hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: BuSpu op juni  1, 2011, 08:18:39
wat is dat voor witte kabel die je op de ingangen gebruikt?
Dat is Mundorf Zilver/Goud kabel   :wub:

Kingpin

Waarom plak je de condensatoren af met tape?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BuSpu

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2011, 08:28:29
Dat is Mundorf Zilver/Goud kabel   :wub:

stoer !! ;D waar haal je dat vandaan als ik vragen mag

hifiman

Citaat van: BuSpu op juni  1, 2011, 09:50:13
stoer !! ;D waar haal je dat vandaan als ik vragen mag
Bij wijlen de Audiofabriek  :crazy: Maar Parts Connexion heeft het ook zag ik  ;)

hifiman

Citaat van: Kingpin op juni  1, 2011, 09:42:52
Waarom plak je de condensatoren af met tape?
Dat is anti resonantie spul, aangebracht door mijnheer Symphonic Line, het is origineel zo al dus.

Kingpin

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2011, 09:55:30
Dat is anti resonantie spul, aangebracht door mijnheer Symphonic Line, het is origineel zo al dus.
ok, das nieuw voor mij, maar heb net even gegoogled en inderdaad bestaat het effect van 'mechanische' resonantie van condensatoren, het heeft idd effect op de uiteindelijke eindresultaat.

Citaat- the mechanical resonance, a key feature of audio capacitors. This is a physical deformation of the capacitor walls which occurs as a result of the audio signal passing through the component – much like an electrostatic speaker. This resonance is dependent on the size, shape, materials and manufacturing parameters of the capacitors. This effect has been known about for years as it plays a part in the impulse strength of capacitors. However, the effect has never been considered to be significant enough to affect a hi-fi system's audio reproduction due to the low energy involved.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Citaat van: Kingpin op juni  1, 2011, 10:09:32
ok, das nieuw voor mij, maar heb net even gegoogled en inderdaad bestaat het effect van 'mechanische' resonantie van condensatoren, alhoewel het geen effect op de uiteindelijke eindresultaat heeft bestaat het wel.

Hoe heb je dat vastgesteld?  ;) In elk geval zullen we het eens zijn over het punt "baat het niet dan schaadt het niet".  ;)

Kingpin

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2011, 10:13:16
Hoe heb je dat vastgesteld?  ;) In elk geval zullen we het eens zijn over het punt "baat het niet dan schaadt het niet".  ;)
Net even aangepast, je was me voor  :D ... heb een test resultaat gevonden van mechanische vervorming van condensatoren waarin een test werd gedaan en daar kwam naar voren dat het idd een hoorbaar verschil opleverd.

CitaatThe results were dramatic – over 70% stated a clear preference for the capacitors with lower mechanical resonances.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Citaat van: Kingpin op juni  1, 2011, 10:15:36
Net even aangepast, je was me voor  :D ... heb een test resultaat gevonden van mechanische vervorming van condensatoren waarin een test werd gedaan en daar kwam naar voren dat het idd een hoorbaar verschil opleverd.

;D

BuSpu

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2011, 09:54:06
Bij wijlen de Audiofabriek  :crazy: Maar Parts Connexion heeft het ook zag ik  ;)

en welke dikte gebruik je (en waarom  ;))

hifiman

Citaat van: BuSpu op juni  1, 2011, 12:56:17
en welke dikte gebruik je (en waarom  ;))
0,5mm2  , dikker is duurder (dit kost al 15 euro de meter) en mijn subjectieve ervaring is dat dikker minder goed klinkt.

BuSpu


Richi

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2011, 09:55:30
Dat is anti resonantie spul, aangebracht door mijnheer Symphonic Line, het is origineel zo al dus.
Doet meneer Art Speak ook bij zijn modificaties en het maakt echt verschil. Valt natuurlijk wel in de categorie vele kleine maken één grote.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

dre73

hoe kan ik dit gemist hebben! ::)

mooi project! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Ondertussen zit de 6H30-P-DR supertube erin. Tevens heb ik de Wima input condensatoren nu weggelaten en de ingangen nu dus DC gekoppeld.

Ik moet zeggen dat mijn eerste indruk is dat ik niet weet of ik dit wel wat ga vinden, het organische en de lekkere wat "vette" midrange van de Sovtek 6H23 mis ik nu wel. Alvorens echter conclusies te trekken laat ik de boel (buisje en audyncap condensatoren en cardas bekabeling) nu eerst maar eens een tijdje inspelen.

Ondertussen heb ik wel ook nog een setje 6N6P buisjes besteld (de hemel ingeprezen door mijnheer de Lampizator), dus ik kan nog alle kanten op wat de keuze van buisjes betreft  ;D

hifiman

En om het af te leren nog 2 overzichtsfoto's.  :laugh:

hifiman

Gisteren ben ik eens serieus gaan vergelijken tussen de 6H30P-DR en de 6H6P buis. De verschillen zijn vrij evident: de 6H6P klinkt met stemmen duidelijk "echter", de 6H30P-DR (die ruim 10x duurder is  :o ) klinkt wat meer hifi achtig en daarmee wat spannender om naar te luisteren. Moeilijk! De 6H6P laat ik er nu voorlopig even inzitten en dan eens een tijdje gewoon lekker muziek luisteren en dan tzt nog eens wisselen.  ;)

solitaire

Citaat van: Audioloog op juni 12, 2011, 10:47:50
... stemmen duidelijk "echter" ... vs. ... wat meer hifi achtig ...

de afweging zal lastiger zijn dan je 't omschrijft  ;)


luisterse




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

celerontje

''Echt'' vs. ''grote waarheidsgetrouwheid'' (letterlijke vertaling van HiFi)
Tja... ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op juni 12, 2011, 18:27:06
''Echt'' vs. ''grote waarheidsgetrouwheid'' (letterlijke vertaling van HiFi)
Tja... ;D
De meeste hifi sets doen geen recht aan de betekenis van de afkorting.  :sly:

S@m

Citaat van: Audioloog op juni 12, 2011, 19:41:39
De meeste hifi sets doen geen recht aan de betekenis van de afkorting.  :sly:

Wat is dan jouw definitie van 'hifi achtig'..?

hifiman

Citaat van: S@m op juni 13, 2011, 07:08:03
Wat is dan jouw definitie van 'hifi achtig'..?
Niet zozeer definitie, maar "mijn ervaring"  met hifi achtig is over het algemeen als meest opvallende manco, een subjectief teveel en onnatuurlijk hoog.

solitaire

Citaat van: S@m op juni 13, 2011, 07:08:03
Wat is dan jouw definitie van 'hifi achtig'..?

niet-muzikaal, een door mensen gecreëerd uit afzonderlijke delen bestaand mechanisch opererend aftreksel

We zijn inhoudelijk vaak ''waarheidsgetrouwheid'' (oorspronkelijk de letterlijke vertaling van HiFi) ver voorbij geschoten, in dat we proberen de weergave perfecter dan het origineel te maken.

but that's my take ...




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

S@m

#8348
Zou het niet zo zijn dat we de hifi-apparatuur zodanig willen laten klinken dat het voor je eigen oren plezierig klinkt. Een zangeres met een scherpe S op het podium is levensecht, maar in de woonkamer doen we er alles aan om haar lieflijker te laten klinken. Dus bijvoorkeur zonder die scherpe S.

(eigenlijk hetzelfde als Solitaire duidelijk maakt  ::))

Maar wat is dan hifi achtig, de eerlijke/neutrale set of de set die het allemaal wat prettiger kleurt..?

Staaled

ik heb te vaak concerten met brak geluid meegemaakt, :-X, om naar waarheidsgetrouw te streven.

Lekker in het gehoor én energiek. :yin-yang:  :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)