hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni 16, 2009, 14:40:42
:threadclosed:

;D

Anton.


Dat papiertje wat wordt opgegeten is zeker het schema van de SL RG9 welke ik na herhaaldelijk vragen bij Symphonic Line (heb zelfs Rolf zelf aan de telefoon gehad  :P ) dus helaas niet ga krijgen  :-X

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juni 16, 2009, 14:43:34
Dat papiertje wat wordt opgegeten is zeker het schema van de SL RG9 welke ik na herhaaldelijk vragen bij Symphonic Line (heb zelf Rolf zelf aan de telefoon gehad  :P ) dus helaas niet ga krijgen  :-X
::) Whats new ...

"I'll be back ... and deliver!! ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Serieus,

De combinatie van onderdelen die Ronald momenteel verbonden heeft staan in zijn huiskamer, resulteert in een muziekbeleving waarvan in de basis 'veel' zaken kloppen.

Nu aan Ronald nog ... :pompom:

:D

Anton.



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

S@m


hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni 16, 2009, 15:11:38
Serieus,

De combinatie van onderdelen die Ronald momenteel verbonden heeft staan in zijn huiskamer, resulteert in een muziekbeleving waarvan in de basis 'veel' zaken kloppen.
Voor zover dat niet helder was, de geluidsweergave in huize audioloog heeft een duidelijke sprong vooruit gemaakt sinds een aantal maanden geleden toen ik nog aan de klasse D zat zogezegd  ;)  Ik ben op dit moment dan ook zeker niet ontevreden  :pompom: maar ben nog wel een beetje zoekende naar wat er (binnen alle redelijkheid) nog te verbeteren valt zonder aan een 2de hypotheek te gaan  :notify: Anton noemt het woord basis al, ik heb nu een goede basis en daar gaan we lekker op voortbouwen  :)

Citaat van: scrutinizer op juni 16, 2009, 15:11:38
Nu aan Ronald nog ... :pompom:
:headbanging:

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juni 16, 2009, 16:09:02
ik heb nu een goede basis en daar gaan we lekker op voortbouwen  :)
:headbanging:
::).... misschien wel genoeg voor nog eens 200 blz  :-X

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

En dan is er nog een update te melden. In het verleden heb ik meerdere malen een poging gedaan om mijn BK300XLS/PR subwoofer te integreren in de stereo set. Dit liep elke keer weer op een teleurstelling uit, het laag werd er alleen maar boemerig van en de sub was duidelijk lokaliseerbaar.

Onlangs ben ik weer gaan experimenteren maar dan in tegenstelling tot voorgaande keren met de sub op de luidsprekeruitgangen van de versterker (high level dus ipv low level zoals voorheen). Dit heeft namelijk een aantal voordelen zoals een eigen gain regeling voor de high level input, maar ook dat de crossover van de sub aktief is voor de high level ingang als deze gebypassed is voor de low level input (subwoofer uitgang surround receiver).
Ook staat nu dus de behringer DSP1124 parametrische equalizer er niet meer tussen (voor stereo). Dit heeft als nadeel dat er niet meer gefilterd kan worden, maar het voordeel is dat er geen tijdsvertraging optreedt en dat hoor je! De sub blijkt nu opeens wel goed te integreren en niet meer lokaliseerbaar  :clapping:

Ik zal niet beweren dat het perfect is, immers de plaatsing van de sub is verre van ideaal (flinke piek bij 38 Hz), maar toch ervaar ik het als een lekkere aanvulling in het laag hetgeen ook wel een beetje "nodig" was (vind ik) na het dichtmaken van de basreflex poortjes van de Avalons. Het is mede dankzij dit dichtmaken naar mijn mening dat de integratie van de sub nu veel beter is gelukt.

Vooralsnog bevalt het dus goed om de sub mee te laten spelen en het mooie is dat de sub indien gewenst altijd nog uit kan  ^-^

hifiman


scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni 16, 2009, 16:31:21
Zolang je maar niet(s) 'kort'sluit.

;)

Anton.
Doet me denken aan een leuke discussie in een computerzaak ooit (ging over een net aangekochte geluidskaart).

Vriend van mij: 1 kanaal heeft een dikke ruis en als ik de ingang kortsluit dan blijft de ruis.

Verkoopster: Ja hallo, U mag ook geen sluiting maken mijnheer, die kunnen we niet meer omruilen!

:withstupid:  ;D

hifiman

Om nog even op het subwoofer verhaal terug te komen, ik heb onlangs een meting gedaan om te kijken of ik aan de hand daarvan de sub nog beter zou kunnen integreren. Tot mijn verbazing constateerde ik dat ik amper verschil meette met of zonder subwoofer aan. Dat is best raar want het verschil was/is wel degelijk zeer goed hoorbaar.
Ik heb toen even voor de grap de phase instelling van de sub 180 graden gewijzigd en dat had wel een hele grote (totaal anders!) invloed op de curve.

Wat ik mij begin af te vragen, is er een verschil tussen geluidsintensiteit en geluidsdruk? Is het wellicht zo dat er qua amplitude inderdaad niet veel veranderd maar wel in de geluidsdruk op de meetpositie? Of praat ik nu volledige onzin?  :wacko:

yorkie13

grappig, dat vd bk xls300/pr en de fase ga ik even volgen
je had de subwoofer toch aardig ingeregeld met de behringer ?
mis je laag of valt de subwoofer juist mooi weg
je zou in jouw ruimte een behoorlijke piek rond de 35 tot 40 hz moeten hebben

celerontje

Maar nu loopt het zaakje niet via de Behringer, maar rechtstreeks op de High-Level ingang van de sub.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op juni 16, 2009, 18:33:52
Maar nu loopt het zaakje niet via de Behringer, maar rechtstreeks op de High-Level ingang van de sub.
Klopt, daarbij ervan uitgaande dat in muziek de probleemfrequenties niet zo heel veel voorkomen  ^-^ Het grote voordeel is dat de tijdsvertraging eruit is, bij surround is die vertraging geen issue omdat je ervoor compenseert in de setttings van je surround receiver. En zoals ik al zei, het is niet perfect maar heeft mijns inziens wel toegevoegde waarde, daarnaast kan ik de sub natuurlijk naar believen aan en uit schakelen.

hifiman

Citaat van: RA SUBS op juni 16, 2009, 17:53:19
grappig, dat vd bk xls300/pr en de fase ga ik even volgen
je had de subwoofer toch aardig ingeregeld met de behringer ?
Voor surround gebruik (film) wel ja!  :) Bij stereo is de delay van de processing in de dsp1124 een issue.

Citaat van: RA SUBS op juni 16, 2009, 17:53:19
mis je laag of valt de subwoofer juist mooi weg
Ik snap de vraag niet helemaal vrees ik.

Citaat van: RA SUBS op juni 16, 2009, 17:53:19
je zou in jouw ruimte een behoorlijke piek rond de 35 tot 40 hz moeten hebben
Dat klopt.

yorkie13

dat stukje over high level had ik even gemist
maar omdat je aan de fase moest draaien om de subwoofer beter ingeregeld te krijgen
je hebt dus nu ook 2 verschillende versterkers op de xls300 aangesloten ?
de Ht vertserker via LFE en de stereoversterker via de Neutrik
dan ben ik weer helemaal bij

hifiman

Citaat van: RA SUBS op juni 16, 2009, 19:17:51
maar omdat je aan de fase moest draaien om de subwoofer beter ingeregeld te krijgen
Dat heb ik nergens gezegd hoor  ;)

Citaat van: RA SUBS op juni 16, 2009, 19:17:51
je hebt dus nu ook 2 verschillende versterkers op de xls300 aangesloten ?
Ja dat klopt, de stereo versterker op de high level input, de surround versterker via de behringer dsp1124 op de low level input.

yorkie13

dus nog steeds de baspoorten dicht van de Avalons ?
op welke frequentie cross je de xls300/pr dan

hifiman

Citaat van: RA SUBS op juni 16, 2009, 19:31:22
dus nog steeds de baspoorten dicht van de Avalons ?
Dat klopt, voor betere start en stop tijden en geen boemerig laag meer, met als nadeel wel een wat slank laag.

Citaat van: RA SUBS op juni 16, 2009, 19:31:22
op welke frequentie cross je de xls300/pr dan
Op ongeveer 50 Hz.

garmtz


celerontje

Ook als je weet dat de bass-reflex poorten zijn dichtgelijmd? ???
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

yorkie13

ik verwacht dat de eton woofer niet veel meer doet onder de 70 hz
dus 50 hz lijkt me prima
verder zal dit met een meting te zien zijn geweest

BuSpu

Citaat van: Audioloog op juni 16, 2009, 16:51:14
Wat ik mij begin af te vragen, is er een verschil tussen geluidsintensiteit en geluidsdruk?

Geluidsintensiteit is hoe wij de luidheid ervaren, geluidsdruk is wat je meet aan dBspl.

hifiman

I am shocked  :blink: Gisteren een paar Vishay weerstanden bij Parts Connexion besteld in Canada, vanochtend om 7:00 zijn ze al gearrivererd in Rotterdam en dus heb ik ze wellicht vanavond al in huis.  :clapping: Zo snel heb ik nog nooit meegemaakt met een bestelling uit verwegistan  :worship: En het allermooiste is nog dat het me geen cent meer kost dan als ik ze hier in nederland besteld had, ondanks het feit dat de helft van het geld opgaat aan de verzendkosten!

:pompom:

hifiman