hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

)p(

Gewoon een persoonlijke voorkeur...het is geen kwestie van ik stream, dus ik besta  ;D


peter

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 10, 2008, 15:56:36
P.S. Ik heb altijd gedacht dat 'vernieuwing' gepaard ging met 'plug and play' en 'commercie', maar hier praten we tot nu toe over 'uitsluiting' van mensen/liefhebbers die het over de jaren hebben gehouden bij het gemak van de 'ballpoint'.
Ik bedoel;... een LP of CD is voor ieder toegankelijk kwa aanschaf en gebruik. ;)
Er zullen best produkten zijn of gaan komen die hier rekening mee houden. Er zijn op dit moment al produkten die het rippen en backuppen van je muziek automatisch voor je doen (Naim?).

Tsja plug & play en computers zijn in de praktijk vaak twee tegenstrijdige zaken  ;D

Ik zal ook de laatste zijn om te beweren dat streaming met de huidige beschikbare produkten voor iedereen the way to go is. Daarnaast zijn natuurlijk wel steeds meer mensen computer geletterd en valt het issue wel mee denk ik.

Ik vind het in elk geval helemaal super, alleen de prijs/kwaliteit verhouding mag van mij nog een stuk beter  :P

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 10, 2008, 17:59:01
Er zullen best produkten zijn of gaan komen die hier rekening mee houden. Er zijn op dit moment al produkten die het rippen en backuppen van je muziek automatisch voor je doen (Naim?).

Tsja plug & play en computers zijn in de praktijk vaak twee tegenstrijdige zaken  ;D

Ik zal ook de laatste zijn om te beweren dat streaming met de huidige beschikbare produkten voor iedereen the way to go is. Daarnaast zijn natuurlijk wel steeds meer mensen computer geletterd en valt het issue wel mee denk ik.

Ik vind het in elk geval helemaal super, alleen de prijs/kwaliteit verhouding mag van mij nog een stuk beter  :P

Dat vertelt door iemand met 'kennis en begrip' van deze materie ... redelijk met 'oogkleppen' bekeken, Ronald.

Ik kan me uit een nog niet zover verleden herinneren dat er zenderveranderingen waren voor radio en tv ..... als ik zo'n 120 radio's en tv's van opnieuw ingestelde zenders heb 'moeten' voorzien is dat een 'voorzichtige' schatting, nog niet gesproken over de uitleg en gebruik van video, dvd en HD recorders en AB's.

Anton.

Believe me, you're fortunate.......  ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 10, 2008, 19:33:38
Dat vertelt door iemand met 'kennis en begrip' van deze materie ... redelijk met 'oogkleppen' bekeken, Ronald.

Ik kan me uit een nog niet zover verleden herinneren dat er zenderveranderingen waren voor radio en tv ..... als ik zo'n 120 radio's en tv's van opnieuw ingestelde zenders heb 'moeten' voorzien is dat een 'voorzichtige' schatting, nog niet gesproken over de uitleg en gebruik van video, dvd en HD recorders en AB's.
Misshien moet ik mijn uitspraak nuanceren en leeftijd erbij gaan betrekken   >:D  ;)

Als het om jongelui gaat heb ik denk ik gelijk, als we het over de wat ouderen (verrek daar hoor ik ook al bij  :-X ) hebben dan heb jij ongetwijfeld gelijk. Mijn buurvrouw raakt al in paniek als er een melding op haar pc in beeld komt dat er nieuwe updates beschikbaar zijn  :P But then again, het is al heel wat dat ze zo'n ding heeft  ^-^

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 10, 2008, 19:48:35
Misshien moet ik mijn uitspraak nuanceren en leeftijd erbij gaan betrekken   >:D  ;)

Als het om jongelui gaat heb ik denk ik gelijk, als we het over de wat ouderen (verrek daar hoor ik ook al bij  :-X ) hebben dan heb jij ongetwijfeld gelijk. Mijn buurvrouw raakt al in paniek als er een melding op haar pc in beeld komt dat er nieuwe updates beschikbaar zijn  :P But then again, het is al heel wat dat ze zo'n ding heeft  ^-^


Ronald, tussen de 30 en 55 jaar zitten de meeste muziekliefhebbers met een wens voor betere geluidsweergave ....do the math, daarnaast hebben we indirekt strop aan het feit dat kopiëren/rippen 'nog' meer "onmuzikale" beveiligingen met zich mee brengt. And believe me ... 'they' are only in it for the money ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 10, 2008, 19:54:50
Ronald, tussen de 30 en 55 jaar zitten de meeste muziekliefhebbers met een wens voor betere geluidsweergave ....do the math, daarnaast hebben we indirekt strop aan het feit dat kopiëren/rippen 'nog' meer "onmuzikale" beveiligingen met zich mee brengt. ;)

Anton.
Anton, daar heb je zeker een punt, 2x  :-*

By the way, het leven van een streamer gaat ook niet over rozen, ben al avonden bezig om mijn muziek collectie, of beter gezegd de metadata en de filenaam structuur te wijzigen zodat alles consistent is volgens een door mij gewenst "systeem". Afijn, ik ben er bijna en dan is het voortaan een kwestie van bijhouden  :P

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op september 10, 2008, 20:10:28
By the way, het leven van een streamer gaat ook niet over rozen, ben al avonden bezig om mijn muziek collectie, of beter gezegd de metadata en de filenaam structuur te wijzigen zodat alles consistent is volgens een door mij gewenst "systeem".
Ik doe dat gewoon met EAC, tijdens het rippen (naar WAV) wordt de juiste structuur gemaakt.
(b.v. Metal\1999\Opeth\Still Life\01\Opeth\The Moor.wav )


Ik ben wel benieuwd hoe jullie de streaming players gebruiken.
Mijn ervaring is dat ik het ding zo ongeveer zie als radio.
Dus een muzikaal behangetje voor tijdens het werken, met de player op random.
Voor het echte luisteren gaat er nog steeds een zwarte schijf op -of een zilveren schijf in- de speler.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op september 10, 2008, 23:24:13
Ik doe dat gewoon met EAC, tijdens het rippen (naar WAV) wordt de juiste structuur gemaakt.
(b.v. Metal\1999\Opeth\Still Life\01\Opeth\The Moor.wav )
Hoi Squadra,

Uiteraard doe ik ook iets dergelijks. Echter als je achteraf besluit het toch net iets anders te willen dan ben je even zoet  :P

Ben bijna klaar na een avondje hard zwoegen gisteren  ^-^

stef662

Ik heb iets aan de muur bevestigd, ik hoef er maar naar te kijken en ik zie welke muziek ik allemaal heb, ze hebben er namelijk kartonnen hoesjes omheen gedaan met ieder een eigen ontwerp waardoor je ze al snel kunt terugvinden. Ik heb ook nog van die hele grote kartonnen hoesjes met prachtige tekeningen, wel een beetje overdreven maar je vindt je muziek in een oogwenk terug. De grootste fout die ik ooit maakte was een ikea kast kopen voor de kartonnen hoesjes waardoor ik van mijn tenen tot ver boven mijn hoofd moest zoeken. Nu staan ze weer mooi naast elkaar en in één blik overzie ik ze allenmaal nog zonder iets te lezen en soms merk ik dat mijn hand al automatiscch naar een bepaalde plek gaat zonder te kijken weet ik dan wat daar staat  ;D

hifiman

Citaat van: bourne op september 11, 2008, 10:28:35
Ik heb iets aan de muur bevestigd, ik hoef er maar naar te kijken en ik zie welke muziek ik allemaal heb, ze hebben er namelijk kartonnen hoesjes omheen gedaan met ieder een eigen ontwerp waardoor je ze al snel kunt terugvinden.
Dit schreeuwt om een foto!  ;D

advr

Citaat van: squadra op september 10, 2008, 23:24:13

Mijn ervaring is dat ik het ding zo ongeveer zie als radio.
Dus een muzikaal behangetje voor tijdens het werken, met de player op random.
Voor het echte luisteren gaat er nog steeds een zwarte schijf op -of een zilveren schijf in- de speler.

ja en nee, ook via de "radio" klinkt het verbluffend goed, dus niet als een behangetje!! 8)

maar kwaliteit haal ik uit de zwarte schijf, dat klopt, echter is dat op het kosten niveau bia dat van een Linn Klimax DS :o
als ik die ook zou hebben dan wordt de keus erg moeilijk. ik heb de Klimax mogen ervaren in een top set. Op dat moment wordt de LP ook geëvenaard ... helaas heb ik nu even geen 15.000 euro liggen.  :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

oud_account_1

Citaat van: advr op september 11, 2008, 12:30:22
ja en nee, ook via de "radio" klinkt het verbluffend goed, dus niet als een behangetje!! 8)
Ik zeg niet dat de kwaliteit zo belabberd is als radio (tegenwoordig!), maar dat ik het ding op dezelfde manier gebruik.

Citaat
maar kwaliteit haal ik uit de zwarte schijf, dat klopt, echter is dat op het kosten niveau bia dat van een Linn Klimax DS :o
als ik die ook zou hebben dan wordt de keus erg moeilijk. ik heb de Klimax mogen ervaren in een top set. Op dat moment wordt de LP ook geëvenaard ... helaas heb ik nu even geen 15.000 euro liggen.  :P
Is dat dan ook in vergelijking met een platenspeler van 15.000?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

advr

Citaat van: squadra op september 11, 2008, 12:48:58

Is dat dan ook in vergelijking met een platenspeler van 15.000?

ja.

op de klimax ds hoor jet verschil tussen een flac en een wav :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifi | Roderick

Als dat zo is dan zou ik zo'n ding niet kopen, want dan is er iets fout met het apparaat   ::)

hifiman

Citaat van: advr op september 11, 2008, 14:22:19
op de klimax ds hoor jet verschil tussen een flac en een wav :P
Hetgeen theoretisch onmogelijk is, dus zal het wel aan de praktische real-world implementatie van het afspelen van deze verschillende formaten liggen  :P

hifiman

Citaat van: AV123 Benelux op september 11, 2008, 14:32:51
Als dat zo is dan zou ik zo'n ding niet kopen, want dan is er iets fout met het apparaat   ::)
Hou je tenminste geld over voor een nieuwe auto  ;D (dat ding is knap aan de prijs)

stef662

Citaat van: Audioloog op september 11, 2008, 11:09:39
Dit schreeuwt om een foto!  ;D

Is eigenlijk niet zo bijzonder, ze noemen het cd kastje  ;D

Maar als ze nog eens met software komen waarmee je door je muziek collectie kunt bladeren via touchscreen zoals bij de iphone. En waarbij je albums kunt aanwijzen die dan uitvergroten inclusief lyrics, artwork etc. Dan is dit argumentje voor de cd/lp ook onder tafel. Het zoeken in 26 tekentjes op verschilende manieren door elkaar gehusselt vind ik lastig  :(

Overigens zou het een idee zijn voor een adapterende muziek wereld om dit programmatje met artwork zo te versleutelen dat je betaalt voor de download van de cd met de extra artwork. Dan is het nog de moeite om te betalen ergens voor.

)p(

Citaat van: AV123 Benelux op september 11, 2008, 14:32:51
Als dat zo is dan zou ik zo'n ding niet kopen, want dan is er iets fout met het apparaat   ::)


En daar betaal je dan 15000 euro voor... :o

Maar dat is neem ik aan volslagen uitgesloten bij zo mooi opgebouwd apparaat....

peter

advr

Citaat van: Audioloog op september 11, 2008, 14:39:05
Hetgeen theoretisch onmogelijk is, dus zal het wel aan de praktische real-world implementatie van het afspelen van deze verschillende formaten liggen  :P

het blijven 2 formaten en flac is compressie :o
theorie of niet, je hoort het, wel super minimaal maar waarneembaar 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifi | Roderick

Citaat van: advr op september 11, 2008, 18:59:35
het blijven 2 formaten en flac is compressie :o
theorie of niet, je hoort het, wel super minimaal maar waarneembaar 8)

FLAC gebruikt enkel compressie qua bestandsgrootte, niet in audiokwaliteit zoals bij MP3 of AAC (vandaar lossless).

http://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

Dus, er zijn dan twee dingen mogelijk:
- tussen de oren van advr is een fout ontstaan ;D
- in de Linn zit een fout


advr

Citaat van: AV123 Benelux op september 11, 2008, 19:51:59


Dus, er zijn dan twee dingen mogelijk:
- tussen de oren van advr is een fout ontstaan ;D
- in de Linn zit een fout



of beide 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Garmt is zonet weer vertrokken richting huis. Hartelijk dank voor de demo Garmt en ook voor de gezelligheid natuurlijk!  :D

We hebben een heleboel zaken geprobeerd en beluisterd maar de kern van de avond was natuurlijk de Linn Majik DS. Ik ga nu niet vertellen (dat komt morgen wel) wat mijn bevindingen zijn maar ik kan jullie wel vertellen dat ik een hoop indrukken heb opgedaan die weer nieuwe vragen bij mij oproepen en die de relatieve audio rust van de afgelopen tijd weer redelijk (gaan) verstoren   :o  ;D

Ik heb in elk geval een duidelijke mening over de Linn Majik DS , de vraagtekens zitten meer in de matching met de rest van de set (bekabeling, AC regeneratie en dat soort zaken).

Afijn morgen dus meer  hierover, de Linn staat hier in elk geval nog zodat ik de komende dagen nog even in alle rust kan luisteren en ook nog wat zaken qua matching kan uitproberen.

hifiman

Omdat ik de slaap niet kon vatten heb ik besloten toch maar eerst mijn verhaal te doen over vanavond alvorens een poging te doen de grijze cellen in de slaapstand te krijgen.

Ik vind het heel moeilijk om wat ik vanavond allemaal ervaren heb goed onder woorden te brengen maar ik zal een poging doen. Ik zal proberen mijn verslagje in een aantal logische stukken te verdelen.

hifiman

PS Audio Powerplant
De afspraak van vanavond had een tweeledig karakter. Enerzijds was ik natuurlijk erg benieuwd naar de Linn Majik DS, anderzijds wilde Garmt nog wel eens een keer een PS Audio Powerplant horen om te kijken of dat zijn mening omtrent dit apparaat zou veranderen.

We zijn dus begonnen met de PS Audio Powerplant waarbij de Linn dus nog even niet meedeed.

We hebben 3 situaties beluisterd:
1. Alles op de PS Audio P500
2. Niets op de PS Audio P500
3. Alles behalve de Lyngdorf versterker op de P500 (dit had ik overigens nog niet eerder geprobeerd!)

Garmt vond  (correct me if I am wrong) situatie 3 het beste , daarna situatie 2 en daarna situatie 1.
Het was voor mij allemaal wat kort om een echt harde conclusie voor mezelf te trekken maar mijn voorlopige conclusie is dat situatie 3 inderdaad voordelen had boven situatie 1. Kortom ik ga hier nog wat verder mee experimenteren maar voor de rest van de avond hebben we dus even situatie 3 aangehouden.

Linn Majik DS en PS Audio Powerplant
In eerste instantie sloot ik de Linn op de P500 aan, Garmt vond het niet naar verwachting klinken en vroeg mij de Linn direkt op de "vuile" AC aan te sluiten. We hebben dit een aantal maal herhaald en ik kon niet anders dan het met Garmt eens zijn dat het verre weg het beste klonk met de Linn direkt op de "vuile" AC. Dit had ik niet verwacht, Garmt noemt de schakelende voeding in de Linn als mogelijke oorzaak daarvan.

Garmt had overigens een Nordost powercord meegenomen, om de vergelijking eerlijk te houden heb ik deze al snel vervangen door een afgeschermd LAPP powercord waar ook de andere bron componenten mee bekabeld zijn. Ik moet toegeven dat ik het met de Nordost powerkabel wel wat beter vond klinken, maar om zoveel mogelijk appels met appels te vergelijken moest de Nordost dus toch terug zijn doos in  >:D

Achteraf besef ik dat we tijdens de verdere luistersessie de P500 dus eigenlijk buitenspel hebben gezet voor wat betreft het luisteren naar de Linn "analoog uit".  :o

hifiman

Linn Majik analoog uit versus Linn Majik digitaal uit
Hier lopen we tegen een probleem aan, namelijk ik heb geen twee gelijke kabels om de Linn en de PS Audio DAC op de Lyngdorf versterker aan te sluiten, omwisselen gaat ook niet makkelijk, want in het geval van de Linn zijn er alleen RCA uitgangen ter beschikking en in het geval van de PS Audio DAC is deze aangesloten middels een balanced XLR kabel.

Afijn we moeten ergens mee beginnen dus dit kabelverschil hou ik in het achterhoofd en kom ik straks nog op terug!
Garmt heeft een Nordost Tyr interlink meegenomen om de Linn aan te sluiten en de PS Audio DAC is aangesloten middels een MIT Terminator Proline.

Om ruzie met de heer jdekkers te voorkomen hebben we eerst (op het gehoor, sorry Jacco) de volumes op de Lyngdorf inputs gematched zodat deze beiden even luid klonken.  ;)

Linn analoog uit
Mijn eerste indruk met de Linn analoog aangesloten is "dit klinkt heel anders" en de ervaring leert mij dat ik daarmee op moet passen (v.w.b. te overhaast conclusies trekken). Echter aan het eind van de avond heb ik wel een "beeld" en dit is wat ik ervan vond:

- De Linn klinkt op een aantal vlakken analoog uit beter dan digitaal uit via mijn DAC, er is vooral meer precisie, het geluid is levendiger, ruimtelijker, ik hoor meer detail en een hele belangrijke voor mij, het hoog klinkt natuurlijker en minder "versmeerd". Dat zijn nogal wat positieve punten en ik ben aangenaam verrast!  8)

- Maar.... tegelijkertijd is de tonale balans, die wat mij betreft voorheen (bijna) perfect was verstoord en ik vind het allemaal wat "kil" klinken, voor mij is een stem opeens minder van vlees en bloed en dat vind ik dan weer niet prettig.

Linn Digitaal uit
De genoemde voordelen zijn grotendeels weg maar de door mij zo geliefde tonale balans is weer terug

Conclusie?
Tsja in plaats van een conclusie eerder een vraag, in hoeverre zitten we nu 2 DACs te vergelijken en in hoeverre 2 interlinks  ??? In elk geval concludeer ik wel voorzichtig dat de Linn potentie heeft en in elk geval een stuk beter presteert als de Logitech Transporter die ik laatst hier in huis had.