Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

raindog

Citaat van: Antoine op juli 31, 2013, 19:23:05
Voor de grap dat 'fluidity' topic eens opgezocht. Wat is dat voor een flapdrol die A.S.? Daar zal ik dus nóóit wat van kopen...  :crazy: :D

Ik vind zijn stelling ook apart maar wel intrigerend. Hij heeft trouwens wel gelijk dat je zijn stelling alleen maar kunt bestrijden door (wetenschappelijk) aan te tonen dat een dure versterker wel degelijk anders klinkt. En eerlijk is eerlijk, wie van ons test echt blind op een exact gelijk volume? Ik zou het in ieder geval wel eens willen proberen en vermoed dat de verschillen in ieder geval minder groot zijn dan wij met z'n allen nu denken. Maar dat er geen verschil is vind ik moeilijk te geloven. Dan zou namelijk blijken dat ik mijzelf jaren lang voor de gek heb gehouden. 

Nu denk ik sowieso dat blind luisteren de verschillen kleiner maakt in plaats van benadrukt. Het zal niet voor niets zijn dat je bij dealers eigenlijk nooit blind kunt luisteren. 

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

tompj

#3151
Onthoud wel dat de man een set van zijn duurste luidsprekers beschikbaar stelt aan degene die onder genoemde gecontroleerde omstandigheden vschil hoort tussen versterkers. Hij heeft nog geen paar hoeven weggeven....

Ik weet ook niet of hij gelijk heeft, maar noch op theoretische gronden, noch in praktijksituaties is zijn ongelijk aan te tonen.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Martijn M

#3152
Ik heb het al vaker gezegd: in een gecontroleerde test kan ik verschillen makkelijker horen dan in een in audiofiele kringen meer gebruikelijk test. Om uit te sluiten dat suggestie een loopje met met neemt, doe ik een test indien mogelijk blind. Verschillen tussen apparaten zijn sowieso veel kleiner dan vaak wordt beweerd, maar ik durf niet zoals Alan Shaw keihard te stellen dat er geen klankverschillen zijn tussen versterker. De uitdaging durf ik echter niet aan te gaan:

http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?1569-Integrated-Amp-for-SHL5-(and-amp-comparisons)&p=18290#post18290
Dutch & Dutch

tompj

Citaat van: Antoine op juli 31, 2013, 19:23:05
Wat is dat voor een flapdrol die A.S.? Daar zal ik dus nóóit wat van kopen...  :crazy: :D
In ieder geval werken zijn spullen fatsoenlijk en zoals beloofd....kun je niet van alle audio zeggen zoals jij als geen ander weet.... ;)
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

Citaat van: raindog op juli 31, 2013, 19:55:11
Ik vind zijn stelling ook apart maar wel intrigerend. Hij heeft trouwens wel gelijk dat je zijn stelling alleen maar kunt bestrijden door (wetenschappelijk) aan te tonen dat een dure versterker wel degelijk anders klinkt. En eerlijk is eerlijk, wie van ons test echt blind op een exact gelijk volume? Ik zou het in ieder geval wel eens willen proberen en vermoed dat de verschillen in ieder geval minder groot zijn dan wij met z'n allen nu denken. Maar dat er geen verschil is vind ik moeilijk te geloven. Dan zou namelijk blijken dat ik mijzelf jaren lang voor de gek heb gehouden. 

Nu denk ik sowieso dat blind luisteren de verschillen kleiner maakt in plaats van benadrukt. Het zal niet voor niets zijn dat je bij dealers eigenlijk nooit blind kunt luisteren. 



Ik probeer versterkers wel degelijk level-matched te vergelijken. Meer dan een testtoon en een multimeter zijn niet nodig... Dit doe ik voor mezelf, maar doe dit op verzoek ook bij demo's met klanten. Moet zeggen dat verschillen met gematchte levels soms overtuigender kunnen zijn, omdat volumeverschillen je echt op het verkeerde been kunnen zetten.

Deleted member

Heb niet eerder blinde/level matched testen gedaan maar ik kan me 100% niet voorstellen dat ik 't verschil niet ga horen tussen een autoradio van 150 dollar en mijn huidige versterker. Niet op m'n eigen luidsprekers in elk geval. En voor ik de uitnodiging krijg van deze of geen om 't in m'n eigen set uit te proberen, nee bedankt: jij hebt gelijk, ik beeld 't me inderdaad in. ;D (Ik hoef 't mezelf of anderen ook niet te bewijzen)

Citaat van: tompj op juli 31, 2013, 20:16:24
In ieder geval werken zijn spullen fatsoenlijk en zoals beloofd....kun je niet van alle audio zeggen zoals jij als geen ander weet.... ;)

Je doelt op de inmiddels vrijwel opgeloste Devialet issues rond wireless streaming waar een prima workaround voor beschikbaar is geweest al die tijd? Te flauw, en compleet niet vergelijkbaar aangezien we 't daar over software hebben, ga ik dus niet eens op in verder.

raindog

#3156
Citaat van: garmtz op juli 31, 2013, 20:16:47
Ik probeer versterkers wel degelijk level-matched te vergelijken. Meer dan een testtoon en een multimeter zijn niet nodig... Dit doe ik voor mezelf, maar doe dit op verzoek ook bij demo's met klanten. Moet zeggen dat verschillen met gematchte levels soms overtuigender kunnen zijn, omdat volumeverschillen je echt op het verkeerde been kunnen zetten.

En helemaal blind demonstreren, doe je dat ook wel eens? Dus de klant niet vertellen waar hij naar luistert?

Ik zou best eens een blinde test willen doen met vijf versterkers tussen de 300 en 10.000 euro. Doen we dat met een decibel meter en een meerdere paar oren dan komen we toch al een heel eind richting het wetenschappelijke. Kunnen we daarna verloten wie het paartje de M40.1 mee naar huis mag nemen... ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

#3157
Citaat van: raindog op juli 31, 2013, 20:45:29
En helemaal blind demonstreren, doe je dat ook wel eens? Dus de klant niet vertellen waar hij naar luistert?

Ik zou best eens een blinde test willen doen met vijf versterkers tussen de 300 en 10.000 euro. Doen we dat met een decibel meter en meerdere paar oren dan komen we toch al een heel eind richting het wetenschappelijke. Kunnen we daarna verloten wie het paartje de M40.1 mee naar huis mag nemen... ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Citaat van: raindog op juli 31, 2013, 20:45:29
En helemaal blind demonstreren, doe je dat ook wel eens? Dus de klant niet vertellen waar hij naar luistert?

Ik zou best eens een blinde test willen doen met vijf versterkers tussen de 300 en 10.000 euro. Doen we dat met een decibel meter en een meerdere paar oren dan komen we toch al een heel eind richting het wetenschappelijke. Kunnen we daarna verloten wie het paartje de M40.1 mee naar huis mag nemen... ;D

Ik geloof best in blind of dubbel blind, maar niet in ABX... Laat me dat uitleggen... Als ik je A laat horen en daarna B en ik switch daar zo vaak tussen als je maar wilt, waarbij het voor jou steeds duidelijk is of A speelt of B, is het meestal goed te doen om een voorkeur te hebben voor een van de twee. Hierbij zal ik dan niet zeggen WAT A is en WAT B is, ik zeg je alleen of A speelt of B speelt.

Ga ik nu A OF B aan je laten horen (ABX dus), is mijn mening dat de hersenen niet meer in staat zijn de verschillen te duiden, aangezien je hersenen een superpositie doen van A en B en hierdoor ben je verward, waardoor subtiele verschillen wegvallen. Vele objectivisten zeggen dan dat de verschillen niet bestaan, ik zeg dan dat het ABX principe hier niet werkt.

Wat een ABX aan moet tonen, is of de verschillen groot genoeg zijn bij een dergelijke zeer verwarrende test. Mijn mening? Pas als de verschillen echt behoorlijk evident zijn, zal de ABX verschillen aantonen, terwijl een A/B vergelijk zonder 'X' voor een luisteraar een veel duidelijker resultaat kan laten horen.

Dit verklaart ook, waarom veel personen die eerder gewoon verschillen hoorden tussen bijv. kabels, dit na het eens ondergaan van een ABX test opeens beweren dat ze daarvoor zichzelf voor de gek hielden. Naar mijn mening houden die mensen zich echter pas na de ABX test voor de gek, door domweg hun eigen waarnemening te negeren.

Heb dit al een tijdje willen uitspreken (het is een mening en een hypothese), maar wil in dit topic hier eigenlijk geen verdere discussie over, want het heeft weinig met Harbeth speakers te maken.

Martijn M

Garmt, het is me niet helemaal duidelijk wat je tegenstaat aan ABX. Je stelt dat het prima is om A en B te laten beluisteren en te vragen welk van de twee geprefereerd wordt. Mag je de test vervolgens nog eens doen met dezelfde apparaten, waarbij de identiteit van A en B random bepaald is? Op die manier kun je bepalen of de preferentie van de luisteraar consistent is.
Dutch & Dutch

garmtz

Citaat van: keyser op juli 31, 2013, 21:16:27
Garmt, het is me niet helemaal duidelijk wat je tegenstaat aan ABX. Je stelt dat het prima is om A en B te laten beluisteren en te vragen welk van de twee geprefereerd wordt. Mag je de test vervolgens nog eens doen met dezelfde apparaten, waarbij de identiteit van A en B random bepaald is? Op die manier kun je bepalen of de preferentie van de luisteraar consistent is.

Mijn probleem zit hem in het voor de luisteraar onbekend zijn of A of B wordt gespeeld. Dit verwart de luisteraar meer dan het hem helpt. Alleen al het plaatsen van een luisteraar in een testopstelling laat de verschillen wegvallen.

Mijn theorie is natuurlijk vrij makkelijk te verifiëren, vooral met een wat grotere groep luistyeraars: laat de luisteraars A en B horen en hen opschrijven wat zij vinden dat de verschillen zijn, zonder dat zij elkaar antwoorden zien. Laat hen ook een voorkeur aangeven (die kan uiteraard verschillen tussen personen, we hebben het hier over iets subjectiefs). Stel deze groep vervolgens bloot aan een ABX. Ik denk dat de verschillen wegvallen... Het is dan naderhand interessant om de commentaren VOOR de ABX te bekijken.

tompj

#3161
[quote author=Antoine link=topic=114163.msg2468870#msg2468870 date=137529626
Je doelt op de inmiddels vrijwel opgeloste Devialet issues rond wireless streaming waar een prima workaround voor beschikbaar is geweest al die tijd? Te flauw, en compleet niet vergelijkbaar aangezien we 't daar over software hebben, ga ik dus niet eens op in verder.
[/quote]

Inderdaad flauw, maar met knipoog. Ook wel een beetje flauw om iemand die speakers aan nota bene de BBC mag leveren als vervanger van legendarische voorgangers als flapdrol te betitelen. Doe dat dan op het Harbeth forum zodat de man kan reageren.

Ik ben ook niet zo'n fan van de manieren van AS, maar hij laat in de audio wereld wel een interessant en toch ook wel dapper tegengeluid horen.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

tompj

Citaat van: garmtz op juli 31, 2013, 21:33:45
Mijn theorie is natuurlijk vrij makkelijk te verifiëren, vooral met een wat grotere groep luistyeraars: laat de luisteraars A en B horen en hen opschrijven wat zij vinden dat de verschillen zijn, zonder dat zij elkaar antwoorden zien. Laat hen ook een voorkeur aangeven (die kan uiteraard verschillen tussen personen, we hebben het hier over iets subjectiefs). Stel deze groep vervolgens bloot aan een ABX. Ik denk dat de verschillen wegvallen... Het is dan naderhand interessant om de commentaren VOOR de ABX te bekijken.
Sounds like a plan!
Wel nog levels matchen. Mocht je dit ooit willen doen, ben ik graag proefkonijn.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

Citaat van: tompj op juli 31, 2013, 22:10:01
Sounds like a plan!
Wel nog levels matchen. Mocht je dit ooit willen doen, ben ik graag proefkonijn.

Hoezo? Jij hebt die Mastersound toch ook alleen maar voor de looks? :D

tompj

#3164
Citaat van: garmtz op juli 31, 2013, 22:21:25
Hoezo? Jij hebt die Mastersound toch ook alleen maar voor de looks? :D
Net als die Harbeths zeker.... ;D

Serieus, ben best geïnteresseerd in die theorie van jou.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

Citaat van: tompj op juli 31, 2013, 22:24:18
Net als die Harbeths zeker.... ;D

Precies! Zien er toch prachtig uit, of niet? :)

tompj

Citaat van: garmtz op juli 31, 2013, 22:25:40
Precies! Zien er toch prachtig uit, of niet? :)
Geen idee, zit de hele avond naar die Mastersound te kijken.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Timvg

Ik bevind met in het kamp van meneer Shaw. Niettegenstaande is het belangrijk dat we mekaar, believer of non-believer, met het nodige respect behandelen. Mij maakt het niet waarom iemand een bepaald component koopt, of wilt kopen. Als die persoon daar gelukkig van wordt is er geen discussie mogelijk. Anderzijds is de discussie wel interessant om lezen inzake akoestiek, psychologie en de combinatie; psychoakoestiek.

AbZ

Citaat van: twani op juli 31, 2013, 08:03:50
Deed het zeer? :P
Inkoppertje...  als ik niet in de smiley had voorzien  ;)

Martijn M

Citaat van: AbZ op juli 31, 2013, 23:15:40
Inkoppertje...  als ik niet in de smiley had voorzien  ;)


Ach, de intikkertjes laat jij meestal ook niet liggen ;) .
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: tompj op juli 31, 2013, 22:02:50Ook wel een beetje flauw om iemand die speakers aan nota bene de BBC mag leveren als vervanger van legendarische voorgangers als flapdrol te betitelen. Doe dat dan op het Harbeth forum zodat de man kan reageren.
Tja met zo'n dure kat in de zak versterker vindt hij AS natuurlijk niet aardig...

AbZ

Citaat van: keyser op juli 31, 2013, 23:17:20
Ach, de intikkertjes laat jij meestal ook niet liggen ;) .
Ok geef ik jou ook eens gelijk  ;D

Nog meer mensen hier behoefte aan?

Deleted member

Citaat van: tompj op juli 31, 2013, 22:02:50
Inderdaad flauw, maar met knipoog. Ook wel een beetje flauw om iemand die speakers aan nota bene de BBC mag leveren als vervanger van legendarische voorgangers als flapdrol te betitelen. Doe dat dan op het Harbeth forum zodat de man kan reageren.

Ik ben ook niet zo'n fan van de manieren van AS, maar hij laat in de audio wereld wel een interessant en toch ook wel dapper tegengeluid horen.

Ik neem aan dat jij de historie van Harbeth beter kent dan ik maar er zijn duidelijke banden BBC-Harbeth. De 'Har' van Harbeth, Dudley Harwood was ontwerper bij de BBC voor hij Harbeth oprichtte. Hij en anderen hebben de LS3/5A ontwikkeld etc. etc. dus Harbeth "ademt BBC" naar mijn mening. Zie verder oa.: http://www.stereophile.com/standloudspeakers/1293harbeth Harbeth is één van de licencees geworden van de LS3/5A etc.

"Flapdrol" noemde ik 'm (technisch gezien vroeg ik 'wat voor flapdrol hij is', maar goed! ;)) om z'n alle 'versterkers' klinken gelijk uitspraken en nee, ik heb geen studie naar de man gemaakt en haakte eigenlijk af op 't moment dat ik de tekst las die ik op de vorige pagina heb gequote. Daarvoor (gisteren) en sinds heb ik nooit een woord gelezen op dat HUG forum.

AbZ

Dacht dat de merknaam Harbeth van de namen vd vrouwen vd oprichters was afgeleid.
(Overigens niet de enige die het zo gedaan heeft.)

Deleted member

Citaat
Geplaatst door: AbZ
« Gepost op: Vandaag om 23:19:29 »

Je negeert deze gebruiker. Toon mij deze post.

Ah daar is 'Un-abel' weer! :D