Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: mmuetst op januari 19, 2022, 13:55:37
Hoe goed zijn jou gouden oortjes?
https://www.klippel.de/listeningtest/
Leuke test om te laten zien wanneer horen wij vervorming.
Even snel gedaan op mijn laptop speakers...kwam natuurlijk niet ver  ;D
"Your personal audibility threshold for the particular test combination (stimulus and DUT) is -33 dB!"

Volgens mij is deze al eens eerder gepost. Ik heb het zelf geprobeerd, advies was om een hoofdtelefoon te gebruiken. Die had ik helaas niet meer, zo via de compu kwam ik er in ieder geval niet uit. Maar ik kan me herinneren dat er meerdere waren die prima scoorde.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

OK, Hans, ik snap het .
Je hebt dus iets tegen de persoon en weigert dus te beluisteren wat hij ontwikkelt. Duidelijk.
En je hebt iets tegen AF want voor jou een naar clubje. Duidelijk.
Ben niet verbaasd, jou kennende.
Dus idd klaar, klaar, klaar en nogmaals klaar.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

sschot

Citaat van: mmuetst op januari 19, 2022, 20:04:18
Misschien moeten we maar ophouden over andere mensen van andere fora te hebben, ook omdat men hier niet op kan reageren. Gaan we weer praten over goed metende apparatuur en waarom dat belangrijk is.

Waarom is dat zo belangrijk? Doe mij maar voor mij persoonlijk goed klinkend......
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

minplus

Daar zit ook voor mij het probleem.
Want buizen meten voor geen meter, maar voor mij klinken ze al 50 jaar heerlijk.
Ik heb dus qua geluid en muziek een totaal andere insteek dan velen zo niet de meesten hier.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Citaat van: sschot op januari 19, 2022, 20:31:56
Waarom is dat zo belangrijk? Doe mij maar voor mij persoonlijk goed klinkend......
Dat komt omdat het wetenschappelijk is aangetoond dat goed metende apparatuur ook beter klinkt.
Niemand wil naar vervorming luisteren. Er is natuurlijk een grens waar wij mensen het niet meer waarnemen.
Als je factoren weg haalt die jou beïnvloeden dan komt er een andere keuze uit dan dat jij kan zien welk apparaat er aan het spelen is.
Het gaat dan niet om hoe duur een apparaat is, maar puur wat deze presteert. Hierbij is de luidspreker van alle componenten het meest bepalende in de keten. Natuurlijk moet de versterker in combinatie met de luidspreker binnen zijn specs blijven, anders zit je weer naar vervorming te luisteren. Mensen die naar metingen kijken zeggen niet dat je het goedkoopste van het goedkoopste moet kopen. Dat wordt nog wel eens verkeerd begrepen. Wij vinden dat het er ook mooi uit mag zien.
"Dure" audio kan goed meten, er goed uitzien en ook voor heel veel plezier zorgen. Maar omdat iets in een hogere klasse zit wil niet gelijk maar betekenen dat het ook goed ontworpen is. Er zijn audiofile merken die er een potje van maken en heel slecht meten.
Omgekeerd is ook waar. Sommige "goedkope" merken maken apparatuur die heel goed meten en klinken. Maar ook hier zit er rommel tussen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Daarom is audio toch persoonlijke emotie, evenzo de audio apparatuur en de beleving van het merk, apparaat, design, ontwerp filosofie en ga zo maar door.

1 kiest voor iets anders als de ander om voor hem/haar moverende redenen, die aansluit bij deze persoon.

Voor jou niet rechtmetende buizen, een ander een A, ab, d of g klasse.

De 1 gamma snoer, de ander elven beplast zilver met speciale toverspreuk.

Beiden beleven maximale genoegdoening
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

Citaat van: minplus op januari 19, 2022, 20:50:42
Daar zit ook voor mij het probleem.
Want buizen meten voor geen meter, maar voor mij klinken ze al 50 jaar heerlijk.
Ik heb dus qua geluid en muziek een totaal andere insteek dan velen zo niet de meesten hier.
Binnen buizenversterkers kun je onderscheid maken tussen goed metende versterkers en slecht metende versterker. Het is niks anders dan bij transistors. Het begint bij het ontwerp van de versterker en de kwaliteit van de transformatoren. De kwaliteit van de buizen kan ook nog een belangrijke rol spelen. Als je buizen gaat vergelijken met transistoren dan halen die transistoren betere cijfers.
Sterker nog IC's halen weer betere cijfers dan transistoren (als je het dan over discreet gebouwde versterkers hebt).
Dat een beleving anders is met buizen kan ik beamen, maar zal de laatste zijn om te beweren dat ze altijd beter klinken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: sschot op januari 19, 2022, 21:07:49
Daarom is audio toch persoonlijke emotie, evenzo de audio apparatuur en de beleving van het merk, apparaat, design, ontwerp filosofie en ga zo maar door.

1 kiest voor iets anders als de ander om voor hem/haar moverende redenen, die aansluit bij deze persoon.

Voor jou niet rechtmetende buizen, een ander een A, ab, d of g klasse.

De 1 gamma snoer, de ander elven beplast zilver met speciale toverspreuk.

Beiden beleven maximale genoegdoening
Waarom noemen mensen op een forum als iemand vraagt: "ik ben op zoek naar een versterker welke kan ik het beste kopen?" allemaal merken op? Kun je eigenlijk gewoon zeggen, dat hangt van je persoonlijke audio emotie af. Of is het goed om iemand er op te wijzen dat binnen zijn budget er een mooie versterker te koop is die rete goed meet en daarom rete goed klinkt en er ook nog rete mooi uit ziet? Iets wat je meet is constant. Iets wat jij waarneemt niet. Het is het verschil tussen subjectief en objectief.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Omdat het per persoon verschillend is, daarom dus geen unaniem antwoord.

De vraagsteller weet drommels goed of hij objectieve of subjectieve info wenst.

En los daarvan, laat beide zonder negatieve uitlatingen lekker bestaan. Persoon A haalt er voor hem/haar uit wat past, persoon B wat anders

De oeverloze herhaling, die nu lijkt plaats te vinden vanuit een bepaalde hoek, voegt namelijk niets toe

Iets 1 x zeggen is echt genoeg, met of een persoonlijke of een meet technische onderbouwing, waarbij een ieder in zijn waarde wordt gelaten, met respect voor een ander


NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Citaat van: sschot op januari 19, 2022, 21:26:44
Omdat het per persoon verschillend is, daarom dus geen unaniem antwoord.

De vraagsteller weet drommels goed of hij objectieve of subjectieve info wenst.

En los daarvan, laat beide zonder negatieve uitlatingen lekker bestaan. Persoon A haalt er voor hem/haar uit wat past, persoon B wat anders

De oeverloze herhaling, die nu lijkt plaats te vinden vanuit een bepaalde hoek, voegt namelijk niets toe

Iets 1 x zeggen is echt genoeg, met of een persoonlijke of een meet technische onderbouwing, waarbij een ieder in zijn waarde wordt gelaten, met respect voor een ander
Als mensen op een forum komen is juiste informatie geven belangrijk. Als men dan subjectieve informatie krijgt kan het alle kanten op gaan. Want een mening geven kan iedereen, zowel forum leden als dealers als fabrikanten. Een goede meting laten zien, ja dat is pas een kunst. Sommige fabrikanten snappen dat nu maar al te goed. Helaas voor jou kan ik melden dat ASR website alleen maar gaat groeien omdat mensen waar voor hun centen willen hebben. Trouwens kijkt men daar nog naar andere aspecten zoals veiligheid van apparatuur. Ook wordt er goede achtergrond informatie gegeven over wat jitter nu bijvoorbeeld is en hoe bepaalde metingen worden gedaan.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Dan hoef je dat toch 1 keer bij een TS aan te geven, klaar.

En ik snap je opmerking "Helaas voor jou" echt helemaal niet.

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

Citaat van: sschot op januari 19, 2022, 21:52:04
Dan hoef je dat toch 1 keer bij een TS aan te geven, klaar.

En ik snap je opmerking "Helaas voor jou" echt helemaal niet.
Huh dit is mijn topic en als mensen reageren op mijn antwoord mag ik geen antwoord terug geven? Wel een beetje mal vind je niet? En helaas voor jou slaat op dat jij blijkbaar moeite hebt met metingen die bloot leggen hoe een audio apparaat presteert en dat jij meer gaat voor gevoel en emoties.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Citaat van: mmuetst op januari 19, 2022, 22:08:12
Huh dit is mijn topic en als mensen reageren op mijn antwoord mag ik geen antwoord terug geven? Wel een beetje mal vind je niet? En helaas voor jou slaat op dat jij blijkbaar moeite hebt met metingen die bloot leggen hoe een audio apparaat presteert en dat jij meer gaat voor gevoel en emoties.

In dit topic mag jij alles! Het ging even om algemeenheid, mijns inziens.

En het tweede begrijp ik niet. Ik schrijf dat nergens. Ik zeg dat nooit. Ik denk het niet. En wat jij beweert klopt niet.

Enkel de manier van communiceren, daar gaat het over, hele bijzondere conclusies IMO
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

minplus

Kan ik me bij aansluiten.
Wat ik al eerder aangaf, buizen meten kloten en je bent helemaal geschift als je dat geluid mooi vindt. Maar ik vind ze mooi net als sommige modificaties.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

toetertje

Citaat van: mmuetst op januari 19, 2022, 20:58:02
Dat komt omdat het wetenschappelijk is aangetoond dat goed metende apparatuur ook beter klinkt.
Niemand wil naar vervorming luisteren.

Dat is een kreet die je vaak hoort. Wat mij dan wel bezig houdt, waarom stappen er zoveel mensen van
een Ncore weer terug op een A/b versterker. Ik ken er zo al 5, op dit forum zijn er ook wel een paar, en
ikzelf ook zei de gek.


mmuetst

Citaat van: sschot op januari 19, 2022, 22:25:04
En het tweede begrijp ik niet. Ik schrijf dat nergens. Ik zeg dat nooit. Ik denk het niet. En wat jij beweert klopt niet.
Enkel de manier van communiceren, daar gaat het over, hele bijzondere conclusies IMO
Misschien door je emoties? Misschien moet je daar zelf ook eens naar kijken. Als mensen stroop om de TS mond smeren bij topics die gaan over hoe een kabel klinkt hoor ik geen commentaar. Als mensen zoals ik daar tegen in gaan omdat het meet technisch niet aangetoond kan worden dan zijn de rapen gaar. Net zoals Minplus willen jullie deze theorie blijkbaar niet lezen.
Ook mij poging om Minplus uit te leggen dat er tussen buizenversterkers ook een meetbaar verschil is komt hij niet inhoudelijk op terug.
Als je nog niet toe bent aan objectieve metingen kan ik beter stoppen met het aan je uitleggen hoe e.a. werkt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#317
Citaat van: toetertje op januari 19, 2022, 22:55:32
Dat is een kreet die je vaak hoort. Wat mij dan wel bezig houdt, waarom stappen er zoveel mensen van
een Ncore weer terug op een A/b versterker. Ik ken er zo al 5, op dit forum zijn er ook wel een paar, en
ikzelf ook zei de gek.
Ik ken ook mensen die van Volkswagen zijn overstapt op een ander merk auto, waaronder ik zelf. Is Volkswagen dan een slechte auto? En waarom zou een A/B versterker slecht meten? Volgens mij is die BENCHMARK AHB2 gewoon een A/B versterker en die staat bij ASR op nummer 1. Mocht je nu een hoge energie rekening hebben, die Ncore is wel zuiniger, maar dat is weer een andere meting   ;)
En over meten gesproken, hoeveel mensen zijn van A/B naar klasse D overgestapt en willen nu niets anders meer? Omdat jij 5 mensen kent is het de waarheid....weer subjectief zou ik dan zeggen, niet echt gemeten dus  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Citaat van: mmuetst op januari 19, 2022, 23:04:33
Misschien door je emoties? Misschien moet je daar zelf ook eens naar kijken. Als mensen stroop om de TS mond smeren bij topics die gaan over hoe een kabel klinkt hoor ik geen commentaar. Als mensen zoals ik daar tegen in gaan omdat het meet technisch niet aangetoond kan worden dan zijn de rapen gaar. Net zoals Minplus willen jullie deze theorie blijkbaar niet lezen.
Ook mij poging om Minplus uit te leggen dat er tussen buizenversterkers ook een meetbaar verschil is komt hij niet inhoudelijk op terug.
Als je nog niet toe bent aan objectieve metingen kan ik beter stoppen met het aan je uitleggen hoe e.a. werkt.

Grappig, welke emoties?
Je zal mij echt niet horen als je 1 x je opmerking en punt maakt in een topic waarvan jij vind dat het suggestief onjuist is. Het blijven herhalen, daar begrijp ik dan weer helemaal niets van. En dat vind ik ook niet passend en communicatief niet fijn.

En hoe denk jij te bepalen of er ik ergens wel of niet aan toe ben, meet jij nu ook al mijn gedachten via allerhande puntjes op het scherm van jouw device? (flauw grapje) Het wordt steeds bijzonderder. En jij moet mij niets uitleggen, je mag mij wel alles uitleggen, als ik om uitleg vraag.

Om jouw topic niet verder te beinvloeden, zal ik hiermee stoppen, want wij kijken elkaar  nu niet in de ogen en spreken niet dezelfde taal. Oja, en hoe is het met de diverse acties naar de fabrikanten m.b.t. het debunkeren? Heel benieuwd naar.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

Citaat van: sschot op januari 19, 2022, 23:33:28
Grappig, welke emoties?
Je zal mij echt niet horen als je 1 x je opmerking en punt maakt in een topic waarvan jij vind dat het suggestief onjuist is. Het blijven herhalen, daar begrijp ik dan weer helemaal niets van. En dat vind ik ook niet passend en communicatief niet fijn.

En hoe denk jij te bepalen of er ik ergens wel of niet aan toe ben, meet jij nu ook al mijn gedachten via allerhande puntjes op het scherm van jouw device? (flauw grapje) Het wordt steeds bijzonderder. En jij moet mij niets uitleggen, je mag mij wel alles uitleggen, als ik om uitleg vraag.

Om jouw topic niet verder te beinvloeden, zal ik hiermee stoppen, want wij kijken elkaar  nu niet in de ogen en spreken niet dezelfde taal. Oja, en hoe is het met de diverse acties naar de fabrikanten m.b.t. het debunkeren? Heel benieuwd naar.
Ach Scott, ik heb je nooit in levende lijve ontmoet en via een forum is het contact toch anders dan in het echte leven. Ik denk dat we prima door één deur kunnen.  Ik ben trouwens altijd sportief om mensen uit te nodigen om een keer in mijn mancave te komen luisteren. Kunnen we eens wat in het echte leven wat uitproberen. En misschien kun jij mij wel verbazen of ik jou. Ik laat het hierbij en zie of je het leuk vind om op mijn uitnodig in te gaan.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Citaat van: sschot op januari 19, 2022, 23:33:28

.....Het blijven herhalen, daar begrijp ik dan weer helemaal niets van. ......



Dit heb ik je ook al best vaak zien schrijven. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjettepet

Pff, alweer een topic naar de kl*ten.

TS start een topic 'Het leven van een debunker'. Hij is overtuigd van het belang van goede meetwaarden en wil informatie uitwisselen over apparatuur die relatief onbekend/onbemind is maar goed meet vs apparatuur die wordt gehyped maar op de testbank door de mand valt. Wat is daar mis mee? Waarom dan weer reacties als 'doe mij maar goed klinkende apparatuur' en 'laat iedereen in zijn waarde'?

Stel dat dit een topic was 'Het leven van een duurzame rijder' en TS wil informatie uitwisselen over de zuinigste, duurzaamste auto's. Waarom zijn er dan altijd weer figuren die menen het te moeten opnemen voor forumleden die liever in een V12 uit 1970 rijden? Die zo'n topic meteen zien als een bedreiging van hun keuzevrijheid? Die TS beschuldigen van het opleggen van een mening en 'mensen niet in hun waarde laten'.

Een topic als 'vreselijk slecht metende maar prachtig klinkende apparatuur' zou ik met evenveel belangstelling lezen als dit topic, maar ook daar zullen wel weer discussies ontstaan met TS over hoe hij zulke waardeloze rommel kan aanbevelen en waarom hij mensen niet in hun waarde wil laten die hun geld niet willen uitgeven aan slecht metende apparaten.

Diepe zucht.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

toetertje

Citaat van: mmuetst op januari 19, 2022, 23:14:29Omdat jij 5 mensen kent is het de waarheid....weer subjectief zou ik dan zeggen, niet echt gemeten dus  :D

Jammer deze reactie, ik vroeg het mij oprecht af.



chansig

Citaat van: toetertje op januari 19, 2022, 22:55:32
Dat is een kreet die je vaak hoort. Wat mij dan wel bezig houdt, waarom stappen er zoveel mensen van
een Ncore weer terug op een A/b versterker. Ik ken er zo al 5, op dit forum zijn er ook wel een paar, en
ikzelf ook zei de gek.

Vele wisselen vaak van spullen: omdat het leuk is, omdat ze niet tevreden zijn etc. Zelf vond ik het leuk, van buizen naar transistor, naar buizen, naar UCD, naar transistor en dezelfde cirkel nog een keer. Hoeft mijn inziens dus niet altijd wat over kwaliteit te zeggen al dat gewissel.

Volgens mij heb ik nu ook Ncore. Geen behoefte om te wisselen. Maar ik sta nu ook wat anders in de hobby dan x aantal jaar terug.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FS249

Citaat van: toetertje op januari 20, 2022, 12:37:35
Jammer deze reactie, ik vroeg het mij oprecht af.

Interessante vraag die je gesteld hebt. Wat was voor jou de reden om van NCore af te stappen?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.