hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: dre73 op oktober 10, 2014, 11:18:52
Ik heb ze ook in speakerfilters gebruikt,daar loopt natuurlijk een veel sterker signaal doorheen en toen duurde het ook een uur of 6 voordat het wat rustiger werd.
Dus zet 'm maar een poosje aan. :D
Ach welja, ik heb de tijd hoor. Versterker wordt ook gebruikt voor film en tv kijken dus komt vanzelf goed  :happy:

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

#8853
Het klinkt steeds "losser" en "opener" en dat kan ik erg waarderen.  ;D Aan de andere kant klinkt het "dunner" waardoor mijns inziens een piano geen piano meer is..  :sly:
Met de MKP klonk het minder open maar wel gloedvoller en daardoor in mijn oren realistischer.

Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als ik de 10 uF MKP die er eerst inzat en een 4,7 uF MKC parallel zou zetten  :sneaky2:

Kjelt

 Dan wint de condensator met de laagste impedantie tov het aangeboden signaal dus afhankelijk vd frequentie.

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 20, 2014, 22:16:27
Dan wint de condensator met de laagste impedantie tov het aangeboden signaal dus afhankelijk vd frequentie.
Blijft mijn nieuwsgierigheid overeind hoe dat gaat klinken ;-)

Audiofiel

De kleinere condensator zal dan meer het karakter van het hoog bepalen en de grotere meer het karakter van het laag. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ach, er is maar 1 manier om erachter te komen  :notify:  :satisfied:  ;D

hifiman

Het voedingsbuisje gloeit ook nog mooi  :satisfied:

hifiman

#8859
Wat opvalt is dat gelijk de gloed ik zo miste weer op de instrumenten zit. Het klinkt ook opener maar ook wat synthetisch (?) Moet erbij vertellen dat 1 MKC nu een nieuw exemplaar is en de andere een ingespeelde. Dit kwam effe zo uit i.v.m. inner/outer foil matching op de MKPs. Voorlopig effe lekker laten spelen dus.  :music:

hifiman

De combi van deze twee Wima condensatoren bevalt goed, voorlopig laat ik het lekker zo  :headbanging:

hifiman

Bezig met een nieuw projectje  :satisfied:

Thuis heb ik drie squeezebox touch en een gemodificeerde logitech transporter staan, dit systeem bevalt mij zeer goed en ik zal hier dan ook nog zeker vele jaren mee door draaien.  :thumbs-up:

Ik zocht al een tijdje naar een leuk projectje voor mijn raspberry pi (een computerjes van 35 euro), zie foto.

Zie ook http://www.raspberrypi.org/

Om te beginnen wil ik eens kijken in hoeverre ik van een raspberry pi een volwaardige squeezebox speler na kan bouwen. Volwaardig betekent voor mij overigens zonder het lcd scherm, dat heb ik niet nodig, ik bedien mijn squeezeboxen met ipad of smart phone en zie weinig toegevoegde waarde meer in een display.

Verder wil ik ook kijken of ik de logitech mediaserver er ook op kan draaien waarbij de muziek op een externe usb drive komt te staan.

Ik weet nog niet precies wat mijn einddoel is, ik heb een aantal ideeen:
- goedkope portable muziekplayer maken (inclusief muziek) die mijn vriendin thuis kan gebruiken en vanaf haar smartphone kan bedienen
- een squeezebox namaken en kijken wat ik eruit kan halen qua geluidskwaliteit in de hoop een betere squeezebox te maken dan de squeezebox touch
- Een high end versie maken, inbouwen in mooie kast inclusief storage , betere voedingen en een buizen trapje na de DAC
- al dan niet een portable versie maken met ingebouwde versterking, alles in 1 kast, 220 erin, speakers inpluggen en spelen maar.
- Spotify functionaliteit in alle genoemde projectjes meenemen

dre73

Citaat van: Audioloog op november  2, 2014, 10:48:16
De combi van deze twee Wima condensatoren bevalt goed, voorlopig laat ik het lekker zo  :headbanging:

Ze hebben even de tijd nodig,maar het gaat prima toch?

Ik ga ze eerdaags eens in de speaker verwerken.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rovinggecko

De rhaspberry pi is best muzikaal, zeker als je hem via i2s aan een dac hangt. Zelf draai ik met picoreplayer er op aan mijn dddac.

Werkt prima :).

Benieuwd hoe ver je een rpi kan versqueezeboxen. De truck zal denk ik zijn om een goede kleine dac in te bouwen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

hifiman

De analoge geluidskwaliteit van de raspberry pi laat te wensen over en via een USB dac kreeg ik gelijk allemaal gezeur met geklik en geplop (en ik schijn niet de enige te zijn) ik ga dus meteen over op een betere oplossing die wel goed zou zijn, het raspberry hifi dac extensie bordje van 35 euro. Ik heb het bordje zojuist besteld.

Eerst eens met het bordje zelf aan de slag, kijken of het allemaal een beetje goed en stabiel werkt en een beetje spelen met de software. Ik ga om te beginnen squeezeplug installeren:
http://www.squeezeplug.eu/

Puur op basis van de foto schat ik in dat het niet zo heel moeilijk gaat zijn zelf een analoge output stage te maken , eventueel met een buisje :-)

)p(

Citaat van: Audioloog op november  2, 2014, 10:53:39
Bezig met een nieuw projectje  :satisfied:

Thuis heb ik drie squeezebox touch en een gemodificeerde logitech transporter staan, dit systeem bevalt mij zeer goed en ik zal hier dan ook nog zeker vele jaren mee door draaien.  :thumbs-up:

Ik zocht al een tijdje naar een leuk projectje voor mijn raspberry pi (een computerjes van 35 euro), zie foto.

Zie ook http://www.raspberrypi.org/

Om te beginnen wil ik eens kijken in hoeverre ik van een raspberry pi een volwaardige squeezebox speler na kan bouwen. Volwaardig betekent voor mij overigens zonder het lcd scherm, dat heb ik niet nodig, ik bedien mijn squeezeboxen met ipad of smart phone en zie weinig toegevoegde waarde meer in eeen display.



Leuk project...mooi om te zien dat je nog steeds lekker aan het hobbyen bent :)

hifiman

Citaat van: rovinggecko op november  2, 2014, 11:06:56
De rhaspberry pi is best muzikaal, zeker als je hem via i2s aan een dac hangt. Zelf draai ik met picoreplayer er op aan mijn dddac.

Werkt prima :).

Benieuwd hoe ver je een rpi kan versqueezeboxen. De truck zal denk ik zijn om een goede kleine dac in te bouwen.
De hifiberry die ik besteld heb wordt inderdaad direkt aangestuurd door de i2s bus. :-)
Ik ga zo eens kijken welke dac chip er precies gebruikt wordt op de hifiberry en de datasheet opzoeken.

hifiman

Het geheel van raspberry pi en hifiberry ziet er dan zo uit.


hifiman

Citaat van: dre73 op november  2, 2014, 10:59:54
Ze hebben even de tijd nodig,maar het gaat prima toch?

Ik ga ze eerdaags eens in de speaker verwerken.
Leuk!  :notify:  :pompom:

hifiman

De B+ versie van de hifiberry die ik besteld heb, gebruikt een Texas Instruments PCM5122 DAC chip met ingebouwde hardware volume control. Geen idee nog even hoe goed of slecht deze dac chip is, het idee van een ingebouwde volume control spreekt mij in eerste instantie niet zo aan maar dat is een vooroordeel...

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm5122.pdf

Het is overigens wel een DAC chip met (max) 32 bits 384 KHz  :clapping: :headbanging: ;) 

rovinggecko

Citaat van: Audioloog op november  2, 2014, 11:13:09
Het geheel van raspberry pi en hifiberry ziet er dan zo uit.
Das bijna geen diy meer ;). Klik en klaar.

Al eens gekeken naar de touchscreen voor de pi? Kom je heel dicht bij een sbt :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

hifiman

Citaat van: rovinggecko op november  2, 2014, 11:27:46
Das bijna geen diy meer ;). Klik en klaar.

Al eens gekeken naar de touchscreen voor de pi? Kom je heel dicht bij een sbt :)
Haha dat is waar :P Alhoewel, vergeet het software gedeelte niet. Ik wilde eigenlijk de hifiberry flink modificeren maar zojuist naar de data sheet kijken valt er niet zoveel aan te klooien. die hifiberry heb ik zowiezo besteld (lage prijs en dan heb ik alvast geluid eruit) maar uiteindelijk misschien zelf een dac maken op basis van I2S en een dac chip naar keuze.  O0

road rebel


hifiman

Citaat van: road rebel op november  3, 2014, 09:11:51
softwaregedeelte = squeezelite?
Klopt, en squeezebox server en whatever ik er nog mee wil klooien :P

Kjelt

Citaat van: Audioloog op november  2, 2014, 11:32:02
misschien zelf een dac maken op basis van I2S en een dac chip naar keuze.  O0
Hey Audioloog,
ik zat ook aan zo'n project te denken maar dan niet met een Raspberry maar een eigen Arm microcontroller die via UDP de audiopackets binnenkrijgt, dan buffert in SRAM en met een hoge precisie klok (van Tent bv) via I2S naar buiten stuurt.
Een eigen DAC bouwen zal ik zelf niet aan beginnen  :nowink: , om dat goed te krijgen ontkom je niet aan een 4 layer pcb met goed gescheiden ground en voedingsplanes, zeer veel ervaring op het grensgebied tussen analoog en digitaal en ontkoppelingen etc. etc. Er zijn maar weinig mensen in deze wereld die dat echt goed beheersen. Ik zou dan zelf liever een dedicated DAC (evt. met vv) aanschaffen die een I2S ingang heeft.