hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Ejorne op februari 12, 2010, 09:42:31
Hoe heb je dit vergeleken?

Men neme origineel.flac en dan:


/usr/share/squeezeboxserver/Bin/i386-linux/sox  -v0.965 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 origineel.flac -t flac -C0 -3 -c2 -r96000 rabbit.flac rabbit -c0


versus


/usr/share/squeezeboxserver/Bin/i386-linux/sox  -v0.965 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 origineel.flac -t flac -C0 -3 -c2 -r96000 polyphase.flac polyphase -cutoff 1.0


En dan rabbit.flac en polyphase.flac AB vergelijken maar  ;)

Icarus314

Bij vergelijking met het konijn viel mij het op dat de foobar sox variant eerst beter klonk. Zelfs mijn oversampling cd speler klonk beter maar toen ik de sox variant met een vriend opzette vroeg hij of het zachter kon na verloop van tijd terwijl de rabbit na verloop van tijd om meer power vroeg  ???

hifiman

Citaat van: Icarus314 op februari 12, 2010, 16:19:27
Bij vergelijking met het konijn viel mij het op dat de foobar sox variant eerst beter klonk. Zelfs mijn oversampling cd speler klonk beter maar toen ik de sox variant met een vriend opzette vroeg hij of het zachter kon na verloop van tijd terwijl de rabbit na verloop van tijd om meer power vroeg  ???
Power to the rabbits  :thumbs-up:

;)

Gebruikte je wel polyphase upsampling dan met sox?

Ronald.

Icarus314

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2010, 16:32:53
Power to the rabbits  :thumbs-up:

;)

Gebruikte je wel polyphase upsampling dan met sox?

Ronald.

Wasdaa ?  :D Kan waarschijnlijk niet met foobar  :(

hifiman

Citaat van: Icarus314 op februari 12, 2010, 16:35:47
Wasdaa ?  :D Kan waarschijnlijk niet met foobar  :(
Geen idee of dat kan, maar even om aan te geven dat we langs elkaar heen aan het praten zijn  ;)

Icarus314

Klopt, ik heb iets gevonden dat heet pphs upsampler in foobar. Ik test hem nu met het prachtige nummer Friedrich Nietzsche van Klaus Schulze uit het album X. Dat moet je gewoon up re en oversampelen op volume 10;)

edit: luister toch liefts met konijn  :D


hifiman


hifiman

Door een beetje in de sourcecode van sox 14.3 rond te kijken kwam ik er achter dat sox14.3 weliswaar geen polyphase en rabbit upsampling meer ondersteund, maar deze middels de nieuwe resampler code wel kan simuleren.

Note: bij polyphase simulatie dient de cutoff factor verlaagd te worden van 1.0 naar 0.997 (of lager) anders werkt het niet  :hmmm:

Het lukte inderdaad om een polyphase simulated en rabbit simulated upsampled file te maken met sox 14.3 Mocht dit even goed klinken als de originele code dan zou dat mooi zijn voor het cpu gebruik  :hehe: Er is dus weer wat te vergelijken  :sneaky2:

hifiman

Onlangs ook eens naar minimum phase filtering (nieuwe sox resampler) geluisterd.


sox  -v0.965 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 original.flac -t flac -C0 -3 -c2 -r96000 -D rate.flac rate -Mav -b 85


Dit klonk dus duidelijk (gedramatiseerd uiteraard  ;) ) minder dan zowel polyphase als secret rabbit upsampling.

Ook hebben we nog even naar polyphase met relaxter filter geluisterd (cutoff 0.85 ipv 1.0) geluisterd en prefereerden cutoff 1.0

Zo bij deze dus even voorkomen dat er informatie voor het nageslacht verloren zou gaan  ;)

solitaire

Citaat van: Audioloog op februari 13, 2010, 10:41:20
Zo bij deze dus even voorkomen dat er informatie voor het nageslacht verloren zou gaan  ;)

Sorry dat ik een streep door je rekening haal (klinkt positief, valt echter tegen):
1/ 'k heb geen nageslacht (ook niet in m'n pipeline ;))
2/ ik snap de hoola van je werkwijze en implicaties :eh:

Maar 't is echt te gek dat er zo veel energie wordt gestoken in manieren de muziek optimaal te laten klinken ! Respect :clapping:



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op februari 13, 2010, 11:50:56
Sorry dat ik een streep door je rekening haal (klinkt positief, valt echter tegen):
1/ 'k heb geen nageslacht (ook niet in m'n pipeline ;))
2/ ik snap de hoola van je werkwijze en implicaties :eh:

Maar 't is echt te gek dat er zo veel energie wordt gestoken in manieren de muziek optimaal te laten klinken ! Respect :clapping:



Wolf
Hoi Wolf,

De rest van het forum denkt waarschijnlijk als ze de laatste paar pagina's van mijn topic lezen: "get a life"  :P
Maar jouw benadering vind ik een stuk plezieriger  :D  :pompom:

Groetjes,

Ronald

Joris1971

Citaat van: Audioloog op februari 13, 2010, 12:47:10
De rest van het forum denkt waarschijnlijk als ze de laatste paar pagina's van mijn topic lezen: "get a life"  :P

Zeg dat wel....  :-X

hifiman

Dan even heel wat anders.

Een tijd geleden alweer heeft er in huize audioloog een expiriment plaatsgevonden waarbij de pc met muziek erop direkt op de transporter is gehangen met een korte (1 meter) UTP kabel, in plaats van in totaal drie (goedkope) switches ertussen en in totaal een meter of 35 aan kabel.

Alhoewel ik dit zelf niet verwacht had klonk het dus beter met de korte/direkte methode!

Omdat ik om allerlei praktische redenen het liefst toch de pc boven hou wil ik me eens gaan verdiepen in de volgende twee zaken:
- voeding van de pc, valt hier nog wat te winnen?
- het ethernet "signaal" cq bekabeling, wat kunnen we daar nog winnen.

Wat het eerste punt betreft, ik heb zojuist eens een scoop gehangen aan de pc voeding (1 van de connectors die uit de voeding komen) van mijn linux pc.

hifiman

Citaat van: Joris1971 op februari 13, 2010, 12:49:23
Zeg dat wel....  :-X
Er mankeert dus blijkbaar niets aan mijn mensenkennis cq inschattingsvermogen, dat is altijd fijn om bevestigd te zien  :pompom:

hifiman

In eerste instantie blijken zowel de 5V als de 12V lijn een vrije mooie rechte lijn te zijn (geen rimpels of spikes of zoiets te bekennen). Als ik echter de scoop op AC zet en de gevoeligheid opschroef naar 0.02V (5 volt lijn aan de scoop) dan zien we dit:


hifiman

De 12V lijn is nog wat erger en de gevoeligheid moest hier naar 0.05V per hokje.

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op februari 13, 2010, 12:47:10
De rest van het forum denkt waarschijnlijk als ze de laatste paar pagina's van mijn topic lezen: "get a life"  :P
Ik zou denken dat als je onder het genot van een versnapering samen met scrut je hobby kan beleven, dat er dan totaal niets mis is met je leven :coffee: :music:
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Mijn pogingen om deze "ruis" te verminderen middels een elco of een c'tje met verschillende waardes leverden nauwelijks iets op.

Dat brengt mij op het tweede punt, namelijk het ethernet verhaal. Ik geef even mijn (theoretische) visie hierop. Feitelijk is de enige koppeling tussen de pc en transporter het ethernet signaal over UTP bekabeling. Dit betreft een gebalanceerde verbinding waarbij er op de netwerkkaarten altijd isolatie trafo's worden gebruikt. Er is dus geen direkte galvanische koppeling tussen PC en transporter  :notify:

Wel kan er natuurlijk storing worden overgebracht via deze bekabeling, maar omdat ik er nog eens een aantal switches tussen heb zitten die je feitelijk kunt zien als een soort "reclocker" heb ik het volgende idee opgevat. Ik ga zo naar de winkel, haal daar een goedkope switch en ga de voeding van deze switch vervangen door een lineaire variant. Deze prik ik dan tussen de transporter en de oorspronkelijke UTP kabel. Ik kan dan wisselen tussen "UTP koppelstukje" of "gemodificeerde switch". Ik ben heel erg benieuwd of dit een hoorbaar verschil gaat geven namelijk  :satisfied:

hifiman

Citaat van: celerontje op februari 13, 2010, 13:00:16
Tja, jij besteedt zowat alles uit... leuk... :nopompom:
;) :D
Ach ieder zijn hobby, stickers maken is ook erg spannend  8)

Joris1971

Citaat van: Audioloog op februari 13, 2010, 13:04:41
Ach ieder zijn hobby, stickers maken is ook erg spannend  8)

Doe niet zo simpel zeg, ten eerste een eigen drukkerij hebben is wel iets anders als jij zo zegt met stickers maken.

Dat jij zo een freak bent die alles openmaakt en alles tweakt en zo interessant loopt te doen moet jij weten.
Je vind jezelf altijd zo interessant met je 'boring' electronica geleuter.

hifiman

Citaat van: Joris1971 op februari 13, 2010, 13:07:28
Doe niet zo simpel zeg, ten eerste een eigen drukkerij hebben is wel iets anders als jij zo zegt met stickers maken.

Dat jij zo een freak bent die alles openmaakt en alles tweakt en zo interessant loopt te doen moet jij weten.
Je vind jezelf altijd zo interessant met je 'boring' electronica geleuter.
Happerdedhap. Relax Joris, het was maar een geintje, niet bedoeld om jou of je werkzaamheden te beledigen.  ;)

Joris1971

Citaat van: Audioloog op februari 13, 2010, 13:10:22
Happerdedhap. Relax Joris, het was maar een geintje, niet bedoeld om jou of je werkzaamheden te beledigen.  ;)

ok.. sorry kreeg net een minder leuk bericht in tussentijd, vandaar mijn felle reactie.

celerontje

Voortaan even goed nadenken alvorens op de ''post'' knop te rammen, geldt voor iedereen! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: Joris1971 op februari 13, 2010, 13:11:15
ok.. sorry kreeg net een minder leuk bericht in tussentijd, vandaar mijn felle reactie.
Zand erover. En succes met het minder leuke bericht!