hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Nahpets

Citaat van: scrutinizer op juli 27, 2010, 11:11:17
Hetgeen veranderd in cijfertjes vertaald zich zoals jij weet niet altijd in meer belevingsplezier. :)

Anton.

Zeker niet als die cijfertjes vergezeld worden door een Euro-teken.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

scrutinizer

Citaat van: Nahpets op juli 27, 2010, 11:13:10
Zeker niet als die cijfertjes vergezeld worden door een Euro-teken.

::)

Als het een toegevoegde waarde brengt is deze keuze aan de beholder.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli 27, 2010, 11:11:17
Hetgeen wat veranderd in cijfertjes vertaalt zich zoals jij weet niet altijd in meer belevingsplezier. :)

Anton.
Neuh, dat is zo, had ook geen direkte plannen, maar ben wel nieuwsgierig naar wat de wijzigingen zijn ;)

Ronald.

BuSpu

Citaat van: Audioloog op juli 27, 2010, 11:22:57
maar ben wel nieuwsgierig naar wat de wijzigingen zijn ;)

Ronald.

Ik hoor de 'bereikte bestemming' kraken.....  ;D

hifiman

Citaat van: BuSpu op juli 27, 2010, 14:19:16
Ik hoor de 'bereikte bestemming' kraken.....  ;D
Haha nee hoor, ben nog steeds tevreden maar blijf altijd nieuwsgierig naar beter he  ;)

BuSpu

Citaat van: Audioloog op juli 27, 2010, 14:19:58
Haha nee hoor, ben nog steeds tevreden maar blijf altijd nieuwsgierig naar beter he  ;)
Precies, stilstand is achteruitgang.... :headbanging:

Davey

Citaat van: Audioloog op juli 27, 2010, 14:19:58
Haha nee hoor, ben nog steeds tevreden maar blijf altijd nieuwsgierig naar beter he  ;)

If it ain't broke, don't try to fix it

hifiman

Beetje offtopic, maar het jazz festival was erg gezellig gisteren  :thumbs-up: (de kater daarna wat minder)

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman


hifiman

Dan weer even ontopic  ^-^

Naar aanleiding van een vraag hierover van mij (zie http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=76763 ) is een slimdevices developer zo vriendelijk geweest een extra stukje functionaliteit te implementeren in squeezeboxserver cq de transporter firmware. Het betreft het door de gebruiker kunnen schakelen tussen slow rolloff en sharp rolloff filter van de AK4396 DAC chip in de transporter. De default is overigens sharp rolloff. Verschillende mensen hebben reeds gerapporteerd dat er een duidelijk verschil hoorbaar is en een aantal hebben zich uitgesproken voor het slow rollof filter, er is echter ook een persoon die de omgekeerde mening toegedaan is.

Helaas geeft de squeezeboxserver 7.6 beta nog problemen met scannen van de muziek library icm de Erlan plugins welke ik gebruik. Omdat dit een onwerkbare situatie oplevert voor de vrouw heb ik de beta in een virtuele machine geinstalleerd welke draait op dezelfde machine als de 7.5.1 squeezeboxserver. Middels bridged networking kan de transporter dan toch contact maken met deze 7.6 squeezeboxserver. Ik kan dan in elk geval gaan togglen tussen slow rolloff en sharp rolloff. Ik ben benieuwd of ik verschil ga horen, temeer daar ik gebruik maak van upsampling naar 96 kHz en er dus in theorie geen hoorbaar verschil zou mogen zijn  :hehe:


)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 15, 2010, 11:48:23
Ik ben benieuwd of ik verschil ga horen, temeer daar ik gebruik maak van upsampling naar 96 kHz en er dus in theorie geen hoorbaar verschil zou mogen zijn  :hehe:



Lol dat zijn de leukste ;)

Sinds ik de spotify plugin gebruik ben ik weer terug bij af...geen jrmc meer, geen drc meer...alleen direct flac 44.1 > sb  :-X  :)

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 17, 2010, 13:31:18
Sinds ik de spotify plugin gebruik ben ik weer terug bij af...geen jrmc meer, geen drc meer...alleen direct flac 44.1 > sb  :-X  :)
Is dat dan niet meer mogelijk Peter?

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 17, 2010, 13:44:44
Is dat dan niet meer mogelijk Peter?

Nope. Om copyright redenen kan je geen na processing doen met Spotify in squeezeserver. En om steeds om te schakelen vind ik te lastig. Dus voorlopig een tijdje zonder drc.

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 17, 2010, 14:07:17
Nope. Om copyright redenen kan je geen na processing doen met Spotify in squeezeserver. En om steeds om te schakelen vind ik te lastig. Dus voorlopig een tijdje zonder drc.
Ik snap het. Overigens kun je dan nog steeds aan de drc, kost je dan echter een extra pc (met daarop linux/brutefir) met een soundkaart met digitale in en output. squeezebox -> drc pc -> TACT versterker  ;)

Zie ook http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Audioloog  :D

celerontje

Citaat van: Audioloog op augustus 17, 2010, 14:16:19
Ik snap het. Overigens kun je dan nog steeds aan de drc, kost je dan echter een extra pc (met daarop linux/brutefir) met een soundkaart met digitale in en output. squeezebox -> drc pc -> TACT versterker  ;)
Precies dus dat Copyrightgezeur slaat nergens op omdat je overal het signaal wel kunt aftappen...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 17, 2010, 14:16:19
Ik snap het. Overigens kun je dan nog steeds aan de drc, kost je dan echter een extra pc (met daarop linux/brutefir) met een soundkaart met digitale in en output. squeezebox -> drc pc -> TACT versterker  ;)

Zie ook http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Audioloog  :D

Lol...waar een wil is is een weg...maar zonder drc klinkt het ook goed...maar komt er zeker wel weer van...

Haha dat was ik al weer bijna vergeten dat jij toen jouw drc ervaringen zo mooi hebt gedocumenteerd...ziet er nog steeds indrukwekkend uit!  8)

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Momenteel ben ik bezig een poging te doen om de frequentieresponse van bank+bass-shakers op te meten  :D De microfoon hangt net boven de bank op den kont positie  :satisfied:

hifiman

Dit zijn de voorlopige resultaten, de eerste grafiek is met lege bank, de tweede met mijn kont op de bank  :lookaround:


hifiman

Zoals te zien op de grafieken dempt het plaatsnemen op de bank de frequenties onder de 40 Hz nogal. Als ik de microfoon naast mij op de bank neerleg krijg ik soortgelijke resultaten overigens.

Als ik handmatig een toongenerator aansluit en de frequentie van de sinus varieer dan is duidelijk te voelen dat er onder de 30 Hz weinig meer gebeurt, door op die frequentie het volume even op te schroeven is er weer trilling voelbaar. Ik heb het idee dat equalizen van de shakers zeer zeker zinvol gaat zijn, valkuil hierbij is wel dat ze erg snel clippen als ik ga boosten onder de 30 Hz. Het zal dus een compromis worden en geen supervlakke response.

Ik zit er sterk over te denken om zo even een parametrische equalizer te gaan halen  om te kijken wat ik daarmee kan bereiken :notify:

Raphie

Dus je gaat je Bass shakers opblazen  ;D laat ze toch lekker werken in hun frequency gebied en tune je sub verder?
JBL PRX Power!

hifiman

Het advies van Room Equalization Wizard met daarin (stippellijn) de gecorrigeerde response. Dit alles zonder boosten zodat Raphie zich geen zorgen hoeft te maken  ;D

hifiman

Het advies uit de Tactile Transducers FAQ  :google:


hifiman

De buit is binnen, de metingen en experimenten zijn gedaan en ik kom voorlopig uit op deze 3 filters    :sneaky2:

filter 1: F=20.0 G=9.0 B=1.0
filter 2: F=45.2 G=-7.0 B=0.5
filter 3: F=62.5 G=-3.5 B=0.1