettepet op januari 26, 2013, 18:39:44
Lastig in te schatten zonder directe vergelijking en zonder te weten hoe je de 8801 wilt gebruiken.  De AV9 was/is heel goed als analoge voorversterker, dus het zou heel goed kunnen dat het (puur) analoge deel (wat) beter is dan die van de Marantz (als dat je vraag is).  Op AVS ben ik de vergelijking nog niet tegengekomen, en op AVForums heeft zo te zien nog vrijwel niemand de 8801.

Bij mij is het 90% stereo en mijn linn ds is analoog aangesloten op de av9.

Ik heb vroeger vrij veel Marantz gehad en was er altijd erg tevreden over maar heb het idee dat de kwaliteit is afgegleden van Marantz.
Mijn laatste Marantz receiver was de sr14 en die schaal ik op een of andere manier hoger in, die was ook van de premium line.

Zit nu ongeveer 5 jaar bij Arcam en ben blij met het geluid.
De av9-p7 combi is ook iets van 10.000 euro en deze set is dus de helft. Ik zie net dat mijn eindversterker 13kg zwaarder is ook, dat zal ook niet voor niks zijn.
Nu gaan technieken erg snel en de av9-p7 had zijn oorsprong in 2006 dus het kan zijn dat er betere technieken in zitten die minder kosten maar ben bang dat de Arcam set toch op een hoger niveau staat en dat de Marantz set meer bovenin de consumer markt zit.
Als ik me vergis hoor ik dat graag natuurlijk.

danielo

#143
Citaat van: Ettepet op januari 26, 2013, 18:39:44
Lastig in te schatten zonder directe vergelijking en zonder te weten hoe je de 8801 wilt gebruiken.  De AV9 was/is heel goed als analoge voorversterker, dus het zou heel goed kunnen dat het (puur) analoge deel (wat) beter is dan die van de Marantz (als dat je vraag is).  Op AVS ben ik de vergelijking nog niet tegengekomen, en op AVForums heeft zo te zien nog vrijwel niemand de 8801.

Zonder een hele lang discussie te starten denk ik dat het uitmaakt of je gebruikt van audyssey XT32 voor dingen (zelfs in puur mode zeg maar). Iedereen die muziek doet zou op zijn minst mee moeten testen een tijdje. Daarna een conclusie trekken. Indien het een 'upgrade' voor je  (in jouw kamer) dan zie ik niet hoe de AV9 in de buurt kan komen.

Na tuning is hier (denon avp) altijd beter met dan zonder XT32.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

MOHTFAN

Citaat van: danielo op januari 26, 2013, 18:52:08

Na tuning is hier (denon avp) altijd beter met dan zonder XT32.


Ja daar lijkt het ook op bij de av8801, want iedere keer ga ik toch over naar iets met audessy aan.
Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

Ettepet

Citaat van: danielo op januari 26, 2013, 18:52:08
Zonder een hele lang discussie te starten denk ik dat het uitmaakt of je gebruikt van audyssey XT32 voor dingen (zelfs in puur mode zeg maar). Iedereen die muziek doet zou op zijn minst mee moeten testen een tijdje. Daarna een conclusie trekken. Indien het een 'upgrade' voor je  (in jouw kamer) dan zie ik niet hoe de AV9 in de buurt kan komen.

Na tuning is hier (denon avp) altijd beter met dan zonder XT32.
Zoals je ziet (en ik al inschatte) gaat het TonBert vooral om de kwaliteit van het analoge gedeelte van de voorversterker.

Helaas zitten de audio/video forums vol met mensen die denken dat Audyssey hèt nirvana is op audiogebied, en dat continu en luidkeels (in geschreven vorm :P) uitdragen.

Er zijn 2 heel duidelijk verschillende belevingen van audio:
1. zo puur mogelijk (vaak toch met allerlei bewust gepruts in de schakelingen en bekabeling om de aangenaamste klank te krijgen), en
2. flink gecorrigeerd en aangedikt (Audyssey bijvoorbeeld).

Alsof je van pure koffie houd of veel liever een lekkere bak cappuchino met extra veel suiker.

---
Om de eerste groep te begrijpen zijn de volgende 2 dingen van belang:
- Het horen van het geweldig precieze middenbereik van een stel goed aangestuurde Quad-luidsprekers, en
- het besef dat een groep mensen (musici bijvoorbeeld) een flink groter hersendeel hebben voor hun gehoorbeleving.

De luidspreker is voor deze mensen veelal een lens of raam waar ze heel exact een deel van de opname mee waarnemen.  Audyssey richt zich vooral op de totaalbeleving (bascorrectie, frequentiebalans, heel veel details hoorbaar maken), maar je bent door alle filters en bewerkingen wel de 1-op-1 lens kwijt.  Een analogie is of je zelf naar een wedstrijd gaat, of thuis kijkt via 10 camera's.  Beiden hebben voordelen (afhankelijk van je voorkeuren), maar de beleving is totaal anders.  Waar >90% zegt: ja thuis zie ik het veel beter en zit ik droog enz. zal een ander deel zeggen: ik kijk liever waar ik zelf op wil letten zonder het geouwehoer van die commentator enz.

Waar ik op doel is: waar de Arcam ongetwijfeld in veel opzichten weggevaagd zal worden door een Audyssey gedreven Marantz zal diezelfde Marantz mogelijk een stap achteruit zijn als je de voorversterker wilt gebruiken als 1-op-1 lens.

Ben vandaag goed aan het afdwalen merk ik. :D

MOHTFAN

Een ipad of een android device als controler zou, denk ik, wel lekker werken, alleen heb ik die niet, want het werkt met de pc makkelijker alleen een beetje traag. Alleen valt me op dat je niet alles op de pc kan zien zoals de kb van een station, wat ik wel via een monitor kan zien  :confused:  Misschien is er nog meer dat ik niet heb gezien?

nu nog gratis software voor de pro voor finetuning :devil:

Belachelijk wat ze ervoor willen in de us, zou inclusief moeten zijn met gebruik van de meegeleverde mic. Ok is geen highend mic, maar dan zijn er opties voor mensen die graag gebruik willen maken van de profies die dan ook net meer krijgen en voor diegene die zelf willen sleutelen. Er zijn hobbyisten en mensen die in de winkel stappen met wat kan ik krijgen voor 5 ton om het andere extreem maar te noemen.



Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

Kjelt

Citaat van: Ettepet op januari 26, 2013, 19:49:30
Er zijn 2 heel duidelijk verschillende belevingen van audio:
1. zo puur mogelijk (vaak toch met allerlei bewust gepruts in de schakelingen en bekabeling om de aangenaamste klank te krijgen), en
2. flink gecorrigeerd en aangedikt (Audyssey bijvoorbeeld). 
Ik zelf denk dat de zo puur mogelijke liefhebber nooit stereo via een processor moet gaan beluisteren maar altijd via een stereo voorversterker. Alleen hoor je dan direct de beperking van de akoestiek van je kamer terug in het geluid. Audyssey corrigeert dit maar volgens mij zet het niet dik aan. Het matigt juist de excessen en versterkt de beperkingen iets om het geheel recht te trekken. Maar helaas is het allemaal een benadering en zou je eigenlijk voor ieder type muziek en luisteraar dit anders willen doen ipv 1 standaard oplossing.
Anyway, als je een echte stereo liefhebber bent koop daar dan een dedicated set voor en switch met een schakelaar desnoods de frontluidsprekers met je ht set. Je zult zelfs in een 20k ht set nooit stereo op datzelfde niveau krijgen al is het alleen door alle verstoringen van alle onnodige componenten die in je processor zitten.

danielo

Citaat van: Ettepet op januari 26, 2013, 19:49:30
Zoals je ziet (en ik al inschatte) gaat het TonBert vooral om de kwaliteit van het analoge gedeelte van de voorversterker.

Helaas zitten de audio/video forums vol met mensen die denken dat Audyssey hèt nirvana is op audiogebied, en dat continu en luidkeels (in geschreven vorm :P) uitdragen.

Prima mensen, ik blijf iedereen die zoveel geld uitgeeft het advies geven beide te proberen in hun eigen kamer en dan zelf de conclusie te trekken of en hoe je bepaalde tools inzet of dat nu hardware, software of de kamer is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

AbZ

Citaat van: Ettepet op januari 26, 2013, 19:49:30Om de eerste groep te begrijpen zijn de volgende 2 dingen van belang:
- Het horen van het geweldig precieze middenbereik van een stel goed aangestuurde Quad-luidsprekers, en
- het besef dat een groep mensen (musici bijvoorbeeld) een flink groter hersendeel hebben voor hun gehoorbeleving.
Fyi, dat van die hersenen is op z'n best half waar (voor musici) maar gaat over heel andere dingen en heeft er helemaal niets mee te maken.