hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Om even te beginnen, ik ben weer terug naar de Apogee Wide Eye (met RCA pluggen).
Na vergelijken blijkt de Apogee met RCA (en op de speler een BNC-RCA verloopje) beter te klinken dan de R59 met BNC pluggen (zonder verloopjes).

Sofar dus voor de gehoopte "doorbraak" door zoveel mogelijk alles netjes 75 Ohm te houden  :-X
Overigens had ik ook niet echt gerekend op een significant verschil, ik zag dit meer even als een experiment. Je weet het nooit tenslotte en mijn voorlopige conclusie is dat de gebruikte coax kabel blijkbaar van meer belang is dan welk type plug er gebruikt wordt  ^-^

Overigens ben ik nog steeds benieuwd waar Guido Tent dan mee draait (kabel, plug).

Afijn tot zover even dit experimenteel uitstapje en weer terug dus naar de oude situatie: RCA.
(de kortere XO3 verbinding in het transport laat ik wel in stand uiteraard, dat kan alleen maar gunstig zijn!)

hifiman

Citaat van: reMC op maart  2, 2008, 08:38:25
Wat mag de digitale kabel kosten?
Het korte antwoord is: dat hangt af van wat het "doet" voor het geluid, een mij onbekende factor, ik heb weinig ervaring met digitale interlinks. Wel heb ik een keer geconstateerd dat een Apogee Wide Eye een stuk minder grainy klonk dan een Canare. Ik geloof dus in de verschillen maar heb nog niet mogen ervaringen hoe groot die "kunnen" zijn.

Het langere antwoord komt straks :P

Citaat van: reMC op maart  2, 2008, 08:38:25
Enne, heb je de Wyde-Eye al in je eigen set gehad? Een aantal (veel) duurdere kabels hebben niet die muzikaliteit en coherentie.
Ik draai sinds een aantal maanden met Apogee Wide Eye! (op gisteren even na dus :P )

hifiman

#1602
Het langere antwoord:

Zoals je weet zijn er (met dank aan Scrutinizer) de laatste tijd een aantal zaken gewijzigd in mijn set die tesamen voor een fikse verbetering hebben gezorgd. Ik heb zelfs niet eens meer de behoefte aan roomcorrectie nu! (en zal dat voorlopig dus ook niet meer toepassen).

Ook ben ik er nu achter dat mijn set (en dan doel ik met name op de luidsprekers en de versterker) heel erg mooi kan klinken!  :)
Ik zit dus ook niet meer in een dip (even voor de duidelijkheid) want ik weet nu dat de basis (speakers en versterker wederom) goed is en dat met name de bron (in zijn geheel) het belangrijkste verbeterpunt is!

Echter (en ik praat nu als de kritische audiofiel!), ondanks het feit dat er nu technisch gezien weinig (of misschien wel niets) meer fout gaat in mijn set klinkt het (in mijn kritische perfectionistisch ingestelde) oren nog steeds niet echt mooi (wel veel beter dan voorheen!).

Wat vind ik dan mooi? Wel, ik heb tot nu toe 2 gevallen meegemaakt waarbij mijn set ECHT mooi klonk. Dat was met de Resolution Audio Opus 21 als DAC (ook als speler, maar dus ook alleen als DAC!) van Garmtz en dat was met de gemodificeerde TEAC VRDS-10 van Scrutinizer (analoog aangesloten)! Ik ga niet beweren dat beide hetzelfde klonken want dat is niet zo, maar ze hadden wel beiden iets gemeen en dat was dat alles op zijn plaats viel en het muzikaal gezien opeens gewoon klopte! Weer terugschakelen naar het eigen spul lijkt dan wel alsof de muzikale structuur opeens uit elkaar getrokken wordt.

Opmerkingen:
- De Wadia van Scrutinizer klonk op mijn DAC ook goed, maar dan op een andere manier die mij nog steeds niet kon bekoren zoals bovenstaande 2 apparaten dat WEL konden!
- De Opus 21 vond ik wel een soort sausje hebben, maar gezien de perfectie qua muzikaliteit zou ik dat op de koop toe nemen!
- De TEAC van Anton had dat sausje niet en vond ik dus zelfs beter klinken!
- Ik besef dat bovenstaande uitspraken subjectief zijn, ik heb de 3 (opus/teac/wadia) apparaten in kwestie nooit AB vergeleken
- Daarnaast heb ik "relatief" weinig eigen muziek op alle 3 de apparaten gehoord, dus ik moet uitkijken met ze iets te snel de hemel in te prijzen

Dan komen we op de digitale interlink. Alvorens dus het CD transport (of de DAC) weer in de verkoop te gooien wil ik dus eerst eens kijken wat een betere digitale interlink nog kan doen voor mij. Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet al teveel van, temeer daar het met de huidige interlink en de Opus 21 als DAC dus WEL naar mijn zin klonk. Op basis van deze ervaringen verwacht ik eigenlijk dat de "truuk" met name in de DAC zit. Dat is dan ook weer raar, want neem nou de Apogee Mini DAC die hoog aangeschreven staat, die vond ik om te beginnen bijna hetzelfde klinken als mijn huidige DAC en zelfs iets slechter! Toch zijn er hele volksstammen gelukkig mee en wordt het ding de hemel ingeprezen.

Ik durf dus bijna geen harde conclusies te trekken uit mijn bovenstaande verhaal en zal ook geen impuls aankopen/verkopen doen naar aanleiding ervan tot ik volkomen helder heb wat de beste en meest zekere weg naar audiofiele bevrediging is voor mij.

Dan nog een woordje over luisteren. Er is mij "verweten" (lees goed bedoeld advies  ;D) dat ik eerst eens een tijd moet luisteren zonder wat te veranderen. Ik snap een dergelijk advies heel goed, maar als ik na 5 minuten een mening heb over het geluid, die mening nog hetzelfde is na een uur en ook nog hetzelfde na een aantal dagen, tsja dan weet ik toch echt zeker dat er nog iets zal moeten veranderen  :-\ Ik kan me overigens zo voorstellen dat bij het wijzigen van een speakerkabel of interlink dat advies wel heel goed opgaat, echter bij een digitale bron is het al snel (voor mij dan) het klinkt of het klinkt niet..

En ik wil nog even benadrukken, ik zit niet meer in een dip, het klinkt nu helemaal niet rot, maar echt genieten ervan, nee dat lukt me helaas nog niet en dat is gewoon een rationele conclusie  :P

PS. Ik zit tijdens dit relaas lekker een cd'tje te luisteren hoor  8)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  2, 2008, 10:08:27
- De Wadia van Scrutinizer klonk op mijn DAC ook goed, maar dan op een andere manier die mij nog steeds niet kon bekoren zoals bovenstaande 2 apparaten dat WEL konden!
- De Opus 21 vond ik wel een soort sausje hebben, maar gezien de perfectie qua muzikaliteit zou ik dat op de koop toe nemen!
- De TEAC van Anton had dat sausje niet en vond ik dus zelfs beter klinken!
- Ik besef dat bovenstaande uitspraken subjectief zijn, ik heb de 3 (opus/teac/wadia) apparaten in kwestie nooit AB vergeleken
- Daarnaast heb ik "relatief" weinig eigen muziek op alle 3 de apparaten gehoord, dus ik moet uitkijken met ze iets te snel de hemel in te prijzen

Ik ga mezelf maar eens herhalen. ;)

Citaat van: Audiofiel op februari 28, 2008, 17:06:20
Dan wordt een VRDS10 zoeken, Ronald. ::) >:D ;D
;D

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DJ-Foxx

Ronald, sorry voor het inbreken in je topic ??? hehe  ;D

advies ::) ga eerst eens lheerlijk op vakantie voordat je weer impulsieve beslissingen gaat nemen en kom dan weer relax terug en luister dan nog eens naar je set  O0 O0

O0


hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  2, 2008, 10:42:09
Ik ga mezelf maar eens herhalen. ;)
;D


Er zijn een aantal redenen waarom ik dat (nog) niet doe.

De eerste is dat ik de VRDS-10 van Anton niet standaard was! Er zit een Wadia servo board in en ik geloof ook een betere clock. De DAC was als ik het goed begrepen heb overigens ongewijzigd. Maar je voelt hem al, straks koop ik een VRDS-10 en dan blijkt tie een stuk minder te klinken misschien. Ik wil dus niet te overhaast een beslissing nemen.

De andere reden is dat ik de TEAC ook maar eventjes heb gehoord en volgens mij zelfs alleen maar met muziek die Anton meegenomen had (we hebben wel vergeleken met mijn transport/DAC uiteraard).

Dan is er nog het stemmetje wat zeg, luister nou eens eens naar die andere wijze audiofielen en ga nou niet gelijk weer tot verkoop/aankoop over.

Verder is het op zich nog wel handig om eens een betere digitale interlink te proberen en te kijken wat dat doet.

Wat mij ook nog even tegenhoud is dat ik wel een GOEDE VRDS-10 wil en niet een uitgeleefde  :P De VRDS-T1 die ik nu heb wist ik in elk geval dat er een nieuwe laser in zit en dat tie opnieuw afgeregeld en geheel nagezien was door Adje van Medevoort en zijn kornuiten.
Aan de andere kant als ik niet teveel voor een VRDS-10 zou betalen dan is een nieuwe laser en afregelen (85 euro meen ik) niet eens zo duur natuurlijk.

En dan last but not least, ik ga bijna op vakantie dus ik wacht maar eventjes tot daarna alvorens uberhaupt iets te ondernemen.

Amen  ;D

hifiman

Citaat van: DJ-Foxx op maart  2, 2008, 10:47:39
Ronald, sorry voor het inbreken in je topic ??? hehe  ;D

advies ::) ga eerst eens lheerlijk op vakantie voordat je weer impulsieve beslissingen gaat nemen en kom dan weer relax terug en luister dan nog eens naar je set  O0 O0

O0


Grappig, feitelijk zeg ik dat hieronder ook alvorens ik dit gelezen had  ;D
Toch bedankt, nog eventjes en ik kan dagelijks aan de thaise massage  :)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  2, 2008, 10:49:04
Dan is er nog het stemmetje wat zeg, luister nou eens eens naar die andere wijze audiofielen en ga nou niet gelijk weer tot verkoop/aankoop over.

Dan herhaal ik die andere opmerking toch? :P

Citaat van: Audiofiel op februari 26, 2008, 17:12:17
Ik sluit me hierbij aan. Je gaat bijna weer zo snel als een kind in een snoepwinkel. Neem eens rustig de tijd om aan je set te wennen. Er valt zoveel te leren uit het kunnen herkennen van het karakter van je eigen set... vaste basis en zo... :-\
;)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  2, 2008, 10:51:25
Dan herhaal ik die andere opmerking toch? :P
;)


Ja wat wil je nou, dat ik als een speer zo'n ding koop of juist helemaal niet  ???  >:D  ;)

DJ-Foxx

Audiofiel is het stemmetje  ???

ergo, Audiofiel is dus a.k.a Audioloog, of andersom ??? ??? en dus feitelijk de dark side ;D ;D ;D

sorry kon het niet laten!!  ;D ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  2, 2008, 10:52:32
Ja wat wil je nou, dat ik als een speer zo'n ding koop of juist helemaal niet  ???  >:D  ;)

Misschien moet je bij de opmerkingen naast de tekst ook de smileys lezen, dan weet je wat mijn advies is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: DJ-Foxx op maart  2, 2008, 10:54:07
Audiofiel is het stemmetje  ???

ergo, Audiofiel is dus a.k.a Audioloog, of andersom ??? ??? en dus feitelijk de dark side ;D ;D ;D

sorry kon het niet laten!!  ;D ;D

Dat kan niet kloppen: het stemmetje zegt dat hij moet luisteren naar de audiofielen die zeggen dat hij moet luisteren in plaats van kopen. Een Audiofiel die al zei dat hij eerst moet luisteren kan dus niet tegelijk het stemmetje zijn. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  2, 2008, 10:54:27
Misschien moet je bij de opmerkingen naast de tekst ook de smileys lezen, dan weet je wat mijn advies is. ;)
Volgens mij stem jij ook voor eerst een aantal massages  ;D

hifiman

Citaat van: DJ-Foxx op maart  2, 2008, 10:54:07
Audiofiel is het stemmetje  ???

ergo, Audiofiel is dus a.k.a Audioloog, of andersom ??? ??? en dus feitelijk de dark side ;D ;D ;D

sorry kon het niet laten!!  ;D ;D
Audiofiel, Scrutinizer, ReMC en nog een aantal anderen spoken door mijn geplaagde geest  ;)

Volgens mij kijk jij teveel star wars  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  2, 2008, 10:57:10
Volgens mij stem jij ook voor eerst een aantal massages  ;D

Eerst een Thaise massage, en dan pas luisteren.  :D



Of beter: eerst lekker op vakantie gaan. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  2, 2008, 11:04:03
Eerst een Thaise massage, en dan pas luisteren.  :D



Of beter: eerst lekker op vakantie gaan. O0
Dat advies had ik voor mezelf ook al bedacht inderdaad  :)

DJ-Foxx

Citaat van: Audioloog op maart  2, 2008, 11:05:30
Dat advies had ik voor mezelf ook al bedacht inderdaad  :)


zo'n thaise massage lijkt me trouwens ook wel wat, ehmm.. maar niet door jou hoor ;D ;D

yorkie13

koop even de nieuwe HVT, daar staat een artikel van Guido Tent die een X03 tentclock in een Teac VRDS10 speler inbouwt en daarbij een een BNC connector gebruikt met als reden dat deze precies 75 ohm is i.t.t. een cinch connector, de teac dient als loopwerk naar een proceed PDP2 dac
lijkt me interessant, inbouwen wordt uitvoerig beschreven en in de volgende editie hoe het klinkt

hifiman

Citaat van: DJ-Foxx op maart  2, 2008, 11:10:43
zo'n thaise massage lijkt me trouwens ook wel wat, ehmm.. maar niet door jou hoor ;D ;D

:-X

;)

hifiman

Citaat van: RA SUBS op maart  2, 2008, 11:13:41
koop even de nieuwe HVT, daar staat een artikel van Guido Tent die een X03 tentclock in een Teac VRDS10 speler inbouwt en daarbij een een BNC connector gebruikt met als reden dat deze precies 75 ohm is i.t.t. een cinch connector, de teac dient als loopwerk naar een proceed PDP2 dac
lijkt me interessant, inbouwen wordt uitvoerig beschreven en in de volgende editie hoe het klinkt
Hee leuk, dat had ik nog even gemist!
Ik ga denk ik vanmiddag gelijk even op HVT jacht  :)
Beetje jammer dat ik blijkbaar verplicht ben om het volgende nummer ook te kopen  :P  ;)

)p(

Spelen met interconnects zal je onrust mbt de VRDS-T1 niet wegnemen dat is wel duidelijk denk ik zo. Je hebt al iets anders wat je gehoord hebt in gedachten en dat wil je ook...alleen het pad daarna toe is nog onzeker. Vanwege die onzekerheid zou ik toch weer zeggen gewoon een tijdje luisteren zonder iets te veranderen...en dan vooral wat gaat nu wel goed en waarom en dan vooral in muzikale zin. Luister eens naar de verschillen tussen opname's van hetzelfde stuk e.d.

peter

hifiman

Helaas, de spike schoteltjes schuiven alweer net zo stroef als voorheen en laten een erger spoor achter op het laminaat dan ooit  :-X (wel makkelijk met een vochtige doek te verwijderen overigens).

Het lijkt er dus op dat het issue niet zit in het feit dat ze niet glad waren van onderen maar meer in het materiaal zelf. Bij het polijsten viel me ook al op dat ze maar zwart beleven afgeven op de doek waar ik ze mee poetste.

Afijn no big deal, maar toch jammer  :P

hifiman

Citaat van: )p( op maart  2, 2008, 11:51:46
Spelen met interconnects zal je onrust mbt de VRDS-T1 niet wegnemen dat is wel duidelijk denk ik zo.
Eerlijk gezegd geloof ik dat ook niet, echter wil wel eens zien wat het "doet" en in welke mate zeg maar.

Citaat van: )p( op maart  2, 2008, 11:51:46
Je hebt al iets anders wat je gehoord hebt in gedachten en dat wil je ook...alleen het pad daarna toe is nog onzeker. Vanwege die onzekerheid zou ik toch weer zeggen gewoon een tijdje luisteren zonder iets te veranderen...en dan vooral wat gaat nu wel goed en waarom en dan vooral in muzikale zin. Luister eens naar de verschillen tussen opname's van hetzelfde stuk e.d.
Ik vrees dat ik dat na 5 minuten ook al weet.. (niet in alle luistersituaties maar in de mijne is het gewoon heel duidelijk).

Toch bedankt voor de tip natuurlijk!  :)

DA BoSS

#1623
Beste Ronald,

Ik vrees dat je uberhaupt geen rust zal hebben tot je thuis echte kwaliteit hebt staan.
Accepteer het, je hebt gewoon een dure goede smaak!
De rest zal uiteindelijk allemaal op tussenstapjes uitdraaien, dus nu eens de volgende upgrade de grote stap vooruit?


Citaat van: Audioloog op maart  2, 2008, 10:49:04
...Maar je voelt hem al, straks koop ik een VRDS-10 en dan blijkt tie een stuk minder te klinken misschien.....
Niks misschien, da's zal echt 100% zeker(! :o) zo blijken te zijn!



Citaat
De andere reden is dat ik de TEAC ook maar eventjes heb gehoord en volgens mij zelfs alleen maar met muziek die Anton meegenomen had

...je voelt hem al aankomen ;) maar volgens mij kun je die Teac beter niet als absolute referentie nemen:

-kortstondige ervaring
-die speler is uniek (ie dus niet goed vergelijkbaar)
-momentopname


Beste oplossing is eigenlijk nog Scrutinezer overhalen zijn troeteldiertje aan je af te staan  ;) ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: DA BoSS op maart  3, 2008, 00:16:25
Accepteer het, je hebt gewoon een dure goede smaak!
Ik vrees dat je gelijk hebt  ;D

Citaat van: DA BoSS op maart  3, 2008, 00:16:25
De rest zal uiteindelijk allemaal op tussenstapjes uitdraaien, dus nu eens de volgende upgrade de grote stap vooruit?
Maar zelfs dan, al zou ik heb budget oprekken tot een paar duizend euro (wat er niet in zit :P) , dan nog zou ik even niet weten waar te beginnen :P

Citaat van: DA BoSS op maart  3, 2008, 00:16:25
Beste oplossing is eigenlijk nog Scrutinezer overhalen zijn troeteldiertje aan je af te staan  ;) ;D
;D