hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Een paar dagen geleden kwam Scrutinizer bij mij langs om eens te kijken hoe mijn recentelijk van weer een andere analoge stage voorziene transporter uit de verf zou komen in mijn set.

Alhoewel het op meerdere punten beter klonk dan voorheen was ik zelf toch net niet helemaal enthousiast over het eindresultaat en ik had de indruk dat Scrutinizer daar hetzelfde over dacht.  ^-^  Aanleiding dus om de boel nog eens lekker te scrutinizen (TM)  ;) en uiteindelijk kwamen hier de volgende wijzigingen uit:


  • PS Audio P500 van 59 Hz sinus naar 83 Hz sinus (sinds het toendertijd kiezen van de 59 Hz is er een en ander gewijzigd in de set)
  • Het loskoppelen van de surround receiver van de Ultimate Outlet op de P500 (staat nu weer direkt op de 220 dus)
  • Het vaststellen van de juiste fase van de de netstekker in de P500 (zat natuurlijk precies verkeerd om  :P )
  • Het vaststellen van de juiste "fase" van de netstekkers van versterker en transporter (balanced power, maar balanced is nooit perfect balanced)
  • Het verwijderen van twee ferriet kernen die ik ooit even als test om het Symphonic Line netsnoer had gedaan en helemaal vergeten was dat deze er nog op zaten.  :-X
  • Het loskoppelen van de "overige" interlinks op de versterker, te weten de Sony TV en de Marantz Surround receiver front pre outs.

Het resultaat was schokkend groot te noemen  :o Een veel ruimtelijker "plaatje", alles beter te volgen, natuurlijker klankkleuren, enz..  :D In eerste instantie  :headbanging: dus  ;D

Toen ik de interlinks van TV en Marantz terugprikte in de versterker schrok ik van hoeveel slechter het weer werd. We zijn dus even gaan vaststellen hoe dit zat en het bleek dat de TV de grootste boosdoener was gevolgd door de Marantz receiver.  :baaa:
Ik was hier helemaal niet blij mee, want ik was nu juist zo happy met de functionaliteit die de gecombineerde HT/Stereo set mij nu bood.   :nopompom:

Na een nachtje wakker liggen en piekeren hierover slapen zag ik het alweer wat positiever in en heb als eerste de TV interlinks (nu definitief) eruit getrokken. TV geluid kan nog steeds, maar dan alleen via de Marantz receiver (hetgeen wat lastiger voor de vrouw is), so be it  :devil:  :D

De Marantz receiver echter is een ander verhaal, deze connectie heb ik echt nodig. Voorlopig speel ik dus met alleen de transporter en de marantz aangesloten op de stereo versterker. Over een oplossing (marantz receiver aangesloten zonder massa contact indien deze niet in gebruik is) wordt echter nagedacht  :happy:

Gisteravond heb in deze setting eens rustig geluisterd en het klinkt (zelfs met Marantz aangesloten)  :thumbs-up: Anton bedankt  :bigsmile:

Kjelt

Citaat van: Audioloog op september 17, 2010, 12:58:12
PS Audio P500 van 59 Hz sinus naar 83 Hz sinus (sinds het toendertijd kiezen van de 59 Hz is er een en ander gewijzigd in de set)

De Marantz receiver echter is een ander verhaal, deze connectie heb ik echt nodig. Voorlopig speel ik dus met alleen de transporter en de marantz aangesloten op de stereo versterker. Over een oplossing (marantz receiver aangesloten zonder massa contact indien deze niet in gebruik is) wordt echter nagedacht  :happy:
Wat was de gedachte erachter om de P500 op 83Hz te zetten, of is dit proefondervindelijk vastgesteld?

TV had ik je kunnen vertellen, dat is altijd al een ramp geweest ook vanwege bv de antenne connectie en bij jou ook nog eens de sateliet, wil je apart houden die zooi, alleen spdif gebruiken met extra ontkoppel trafootje of optisch wil wel goed gaan ;)

Wat de receiver betreft, welke verbindingen (analoog of digitaal, xlr of rca etc.) ben je nu over het nadenken?

celerontje

In Ronald's TV zit niks qua antenne aangesloten, enkel HDMI.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: Kjelt op september 17, 2010, 13:18:00
Wat was de gedachte erachter om de P500 op 83Hz te zetten, of is dit proefondervindelijk vastgesteld?
Hogere frequentie is efficientere vulling van je elco's in je voeding en wellicht ook een hoger rendement van de trafo zelf. That been said, het is puur subjectief vastgesteld  ;)

Citaat van: Kjelt op september 17, 2010, 13:18:00
TV had ik je kunnen vertellen, dat is altijd al een ramp geweest ook vanwege bv de antenne connectie en bij jou ook nog eens de sateliet, wil je apart houden die zooi, alleen spdif gebruiken met extra ontkoppel trafootje of optisch wil wel goed gaan ;)
Duidelijk! TV sluit ik gewoon helemaal niet meer aan, geluid van sat ontvanger gaat nu via hdmi naar surround receiver en van daaruit analoog naar de stereo versterker. Dat was overigens als zo, maar in de praktijk gebruikten we de analoge TV uit optie omdat dit simpeler is qua bediening (voor de vrouw, voor mij geen struikelblok), volume van de stereo versterker moet dan bijvoorbeeld handmatig op een vaste stand worden gezet. Grootste struikelblok is dat er wel eens wat misgaat qua afstandsbediening (Harmony One), bijvoorbeeld de input van de marantz wordt niet goed gezet, op dat moment is de vrouw "lost"  :withstupid:  ;)

Citaat van: Kjelt op september 17, 2010, 13:18:00
Wat de receiver betreft, welke verbindingen (analoog of digitaal, xlr of rca etc.) ben je nu over het nadenken?
Zelfde verbinding (analoog unbalanced rca) maar dan de massa ontkoppelen indien niet "geselecteerd"  ;)
Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat dit niet zowiezo in de wat betere versterkers al "by design" gedaan wordt, of het moet niet erkend worden dat de lekstromen cq vervuiling die meekomt in een interlink een hoorbare invloed heeft. Ik vond het in elk geval verre van subtiel!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: celerontje op september 17, 2010, 13:26:13
In Ronald's TV zit niks qua antenne aangesloten, enkel HDMI.
Klopt, gezien het feit dat ik via de schotel kijk en niet eens een kabel abonnementje heb  :pompom:

Kjelt

Citaat van: Audioloog op september 17, 2010, 13:28:23
Hogere frequentie is efficientere vulling van je elco's in je voeding
Is dat zo? De frequentie gaat dan wel omhoog maar de integraal over de tijd blijft toch gelijk? Als je de elco's efficienter wilt vullen dacht ik dat je de golfvorm moest aanpassen zoals de nieuwe PS audio generatoren dat doen, door de top langer te laten duren (eigenlijk dus beetje laten clippen).

Citaaten wellicht ook een hoger rendement van de trafo zelf.
Ja duidelijk.

CitaatZelfde verbinding (analoog unbalanced rca) maar dan de massa ontkoppelen indien niet "geselecteerd"  ;)
Waarom zet je er geen goed relais tussen die via een gescheiden trigger ingang van je stereo set de sets volledig van elkaar loskoppelt?

hifiman

Citaat van: Kjelt op september 17, 2010, 13:34:10
Is dat zo? De frequentie gaat dan wel omhoog maar de integraal over de tijd blijft toch gelijk? Als je de elco's efficienter wilt vullen dacht ik dat je de golfvorm moest aanpassen zoals de nieuwe PS audio generatoren dat doen, door de top langer te laten duren (eigenlijk dus beetje laten clippen).
Je hebt gelijk, wat ik eigenlijk bedoelde was:
door de hogere frequentie een kleinere kans dat een plotselinge stroomvraag misgrijpt vanwege een niet genoeg gevuld elco  :hehe:

Citaat van: Kjelt op september 17, 2010, 13:34:10
Ja duidelijk.
Waarom zet je er geen goed relais tussen die via een gescheiden trigger ingang van je stereo set de sets volledig van elkaar loskoppelt?
Je bent warm vwb de richting waar uit gedacht wordt. Ik hou het even een beetje vaag tot ik helder heb of de door mij gewenste oplossing ook in de praktijk goed geimplementeerd kan worden, cq geimplementeerd is binnenkort  :D

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Deleted member

Citaat van: Audioloog op september 17, 2010, 13:37:09
Je bent warm vwb de richting waar uit gedacht wordt. Ik hou het even een beetje vaag tot ik helder heb of de door mij gewenste oplossing ook in de praktijk goed geimplementeerd kan worden, cq geimplementeerd is binnenkort  :D

Input transformers?  ;) Ik heb btw ook alle niet noodzakelijke apparatuur (TV, HTPC) aangesloten op m'n Tag, geen vervuilers (behalve de Tag zelf dan) direct de Lyngdorf in, al is die ook voorzien van input transformers!  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op september 17, 2010, 12:58:12
Een paar dagen geleden kwam Scrutinizer bij mij langs om eens te kijken hoe mijn recentelijk van weer een andere analoge stage voorziene transporter uit de verf zou komen in mijn set.


Gisteravond heb in deze setting eens rustig geluisterd en het klinkt (zelfs met Marantz aangesloten)  :thumbs-up: Anton bedankt  :bigsmile:

Ik zie jullie al bezig...en eind goed al goed  :)


hifiman

Citaat van: Antoine op september 17, 2010, 19:39:29
Input transformers?  ;) Ik heb btw ook alle niet noodzakelijke apparatuur (TV, HTPC) aangesloten op m'n Tag, geen vervuilers (behalve de Tag zelf dan) direct de Lyngdorf in, al is die ook voorzien van input transformers!  ;)
Zelfde principe dus  :thumbs-up: Jij zou er zelfs nog voor kunnen kiezen om de tag optisch aan te sluiten (?) Alhoewel ik dan zelf een sterke voorkeur heb voor coax spdif.


hifiman

Citaat van: Audioloog op september 17, 2010, 12:39:15
Toevallig wilde ik er net komend weekend nog eens naar kijken, het is nog niet helemaal naar wens, denk dat ik ze wat over-ge-equalized heb. Maar dat geeft niet, het is gewoon geinig om mee te klooien  :)
Van het weekend mee aan de slag geweest (bass-shakers), uiteindelijk bleek het lager afstellen van de crossover de oplossing (aan de equalizing vooralsnog dus even niets gewijzigd).  :hehe:

hifiman

Afgelopen weekend nog aardig wat uurtjes bezig geweest om de nieuwe stereo situatie te "consolideren" (mooi woord is dat toch)  :D


  • De Harmony One AB compleet anders geprogrammeerd om een en ander zo fool-proof mogelijk te maken voor de vrouw en dat is goed gelukt  :)
  • Overbodig geworden bekabeling achter de kast verwijderd en gelijk wat netter gemaakt.
  • Stereo 220V bekabeling gemarkeerd voor juiste "fase".
  • Satteliet TV en Karaoke nu direkt op de Marantz receiver aangesloten.
  • Nieuwe (dunnere) sleeve om de tv bekabeling gedaan.
  • HDMI distribution amp er tussenuit gehaald (sat tv signaal hoeft nu niet meer gesplitst te worden).

Er gaat nu nog maar 1 hdmi kabel naar de TV en er staan nu dus nog maar 2 bronnen op de stereo versterker aangesloten: de logitech transporter en de Marantz receiver.

hifiman

Dat laatste brengt mij weer op het volgende punt.

De volgende stap is dus om Marantz interlinks volledig (dus ook de massa) te ontkoppelen van de stereo versterker op het moment dat deze niet gebruikt wordt. Ik wil dit gaan realiseren in de stereo versterker zelf.

Als ik dan toch bezig ben, dan wil ik het zo maken dat in principe altijd de logitech transporter (cd ingang versterker) aktief is. Op het moment dat ik de Surround Receiver aanzet moet dan (middels de 12V trigger uitgang van de receiver) automatisch de stereo versterker omschakelen naar de surround ingang op de stereo versterker en moet de volumeregelaar gebypassed worden. Ik heb al een idee hoe ik dit ga doen (zonder extra relais in de signaalweg) en zal daar binnenkort even een principe schema van posten.  De 12V Trigger ingang op de stereo versterker dient dan uiteraard middels een opto-coupler te werken om te voorkomen dat alsnog een massa verbinding tussen beide apparaten gaat lopen.

Het zou de acceptatie door de vrouw zeer verhogen als er straks geen volumeregelaar op een vaste stand gezet moet worden en een input gewisseld moet worden als er bijvoorbeeld TV gekeken wordt.  :thumbs-up:

Wordt zeer binnenkort vervolgd  ;)



Ejorne

Citaat van: Audioloog op september 20, 2010, 09:26:20
in progress...

Hoe vaak je ook verkondigd je bestemming bereikt te hebben, volgens mij zal niemand jou op dat putn ooit geloven. Eens een tweaker, altijd een tweaker.  O0

williams

Ronald geeft ook aan in zijn topic titel bestemming bereikt en geen eindbestemming   ;)

CitaatVan het weekend mee aan de slag geweest (bass-shakers), uiteindelijk bleek het lager afstellen van de crossover de oplossing (aan de equalizing vooralsnog dus even niets gewijzigd). 

Ronald begrijp ik dus uit je verhaal met de Bassshakers dat het beter is om een cross-over aan te schaffen i.p.v een parametrische Behringer ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Audiofiel

Citaat van: williams op september 20, 2010, 15:58:47
Ronald begrijp ik dus uit je verhaal met de Bassshakers dat het beter is om een cross-over aan te schaffen i.p.v een parametrische Behringer ?

Ik denk dat Ronald bedoelt dat hij ze - behalve het equalizen - nog meer moest afkappen aan de bovenkant. Iets dat sowieso erg is aan te raden. Ik gebruikte zelf geen EQ, maar wel een crossover en liet ze pas onder de 40 Hz meespelen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

williams

Mischien ga ik binnenkort ook is een cross-over van Behringer aanschaffen om de Buttkicker iets meer onder controle te houden.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: williams op september 20, 2010, 15:58:47
Ronald geeft ook aan in zijn topic titel bestemming bereikt en geen eindbestemming   ;)
Precies, ik ben in principe waar ik zijn wil maar af en toe nog wat leuks aan de muur hangen is niet verkeerd toch  ;)

Citaat van: williams op september 20, 2010, 15:58:47
Ronald begrijp ik dus uit je verhaal met de Bassshakers dat het beter is om een cross-over aan te schaffen i.p.v een parametrische Behringer ?
Nou nee, dat is appels met peren vergelijken. Equalizing zie ik als de puntjes op de i, terwijl een cross-over mijns inziens een must is! Ik zou je dus zeker willen adviseren een cross-over aan te schaffen voor je shaker!

celerontje

Je hebt nu dus kennelijk wel uitgevonden hoe je de volumeregelaar van je stereobakkie omzeilt?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op september 20, 2010, 18:18:30
Je hebt nu dus kennelijk wel uitgevonden hoe je de volumeregelaar van je stereobakkie omzeilt?
Yep, het idee is er  ;) Komend weekend gaat de versterker in elk geval open om even goed te kijken hoe een en ander precies in elkaar steekt om te kijken of mijn plan praktisch (en netjes) uitvoerbaar is, zonder in te boeten op geluidskwaliteit. 8)

Ejorne


BuSpu

Citaat van: Audioloog op september 20, 2010, 18:22:46Komend weekend gaat de versterker in elk geval open om even goed te kijken hoe een en ander precies in elkaar steekt om te kijken of mijn plan praktisch (en netjes) uitvoerbaar is, zonder in te boeten op geluidskwaliteit. 8)
Ben wel erg benieuwd wat je hebt bedacht.

hifiman

Citaat van: BuSpu op september 20, 2010, 20:34:08
Ben wel erg benieuwd wat je hebt bedacht.
Niks wereldschokkends hoor. Moet alleen even wat tekenen om het te laten zien. Daarnaast wil ik erg zorgvuldig te werk gaan om niet het kind met het badwater weg te gooien  :crazy:

celerontje

Alleen waarom nu wel en gaf je het de vorige keer op toen je geen schema's te pakken kon krijgen? ???
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!