hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hifiman

#1450
Spike schotel viltjes
Onder de spikes van mijn speakers staan aluminium spike schoteltjes om te voorkomen dat het laminaat op de vloer beschadigd en tevens zodat het mogelijk is de speakers te schuiven van WAF positief naar audiofiele positie  ;D

Om het schuiven wat makkelijker te maken (deze schoteljes zijn niet helemaal glad en ze laten strepen na op het laminaat als ik schuif) had ik niet gehinderd door enige vorm van kennis van zaken (nogal dikke!) viltjes onder deze schoteltjes geplakt. Scrutinizer vertelde mij dat dit een negatief effect had op het geluid (hij had dat al eens gezegd maar ik dacht dat we het over 0,00001% invloed hadden). We hebben de viltjes weer verwijderd en tot mijn grote verbazing had dit een duidelijk hoorbare verbetering tot gevolg  :o Rijkere klanken, betere focus, dat had ik nooit verwacht!  :P

Scrutinizer merkte vervolgens op dat het beter zou zijn om stalen ipv aluminium spike te gebruiken omdat er nu hard (de spikes) materiaal contact maakt met zacht (aluminium schoteltjes) materiaal.

Aktie punt: stalen schoteltjes vinden en bestellen, het moge duidelijk zijn dat de viltjes nu achterwege blijven!

Status: gevonden bij hifisupply en bestelling reeds geplaatst (helaas niet op voorraad dus ik zal nog even geduld moeten hebben)

Deleted member

#1451
Passen de Superspikes (de kleintjes die ook niet krassen) niet mooi onder je stands? Wellicht ook wel wat, al praten we dan natuurlijk wel over wat meer euro's dan alleen de schoteltjes kosten.

Edit: die van Soundcare bedoel ik.  ;)

hifiman

#1452
Subwoofer
Ook dit punt had Scrutinizer al eerder aangehaald. De grote cylindervormige SVS subwoofer die in de hoek staat achter de linker speaker  zou een zeer nadelige invloed hebben op de laagweergave omdat deze "passief" mee zou doen. Mwaahhh 1% misschien dacht ik nog.
Toch maar eens de moeite genomen de SVS tijdelijk "op de gang" te zetten en wauw, wat knapte de laagweergave hier van op, gigantisch gewoon wat een effect dit had!! Het boemerige in het laag was volledig verdwenen  :) Scrutinizer legde uit dat subjectief een verslechtering in de laagweergave ook invloed heeft op de waarneming in midden en hoog. En inderdaad ik kan dat na deze ervaring alleen maar beamen!  :)

Aktiepunt: andere plek vinden voor subwoofer of subwoofer vervangen door een kleiner box model (makkelijker elders in kamer te plaatsen)

Status: ik wil hier zeker wat mee doen, maar ik weet nog niet precies wat, hier gaan we nog even rustig een aantal nachtjes over slapen!


hifiman

#1453
Citaat van: Antoine op februari 25, 2008, 12:13:21
Passen de Superspikes (de kleintjes die ook niet krassen) niet mooi onder je stands? Wellicht ook wel wat, al praten we dan natuurlijk wel over wat meer euro's dan alleen de schoteltjes kosten.

Edit: die van Soundcare bedoel ik.  ;)
Ik ken deze niet, ik zal er eens naar kijken Antoine, bedankt voor de tip!


Raphie

LOL, de SVS de kamer uit voor een betere geluidskwaliteit  ;D (storende factor zelfs als die uit staat  ;D )
JBL PRX Power!

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 25, 2008, 12:14:16
Subwoofer
Ook dit punt had Scrutinizer al eerder aangehaald. De grote cylindervormige SVS subwoofer die in de hoek staat achter de linker speaker  zou een zeer nadelige invloed hebben op de laagweergave omdat deze "passief" mee zou doen. Mwaahhh 1% misschien dacht ik nog.
Toch maar eens de moeite genomen de SVS tijdelijk "op de gang" te zetten en wauw, wat knapte de laagweergave hier van op, gigantisch gewoon wat een effect dit had!! Scrutinizer legde uit dat subjectief een verslechtering in de laagweergave ook invloed heeft op de waarneming in midden en hoog. En inderdaad ik kan dat na deze ervaring alleen maar beamen!  :)


Hehe, eindelijk het licht gezien...je weet wel nog dat ik er de eerste keer dat ik bij je was maar over bleef doorzeuren ;)

peter


BuSpu

Citaat van: Antoine op februari 25, 2008, 12:13:21
Passen de Superspikes (de kleintjes die ook niet krassen) niet mooi onder je stands? Wellicht ook wel wat, al praten we dan natuurlijk wel over wat meer euro's dan alleen de schoteltjes kosten.

Edit: die van Soundcare bedoel ik.  ;)

Het is een Amerikaanse draad waar de spikes ingedraaid worden en ook van nogal een fors formaat ik geloof m10. Ik heb er zelf ook al naar gekeken maar weet niet of ze in die draadsoort/ grootte bestaan....

Deleted member

Als je ze liever inschroeft wordt het mogelijk lastig maar ik bedoelde degene die je onder een component plakt:

http://www.soundcare.no/

scrutinizer

#1458
Ronald maak je niet druk over het verkrijgen van deze (hifi)schoteltjes........stalenschijfjes halen bij de ijzerboer, waar je zelf een centertje in slaat of anders heb ik nog wel wat op de graveyard liggen. ;)

Enige uitleg wat betreft het "diode effect" van cones en/of spikes, deze hebben een voorkeur frequentiebandbreedte welke door het materiaal bepaald wordt, de hardheid van de ondergrond bepaald de intensiteit van de transfer.
Wat ik hier mee wil vertellen......probleem afhankelijk, qua keuze van materiaal en benodigde intensiteit..... m.a.w. "no one size fits all here" ......Just trial and error. ;)

Anton.

P.S. "No Soundcare" :-X ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Bart_M

Een subwoofer die uit staat werkt natuurlijk als basstrap.

hifiman

#1460
Citaat van: Bart_M op februari 25, 2008, 12:43:41
Een subwoofer die uit staat werkt natuurlijk als basstrap.
Eerder als passiefe woofer!

hifiman

To biwire or not to biwire
Geheel volgens het advies in de Avalon handleiding van mijn speakers (Scrutinizer weer mij erop dat Avalon hier ondertussen van afgestapt is!) had ik mijn speakers bi-wired aangesloten.

Voor ik verder ga nu even een stapje terug naar het begin van de sessie. Toen Scrutinizer mij vroeg wat ik anders zou willen in het geluid, merkte ik als eerste op dat ik stemmen nogal dunnetjes vind klinken en dat ik dat niet mooi/fijn vind.

Scrutinizer merkte toen op dat single-wiren de moeite waard was om eens te proberen. Hij voorspelde dat dit een wat intiemer beleving zou geven ten koste van wellicht wat ruimtelijkheid. Ik kan er kort over zijn, dit bleek precies zo uit te komen en dit geluid beviel mij beter  :) Vanaf nu dus single-wired door het leven  ;D De bekabeling werd op het hoog aangesloten en vanaf daar met de (door Avalon meegeleverde) Cardas brugjes naar het laag gedeelte.

Tegelijkertijd hebben de door mij zelf gekluste "banaan naar spade" verloopjes achterwege gelaten en tot mijn vreugde bleek dit prima te gaan (bananen nu direkt geklemd onder de schroeven van de speakerterminals). Ook dit zal bijgedragen hebben aan de waargenomen verbetering  :)




Bart_M


hifiman

#1463
Interlink
Zoals ik gisteren opmerkte had ik mijn LAT IC-300 interlink voor de grap eens vergeleken met de zelfgemaakte (veel goedkopere) Puresonic interlink. Ik was erg benieuwd waar Scrutinizer de voorkeur aan zou geven. Nou daar hoefde hij nog geen seconde over na te denken, de LAT vond hij beduidend beter. Ik vond dat bij nader inzien ook en wellicht dat de reeds gedane wijzigingen nu duidelijker het verschil lieten horen  8)

Aktiepunt: geen, de LAT mag blijven. Ik heb het idee dat dit een fijne interlink is en ook een goede match in mijn set, op dit moment geen plannen om nog andere interlinks te gaan proberen. De puresonic gaat ingezet worden waar hij voor bedoeld was, de TV  ;D

Status: afgerond

hifiman

Hout
Wederom een punt waar Scrutinizer mij eigenlijk al eerder op gewezen had  :-[ Zet de DAC (die nu bovenop het loopwerk en de digital lens staat) eens bovenop het houten dressoir zei Scrutinizer. Zo gezegd zo gedaan en voila, het geluid kwam opeens weer een stukje losser van de speakers. Blijft het feit dat dit een non-WAF-compliant situatie is  ;D dus ik zal dit anders op moeten lossen.

Het plan is om 2 houten planken in het kastje van het dressoir te gaan monteren zodat de DAC en de Digital Lens beiden ieder hun eigen houten plank hebben en niet meer bovenop het loopwerk staan. Alternatief plan is nog om de DAC naast de versterker in het dressoir te plaatsen, wat als nadeel heeft dat ik weer een andere plek voor de Squeezebox zou moeten vinden.

Aktiepunt: komende zaterdag plankjes klussen, ik kom hier nog op terug in dit topic

Status: ingepland

hifiman

#1465
Niet oprollen!
De verbinding tussen mijn Genesis Digital Lens en mijn DAC is een AT&T glaskabel. Omdat deze kabel vrij lang is en de afstand vrij kort had ik deze opgerold en vervolgens dit gefixeerd met wat tie wraps. Scrutinizer stelde voor deze situatie weer ongedaan te maken, weliswaar heb je geen last van een inductieve werking met glas, maar wel verander je de brekingsindex van het glas! Ik had hier inderdaad al eens wat over gelezen, je kunt een glasvezel kabel dus beter zoveel mogelijk "recht" laten. Scrutinizer hoorde direkt verschil. Ik had hier wat meer moeite mee, maar dat kwam waarschijnlijk ook omdat ik al een beetje overdonderd was door al deze probeer en luisterakties.  ^-^

hifiman

#1466
TEAC VRDS-10
Scrutinizer was zo vriendelijk zijn TEAC VRDS-10 (met WADIA servo board maar ongemodificeerde DAC) mee te nemen. Op internet wordt er nogal eens geroepen dat dit een prima loopwerk is maar met een sterk verouderde DAC. Scrutinizer vind de DAC juist erg muzikaal en na deze machine gehoord te hebben kan ik dat alleen maar beamen! Dit klonk een stap beter dan mijn loopwerk/DAC combinatie en dat terwijl er de duidelijk mindere Puresonic interlink gebruikt werd!!  :o

Ik zal nu niet gelijk een VRDS-10 aanschaffen vertelde ik gisteren aan Scrutinizer maar juist na een nachtje slapen moet ik bekennen dat ik dit toch wel heel erg muzikaal/lekker vond klinken, I am impressed!

Toch zal ik niet gelijk tot aktie overgaan, tenslotte kan ik bijvoorbeeld ook nog eens een andere digitale interlink proberen!

De VRDS-10 als loopwerk hebben we niet geprobeerd omdat mijn 50cm Apogee Wide Eye te kort was  :-X

Aktiepunt: andere digitale interlinks proberen en kijken hoeveel winst hier nog mee te behalen valt, tevens ogen openhouden (edoch niet aktief op zoek) voor als ik eens tegen een mooi buitenkansje qua VRDS-10 aanloop..

Status: even kijken wat eventuele gegadigden zijn (Nordost Moonglo misschien ???) en indien mogelijk op korte termijn mee experimenteren.


hifiman

Fase
Op zich een mij bekend verhaal, maar na enig aandringen van Scrutinizer toch ook nog maar eens de fase (220V stekkers) gecheckt. Ik was namelijk uitgegegaan van de Audiofiel standaard van dakje boven, fase rechts, in de praktijk gaat dit blijkbaar lang niet altijd op en dus hebben we alle bekabeling losgekoppeld (veel gedoe omdat ik er vrij lastig bij kan :P) en met de universeel meter aan de slag gegaan. Conclusie was uiteindelijk dat alleen de stekker van de Digital Lens verkeerd om zat. Of het omdraaien van deze stekker een hoorbaar verschil maakte of niet heb ik niet met zekerheid kunnen vaststellen, maar baadt het niet dan schaadt het niet  :)


hifiman

#1468
Luidsprekerkabel
Op verzoek van Scrutinizer hebben we de Nordost Blue Heaven luidspreker kabels anders neergelegd zodat ze vrijer liggen en niet meer naast of onder andere bekabeling. Ook dit bleek een hoorbare verbetering te geven, het geluid kwam wederom losser van de speakers!  :)

Verder overweeg ik om deze kabels te vervangen voor wat anders. Ze klinken zeker niet verkeerd, maar het zou goed kunnen dat ze bijdragen aan het feit dat ik stemmen (nog steeds) wat dun vind klinken (ook een kwestie van smaak natuurlijk). Ik ga dus zeker op termijn ander kabels proberen, al heb ik nog geen idee welke :P

Het feit dat ik nu single-wire scheelt natuurlijk in de prijs van een eventuele sidegrade  8)

Aktiepunt: andere (single-wired) luidsprekerbekabeling proberen

Status:
geen haast mee, eerst eens de andere aktie punten realiseren en dan weer eens muziek luisteren en wennen aan de nieuwe situatie/geluid


Raphie

Als hoeveel % verandering zou je de totale som van alle tweaks willen omschrijven?
oude situatie 90% nieuwe situatie 100%?
JBL PRX Power!

hifiman

Volgens mij heb ik de belangrijkste punten zo wel gehad  ;D

Na nog wat muziek draaien was het overduidelijk, dit klonk zoveel beter!!!  O0
Het geluid komt veel losser van de speakers, het laag klinkt nu ontzetten strak en zeker niet meer boemerig, het dunne van de stemmen is een stuk verbeterd (maar nog niet helemaal zoals ik het zou willen) en de focussering is ook beduidend beter geworden!

Rest mij om ter afsluiting van deze samenvatting Anton de Scrutinizer heel hartelijk bedanken voor zijn hulp, zijn adviezen en de gezelligheid van gisteren!  :)

Wat erg belangrijk voor mij is, is het feit dat ik weer "verder kan" met mijn set en vooral ook dat ik nu zeker weet dat de luidsprekers en versterker blijvertjes zijn omdat ik (vooral met de TEAC als bron!) heb gehoord hoe fijn deze set kan klinken. Tel daarbij op de potentiele verbetering die er nog te halen valt met andere luidspreker bekabeling en dan zou ik wel heel erg dom zijn om deze mooie speakers en fijne versterker weg te doen!  8)

Tot zover dit verslagje van deze bijzondere sessie  ;D


Raphie

JBL PRX Power!

hifiman

#1472
Citaat van: Raphie op februari 25, 2008, 14:10:58
Als hoeveel % verandering zou je de totale som van alle tweaks willen omschrijven?
oude situatie 90% nieuwe situatie 100%?
Ik denk dat kwalitatieve bewoordingen hier beter op zijn plaats zijn als quantitatieve. De set heeft wat mij betreft een sprong gemaakt van "redelijk" naar "meer dan goed".

De verbetering is niet in een percentage uit te drukken vind ik, maar in rapport cijfer termen is de set van een 6min naar een 8 gegaan. Met de TEAC wat mij betreft een 9! (waarbij 10 niet de perfecte set is ,maar wat mijns inziens het meeste is wat naar alle redelijkheid uit deze set te persen valt).

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 25, 2008, 14:15:30
V
Rest mij om ter afsluiting van deze samenvatting Anton de Scrutinizer heel hartelijk bedanken voor zijn hulp, zijn adviezen en de gezelligheid van gisteren!  :)


Hulde aan Anton!  8) :)

peter

hifiman