hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

bmateijsen

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 19:06:06
Ik weet niet wat je bedoeld, ik heb de metingen met hcfr gedaan en dit is het plaatje. Groen staat duidelijk te ver uit in x,y. Dit is met de sd disk van Peter Finzell mogelijk is dat een verklaring want met deze disk krijg ik vaker vreemde getallen. Met HD test materiaal is het mogelijk beter, dat moet ik zeker testen. Mogelijk begrijp ik ook iets niet, ik ga er van uit dat een hdready display met sd materiaal gewoon een sd drieheok laat zien. klopt dat?

Color decoder check is voor je tint en je color instellingen, ga je namelijk verzadiging terug draaien, kan het zijn dat je kleuren gewoon niet meer kloppen.  Dus ja, je meet wel beter, maar leuker film/ TV kijken wordt het niet.

Iedereen kan meten, het gaat uiteindelijk om interpretatie van je gegevens.

Vandaar ook het luminantie verhaal van de kleuren van Garmt, deze moeten t.o.v. van 100 IRE wit wel exact kloppen. Gaat dat uit de standaard verhoudingen lopen, ben je dingen aan het corrigeren, die niet gecorrigeerd moeten worden. ;).

Verzadiging kan je overigens met color wel iets corrigeren naar smaak, maar overdrijven is een vak apart ;D

garmtz

Dat zijn behoorlijke luma-afwijkingen! Maar dat is ook vaak het probleem bij displays die geen compleet CMS hebben, daar blijft het meestal een compromis met de kleurafstelling.

Icarus314


celerontje

Als we toch Ronald's topic aan het kapen zijn ;D, heeft iemand een Exelsheet voor me waarmee je de gammastappen kan uitrekenen?
Dus je geeft de ftL of cdm2 waarde op van een 100IRE pattern en je krijgt vervolgens de overige 9 waardes op je scherm, nadat je uiteraard je target gamma hebt opgegeven.
De ISF kalibrator die hier laatst geweest is gebruikte zo'n sheet.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 19:27:31
Klopt het dat je door de driehoek te checken je een color decoder check doet?
Ik heb rood op 21% van wit gezet.

Je ziet luminantie niet terug in de driehoek... Wel de xy waardes. Een color decoder check kun je doen door een kleurfilter te gebruiken (onnauwkeurig) of door letterlijk de luminantie van rood te meten ten opzichte van wit (inderdaad 21%).

CitaatMaar die afwijking in groen das alleen met cms beter te krijgen niet? Zoals Garmt al zei.

Alleen met een CMS kun je het volgens de standaard krijgen zonder compromis op andere vlakken ja.

hifiman

Citaat van: garmtz op maart  1, 2009, 19:48:56
Je ziet luminantie niet terug in de driehoek... Wel de xy waardes. Een color decoder check kun je doen door een kleurfilter te gebruiken (onnauwkeurig) of door letterlijk de luminantie van rood te meten ten opzichte van wit (inderdaad 21%).
Geldt die 21% overigens voor zowel de SD als de HD colorspace?

celerontje

Ik wil je absoluut niet uitschelden voor ''dummie'' ;D, maar lees dit eens, echt heel leerzaam!
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz


Icarus314


garmtz


Icarus314


garmtz

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 19:57:32
Aaaah weer wat geleerd, inderdaad vroeguh keek ik met die blauwe plasticjes naar mijn scherm, dat is een check natuurlijk.

Yep, dan check je feitelijk de luminantie van blauw ten opzichte van wit. Dat is maar een heel klein deel van het geheel, de test moet je eigenlijk ook op groen en rood doen en dan merk je dat je met de color control waarschijnlijk op drie verschillende waardes uitkomt.

CitaatAls ik nu naar de pana kijke zie ik natuurlijke huidskleuren (rood is ok) en dat het gras groener is dan bij de buren, dat valt mij niet op! :hehe:

Het is inderdaad heel zinnig om huidstinten als uitgangspunt te nemen vind ik.

Icarus314


celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314


celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314


hifiman

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 21:55:05
Ik voel me nu schuldig dat ik Ronald aangepraat heb dat groen te groen is, als niemand het ooit gezegd had was het er ook echt niet geweest denk ik :unhappy:
Ik stuur de rekeningen van mijn psychotherapeut wel door  >:(  ;)

hifiman

Citaat van: celerontje op maart  1, 2009, 19:38:41
Als we toch Ronald's topic aan het kapen zijn ;D, heeft iemand een Exelsheet voor me waarmee je de gammastappen kan uitrekenen?
Dus je geeft de ftL of cdm2 waarde op van een 100IRE pattern en je krijgt vervolgens de overige 9 waardes op je scherm, nadat je uiteraard je target gamma hebt opgegeven.
De ISF kalibrator die hier laatst geweest is gebruikte zo'n sheet.
Heb ik niet, maar met HFCR kun je ook deze waarden eruit halen. Deze geeft namelijk de gammacurve weer zoals die zou moeten zijn (volgens de door jouw ingegeven waarde) en als je de muis dan op een IRE punt op die lijn houdt zie je de luminantie in een percentage.

hifiman

Citaat van: celerontje op maart  1, 2009, 19:53:18
Ik wil je absoluut niet uitschelden voor ''dummie'' ;D, maar lees dit eens, echt heel leerzaam!
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457
Die kende ik uiteraard al, en je hebt gelijk dat het een wat "domme" vraag was. Echter domme vragen bestaan niet, dus dat scheelt weer.  ;)

hifiman

Gistermiddag heb ik gelijk ook even de LCD TV in de huiskamer gecalibreerd , wow wat een verschil!  :)

Dankzij de Eye One en HCFR is meten nu ook echt leuk geworden, dat SMART-III gebeuren ga ik maar snel vergeten  :P
De Emtech meter die bij SMART-III zat ga ik gewoon houden, altijd makkelijk om bijvoorbeeld even snel te kijken hoeveel je lamp in lichtsterkte is achteruit gegaan  :-X

Nu de CRT TV in de slaapkamer nog, bij deze jongen zal ik vrees ik toch in het service menu moeten zijn voor de RGB bias en gain settings :P

celerontje

Omdat ik ook op het punt sta om die Eye One te bestellen, ben ik net even in het service menu van onze Philips LCD TV gedoken.
Die grayscale is echt supermakkelijk in te stellen!
Me happy! ;D

Wat was trouwens de levertijd bij die webshop die je me PM'de?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op maart  2, 2009, 11:53:55
Wat was trouwens de levertijd bij die webshop die je me PM'de?
Ik ben hem zelf gaan halen, dus heb geen idee. Bel ze anders even (het is ook een gewone winkel).

celerontje

Wrede praktijken, zeg:
Je kan 'r komen halen, 139 euro losgeld! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Opmerking was dat het leek dat crt en d-ila dezelfde lichtopbrengst hadden en dezelfde problemen en dat dlp meer licht had wat later werd genuanceerd tot dlp boven 10k.
.