Netspanningsvoedingen AC->DC voor audio toepassingen

Gestart door Kingpin, december 6, 2015, 11:31:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

Het punt ontgaat je wederom. Niet je sterkste dag vandaag.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Wat mij verbaasd is dat de kwaliteit van een standaard in twijfel getrokken wordt en de eigen waarneming niet. Het laatste heb ik, ook gedurende mijn "geloofsperiode", namelijk altijd mijn vraagtekens bij gehad.

En naar mijn idee was mijn twijfel terecht. Let wel; Mijn idee.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Kingpin

Zoals Kjelt zegt en ik al eerder aangaf als feedback op Jan z'n TP voeding is dat aarding een probleem kan zijn waardoor er 'verschillen' kunnen worden waargenomen.
Het 'probleem' is dat nog steeds fabrikanten signaalaarde aan randaarde knuppen met alle gevolgen van dien. Beter is om de secundaire kant volledig 'zwevend' te laten en zorgen dat je kast emi/rfi is afgeschermd, maar ook je netsnoer, dan wel zo dat de randaarde niet wordt verbonden met signaalaarde.

Neemt niet weg dat ik bij Frank met anderen een test heb uitgevoerd waar inderdaad duidelijk verschillen waren te onderscheiden in netwerkkabels, iets wat me nog steeds bezighoud hoe dit theoretisch mogelijk zou zijn.
Anders dan bovenstaand verhaal m.b.t. aarding zou een oorzaak kunnen zijn, anders zou ik het niet weten.
Daarom maak ik alles thuis zelf, mijn systeem is volledig gescheiden tussen randaarde en signaalaarde.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Ik hoor ook een verschil tussen 2 netwerkkabels. Twijfel er nog steeds aan of het wel klopt wat ik hoor.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

YamahaRXV

Citaat van: Kjelt op december 24, 2015, 12:40:42
Als je puur en alleen je netwerk switch met andere voedingen hebt aangesloten en je hoort verschillen in de audio dan is er serieus iets mis met je netwerk setup.
Alle netwerk aansluitingen horen volledig galvanisch gescheiden te zijn en zijn pure dataverbindingen, er hoort geen enkel direct pad naar het analoge systeem te zijn.
Ik zou even checken of je switch geaard is (behuizing) en of deze geen contact maakt met andere apparatuur dus volledig zwevend is geinstalleerd. Vervolgens of je CAT kabels correct zijn en liever de laatste link niet shielded (dus ongeaard) zodat ook daar je geen direct contact maakt tussen de ground van de switch en je weergever.
Je zou dan geen enkel verschil horen waar te nemen.

Er is zeker niets mis met mijn netwerk setup, maar ik kan begrijpen dat mijn geplaatste ervaringen vraagtekens opleveren omdat de puur theoretische kant van het verhaal dit soort ervaringen gewoon tegenspreken.
Zoals Frank2 al aangaf zijn er meerdere personen die hier intensief mee aan het testen geweest zijn en exact dezelfde ervaringen delen.
Mijn mening is juist dat als je veel aandacht aan je netwerk setup besteed je ook juist eerder evt. aanwezige verschillen zal gaan opmerken.
Heeft m.i. ook totaal niets met vermeende placebo effecten te maken, de verschillen zijn er gewoon zoals Eric (Kingpin) ook al heeft ervaren en aangegeven.

Alle aansluitingen van netwerkbekabeling (volledig Belden 1885 ENH cat 7) zijn voorzien van de goed afgeschermde Telegartner connectoren en waarbij zeer goed is gelet op het wel/niet aansluiten van de gevlochten buitenmantel in de netwerkkabel.
Zo is aan alle ''bron'' connectorzijdes de gevlochten mantel verbonden aan de behuizing van de Telegartner connectoren en aan de ''ontvanger'' zijde dus niet.
Verder is er ook enorm veel aandacht besteed aan het zoveel mogelijk vrij leggen van netwerkbekabeling van stroombronnen en bekabeling, iets wat theoretisch gezien ook weer tegen te spreken valt, maar ik heb ook daar opvallende situaties meegemaakt; een switch die dicht bij twee stekkerblokken (beiden aangesloten op separate audiogroepen) was geplaatst zorgde voor een beduidend minder goede klankmatige belevenis als dat deze daarna zo,n twee meter bij dezelfde stekkerblokken vandaan was geplaatst.
Ik kan helaas niet het volledige antwoord geven waardoor dit soort zaken naar voren komen, maar ik heb sterk het gevoel dat een aantal netwerkgerelateerde invloeden groter zijn als dat menigeen kan/wil verklaren of onderbouwen.
Wat dat betreft interesseert het mij totaal niet wat een ander daarvan vindt, maar als ik weet dat het qua setup goed zit vertrouw ik louter en alleen nog op mijn gehoor en niets anders. 

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kjelt

Citaat van: YamahaRXV op december 24, 2015, 14:29:28
Alle aansluitingen van netwerkbekabeling (volledig Belden 1885 ENH cat 7) zijn voorzien van de goed afgeschermde Telegartner connectoren en waarbij zeer goed is gelet op het wel/niet aansluiten van de gevlochten buitenmantel in de netwerkkabel.
Ik denk zelf dat je het daar moet zoeken. In SOHO toepassingen horen geen STP kabels thuis in mijn mening omdat ze meer onheil kunnen aanrichten dan goeds.
Ze koppelen als het ware via weer een extra verbinding twee apparaten of delen van apparaten aan elkaar.
Ik heb een nieuw topic geopend waar ik specifiek een genoemde netgear switch heb ontleed zodat je kunt zien dat een externe voeding geen invloed kan hebben op het signaal:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155360.msg2874147#msg2874147

YamahaRXV

Zoals Xander32 een zoektocht had naar een geschikte dac, zo heb ik eigenlijk nog steeds een zoektocht naar een geschikte 19 Volt DC voeding die gebruikt gaat worden voor de Asus Vivo VM60 mini PC die ik als dedicated Roon server heb ingezet.
Klankmatig nu al erg goed presterend met Roon en Fidelizer Audio Pro optimizer voor Windows geïnstalleerd, maar het sterk aanwezige gevoel dat er meer uit te peuteren valt blijft kriebelen.. Eerder al had ik goede ervaringen met de klankmatige upgrade die een Teradak lineaire voeding bracht bij het eerdere uitgebreide Mac Mini upgrade project, dus ik ga er ook nu weer vanuit dat er weer wat te behalen valt met de Asus VM60 die inmiddels al voorzien is van een SSD en 16 GB RAM. Qua signaaloverdracht van Roon server pc naar de interne dac van de Devialet zijn er twee opties die ik inmiddels beiden goed heb kunnen vergelijken; zo is er het pad van signaaloverdracht via de USB uitgang mogelijk (met als upgrade evt. nog de Uptone Audio Regen USB), maar ook de mogelijkheid van Devialet AIR streaming (ethernet/wifi).
De laatstgenoemde laat via ethernet voor mij de beste klankmatige performance horen dus het USB pad wil ik vooralsnog niet bewandelen, hoewel ik wel benieuwd ben wat de Regen USB zou kunnen toevoegen aan de klankmatige beleving via USB.
Over de Regen USB lees ik toch wel uiteenlopende bevindingen die variëren van uitermate positief naar tegenvallend. Wat wel naar voren komt in de vele bevindingen is dat ook bij de Regen USB een goede (lineaire) voeding van essentieel belang is omdat de standaard meegeleverde voeding blijkbaar toch de nodige steekjes laat vallen  :(

Ik ben erg benieuwd of er hier forumleden zijn die inmiddels ervaringen hebben met de Uptone Audio Regen USB, al dan niet gebruikmakend van de originele voeding, of middels een voedingupgrade ?

Voor wat betreft de aan te schaffen 19 volt DC voeding heb ik nu mijn zinnen gezet op de voeding van HD Plex, de 100W die binnenkort leverbaar wordt vanuit voorraadvoorzieningen in Hamburg waardoor het probleem met invoerrechten etc. mooi omzeild kan worden.
http://www.hd-plex.com/HDPLEX-Fanless-Linear-Power-Supply-for-PC-Audio-and-CE-device.html
De contacten met Larry van HD Plex zijn er al een tijdje en naast het feit dat zijn kennis en ervaring op PC streaming/audio gebied groot te noemen is, is het ook nog eens erg prettig communiceren met deze persoon; mails met vragen worden meteen en zeer uitgebreid beantwoord en dat maakt het allemaal net weer wat aangenamer.
Met Teddy Pardo is het eigenlijk niet anders, maar de recente klachten over door hem verstuurde voedingen naar klanten die nu al wekenlang bij de douane liggen door logische redenen maken het nu niet echt aantrekkelijk om een Teddy Pardo voeding te bestellen. Daarbij heeft de HD Plex 100W ook de mooie mogelijkheid om meerdere componenten met verschillende voltages aan te sluiten, wat natuurlijk ook weer de nodige voordelen oplevert...



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Isflicka

Citaat van: YamahaRXV op januari  3, 2016, 14:01:20
Met Teddy Pardo is het eigenlijk niet anders, maar de recente klachten over door hem verstuurde voedingen naar klanten die nu al wekenlang bij de douane liggen door logische redenen maken het nu niet echt aantrekkelijk om een Teddy Pardo voeding te bestellen.
In Nederland? Dat lijkt mij erg sterk aangezien Nederland nog altijd een handelsverdrag heeft met Israël.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

YamahaRXV

Citaat van: Isflicka op januari  3, 2016, 15:46:44
In Nederland? Dat lijkt mij erg sterk aangezien Nederland nog altijd een handelsverdrag heeft met Israël.

Klopt, heeft puur te maken met wat er allemaal gaande is met de aanwezige terreurdreiging... :unhappy:
Alles wat uit Islamitische landen komt wordt ge-dubbel-checkt, zo ook dus Israël. 
Als je weet welke daaraan gerelateerde overheidsonderdelen nu ''achter de schermen'' op bijna max. capaciteit draaien is dat schokkend (en haast beangstigend) te noemen  ???
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kingpin

@Jan, de HD-Plex ziet er op papier zeker goed uit, zeker gezien wat je er allemaal voor krijgt aan diverse voltages. Het gebruik van de LT1083 chip is een logische keuze, zou ook mijn ingeving zijn als ik dit zou moeten maken met dergelijke amperes.
Binnenkort bouw ik 2 voedingen in 1 voor mijn NAS en Router, beide 12V, waarschijnlijk neem ik ook de LT1083/84 als basis.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Citaat van: Kingpin op januari  3, 2016, 23:27:15
@Jan, de HD-Plex ziet er op papier zeker goed uit, zeker gezien wat je er allemaal voor krijgt aan diverse voltages. Het gebruik van de LT1083 chip is een logische keuze, zou ook mijn ingeving zijn als ik dit zou moeten maken met dergelijke amperes.
Binnenkort bouw ik 2 voedingen in 1 voor mijn NAS en Router, beide 12V, waarschijnlijk neem ik ook de LT1083/84 als basis.

Eric, bedankt voor je reactie. Qua mogelijkheden en specs ziet de HD Plex er idd. wel goed uit, ik lees op computeraudiophile.com eigenlijk ook alleen maar positieve berichten over deze voeding.
Ik heb er inmiddels eentje gereserveerd met zwart front en als het goed is kunnen ze vanaf einde aankomende week verstuurd gaan worden vanuit Hamburg waar HD Plex de distributie vandaan verricht voor Europa.

Gaaf te lezen dat je voor de NAS en router ook een gecombineerde voeding gaat bouwen  :thumbs-up:
Ben benieuwd wat je uitganspunt is qua te leveren max. amperage want zowel een NAS als een router zitten toch wel gauw aan zo,n 2,5 tot 3,5 ampere denk ik.
De volgmodus staat in ieder geval nu aan bij mij  :)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Hartox

Ah, mooi ik heb er ook 1 gereserveerd. Duurt niet lang meer gelukkig :)

YamahaRXV

Citaat van: Hartox op januari  4, 2016, 08:26:47
Ah, mooi ik heb er ook 1 gereserveerd. Duurt niet lang meer gelukkig :)

Nu hopen dat Larry zich aan zijn belofte kan houden  ;)


Hi Jan,

The 100W new batch will be on Tuesday flight to Hamburg and should arrive next Friday.

Yes, it could support five outputs at the same time.

19V can support max 7A and 5A at full load while 12V at 7A as well.

So it can support your setup fine.

Thanks !


Best Regards,

Larry
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Zojuist de Teddy Pardo 12/2 LPS afgekoppeld van de Netgear GS105 Gigabit switch aangezien deze morgen richting forumlid CZ79 gaat en vervolgens de Squeeze Upgrade BOTW P&P Eco die ik hier nog te leen heb aangesloten op de Netgear switch.....even 5 minuutjes goed geluisterd, en ja hoor...weer verschil hoorbaar t.o.v. de Teddy Pardo voeding die toch een beduidend meer dynamisch en vloeiende sound laat horen  :wacko:
Ook met een test van de Squeeze Upgrade voeding op de router enige dagen geleden viel het mij op dat dit geen verbetering was, zelfs t.o.v. de standaard meegeleverde SMPS voeding was het eigenlijk geen verbetering.

Vraag mij niet hoe het kan... het enige wat ik kan bedenken is dat er toch wel een redelijk kwaliteitsverschil moet zijn tussen beide voedingen.
Neemt niet weg dat ondanks de zeker plausibele tegen-argumenten van Kjelt ik toch verschillen hoor in voedingen op de Netgear switch.
''Koekoek'',of...... :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kjelt

Ik wil dat wel eens blind met je testen hoor  :) Zeker als je cat5 UTP kabels gebruikt. Wellicht is het zo bij jouw setup, wellicht ook niet  ;)
Ik had zelf ooit een bijna duizend euro kostende jitter remover en kon duidelijk verschil horen, geen twijfel over.
Daarna kwam een vriend op bezoek die me even ging testen met en zonder zonder het te zeggen en de uitslag na 10 testen was een 60% goed 40% fout oftewel ik kon meteen een markttopic openen en 3/4 van mijn geld terug zien te krijgen  :)

scrutinizer

#90
Is allemaal commercie, joh......

We kunnen of allemaal terug naar een eenzelfde basisontwerp met een naar keuze, aan het persoon, verfraaiing van vormgeving en kleur.

Of het is de ethiek  .....i.v.m.  een bezoekje Schoonenberg, wat ons hiervan weerhoudt?


Mijns inziens ......Verworven kennis van het individu kan in het mentaal proces ook aardig in de weg staan.  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op januari  5, 2016, 09:55:57
Mijns inziens ......Verworven kennis van het individu kan in het mentaal proces ook aardig in de weg staan.  ;)
Het lijkt mij duidelijk dat het brein het gehoorproces beinvloed. Opgedane kennis en ervaring kunnen ook helpen om objectiever/neutraler waar te nemen.
Ik zeg niet dat het allemaal commercie is, er zijn wel degelijk verschillen. Vergeet niet dat het wat mijn voorbeeld betrof een blindtest was en dat ik wel degelijk van te voren al overtuigd was van het verschil en effect. Dus je insinuatie dat bepaalde kennis een blokkade zou zijn voor de waarneming is in dit specifieke geval ongegrond.

scrutinizer

#92
Ik insinueer ook niets, Wicher.
ik geef het meer aan ter kennisgeving.

Hoe men het ook keert.....We belasten ons mentaal met zoveel meer dan alleen het 'vaststellen'.
Thats all ! 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op januari  5, 2016, 10:29:13
Het lijkt mij duidelijk dat het brein het gehoorproces beinvloed. Opgedane kennis en ervaring kunnen ook helpen om objectiever/neutraler waar te nemen.
Ik zeg niet dat het allemaal commercie is, er zijn wel degelijk verschillen. Vergeet niet dat het wat mijn voorbeeld betrof een blindtest was en dat ik wel degelijk van te voren al overtuigd was van het verschil en effect. Dus je insinuatie dat bepaalde kennis een blokkade zou zijn voor de waarneming is in dit specifieke geval ongegrond.

Opmerkelijk!!

Dus of ... dit jitter verlagend device was brak..... of jij insinueert hier nu dat 'jitter' geen invloed uitoefent op de verkregen weergave en onze interpretatie mentaal. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op januari  5, 2016, 10:46:20
Opmerkelijk!!
Dus of ... dit jitter verlagend device was brak..... of jij insinueert hier nu dat 'jitter' geen invloed uitoefent op de verkregen weergave en onze interpretatie mentaal. ;D
Niet opmerkelijk en je zin hierboven is niet een weergave van wat ik schreef.
De conclusie is dat voor mij in mijn setup het desbetreffende jitterdevice geen waarneembaar significant verschil maakt ;)

scrutinizer

En ja....ik durf te stellen dat vermeende kennis in staat is ons mentaal te misleiden.

 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#96
Citaat van: Kjelt op januari  5, 2016, 10:50:51
Niet opmerkelijk en je zin hierboven is niet een weergave van wat ik schreef.
De conclusie is dat voor mij in mijn setup het desbetreffende jitterdevice geen waarneembaar significant verschil maakt ;)

Dan was de bron schijnbaar zeer goed.
Vanwaar de keuze dit device te gebruiken dan?

...en is het niet frappant te noemen dat deze ervaring voor dit ' mentale kunstje doen' je overtuigd had? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Ach je leest wat reviews en je probeert eens wat, dat heet experimenteren  ;)

scrutinizer

Oh......Doe dat maar wat meer, Wicher ....Je zit zo strak in het vermeende jasje. ;D
You never know whats behind door number 2 ....if you dont try something new ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op januari  5, 2016, 11:02:37
Je zit zo strak in het vermeende jasje.
Als je dit soort adviezen geeft zit je zelf wellicht ook wel strak in een ander soort jasje  ;)
Er bestaat niet zoiets als een volledig objectief persoon  :yinyang: