hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hifiman

#9625
Citaat van: Kjelt op mei 30, 2016, 11:33:21
Kijk even voor de DC verbinding naar pluggen met goede stevige connectoren liefst met trekontlasting (vergrendeling) en die makkelijk een paar ampere per contact aan kunnen (lage overgangsweerstand).
Het is maar een tip en er zijn zat (andere)mogelijkheden en wellicht nu het hier om een audiotoepassing gaat niet de beste keuze,
maar zelf gebruik ik daar vaak leden van de Neutrik XLR familie voor.
Ik weet niet hoeveel aders je nodig hebt maar in jouw geval zou ik dan zeker niet de 3 polige kiezen :D maar bv de 5,6 of zelfs 7 polige versie:
bv http://www.neutrik.com/en/xlr/dlx-series/nc7fd-lx
7 contacten en als je bij de techspecs kijkt dan is dat toch wel smullen zelfs voor DC tot 50V:

Contact resistance           ≤ 5 mΩ
Dielectric strength           1,5 kVdc
Insulation resistance         > 10 GΩ (initial)
Rated current per contact  5 A
Rated voltage                  <50 V
Ik had inderdaad al bedacht om voor een meerpolige XLR te gaan  :pompom: Morgen ga ik even kijken bij Radio Twenthe wat ze hebben. Ik heb in principe 5 aders nodig (+15V-0-15Vvoor het analoge deel  en 0-5V voor het digitale deel).

Kjelt

Dan wil je nog nadenken (en willen de lezers natuurlijk weten  ;D ) of je van beide kastjes het chassis hard aan elkaar gaat leggen (zou dan via de shield kunnen) en wat dat zou inhouden.
Ik ben ook benieuwd wat je met de audio massa doet of je die hard aan het chassis legt of apart geisoleerd houdt tot de DAC printjes etc. etc.

hifiman

#9627
Citaat van: Kjelt op mei 30, 2016, 11:43:26
Dan wil je nog nadenken (en willen de lezers natuurlijk weten  ;D ) of je van beide kastjes het chassis hard aan elkaar gaat leggen (zou dan via de shield kunnen) en wat dat zou inhouden.
Ik ben ook benieuwd wat je met de audio massa doet of je die hard aan het chassis legt of apart geisoleerd houdt tot de DAC printjes etc. etc.

  • In het voedingskastje leg ik de randaarde aan de behuizing. In de DAC zoals ik die nu gebouwd had, was dat ook het geval.
  • De rca connectoren en de BNC digitale input connector zijn alle drie zwevend gemonteerd t.o.v. het chassis, dat zal ik in het nieuwe DAC kastje ook zo doen, waarbij ik dan voornemens ben om in dat kastje de nul van de analoge voeding aan het chassis te knopen.
  • Er komt dus geen galvanische verbinding tussen beide behuizingen, ze zijn zwevend t.o.v. van elkaar.
  • Van de kabel tussen beide kastjes sluit ik de afscherming aan 1 kant aan, namelijk aan de kant van het voedingskastje.

Tenzij iemand een beter idee heeft.. en ik het daar mee eens ben  :P

Kjelt

Klinkt op zich logisch, zit nog even te denken of het mooier is om een tweede afscherming in het kastje zelf te maken om het analoge gedeelte heen, is wel weer veel werk en zo hoogfrequent is audio nou ook weer niet  :D

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 30, 2016, 13:33:36
Klinkt op zich logisch, zit nog even te denken of het mooier is om een tweede afscherming in het kastje zelf te maken om het analoge gedeelte heen, is wel weer veel werk en zo hoogfrequent is audio nou ook weer niet  :D
Precies, dat gaan we niet doen dus :P Wel is er straks ruimte om analoge output print een eigen plekje op de bodem plaat te geven ipv zoals nu zwevend boven de digitale print.

hifiman

#9630
Sjittt, mijn doek begint al bij 1 van de ringen te scheuren  :nopompom: En ik moet wel flink spanning erop zetten met die elastieken want het hangt al af en toe zover door dat het licht van de projector er net op weerkaatst, ik vervang dan het elastiek en dan is het weer eventjes strak genoeg, maar dat trekt het doek dus niet.

En aangezien ik niet meer zonder deze oplossing wil omdat het zoooooveeeeeeeeeeeelllllllll uitmaakt zit ik dus wederom na te denken over een wat robuustere oplossing, van mijn part semi permanent (iets wat je kunt verwijderen maar hoeft niet elke dag).

Toch iets met houten planken en daar het doek op vast nieten (dan hoef ik niet weer opnieuw te inversteren  in vilt ofzo) ? Bijvoorbeeld 2 panelen naast elkaar van 150x150cm. Dan kan ik die tijdens het niet film kijken nog wel ergens boven kwijt ofzo. Of misschien ze omdraaien (andere kant wit...) als ik geen film kijk, dat lost dan ook het opberg probleem op :P

Ideeen zijn van harte welkom.



astonmartin

#9631
Ik ben zelf ook aan het nadenken over hoe het best een doek te spannen.. Wilde het eerst doen zoals jij het ook heb.... Hmm toch maar niet...
Ik denk dat ik het ga proberen om een raamwerk van latjes bijv 2 van 1,50 bij 1,50 te maken,  daar het doek op nieten en dan bevestigen aan het plafond met magneetjes (die ook gebruikt worden voor het sluiten van bijv hordeuren).

Succes ook ermee...
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

hifiman

Citaat van: astonmartin op juni  3, 2016, 19:08:29
Ik ben zelf ook aan het nadenken over hoe het best een doek te spannen.. Wilde het eerst doen zoals jij het ook heb.... Hmm toch maar niet...
Ik denk dat ik het ga proberen om een raamwerk van latjes bijv 2 van 1,50 bij 1,50 te maken,  daar het doek op nieten en dan bevestigen aan het plafond met magneetjes (die ook gebruikt worden voor het sluiten van bijv hordeuren).

Succes ook ermee...
Magneetjes zat ik ook nog aan te denken.  ;D  De vraag is of dat qua kleefkracht genoeg is, vergis je niet, het wordt best zwaar!

astonmartin

Daarom ook een raamwerk en geen planken, zodat het niet te zwaar word....
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

hifiman

Citaat van: astonmartin op juni  3, 2016, 19:41:34
Daarom ook een raamwerk en geen planken, zodat het niet te zwaar word....
Ik doelde op het gewicht van het doek  ;)

)p(

Scherm is al heel aanwezig in de ruimte. Misschien is een strakke vaste oplossing niet eens zo heel veel meer dominan aanwezig in de kamer. Zeker als een losse oplossing niet echt snel en makkelijk is op te hangen. Ik kan mij zo voorstellen dat als je de volgende dag toch weer gaat kijken je toch al de neiging hebt om het te laten hangen.

Harry HT

Hi Audioloog,

Indien je een klapscherm voor je projectie scherm plaatst, met scharnieren aan het plafond kun je best een mooie oplossing creeren. Op de buitenkant van het scherm maak je een mooie tekening of behang met een mooie print. De binnenzijde verf je matzwart of plak het doek wat je al hebt erin.

Alleen het moet wel passen, omdat je tv er voor staat. Maar met een flexibile muurbeugel is dit waarschijnlijk ook wel op te lossen.

(Had Kjelt nu ook niet zoiets?)

gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: )p( op juni  4, 2016, 09:32:48
Scherm is al heel aanwezig in de ruimte. Misschien is een strakke vaste oplossing niet eens zo heel veel meer dominan aanwezig in de kamer. Zeker als een losse oplossing niet echt snel en makkelijk is op te hangen. Ik kan mij zo voorstellen dat als je de volgende dag toch weer gaat kijken je toch al de neiging hebt om het te laten hangen.
Ja inderdaad Peter!

Daarnaast heeft deze oplossing (een zwart vlak van deze afmetingen) zich bewezen, het bevalt zeer goed. Voor ik aan het doek begon wist ik nog niet of het zou bevallen en hoe groot het vlak moest zijn.
Wat ik ermee wil zeggen is dat ik nu een semi permanente oplossing wel zie zitten en toen nog niet.

Als ik een nette oplossing kan maken, dan zou ik het waarschijnlijk alleen in het weekend overdag weghalen.

hifiman

Citaat van: Harry HT op juni  4, 2016, 10:12:07
Hi Audioloog,

Indien je een klapscherm voor je projectie scherm plaatst, met scharnieren aan het plafond kun je best een mooie oplossing creeren. Op de buitenkant van het scherm maak je een mooie tekening of behang met een mooie print. De binnenzijde verf je matzwart of plak het doek wat je al hebt erin.

Alleen het moet wel passen, omdat je tv er voor staat. Maar met een flexibile muurbeugel is dit waarschijnlijk ook wel op te lossen.

(Had Kjelt nu ook niet zoiets?)

gegroet,

Harry
Hoi Harry,

Alhoewel een prima idee, heeft deze oplossing niet mijn voorkeur.

Groetjes,

Ronald

Kjelt

Citaat van: Harry HT op juni  4, 2016, 10:12:07
(Had Kjelt nu ook niet zoiets?) 
Nee ik heb een rolluikbak met zonneschermdoek voor het scherm hangen en die wordt door een tweede rolluikbakje met zware rolluik motor er uit getrokken via geleidekabels.
Werkt prima, voor het gezicht niet optimaal en kan verbeterd worden met een lichter scherm en lichtere stabielere geleidingen.

mr.crash

Ik heb twee RVS staal draden gespannen.
Ik leg daar 3 platen  mat zwart geverfde
Depron platen op .( daar wil ik laten nog eens
zwarte vilt op plakken ).

Je kunt in 2 tellen de platen er op leggen en het is er
ook zo weer af.

Als de platen er niet op liggen vallen de mooie RVS draden haast niet op.

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

mr.crash

Depron is een HARD SCHUIM plaat.
Dit wordt gebruikt als ondervloer en
is super licht.

Ik kan hier geen foto's plaatsen maar het
werkt echt super.

Omdat ik de staal draden toch heb hangen
heb ik aan de kanten stukken zwarte stof
aan de staal draden gemaakt.( zodat de wanden zwart zijn )
Dit kan ik ook met 2 tellen ophangen en er weer af halen. ( 1.5 meter breed ).
Ook hier heb ik veel plezier van.

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

hifiman

#9642
Citaat van: mr.crash op juni  4, 2016, 18:59:59
Ik heb twee RVS staal draden gespannen.
Ik leg daar 3 platen  mat zwart geverfde
Depron platen op .( daar wil ik laten nog eens
zwarte vilt op plakken ).

Je kunt in 2 tellen de platen er op leggen en het is er
ook zo weer af.

Als de platen er niet op liggen vallen de mooie RVS draden haast niet op.

Han
Dank je voor het delen van jouw oplossing Han, klinkt goed , al had ik graag een foto gezien.


Citaat van: mr.crash op juni  4, 2016, 19:52:53
Omdat ik de staal draden toch heb hangen
heb ik aan de kanten stukken zwarte stof
aan de staal draden gemaakt.( zodat de wanden zwart zijn )
Deze zin begrijp ik niet. Wat bedoel je met de kanten en welke wanden heb je het dan over?

mr.crash

#9643
Ik heb de muren dus de wanden ook niet zwart.!!!
Dus heb aan kant van de muren een buis  horizontaal
met zwarte stof die kan ik er zo aan hangen.( aan de staal draden )
En dan heb ik de muur kanten ook zwart.
De platen Depron gebruik ik voor de boven kant.
Dus die liggen op de staal draden.

Ik heb in een paar minuten een groot deel van mijn kamer zwart.
Maar kan de platen en de stof er ook in een paar min weer weg halen
zodat ik weer een gewone kamer heb.

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

hifiman


aahhh nu valt het kwartje, thanks!

Citaat van: mr.crash op juni  4, 2016, 21:22:44
Ik heb de muren dus de wanden ook niet zwart.!!!
Dus heb aan kant van de muren een buis  horizontaal
met zwarte stof die kan ik er zo aan hangen.( aan de staal draden )
En dan heb ik de muur kanten ook zwart.
De planten Depron gebruik ik voor de boven kant.
Dus die liggen op de staal draden.

Ik heb in een paar minuten een groot deel van mijn kamer zwart.
Maar kant de platen en de stof er ook in een paar min weer weg halen
zodat ik weer een gewone kamer heb.

hifiman

#9645
Nog een paar vraagjes Han:

Hoe lang zijn jouw stalen draden?
En hoe monteer je die aan het plafond? ( Gevonden: https://www.gamma.nl/spankabels-van-staaldraad-ophangen )
Glinsteren die stalen draden niet als je film kijkt?
En wat is de lengte van die Depron platen?

Dit lijkt mij inderdaad een  heel praktische oplossing!!

Als ik het met houten frames oplos dan heb worden ze of te groot om ergens op te bergen (na demontage) of (als ik meerdere kleinere maak) ik krijg een gatenkaas in het plafond om ze allemaal op te hangen.
Bij jouw oplossing is dit issue er niet, alleen zie je dan wel altijd die 2 staal draden.

Groetjes,

Ronald

Citaat van: mr.crash op juni  4, 2016, 18:59:59
Ik heb twee RVS staal draden gespannen.
Ik leg daar 3 platen  mat zwart geverfde
Depron platen op .( daar wil ik laten nog eens
zwarte vilt op plakken ).

Je kunt in 2 tellen de platen er op leggen en het is er
ook zo weer af.

Als de platen er niet op liggen vallen de mooie RVS draden haast niet op.

Han

hifiman

#9646
Ik heb zelf maar even wat gegoogled: groter dan 1 meter bij 1 meter zijn die depron platen niet te krijgen geloof ik, dat is jammer want 3 platen van 1,50 meter bij 1 meter naast elkaar voor een vlak van 1,50 x 3,00 zou voor mij perfect zijn.

mr.crash

Ik heb de staal draden kamer breed. ( dus van wand tot wand )
Ik heb maar een kleine kamer dus 3 meter breed.
Ze glinsteren niet.
Ze zijn aan de muur gemaakt .
Dat moet ook omdat het plafond 3 meter hoog is en
anders waren de platen voor mij te hoog.

De Depron platen zijn plus/ min 95 cm bij 150 cm.
Ik heb er 3 naast elkaar dus de hele breedte van mijn kamer
maar je hoeft alleen de breedte van je scherm te hebben.

Je kunt natuurlijk ook wat anders gebruiken dan Depron als het
maar dun is en niet te zwaar.
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

hifiman

#9648
Citaat van: mr.crash op juni  5, 2016, 10:45:58
Ik heb de staal draden kamer breed. ( dus van wand tot wand )
Ik heb maar een kleine kamer dus 3 meter breed.
Ze glinsteren niet.
Ze zijn aan de muur gemaakt .
Dat moet ook omdat het plafond 3 meter hoog is en
anders waren de platen voor mij te hoog.

De Depron platen zijn plus/ min 95 cm bij 150 cm.
Ik heb er 3 naast elkaar dus de hele breedte van mijn kamer
maar je hoeft alleen de breedte van je scherm te hebben.

Je kunt natuurlijk ook wat anders gebruiken dan Depron als het
maar dun is en niet te zwaar.
Oh! Die maat zou voor mij perfect zijn , mijn scherm is nl 283 cm breed in totaal , dan zou drie platen van die maat perfekt zijn. Waar heb jij dat spul gekocht Han? En welke dikte heb je gebruikt?

mr.crash

Ik denk dat ze 2 - 3 mm dik zijn.
Maar ik heb er 3 op elkaar om ze wat
steviger te maken.

Ik moet mijn vrouw even vragen waar ze vandaan komen
Want dat is al een tijd geleden.

Ik weet niet of je met een p.m. ook foto kunt versturen
Anders maak ik morgen wel even een paar foto's en mail je
die dan
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............