hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

squeek

mja, ik zou het niet zeggen als het niet zo was. ik ga vanavond nog eens proberen, maar momenteel hangt links links achter en rechts rechts achter. bij de fase check klinkt alles mooi in het midden bij in-phase. en de bedrading klopt ook. dus eigenlijk zouden de uit-fase tweeters nu naar de sweetspot gericht zijn. en de in fase naar de buitenkant.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

garmtz

Als het goed klinkt, IS het goed! Misschien zijn bij je fronts de tweeters wel uit fase gezet. Dit komt nogal eens voor bij speakers, om een betere integratie te krijgen tussen tweeter en woofer (heeft met de orde van het wisselfilter te maken).

squeek

ik heb vanavond wat uitgebreider getest, en heb nu de speakers omgedraaid en ga zo een tijdje spelen.

het is moeilijk het verschil nog te horen na een tijdje uitproberen. op den duur weet je niet meer wat nu eigenlijk beter klinkt.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

hifiman

Gisteren zowel de hdmi switch als de spdif switch binnengekregen. Beiden werken goed dus van het weekend gaan we de boel even netjes een plekje geven en aansluiten en dan een foto'tje plaatsen  ^-^

advr



heb je al eens gespeeld met WAV, FLAC, AIFF, m4a, bitrates en upsampling? ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op november 27, 2008, 12:30:42
heb je al eens gespeeld met WAV, FLAC, AIFF, m4a, bitrates en upsampling? ;D
Ik gebruik gewoon FLAC  ^-^ , losless compressie, open standaard en tags  8)
Bitrates: nee , alleen 44.1@16 cd gebaseerd materiaal.
Upsampling: ja, meerdere malen, altijd anders, maar niet persee beter is mijn ervaring.

advr

Citaat van: Audioloog op november 27, 2008, 12:51:05
Ik gebruik gewoon FLAC  ^-^ , losless compressie, open standaard en tags  8)
Bitrates: nee , alleen 44.1@16 cd gebaseerd materiaal.
Upsampling: ja, meerdere malen, altijd anders, maar niet persee beter is mijn ervaring.


ik zou de flac's eens met een wav of AIFF gaan vergelijken..... ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op november 27, 2008, 13:00:51
ik zou de flac's eens met een wav of AIFF gaan vergelijken..... ;D
Daar heb ik niets aan vanwege het missen van de metadata.
Ik weet wel waar je op doelt, maar het zal van het apparaat afhangen of er een verschil zit tussen de formaten en welk formaat het beste klinkt.

advr

Citaat van: Audioloog op november 27, 2008, 13:17:29
Daar heb ik niets aan vanwege het missen van de metadata.
Ik weet wel waar je op doelt, maar het zal van het apparaat afhangen of er een verschil zit tussen de formaten en welk formaat het beste klinkt.

Je kunt inderdaad moeilijk metadata in een WAV krijgen. Ben dat aan het onderzoeken. Er zijn toeltjes voor.
Tot nu klinkt op elk apparaat een FLAC minder dan WAV. Zelf geconstateerd. 8)

Ben nu aan het zoeken naar een progje wat de metadata in een WAV kan krijgen.
dan ga ik weer eens luisteren.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

)p(

Citaat van: advr op november 27, 2008, 13:30:02
Je kunt inderdaad moeilijk metadata in een WAV krijgen. Ben dat aan het onderzoeken. Er zijn toeltjes voor.
Tot nu klinkt op elk apparaat een FLAC minder dan WAV. Zelf geconstateerd. 8)

Ben nu aan het zoeken naar een progje wat de metadata in een WAV kan krijgen.
dan ga ik weer eens luisteren.



Je kan de flac eerst naar wav tanscoderen op de server voor je de data naar je player stuurt. Je hebt dan de voordelen van flac en de ( denkbeeldige ;) )  betere kwaliteit van de wav...


peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 27, 2008, 14:16:15
Je kan de flac eerst naar wav tanscoderen op de server voor je de data naar je player stuurt. Je hebt dan de voordelen van flac en de ( denkbeeldige ;) )  betere kwaliteit van de wav...


peter
Niet persoonlijk opvatten Advr maar ik geloof er ook niet zo in  :P Ik laat me natuurlijk graag een keer overtuigen van mijn ongelijk  ^-^

hifiman

Na een aantal dagen film kijken kan ik niet anders dan het toegeven, ja de lichtopbrengst is te weinig!  :-\
Gelukkig had ik plan B achter de hand en dat is de lamp in brite mode zetten. Dat heb ik nu dus gedaan en nu is het eindelijk leuk kijken  :D Ik maak me wel zorgen over de levensduur van de lamp, die staat nu pas op 325 uur. Ik hoop de 600 ermee te halen want dan beperk ik de schade tot 1 lamp per jaar  :P

Overigens is de vorige lamp een half jaar geleden ook al bij 900 uur vervangen, toen dacht ik nog dat het aantal uren misschien niet correct was (had de projector 2de hands gekocht) maar ik besef nu dat dit wel degelijk het juiste aantal uren geweest zal zijn.

Toch vind ik het raar, op mijn vorige doek met een gain van 1,12 leek het allemaal wel te gaan en nu heb ik een doek met een gain van 1.3 en lijkt het wel minder te zijn dan met mijn vorige doek  ::) Afijn het zal wel verbeelding zijn maar ik vind het wel raar dat ik met die hogere gain niet het idee heb beter af te zijn  :P

Maar goed zeer tevreden over het huidige beeld (in brite mode), nu maar hopen dat dit niet al te hard achteruit gaat qua lichtsterkte. Bijkomend nadeel is de hogere fannoise, maar ja dan zetten we het geluid gewoon wat harder  ;D

garmtz

Misschien pakt het prisma toch meer licht dan je had voorspeld?

advr

Citaat van: Audioloog op november 27, 2008, 14:17:19
Niet persoonlijk opvatten Advr maar ik geloof er ook niet zo in  :P Ik laat me natuurlijk graag een keer overtuigen van mijn ongelijk  ^-^

Oh nee hoor, ik vat dat niet persoonlijk, tenslotte zijn er ook mensen die niet in betere kabels geloven totdat ze het zelf gehoord hebben. ;D ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Citaat van: )p( op november 27, 2008, 14:16:15
Je kan de flac eerst naar wav tanscoderen op de server voor je de data naar je player stuurt. Je hebt dan de voordelen van flac en de ( denkbeeldige ;) )  betere kwaliteit van de wav...
peter

echt denkbeeldig is het niet :o 8)

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Ik heb ook rare verschillen gehoord die ik vanuit de theorie nog niet goed kan verklaren wat betreft lossless audio-formaten, maar iets in mij zegt dat er een heel logische verklaring is... ;)

advr

Citaat van: garmtz op november 27, 2008, 23:01:34
Ik heb ook rare verschillen gehoord die ik vanuit de theorie nog niet goed kan verklaren wat betreft lossless audio-formaten, maar iets in mij zegt dat er een heel logische verklaring is... ;)

de processor hoeft niet te rekenen bij wav of AIFF en bij een falc enz. wel, waarschijnlijk hoor je dat toch op de een of andere manier 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

)p(

Citaat van: advr op november 27, 2008, 23:32:24
de processor hoeft niet te rekenen bij wav of AIFF en bij een falc enz. wel, waarschijnlijk hoor je dat toch op de een of andere manier 8)

Zou natuurlijk kunnen dat er analoog wat overspraak kan ontstaan, zeker in bv een goedkope squeezebox...hoewel me dat ook erg onwaarschijnlijk lijkt...

peter

garmtz

Wat Ad zegt is ook de enge 'verklaring' die ik zou kunnen verzinnen... :-\  Een andere is dat de rips toch niet zo perfect zijn als we denken en dat bij de test verschillende rippers zijn gebruikt.

hifiman

Citaat van: garmtz op november 27, 2008, 22:35:23
Misschien pakt het prisma toch meer licht dan je had voorspeld?
Nee dat is het niet Garmt, ik keek namelijk al een maand via het prisma voor ik mijn nieuwe doek had! Waar het even om gaat is dat het lijkt alsof de winst die ik verwachtte door van gain 1.12 naar gain 1.3 te gaan uitblijft en dat vind ik raar. Maar aangezien ik niet meer terug kan wisselen naar het oude doek kan het ook verbeelding zijn en dat het mij nu pas echt opvalt dat het tegenvalt met de hoeveelheid licht. Afijn, nu in de brite stand is het prima (maar ook niet overdreven fel, gewoon precies goed). Dat is aan de ene kant mooi, aan de andere kant baart het mij zorgen daar ik pas 325 uurtjes op de teller heb staan. De lamp verwisselen bij 600 uur kan ik (alhoewel niet echt normaal natuurlijk) mee leven omdat ik 1x per jaar een nieuwe lamp er wel voor over heb, ik hoop alleen heel erg hard dat het niet bij 400 uur al nodig gaat zijn  :-X

Het kan ook zijn dat ik een pech lamp heb. Op avsforum werd destijds continu gesproken over H79 lampen die na een paar honderd uur al vervangen moesten worden omdat er al niet meer naar te kijken was.




hifiman

Vanochtend was ik vroeg wakker (half vijf), gelijk dus maar mijn bed uitgegaan en even de prismasonic lens wat beter afgesteld, het was even pielen (2 uurtjes  :P ) maar ik heb nu een optimale situatie, niet 100% perfect (aan beide zijkanten wat terugloop in lichtsterkte) maar in elk geval weer wat beter dan het was en ik weet nu dat ik nu het maximale eruit haal wat er in de huidige opstelling uit valt te halen.  ^-^

Morgen ga ik de hdmi switch en de spdif switch een plekje geven en daar moet de decoupeerzaag (gaten voor bedrading) aan te pas komen :P Foto's volgen als het klaar is.

Dan vraag ik mij nog af of ik de grayscale opnieuw dien te calibreren doordat ik de lamp nu in brite mode heb gezet, ik had net 2 weken geleden een calibratie gedaan overigens (in economy mode) :P

hifiman

Voor wat betreft het audio formaten verhaal:

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen (ik was wat kort van stof gisteren wegens een enorm drukke dag) was dat als er al verschillen te horen zijn dat voor mij geen reden zou zijn om naar wav over te stappen. Ik wil de functionaliteit (tags) van flac niet kwijt en daarnaast is het een heerlijk universeel formaat.

Wat ik voor de leut wel een keer zal doen is het idee van Peter, namelijk om squeezecenter de flacs eerst weer naar wav te laten transcoden alvorens deze naar de transporter te sturen en dan te kijken of ik er verschil hoor.

Ik kan me overigens best wat voorstellen bij verschillen. Allereerst moet er natuurlijk op een consistente en goede (bitperfect) manier geript worden want anders vergelijk je appels met peren. Maar ok als we daar bijvoorbeeld EAC voor gebruiken (en dat doe ik altijd) dan moet het goed zijn. Als er dan nog hoorbare verschillen zijn dan denk ik ook aan wat Ad zegt, ik had deze zelfde theorie namelijk ook al "bedacht". Ik kan me zo voorstellen dat de mate en het spectrum van jitter anders is met het afspelen van een flac tov het afspelen van een waf.

Groetjes,

Ronald

advr



hiermee is de discussie flac, wav, aiff wat mij betreft gesloten. O0
het ging mij meer dat er verschil iss dan dat je ook per se wav moet luisteren ;D
(ik ga zelf wel uitzoeken om die metadata in de WAV te krijgen is en te kijken wat er dan van overblijft :D)

succes met je "voorzet" lens, zo te lezen ben je daar nog wel even mee bezig :o :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op november 28, 2008, 09:20:53
hiermee is de discussie flac, wav, aiff wat mij betreft gesloten. O0
het ging mij meer dat er verschil iss dan dat je ook per se wav moet luisteren ;D
(ik ga zelf wel uitzoeken om die metadata in de WAV te krijgen is en te kijken wat er dan van overblijft :D)

succes met je "voorzet" lens, zo te lezen ben je daar nog wel even mee bezig :o :o
Van mij mag er over gediscussieerd worden hoor :P Je boodschap is duidelijk en ik zal in elk geval een keer de moeite nemen er een experiment mee te doen!

Ik heb onlangs het roer een beetje omgegooid en in plaats van alles op zij te zetten en voor absolute kwaliteit te gaan heb ik nu een iets andere strategie. Eerst een keuze voor een systeem (voor mij is dat dus squeezecenter met flac files) en binnen die gestelde randvoorwaarden naar de beste kwaliteit zoeken. Die keuze is gemaakt en daarom gaat bij mij het cd transport ook definitief de deur uit (morgen als het goed is :P).

In de toekomst wil ik dan verder experimenteren met wat andere DACjes om te kijken of ik daarmee nog wat dicht bij mijn ideale geluid kom.  ^-^

De veranderingen in het HT gebeuren lopen op hun eind, dit weekend nog een klus en dan eventueel een keer opnieuw calibreren en dan is het gewoon weer even "klaar" en gaat er gewoon lekker film gekeken worden  :D


advr



discussie vind ik ook niet erg maar het wil vaak de verkeerde kant op gaan. ::) :P
mijn keuze is niet gemaakt. mijn ultieme luisteren is toch de lp ;D

heb wel een duet receiver gekocht welke ik in het netwerk hang en dan eens gaan spelen met afstandsbedieningen.

ik ga een keer een DS Akurate beluisteren thuis, die ga ik ergens volgend jaar aanschaffen.
uiteindelijk zal mijn loopwerk ook minder te doen krijgen. dat is nu al eigenlijk. ik speel regelmatig via de tvix flac enz af. lekker makkelijk. 8) de kwaliteit is best goed voor zo'n ding. 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster