HTPC ter vervanging van 2 bronnen

Gestart door rho, mei 19, 2013, 23:15:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

notoxus

Mooi moederbordje!  Die koeler zou er vast wel op passen.  Zag net een configuratie van een htpc  :

AMD A10-5800K Black Edition
Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Epsilon EC-HTPC-1
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Seasonic SS-300SFD Active PFC
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Dan ga ik er van uit dat het past. 

nog een linkje voor je over je moederbord welke ik net tegen kwam.  Lijkt me prima.

http://www.hardwarezone.com.sg/feature-amd-a85x-motherboard-roundup\



Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

#76
Citaat van: sion op mei 24, 2013, 19:06:01
Kijk ook eens op MediaCenterWorld [.] nl ...

Daar staan complete oplossingen die al helemaal voorgeïnstalleerd geleverd worden en precies doen wat jij wilt.
Ik wil echt zelf eentje bouwen, zoals al enkele malen verteld in dit topic.

rho

Citaat van: notoxus op mei 24, 2013, 19:30:06
Mooi moederbordje!  Die koeler zou er vast wel op passen.  Zag net een configuratie van een htpc  :

AMD A10-5800K Black Edition
Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Epsilon EC-HTPC-1
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Seasonic SS-300SFD Active PFC
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Dan ga ik er van uit dat het past. 

nog een linkje voor je over je moederbord welke ik net tegen kwam.  Lijkt me prima.

http://www.hardwarezone.com.sg/feature-amd-a85x-motherboard-roundup\

Die harde shijf heb ik ook in mijn lijstje staan.

Ik ga de review eens lezen.

wst

HD is dikke prima, welllicht nog even vergelijken met een Samsung?!

rho

#79
Met gewone HDD's van Samsung heb ik wel ervaring en die zijn niet negatief. De SSD's zijn blijkbaar een stuk duurder dan de Crucial.
Ik ga het voorlopig bij de Crucial houden. Lijkt me een goeie en de prijs vind ik best goed te doen.

De zoektocht naar een optisch station is een lastige. Een van de belangrijkste factoren om op te selecteren staat nooit in de specs. Hoeveel lawaai maakt het ding bij het afspelen van verschillende types schijfjes? Ik heb al gemerkt dat sommige players veel lawaai maken bij het afspelen van een DVD maar minder bij een BD. Maar ook de omgekeerde situatie ben ik al tegengekomen.
Ik zoek natuurlijk iets dat in beide gevallen erg stil is. :D
Bij het rippen hoeft ie niet zo stil te zijn. De snelheden lopen dan wel redelijk op dus dan maakt ie wat meer lawaai. En rippen en kijken gelijktijdig doe ik toch nooit. Dus dat is zo geen issue.
Als ie maar stil is als ik een schijfje draai.

Nu vroeg ik me nog af of er speciale eisen gesteld worden aan stations als die ook gaan dienen om 3D films in HD af te spelen. Ik neem aan dat dit puur software en hardware, extern aan het optische station (CPU, iGPU en chipset op het mobo), gerelateerd is.

Welke merken zijn interessant?
Is het noodzakelijk dat ik dual layers kan lezen?

Is het lezen van SACD en DVD-A ook afhankelijk van het optische station of ligt dat ook eerder aan de externe config? (veel minder belangrijk, maar het zou leuk zijn)

rho

Hier alvast de systemen zoals ik ze tot nu toe heb samengesteld.
Ik heb een systeem met Intel en eentje met AMD samengesteld, zodat ik later een keuze kan maken. Maar ik denk voor AMD te gaan vanwege de goede reviews van de iGPU. Ik heb er nog geen gevonden waar een I3 beter zou presteren dan een A8 op dat vlak en de A8 is als CPU best wel krachtig genoeg voor hetgeen ik 'm ga gebruiken.

Keuze hardware (Intel processor):
- Processor: Intel i3-3225 (ong. €120)
- moederbord: Gigabyte ga-z77m-d3h (ong. €83)
- geheugen: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (~€60)
alternatief: Kingston hyperx khx1866c9d3k2 8gx (€80)
- voeding: BeQuiet! Pure Power L7 300W (~€42)
- SSD: Crucial m4 ct064m4ssd2 64GB (~€70)
- optische drive: LG BH16NS40
- behuizing: Silverstone Grandia GD06B (µATX)  (~€120)
- CPU koeler: Scythe Big Shuriken 2 rev.b (~€45)
- TV-kaart :     DVB-T HD : TBD
                       Analoog: TBD

Keuze hardware (AMD processor):

- processor: AMD A8-5500 (boxed)(~€87)
- Mobo (µATX, 8reeks chipset): GigaByte GA-F2A85XM-D3H (~€71)
- RAM: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (~€60)
alternatief: Kingston hyperx khx1866c9d3k2 8gx (€80)
- SSD: Crucial m4 ct064m4ssd2 64GB (~€70)
- Optische drive: LG BH16NS40
- Voeding: BeQuiet! Pure Power L7 300W (~€42)
- CPU koeler: Scythe Big Shuriken 2 rev.b (~€45)
- Behuizing: Silverstone Grandia GD06B (µATX)  (~€120)
- TV-kaart :     DVB-T HD : TBD
                       Analoog: TBD

Over de RAM twijfel ik wat meer. Ik lees af en toe wel dat snellere RAM een voordeel geeft bij het kijken van 3D content. Niet dat ik een zware liefhebber ben van 3D films, maar ik heb een TV die het kan weergeven en ik kijk graag film. Dus het lijkt me stom om de mogelijkheid niet in een HTPC te steken als je er toch eentje gaat samenstellen. Er komt ook meer en meer content op de markt. Dus dat kan best leuk worden. :-)
Maar dan moet de weergave wel een beetje soepel lopen.

Als TV-kaart ga ik misschien in eerste instantie puur analoog gaan en dan later een DVB-T HD kaartje er bij.
In België kan je toch geen HD IPTV ontvangen via je TV (enkel via een decoder van de provider of in SD via PeeWee). Ook het DVB-C signaal valt niet te decoderen als je geen Telenet decoder gebruikt.
Een DVB-T HD kaartje is nogal duur om maar 3 (free 2 air) zenders te kunnen bekijken. Ik betwijfel of het de investering waard is.

Een volgende stap is dan natuurlijk de software. Welk OS ga ik gebruiken? Welke players moet ik installeren?
Ik heb als eens gekeken naar XBMC, WMC en ga Mediaportal ook eens bezien.
Maar ik vraag me af of er opties zijn om géén Linux distro, géén Windows te draaien maar enkel de software nodig om de mediatoepassingen te draaien + internet browser.
Openelec lijkt een optie, maar ik weet niet of daar een browser in zit.

rho

#81
Het wordt dus de snelle RAM. Dat blijkt toch wel leuk te zijn bij 3D weergave.
De TV-kaart gaat gewoon een goedkope analoge worden. Die gaat toch maar zeer beperkt gebruikt worden dus dat heeft weinig zin om een dure te steken.
Als ik dan later toch behoefte aan DVB-T (HD) krijg is het geen probleem om die aan te schaffen.

Nu dus het OS en de media center software.
Ik zie dat MediaPortal enkel op Windows draait. Beetje jammer maar het blijft toch de moeite om het te overwegen. Dat wil dan wel zeggen dat ik een keuze ga moeten maken tussen een 32bits en een 64bits versie en de keuze tussen Win7 en Win8. Ik denk persoonlijk aan Win7 in de 64 bit versie, in dat geval. Maar zijn er nadelen aan de 64bit versie in een HTPC? Neemt die niet teveel RAM in beslag die je liever voor je media toepassingen wil gebruiken? (Ik heb geen idee! Het is zoiets waar ik me vragen bij stel, maar het kan compleet irrelevant zijn!)

edit: Nog vergeten te vragen: Wat is juist het verschil tussen een OEM en Retail versie van Win7, naast het feit dat een Retail 2x duurder is?

In het andere geval dacht ik voor XBMCbuntu te gaan.

dennism

Hmm, wat doet sneller ram voor pre rendered 3d content? Ik vraag me namelijk af of je niet een aantal zaken door elkaar aan het halen bent. Ik weet namelijk dat ram DDR3 ramsnelheden boven de "standaard" 1600Mhz zo nu en dan een snelheidsverschil van enkele procenten kan geven bij het uitvoeren van 3D content als Renderen en het spelen van Games, het er echter nog nooit van gehoord dat ramsnelheid (1600Mhz+) van invloed is op het afspelen van 3d bluray's. (echter zelfs dan nog is het snelheidsverschil afhankelijk van de applicatie, er zijn ook 3d applicaties die totaal niet profiteren van sneller ram). Verder wordt snel ram voornamelijk voor overklokken en theoretische benchmarks gebruikt.

katwax

32bit versies kunnen maximum 4gb ram herkennen en gebruiken, dus als je 8gb gaat steken is 64bit wel aan te raden
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rho

Kijk, dat zijn nuttige reacties! Waarvoor dank. :)

Dus als de content al pre-rendered is heeft snellere RAM weinig zin.
Ik ga niet gamen dus ik zie niet waar ik 3D content zal moeten renderen. Voor zulke toepassingen gaat deze pc niet gebruikt worden.
Het is enkel de bedoeling om 3D films/video weer te geven. Ik kom dus met 1600MHz toe. (het scheelt "slechts" €20 hoor)

Nu weet ik niet of zaken zoals Openelec of XBMCbuntu nut hebben bij 8GB RAM, als een 32 bit systeem toch maar 4GB kunnen aanspreken. Bij XBMC kan ik natuurlijk kiezen welk OS ik installeer. Dan zou ik voor een 64bit versie kunnen kiezen.

katwax

Openelec stopt met 32bit versies vanaf volgende versie, dus je hebt dan geen keuze meer :)

8GB is voor het afspelen niet nodig, zelf speel ik 1080p af met openelec en heb slechts 2GB, nu ik heb geen 3D dus weet niet of die meer geheugen nodig heeft.

Meer cpu en geheugen kan handig zijn als je games gaat spelen vanuit je xbmc , cpu kan ook handig zijn bij auto extract
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rho

#86
OK, dan houd ik het toch bij 8GB. Waarschijnlijk zal het overkill zijn, maar kwaad kan het ook niet.

Ik zie ook net dat 3D niet echt goed ondersteund wordt onder XBMC. Da's wel een tegenvaller. Ook dual audio werkt niet lekker als je XBMC onder Linux draait. En dat heb ik toch echt wel nodig.
Ik heb geen HT receiver maar een gewone analoge voorversterker. Ik moet dus via de analoge audio uitgang mijn geluid tot aan de speakers zien te krijgen.
Ik zou via de analoge uitgang van de TV (dus hdmi van de HTPC naar de TV en dan analoog terug van de TV naar de vv) kunnen werken, maar dat klinkt toch niet zo lekker.

Het wordt dus nog goed uitkijken welk OS en welke media center software ik ge gebruiken.
Het heeft weinig zin om de juiste hardware te hebben als de software het niet wil afspelen of de gewenste configuraties niet mogelijk zijn.

Welke opties heb ik nog naast:
XBMC onder Windows
XBMC onder Linux
XBMCbuntu
Openelec
MediaPortal onder Windows

Welke raden jullie me aan in mijn situatie? (1080p, 3D, in elke situatie audio = analoog, geen gaming, veel audio codecs, veel video codecs, BluRay schijfjes liefst met menus afspelen, analoge TV opnames maken)

notoxus

Had je al eens gekeken naar de software van J-River?     

http://www.jriver.com/
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Nee, dat kende in nog niet. Maar daar gaan we dus verandering in brengen. :)
Bedankt voor de link.

Harry HT

Hi,
Citaat van: rho op mei 31, 2013, 07:28:10
Nee, dat kende in nog niet. Maar daar gaan we dus verandering in brengen. :)
Bedankt voor de link.
zie post nr 3 in je topic :D
Gegroet,
Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

rho

Oei, daar ben ik even selectief blind geweest denk ik.  :-[

rho

Nu ben ik toch al even aan het zoeken maar een echt duidelijk antwoord vind ik niet.
Kan ik in XBMC nu 3D blurays (de fysieke schijf!!! geen rip) afspelen of niet?
Ik heb begrepen dat het niet zo heel moeilijk is om een externe player aan de praat te krijgen en dat er mensen beweren 3D af te spelen op die manier. Maar in diezelfde topics lees ik dan weer dat het niet werkt. Da's betrekkelijk verwarrend.
Er van uitgaande dat ik de juiste hardware heb, kan ik dan in XBMC een 3D bluray (de fysieke schijf) afspelen door gebruik te maken van een externe player (zoals MPC_HC of VLC of PowerDVD of ....)?

Hoe zit dat in MediaPortal?

J-River heb ik bekeken en het spreekt me weinig aan. (ik kan het niet pin-pointen, het lijkt me gewoon niks)

Silvermane

Je kan iig door de Advanced Launcher plugin in XBMC externe programma's launchen. Mits wat slimme configuratie kan je dan na het afspelen van de 3DBR je player afsluiten en terugkeren naar XBMC op relatief seamless wijze.

rho

En lukt dat zowel onder Linux als onder Windows?
Welke player kan je aanraden?

Onder Windows heb ik PowerDVD 13 gevonden. Die kan 3D BluRay afspelen.

Silvermane

Daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik doe dit enkel om DVBViewer op te starten vanuit XBMC om satelliet te kunnen kijken (ik gebruik de LiveTV functie van XBMC zelf niet). Maar de methode zou eigenlijk ook best moeten werken voor wat jij wil.

Om 3D te kijken, stream ik vanaf m'n XBMC PC (weliswaar zonder tsskomst van XBMC) via NFS naar de Mede8er in m'n home theater. De TV in de living die rechtreeks aan de XBMC PC hangt is niet 3D-capable, dus voor mij hoeft XBMC dit ook niet te kunnen. 3D kijk ik wel in de dedicated HT ;)

Maar om terug te komen op je vraag: in het verleden had ik goede ervaringen met de player van Arcsoft. Totalmedia theater heette die denk ik. Had destijds een heleboel voordelen tov de concurrentie, maar kan intussen natuurlijk achterhaald zijn.
PowerDVD gaat al heel lang mee en is zeker niet slecht, heb ik in het verleden ook gebruikt.

rho

Ik denk dat de features van die ArcSoft software ongeveer gelijk lopen met die van CyberLink. Het zal daar dus op de details aankomen.
Beiden draaien enkel omder Windows, dus ik denk toch dat ik in die richting moet blijven zoeken.
BD en 3DBD onder Linux schijnt toch nog problematisch te zijn. Het zal wel lukken, maar wat is het gebruiksgemak en hoe groot met je kennis van Linux zijn om het überhaupt aan de praat te krijgen?

Thunder

Citaat van: notoxus op mei 24, 2013, 17:46:32
Waren er geen twee versies van de Big Shiruken met verschillende afmetingen?   Welk moederbord gaat het worden trouwens.
Koeler is inderdaad fors maar wel stil in mijn HTPC.

Van de Big Shuriken zijn 2 versies. De normale met een 120mm fan en de Rev. B met een 100mm Fan. Deze laatste is gemaakt, omdat de 120mm versie nog wel eens wat sloten blokkeerde, waardoor er bijvoorbeeld geen extra videokaart kon worden geplaatst. Even iets om rekening mee te houden.

Ik heb de 120mm versie en die past *net* in mijn HTPC. Gelukkig had ik geen extra videokaart gekocht, want die kon ik inderdaad niet meer aansluiten en naderhand bleek dit ook overbodig te zijn.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

rho

#97
Ik ga de Rev. b gebruiken. Dat lijkt me wel voldoende. Een 120mm fan draait misschien iets trager, maar ik verwacht niet dat de APU erg heet gaat worden. Dus dat zal met een 100mm fan ook wel in orde komen.
Ik heb dus besloten om voor een AMD te gaan. Voor htpc toepassingen lijkt me dat duidelijk de betere als er geen extra video-kaart gebruikt gaat worden.

Waarschijnlijk komt er ook een 120GB SSD van Samsung in. Dat geeft toch iets meer ruimte voor als ik TV uitzendingen zou willen opnemen of/en pauzeren.

Voorlopig zit ik qua software in de richting van Windows 8 + Mediaportal te kijken.
Of ik dan nog PwerDVD of WinDVD zal nodig hebben is dan nog maar de vraag. Het ligt er aan of 3DBD ook zal lukken met de interne speler en als dat niet lukt of de nabije toekomst het wel zal toelaten (of ik genoeg geduld kan oefenen dus).

Ik verkies voorlopig mediaportal omdat me de set-up wat eenvoudiger lijkt. Maar omdat zowel XBMC als Mediaportal gratis zijn en op Windows 8 kunnen draaien is het niet echt een probleem om later nog te veranderen.
Van Windows 8 lijkt me de Pro niet echt nodig. Daar ga ik gewoon voor de standaard OEM versie. Die is vlot verkrijgbaar.

Zou ik ze eigenlijk beiden gelijktijdig, naast elkaar, kunnen installeren en zo kunnen vergelijken? Of loopt zo alles door elkaar en gaat er niets soepel werken?

notoxus

Je zou 2 gebruikersaccounts aan kunnen maken in je windows. Kan je een beetje testen.  Lijkt me ook een goede keuze om bij windows te blijven alhoewel het ook wel lachen is om een bak met tijd te investeren in een ander besturingssysteem om zo daar de nadelen van op te kunnen noemen.
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Ik heb al wat met Linux gespeeld (geen htpc toepassingen) en op het werk gebruik ik het ook (gebruiken! Niet stoeien met de mogelijkheden en instellingen!).
Eigenlijk lijkt me dat nu niet zo leuk bij deze htpc. Het is fijn om wat te spelen met settings en plug-ins, maar het moet wel redelijk makkelijk functioneel te krijgen zijn.

Ik heb trouwens mijn config een beetje bijgesteld:
- processor: AMD A8-5500 (boxed)(~€87)
- Mobo (µATX, 8reeks chipset): GigaByte GA-F2A85XM-D3H (~€71)
- RAM: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (~€60)
- SSD: Samsung 840 series 120GB (~€90)
- Optische drive: LG BH16NS40
- Voeding: BeQuiet! Pure Power L7 300W (~€42)
- CPU koeler: Scythe Big Shuriken 2 rev.b (~€45)
- Behuizing: Silverstone Grandia GD06B (µATX)  (~€120)
- TV-kaart :     DVB-T HD : TBD
                       Analoog: TBD
Zo heb ik een grotere SDD en die supersnelle RAM blijkt toch niet echt nodig te zijn.
Of zou ik beter af zijn met 4GB RAM en toch 1866MHz? (om de prijs ongeveer gelijk te houden)