hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

En had ik het vervangen van de gelijkrichtbrug door Schotky dioden in de voeding van de VRDS-10 al genoemd  ;D

In elk geval een nuttig weekendje geweest. Ik kan niet wachtten om verder te gaan met stapjes maken in mijn set (LS kabel, netfilter, digitale interlink)  8)

Maar tussendoor wordt er zeker ook muziek geluisterd, hetgeen ik nu weer met plezier kan doen  :)

hifiman

Vanmiddag is forumlid Little Ninja bij mij langsgeweest. Dit was de eerste keer dat Dennis mijn set hoorde en eigenlijk wel een leuke case om eens te kijken (zonder enige voorkennis van alle tussen resultaten in het verleden) hoe hij de set vind klinken. Misschien dat Dennis daar nog een kort woordje aan wil wijdden  (ook als je het niks vond mag dat gezegd worden :P ) 8)

hifiman

Morgen ga ik het netfilter er weer een keer tussenuit halen en eens kijken wat me dan zoal op gaat vallen.. ::)

scrutinizer

Nog een kleine toevoeging aan het verhaal van Ronald zijn ervaring van AC filtering gisteravond. >:D

Zoals ik Ronald ook gisteren al vertelde - is het mijn mening - liever geen passieve AC filtering te gebruiken..... was het niet zo geweest dat wij soms als audio/visuele liefhebbers - in eerste instantie - zelf verantwoordelijk zijn voor 'grofvervuiling' van onze direkt in de omgeving aanwezige AC.

Naast dat ik van mening ben dat 2 channel audio en multi-channel processed audio/video een gescheiden setup behoort te zijn, vind ik vooral dat we te weinig stilstaan en realiseren waar al deze gadgets (PC's, SB's, X-10's..etc,etc) ons in een gemak voorzien :)...... vaak ten koste gaand van de gewenste kwaliteit in onze muziek reproductie. :'(

Ik heb gisteren in Ronalds setup 'weer' ervaren dat d.m.v. 'uitsluiting vervuilers' - dit bijv. door het ontkoppelen van de niet in gebruik zijnde en/of aan massa verbonden apparatuur - en AC filtering de weergave weer van klein, compressed en granny naar een redelijk homogeen, groot, minder geagiteerd, goed loskommend van de luidspreker staand geluidsbeeld met enige gelaagdheid.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

)p(

Citaat van: scrutinizer op mei 31, 2008, 22:29:25

Naast dat ik van mening ben dat 2 channel audio en multi-channel processed audio/video een gescheiden setup behoort te zijn, vind ik vooral dat we te weinig stilstaan en realiseren waar al deze gadgets (PC's, SB's, X-10's..etc,etc) ons in een gemak voorzien :)...... vaak ten koste gaand van de gewenste kwaliteit in onze muziek reproductie. :'(


Alleen een probleem voor een select groepje echte audio scrutinizers zoals jullie, wij gewone stervelingen hebben daar gelukkig geen last van  ;D

peter

solitaire

Citaat van: scrutinizer op mei 31, 2008, 22:29:25
Zoals ik Ronald ook gisteren al vertelde - is het mijn mening - liever geen passieve AC filtering te gebruiken..... was het niet zo geweest dat wij soms als audio/visuele liefhebbers - in eerste instantie - zelf verantwoordelijk zijn voor 'grofvervuiling' van onze direkt in de omgeving aanwezige AC.

Naast dat ik van mening ben dat 2 channel audio en multi-channel processed audio/video een gescheiden setup behoort te zijn, vind ik vooral dat we te weinig stilstaan en realiseren waar al deze gadgets (PC's, SB's, X-10's..etc,etc) ons in een gemak voorzien :)...... vaak ten koste gaand van de gewenste kwaliteit in onze muziek reproductie. :'(

Ik heb gisteren in Ronalds setup 'weer' ervaren dat d.m.v. 'uitsluiting vervuilers' - dit bijv. door het ontkoppelen van de niet in gebruik zijnde en/of aan massa verbonden apparatuur - en AC filtering de weergave weer van klein, compressed en granny naar een redelijk homogeen, groot, minder geagiteerd, goed loskommend van de luidspreker staand geluidsbeeld met enige gelaagdheid.

heel herkenbaar vergelijk-traject
echter mijn conclusies waren toch weer heel anders

na veel proberen bleek in m'n audio-set alle filtering een verslechtering
muv. een AudioPrism ACFX op het Micromega DUO-CD2.1 loopwerk
(tenzij je de Shunyata's Python Helix Alpha / VX passieve filtering noemt )

na veel ompluggen bleek in de 'HT'-set passieve filtering de 'enige goede weg'
afgezien van de kastjes die de Lavardin CMR powercords 'tunen', gebruik ik hier Systems~and~Magic MiniBlack al of niet (de Loewe Xelos) via Systems~and~Magic BlackNoise Derive passive-filtering power strip
alleen de M-22 eindtrap gaat rechtstreeks het net op


erg leuk reisverslag !  :D


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op mei 31, 2008, 22:29:25
Naast dat ik van mening ben dat 2 channel audio en multi-channel processed audio/video een gescheiden setup behoort te zijn
Mee eens, echter een bewuste keuze/compromis om puur budgetaire redenen..

Citaat van: scrutinizer op mei 31, 2008, 22:29:25
, vind ik vooral dat we te weinig stilstaan en realiseren waar al deze gadgets (PC's, SB's, X-10's..etc,etc) ons in een gemak voorzien :)...... vaak ten koste gaand van de gewenste kwaliteit in onze muziek reproductie. :'(
Ook mee eens, nu besef ik dat opeens veel meer, echter ik ben dan nog net effe niet audiofiel genoeg om mijn DECT telefoons, wifi, X10 en pc's de deur uit te doen  ;D Je eigen troep opruimen (oftewel filtering) is dan een goede tweede  :)

Citaat van: scrutinizer op mei 31, 2008, 22:29:25
Ik heb gisteren in Ronalds setup 'weer' ervaren dat d.m.v. 'uitsluiting vervuilers' - dit bijv. door het ontkoppelen van de niet in gebruik zijnde en/of aan massa verbonden apparatuur - en AC filtering de weergave weer van klein, compressed en granny naar een redelijk homogeen, groot, minder geagiteerd, goed loskommend van de luidspreker staand geluidsbeeld met enige gelaagdheid.
Yep, lang leve de filtering  :D  ;D

hifiman

Citaat van: )p( op mei 31, 2008, 22:48:19
Alleen een probleem voor een select groepje echte audio scrutinizers zoals jullie, wij gewone stervelingen hebben daar gelukkig geen last van  ;D
Weet je dat wel zeker? (ik moet bekennen dat ik bij jou geen gestresstheid in het geluid heb waargenomen..)
Maar jij hebt dan ook WEL een gescheiden stereo/ht setup  ::)

hifiman

Citaat van: solitaire op mei 31, 2008, 22:57:47
heel herkenbaar vergelijk-traject
echter mijn conclusies waren toch weer heel anders

Wat versta je onder passief? Bij mijn weten zijn ALLE netfilters (op de regenators na) passief...
Ik neem aan dat je met passief eigenlijk parallel filtering (as opposed to serie filtering) bedoeld  ???

hifiman

Ik was trouwens nog 1 puntje van gisteravond vergeten..

De Lyngdorf heeft de mogelijkheid om per input een relatief volume (plus tot min 6 dB) in te stellen. Op Anton's advies heb ik deze setting op nul gezet op de input waar de DAC op zit.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het (in geval van de Lyngdorf) iets uitmaakt maar better safe then sorry  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op mei 31, 2008, 23:03:53
Weet je dat wel zeker? (ik moet bekennen dat ik bij jou geen gestresstheid in het geluid heb waargenomen..)
Maar jij hebt dan ook WEL een gescheiden stereo/ht setup  ::)

Ik zeg niet dat er geen verschil kan zijn, maar dat alleen audiofiele "scrutinizers" als jullie dergelijke kleine verschillen als ze er al zijn als problematisch ervaren en er jullie toe kan brengen de "gadgets" dan maar los te koppelen.

(ps Wat mij zelf betreft ga ik natuurlijk ook uit van voorkomen is beter dan genezen. De versterker staat hier op een andere groep als de rest van de set  :-X)

peter

solitaire

Citaat van: Audioloog op mei 31, 2008, 23:05:54
Wat versta je onder passief? Bij mijn weten zijn ALLE netfilters (op de regenators na) passief...
Ik neem aan dat je met passief eigenlijk parallel filtering (as opposed to serie filtering) bedoeld  ???


sorry, m'n verhaal was idd. niet echt duidelijk

yes, 'passief' als in 'parallel'
hoe de powerstrip intern geschakeld is weet ik niet zeker
maar ik dacht ook 'parallel'


W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Citaat van: )p( op mei 31, 2008, 23:24:02
Ik zeg niet dat er geen verschil kan zijn, maar dat alleen audiofiele "scrutinizers" als jullie dergelijke kleine verschillen als ze er al zijn als problematisch ervaren en er jullie toe kan brengen de "gadgets" dan maar los te koppelen.

(ps Wat mij zelf betreft ga ik natuurlijk ook uit van voorkomen is beter dan genezen. De versterker staat hier op een andere groep als de rest van de set  :-X)

peter

Hoi Peter,

You've shoot have being there .... dat was weer wild met de 'baton' losgaan geblazen ;D.... en zeker niet 'een' om onder het matje te schuiven van 'kleine verschillen'. ;)
Maar ik heb het dan ook vooral over gadgets en apparatuur... welke duidelijk vervuilen, en/of voor het gemak zijn(X10)... of niet in gebruik. ;)

groetjes,

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: solitaire op mei 31, 2008, 22:57:47
heel herkenbaar vergelijk-traject
echter mijn conclusies waren toch weer heel anders

na veel proberen bleek in m'n audio-set alle filtering een verslechtering
muv. een AudioPrism ACFX op het Micromega DUO-CD2.1 loopwerk
(tenzij je de Shunyata's Python Helix Alpha / VX passieve filtering noemt )

na veel ompluggen bleek in de 'HT'-set passieve filtering de 'enige goede weg'
afgezien van de kastjes die de Lavardin CMR powercords 'tunen', gebruik ik hier Systems~and~Magic MiniBlack al of niet (de Loewe Xelos) via Systems~and~Magic BlackNoise Derive passive-filtering power strip
alleen de M-22 eindtrap gaat rechtstreeks het net op


erg leuk reisverslag !  :D


Wolf

Wolf

Wat passieve AC filtering betreft 'liever niet' maar gezien we in stereo er in sommige gevallen niet onderuit komen vind ik Shunyata's Hydra 8 met PCords uit eigen stal en 'good old' Tice powerblock + Titan goede alternatieven. ;)


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Citaat van: scrutinizer op juni  1, 2008, 00:37:18
'good old' Tice powerblock + Titan goede alternatieven.

er was eens een tijd (...) dat je op geen show kon komen of er stonden Titans

maar ik was toen nog in het stadium dat bij mij de term 'snake-oil' opkwam bij het zien ervan ...

ach ja, met leeftijd komt inzicht (voor de meesten van ons toch  ;D ;))



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni  1, 2008, 00:22:52
Hoi Peter,

You've shoot have being there .... dat was weer wild met de 'baton' losgaan geblazen ;D.... en zeker niet 'een' om onder het matje te schuiven van 'kleine verschillen'. ;)
Maar ik heb het dan ook vooral over gadgets en apparatuur... welke duidelijk vervuilen, en/of voor het gemak zijn(X10)... of niet in gebruik. ;)

groetjes,

Anton.
Inderdaad het verschil was verre van subtiel!  :)

Even wat dat X10 betreft, zolang ik niet de X10 afstandsbediening aanraak is er volgens mij niets aan de hand, en als ik hem wel gebruik is het voor ongeveer 1 seconde :P Voor de rest van de gadgets: helemaal mee eens.

Overigens had ik dus nog een X10 schakelaar op mijn "stereo stekkerblok" (ondertussen is deze verwijderd overigens) maar die deed het mooi niet meer sinds je filter er tussen staat Anton, een bewijs dat er goed gefilterd wordt in elk geval  ;D


Erik van Voorst (in memoriam)

...je X10 werkt gelijk niet meer als er een filter tussen zit...zelfs een zeer eenvoudige  ;)...het commando over de neutral bereikt de module gewoon niet meer... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op juni  1, 2008, 10:02:36
...je X10 werkt gelijk niet meer als er een filter tussen zit...zelfs een zeer eenvoudige  ;)...het commando over de neutral bereikt de module gewoon niet meer... ;)
Dat zeg ik  ;D

hifiman

Zojuist het filter er weer eens tussen uit getrokken (1 nummer met, dan zelfde nummer zonder en weer zelfde nummer met), tsja de verschillen zijn consistent te noemen en hetzelfde als eergisteravond! Met filter een pure en niet bepaald subtiele verbetering!

Tijd om een plan op te stellen want dit filter gaat uiteraard binnenkort weer terug naar zijn baasje.  ^-^

hifiman

Antons filter is als ik het goed begrepen heb twee bloktrafo's met de rug tegen elkaar (220 -> 380 -> 220), zonder randaarde secundair en met hier en daar een parallel condesatortje (correct me if I am wrong Anton). Het moge duidelijk zijn dat ik in elk geval voor een soortgelijk ontwerp zal gaan. 1 ding zint me niet en dat is het ontbreken van een randaarde aan secundaire zijde.

Ik snap dat dit een bewuste keuze is maar om met name veiligheidsredenen (voor mezelf maar ook voor de apparatuur bij het wisselen van interlinkjes bijvoorbeeld) ben ik hier geen voorstander van. Kwa effect op het geluid vind ik het lastig inschatten of het toevoegen van een randaarde (aan de middenaftakking secundair) een verbetering of verslechtering zal opleveren. Enerzijds is het toevoegen van een randaarde een bron van extra vervuiling , anderzijds creeer je zo wel juist een gebalanceerde voeding hetgeen de verontreinigingen weer zou moeten opheffen.

Afijn we gaan er nog wat nachtjes over slapen, overigens is het niet zo heel cruciaal om daar nu al over te beslissen, ten slotte kan een aanwezige randaarde achteraf later ook weer weggehaald worden...

scrutinizer

Slaap jij er nog een paar nachtjes over Ronald...... maar vergeet in de tussentijd niet te genieten van muziek. ;)
Ik heb hem namelijk niet morgen nodig. :)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni  1, 2008, 11:25:09
Slaap jij er nog een paar nachtjes over Ronald...... maar vergeet in de tussentijd niet te genieten van muziek. ;)
Ik heb hem namelijk niet morgen nodig. :)

Anton.
Doe ik Anton  :)

En wat doe jij hier? (gezien de feestelijke gebeurtenis vandaag). Gefeliciteerd!  :D

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni  1, 2008, 11:25:09
maar vergeet in de tussentijd niet te genieten van muziek. ;)
De vrouw heeft ondertussen de macht over de afstandsbediening overgenomen  :-\

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni  1, 2008, 11:30:44
Thanks!!!...and have fun. :)
Ik ga de strijd om de afstandsbediening later op de dag aan!  ;D