hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

#9600
Citaat van: Audiofiel op april  3, 2016, 10:24:34
Dat is met dit experiment niet aangetoond. Dan had je meer van precies hetzelfde moeten toevoegen. ;)

Ligt dat vooral aan de kwaliteit van de oude elco's of aan de ouderdom er van?

Waarom de keuze voor deze grote elco's? Normaal zijn grote elco's trager en daarom kan eenzelfde capaciteit met meer kleine elco's een verbetering leveren. Veel high end merken gebruiken daarom bijvoorbeeld liever 16 elco's van 4700uF dan 4 elco's van 20.000uF.

Volgens mij blijft mijn stelling dat het niet altijd een verbetering is om capaciteit toe te voegen overeind ;-) Maar inderaad, het was dan beter geweest om dezelfde jongens te nemen als die er al inzaten, maar ja die zijn niet te koop dus dat ging zowiezo al niet.

Goede vraag, dat weet ik niet, ik weet alleen dat het zo weer een stuk beter speelt  :pompom:

En wat de keuze betreft, goede ervaringen met deze grote jongens, daarnaast beschikbaarheid en ja het blijft een gok natuurlijk hoe het  uitpakt.

scrutinizer

....... fijn dat alles weer naar behoren 'klinkt', Ronald ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april  3, 2016, 10:34:37
....... fijn dat alles weer naar behoren 'klinkt', Ronald ;)
Zeker Anton :-)

williams

#9603
Afgelopen Donderdag was ik weer eens op bezoek bij Ronald om zijn nieuwe upgrade te bewonderen,
en dan voornamelijk de zwarte doeken die aan het platfond waren opgehangen om het contrast te verhogen van zijn JVC x35 .
En ik kan je zeggen dat dit een geweldige aanwinst is kwa blacklevel,het beeld heeft veel meer contrast waardoor er ook gelijk meer diepte in het beeld komt .
De jvc heeft nu duidelijk minder last van licht wat terug valt op het doek en dit zie je terug in het plaatje op het scherm .
Omdat het contrast nu aanzienlijk hoger is lijkt het ook voor je ogen of er meer licht op het scherm wordt geprojecteerd .(zou leuk zijn om eens te meten )
Ook de htpc met MADVR speelde erg mooi en dan met name de verscherpings settings (soort Darbee)
leverde een mooi gestoken plaatje op .
Maar waar ik bij Ronald altijd ZWAAR onder de indruk  van bent is toch wel het geluid ,de surround bubbel is hier zo geweldig en de details van de Avalons zijn zo mooi , in 1 woord kippenvel  :clapping:
Ik heb dan ook weer genoten.

Williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

luuk123456

He ja, de 'ouwe' trouwe JVC X35 :inlove:
Bij een forumgenoot deze projector mogen aanschouwen en sindsdien niet meer kunnen genieten van m`n toenmalige Epson TW9200.
Geeft inderdaad `n schitterend beeld wanneer e.e.a. wat verduisterd kan worden...

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

hifiman

#9605
Dank voor de lovende woorden William  :headbanging: :pompom:

kermit

#9606
Vanavond even nog om de hoek geweest bij audioloog. Ik was al een tijdje niet meer geweest om zijn nieuwe upgrade te bewonderen. Het doek aan zijn plafond en de nieuwe pc met kodi. Eindelijk heeft audioloog een doek gespannen tegen het plafond ik moet zeggen dat het beeld er erg van opknapt. Ik had altijd het idee dat ik omhoog moet kijken en dat het beeld niet echt sprankelend was door de weerkaatsing van het plafond.Maar wat een vooruitgang en zeer netjes gedaan.Contrast is weer dik inorde.Zo hoort het ook. Genieten van beeld en film.Ik had niet meer het idee dat ik omhoog keek. Het was net of ik in de bios zat en een beetje omhoog moest kijken. Geen nekklachten meer. Hahaha.

En dan kodi/dsplayer/madvr/reclock.Daar was ik erg van onder de indruk. Beeld was messcherp en liep mooi vloeiend. Wat indruk op mij maakte was de scherpte van het beeld. Mooi en nergens had ik het idee dat ik ringing of iets anders zag. Wat wel erg mooi zou zijn als er ook een VXP aan boord zou was.Alles mooi afgestemd opelkaar. De combinatie JVC x35 en kodi/dsplayer/madvr/reclock speelt erg mooi.Het heeft wat centjes gekost maar je hebt dan ook een dikke pc die razendsnel en ook een super plaatje neerzet. Je bent er lang bezig mee geweest maar nu ook goed voorelkaar. Misschien dat ik ook kodi wil hebben. Ik heb het besproken met audioloog. Wie weet. Geniet ervan. En bedankt voor een leuke avond.

hifiman

Dank je voor het lovende verslagje Brian  :pompom: :popcorn:

Overigens is het niet zozeer kodi zelf die maakte dat het zo mooi speelt, dat is te danken aan de combi van kodi/dsplayer/madvr/reclock  :headbanging: :D

En als je het ook wilt kom ik je graag helpen. Hier vind je alvast mijn instellingen:
http://www.ronaldverlaan.nl/download/htpc2.0.pdf


hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 13, 2009, 12:55:39
waarom dan niet meteen een upgrade met een accuton keramiek............................of doorsparen....dia.... :-X
7 jaar later.... ben ik toch geinteresseerd  ;D ;)

Diamant ligt ver buiten mijn budget, maar een setje keramische Thiel Accuton drivers zou ik wel eens willen  proberen in mijn Avalon Avatars. ik zat al even te kijken naar de C25-6-012 (169 euro per stuk).  :wub:

hifiman

#9609
Even voor mezelf op een rijtje zetten:

MB Quart MCD25
1 inch metal dome tweeter
Gevoeligheid: 92 dB
Fs: 939 Hz
DC-resistance: 6.6
Inbouw diameter: 75 mm
Inbouw diepte: 37 mm
Prijs 169 euro

Accuton c25-6-12
1 inch ceramic tweeter
Gevoeligheid: 90 dB
Fs: 740 Hz
DC-resistance: 6.2
Inbouw diameter: 64 mm
Inbouw diepte: 57 mm
Prijs: 169 euro
Opmerkingen: gevoeligheid lager dan de MCD25

Accuton c25-6-13
1 inch ceramic tweeter
Gevoeligheid:  92 dB
Fs:  1450 Hz
DC-resistance: 6.1
Inbouw diameter: 64 mm
Inbouw diepte: 57 mm
Prijs: 239 euro
Opmerkingen: Fs aan de hoge kant!!

Accuton c30-6-023
1,2 inch ceramic tweeter
Gevoeligheid:  89.5 dB
Fs:  570 Hz
DC-resistance: 6.3
Inbouw diameter: 88 mm
Inbouw diepte: 67.5 mm
Prijs: 249 euro
Opmerkingen: gevoeligheid aan de lage kant en gaat fysiek niet passen

Accuton c30-6-024
1,2 inch ceramic tweeter
Gevoeligheid:  93 dB
Fs:  930 Hz
DC-resistance: 6.0
Inbouw diameter: 64 mm
Inbouw diepte: 57 mm
Prijs: 278 euro
Opmerkingen: dit lijkt in alle opzichten de beste keuze: prima gevoeligheid, zelfde Fs als de MCD25 en een iets grotere dome, maar wel een dure grap!

PS. Als het goed is passen de c25-6-12 en de c30-6-024 Accuton tweeters net in de tweeter kamer van de Avatar, maar uiteraard ga ik dit nog verifieren alvorens iets te bestellen.

hifiman

#9610
Ter "voorbereiding op" ben ik alvast aan het experimenteren met het meten van een tweeter op het test stereo setje boven.  ;)  Ik gebruik hiervoor een gecalibreerde Linearx M31 meetmicrofoon, een Behringer mengpaneeltje (als mic pre-amp) en een EMU-0202 USB soundkaart in combinatie met de mooie gratis REW software.

Ik meet zo dicht mogelijk op de tweeter (1 inch afstand) om kamerinvloeden uit te sluiten. En ja dat is een ouwe sok die om de mic heenzit om deze te kunnen fixeren in de microfoon stand :P

Het idee hierachter is de oude tweeter opmeten, dan de nieuwe en zonodig middels een kleine serieweerstand de gevoeligheid van de nieuwe tweeter naar beneden bijstellen zodat deze overeenkomt met de oude situatie.

hifiman

#9611
Vandaag ook maar eens verder gegaan met mijn zelfbouw DAC en de analoge output stage voltooid en aangesloten. Ik ben nog niet zo tevreden over hoe het erin gebouwd zit (wat rommelig en kortsluitgevoelig) dus dat ga ik nog veranderen, maar het speelt in elk geval  :notify: :thumbs-up: Nog geen serieuze luistertest gedaan, eerst netjes afmaken, dan paar dagen laten inspelen en dan gaan we eens echt luisteren  :music:

By the way, de dac is volledig DC gekoppeld, geen condensatoren in de signaalweg  ^^


hifiman

En klaar is tie  ;D Ditmaal met peperdure zilvergoud draadjes van mundorf bedraad  :headbanging:

Alleen nog even kijken hoe ik het bovenste printje ga fixeren in de kast.

Kjelt

Leuk project weer, wat is het voor DAC ? Wellicht de voeding nog een eigen kastje geven zodat je wat meer ruimte hebt en ontkoppeling?

hifiman

#9614
Citaat van: Kjelt op mei 22, 2016, 16:12:07
Leuk project weer, wat is het voor DAC ? Wellicht de voeding nog een eigen kastje geven zodat je wat meer ruimte hebt en ontkoppeling?

Het is een AK4396 en ik heb OPA627 opamps (die ik ooit van jou overgenomen heb) gebruikt in de analoge uitgangstrap. Het is dezelfde DAC chip en opamp schakeling als in mijn gemodificeerde logitech transporter. Bewust het filter weggelaten (er wordt al gefilterd in de chip zelf maar officieel hoort er nog een filter in de output stage), dat vond ik namelijk beduidend beter klinken en ieder mag er van vinden wat tie wil  ;)

Het doel is een DAC te hebben die even goed klinkt (tevens smaak kwestie uiteraard) als de logitech transporter die al wat ouder is, zodat ik niet meer "afhankelijk" ben van die transporter en ook eens met andere bronnen kan experimenteren.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op mei 22, 2016, 16:47:25
en ik heb OPA627 opamps (die ik ooit van jou overgenomen heb) gebruikt
Ja moeilijk aan te komen voor een leuke prijs. Let op dat Ebay/China compleet onbetrouwbaar is als source:
http://zeptobars.com/en/read/OPA627-AD744-real-vs-fake-china-ebay

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 23, 2016, 12:37:55
Let op dat Ebay/China compleet onbetrouwbaar is als source:
http://zeptobars.com/en/read/OPA627-AD744-real-vs-fake-china-ebay
:baaa: Ik denk dat ik maar niks meer in china bestel, had er wat grote Elna elco's vandaan een aantal keer, maar blijf in de twijfel of het wel echte zijn, das ook niks..

Kjelt

#9617
Ik bestel er wel eens wat cheapo dingetjes waar je je geen buil aan kunt vallen zoals prototype pcb's, afstandsbusjes, kristallen en dat soort spul.
Soms kun je er wel authentieke zaken krijgen voor een lage prijs maar dat is dan vaak 2e hands, laatst een AD584LH gekocht maar die ik kreeg was uit 1992 en duidelijk gebruikt en zelfs beetje roestig. Maar hij deed het wel, daar (in China) wordt 2e hands elektronica onderdeel voor onderdeel gerecycled, uitgezocht en uitgesorteerd en door diverse bedrijven per emmer gekocht.
Alleen als je dan dit soort foto's ziet dan wordt ik daar wel treurig van  :(

hifiman


hifiman

Gisteren mijn zelfbouw dac op de set beneden aangesloten voor een kritische luistersessie, met de logitech transporter als digitale bron. Slecht klonk het zeker niet, maar het was toch duidelijk wel een dik nivo minder dan wat er uit de DAC van de transporter (waar ik exact dezelfde analoge output schakeling heb toegepast): minder ruimtelijk, minder kleur op instrumenten en stemmen die minder natuurlijk klinken. De volgende stap die ik zou kunnen proberen is de voeding aanpassen in de DAC. Deze is nu namelijk gebaseerd op de bekende LM7812/7912 en LM7805 regulatoren. In de transporter worden Jung regulatoren gebruikt.

Aangezien ik de DAC niet echt nodig heb, geef ik mijn geld liever eerst uit aan keramische tweeters voor de Avalon Avatar speakers. Ofwel: to be continued, maar nu eerst even in de ijskast (lees: de DAC krijgt een plaatjes in de set boven).

hifiman

#9620
En omdat ik het toch niet kan laten, heb ik zojuist wat (onbestuukte) jung regulator printen besteld en een zooitje panasic FC Low ESR elco's om de voeding van de zelfbouw DAC flink te gaan verbeteren :headbanging:

Documentatie is hier te vinden: https://linearaudio.nl/sites/linearaudio.net/files/superreg%20V2.3.pdf

Een praktisch probleempje is alleen dat dit waarschijnlijk niet meer gaat passen in de behuizing van de DAC. Maar dat bekijk ik wel weer op het moment dat ik de printjes bestuukt heb, onder het mom van: waar een wil is , is een weg (lees: als je maar genoeg geld uitgeeft komt het altijd goed :P ).

Kjelt

Ik zou het mains en gelijkrichting afvlakgedeelte (brug+elco's) in dat kastje laten en dan via een mooie kabel naar een nieuw kastje waar je de Jung eindregulators (waarom trouwens niet zelf gemaakt?) en DAC in plaatst  :thumbs-up:

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 28, 2016, 18:59:04
Ik zou het mains en gelijkrichting afvlakgedeelte (brug+elco's) in dat kastje laten en dan via een mooie kabel naar een nieuw kastje waar je de Jung eindregulators (waarom trouwens niet zelf gemaakt?) en DAC in plaatst  :thumbs-up:
Dat vind ik eigenlijk helemaal geen gek idee Wicher! Bedankt voor de tip.  :headbanging:

To be continued!

hifiman

Ik ga inderdaad voor de 2 gescheiden kastjes en heb er nog een zelfde als ik had bij besteld  8)

Kjelt

Kijk even voor de DC verbinding naar pluggen met goede stevige connectoren liefst met trekontlasting (vergrendeling) en die makkelijk een paar ampere per contact aan kunnen (lage overgangsweerstand).
Het is maar een tip en er zijn zat (andere)mogelijkheden en wellicht nu het hier om een audiotoepassing gaat niet de beste keuze,
maar zelf gebruik ik daar vaak leden van de Neutrik XLR familie voor.
Ik weet niet hoeveel aders je nodig hebt maar in jouw geval zou ik dan zeker niet de 3 polige kiezen :D maar bv de 5,6 of zelfs 7 polige versie:
bv http://www.neutrik.com/en/xlr/dlx-series/nc7fd-lx
7 contacten en als je bij de techspecs kijkt dan is dat toch wel smullen zelfs voor DC tot 50V:

Contact resistance           ≤ 5 mΩ
Dielectric strength           1,5 kVdc
Insulation resistance         > 10 GΩ (initial)
Rated current per contact  5 A
Rated voltage                  <50 V