hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Even een korte uitleg voor een forumlid:

Dit:


<a href="http://www.htforum.nl">Geinig forum</a>


Levert dit op:
Geinig forum

hifiman

Gisteren heb ik op dit forum een 2de hands HDi Dune Prime aangeschaft, deze gaat de Popcornhour en de Blu ray speler die op de projector aangesloten staan vervangen.

De voornaamste voordelen van deze upgrade zijn voor mij:
- mooier uiterlijk (tov de popcornhour)
- regio vrij voor dvd's
- regio vrij te maken middels een firmware patch voor blu-ray
- vaarwel DTS problemen (als het goed is) met haperende beelden en geluid
- kan overweg met blu ray menu's in blu-ray rips, geen geklooi meer dus met het bepalen welke m2ts file er afgespeeld dient te worden
- idem als hierboven, nu kunnen ook blu-ray ondertitels in blu-ray rips afgespeeld worden
- hdmi switch komt te vervallen omdat streaming en schijfjes nu in 1 apparaat geintegreerd zitten
- spdif switch komt te vervallen om zelfde reden als hierboven
- beeldkwaliteit schijnt net even beter te zijn als van de popcornhour

Al met al een aardige lijst met voordelen dus!  :) En het leukste is dat na verkoop van het oude spul het geen cent heeft gekost  ^-^ Nog leuker is dat het oude spul reeds ook al verkocht is  :D Laat die Dune dus maar komen, ik verwacht hem uiterlijk woensdag in huis te hebben  :popcorn:


)p(

Citaat van: Audioloog op november 15, 2009, 15:07:37

Al met al een aardige lijst met voordelen dus!  :) En het leukste is dat na verkoop van het oude spul het geen cent heeft gekost  ^-^ Nog leuker is dat het oude spul reeds ook al verkocht is  :D Laat die Dune dus maar komen, ik verwacht hem uiterlijk woensdag in huis te hebben  :popcorn:



Dat zijn de beste upgrades...0 euro...feli  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 15, 2009, 15:19:16
Dat zijn de beste upgrades...0 euro...feli  :)

peter
Dank U  ;D

Stay tuned, want ik ga zo nog iets posten wat jij wellicht nog boeiend zou kunnen vinden  ;)

kermit

Yip Ook gefeliciteerd van deze kant. We hebben dan iets om te testen....... ;D. Mag nog niks zeggen he. :P

hifiman

Dit weekend heb ik mij weer eens bezig gehouden met roomcorrectie (drc icm brutefir). Ik was namelijk nieuwsgierig hoe het nu zou uitpakken met een totaal andere stereo setup als dat ik een tijdje geleden had.

Om een lang verhaal kort te maken, ik prefereer op dit moment nog steeds het geluid zonder room correctie. Wel ga ik nog even ermee verder spelen (kost tenslotte niks  :D ), ik speel nu met een flat target curve en heb de "normal" drc template gebruikt.

In elk geval (en das voor Peter wellicht boeiend) draait de combinatie brutefir-plugin + squeezeboxserver 7.4.1 prima  :) Handig is dat je nu via de AB brutefir kunt enablen of disablen, cq je filters kunt kiezen, zonder dat een restart van squeezeboxserver benodigd is.

Ik zal zo wat grafiekjes posten van de situatie voor en na correctie voor het linker kanaal.

hifiman

Citaat van: kermit op november 15, 2009, 15:22:40
Yip Ook gefeliciteerd van deze kant. We hebben dan iets om te testen....... ;D. Mag nog niks zeggen he. :P
Precies  :P  ;)


hifiman

Impulse response Full Range.

hifiman

Impulse response brickwall filtered at 200 Hz.

hifiman

Unsmoothed frequency response magnitude, bass range, 200 ms Blackman window. These graphs show the frequency response of the bass range over a 200 ms time window.

hifiman

Frequency response magnitude smoothed using a frequency dependent windowing providing a frequency resolution close to 1/3 of octave smoothing.

hifiman


Audiofiel

Belangrijk is de vraag na al dat gecorrigeer: blijft het een beetje klinken of is de magie om zeep? :sigh:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 15, 2009, 16:32:36
Belangrijk is de vraag na al dat gecorrigeer: blijft het een beetje klinken of is de magie om zeep? :sigh:
Het laatste, maar de grafiekjes staan wel interessant  :D

hifiman

Aangezien ik een aardige fan geworden ben van de muziek van Anouar Brahem heb ik zojuist zijn laatste cd, die in de stereophile als zijn beste werk bestempeld wordt, besteld. Aangezien ik de laagste verzendkosten wenste kan het een weekje of twee duren voor ik hem in huis heb  :D

)p(

Citaat van: Audioloog op november 15, 2009, 15:25:43

In elk geval (en das voor Peter wellicht boeiend) draait de combinatie brutefir-plugin + squeezeboxserver 7.4.1 prima  :) Handig is dat je nu via de AB brutefir kunt enablen of disablen, cq je filters kunt kiezen, zonder dat een restart van squeezeboxserver benodigd is.


Goed te weten! Inguz is gelukkig terug en heeft zelfs zijn plugin open source gemaakt dus waarschijnlijk hoef ik niet over te schakelen op brutefir.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd als ik bij jouw weer eens langskom of ik dan ook het gevoel heb dat drc bij jouw de muzikaliteit aantast...misschien hoor ik de nadelen gewoon wel niet ;)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 15, 2009, 16:46:58
Goed te weten! Inguz is gelukkig terug en heeft zelfs zijn plugin open source gemaakt dus waarschijnlijk hoef ik niet over te schakelen op brutefir.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd als ik bij jouw weer eens langskom of ik dan ook het gevoel heb dat drc bij jouw de muzikaliteit aantast...misschien hoor ik de nadelen gewoon wel niet ;)

peter
Hoi Peter,

Hee dat is goed nieuws!  :)

Ik denk dat jij het hier ook minder vind, de grap is namelijk dat ik het bij jou gelijk al wel een verbetering vond. Het zal wellicht afhangen van akoustiek, plaatsing, apparatuur en meetspul in hoeverre het goed uitpakt of niet.

Jij gebruikte toch ook de normal template met een flat.txt target repsonse?

Groetjes,

Ronald

hifiman

Verder ben ik nog naarstig op zoek naar een 1 meter lange set Cardas Hexlink rca interlinks. Ben er al een tijdjes naar op zoek en de enige die te koop staat op het hele internet is iemand die niet reageert op e-mails  :blink:

We blijven stug doorzoeken natuurlijk  ^-^

)p(

Citaat van: Audioloog op november 15, 2009, 16:57:52

Ik denk dat jij het hier ook minder vind, de grap is namelijk dat ik het bij jou gelijk al wel een verbetering vond. Het zal wellicht afhangen van akoustiek, plaatsing, apparatuur en meetspul in hoeverre het goed uitpakt of niet.

Jij gebruikte toch ook de normal template met een flat.txt target repsonse?

Groetjes,

Ronald

Yup normal-flat.

Is het verschil bij jouw nog steeds zo groot als voorheen? Bij mij waren de verschillen met en zonder drc natuurlijk altijd al vrij subtiel.
Grootste verschil qua metingen bij jouw en bij mij dat effect kan hebben op het resultaat is denk ik de veel vrijere opstelling van zowel de speakers als de luister positie bij mij.


peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 15, 2009, 17:22:40
Is het verschil bij jouw nog steeds zo groot als voorheen? Bij mij waren de verschillen met en zonder drc natuurlijk altijd al vrij subtiel.
Nee dat niet, de verschillen zijn niet meer zo extreem als toen! Echter, het hoog is wat mij betreft precies goed en dat wordt na correctie hoobaar gelift en dat is voor mij net even "te". Het laag, wat nog steeds aardig overdreven is (speakers in de waf stand naast het meubel) wordt dusdanig verzwakt dat het levenloos gaat klinken. Afijn ik zal er nog eens wat mee experimenteren maar ik acht de kans erg klein dat ik het uiteindelijk weer zou gaan "gebruiken".   ^-^

MarkD

Citaat van: Audioloog op november 15, 2009, 17:03:43
Verder ben ik nog naarstig op zoek naar een 1 meter lange set Cardas Hexlink rca interlinks. Ben er al een tijdjes naar op zoek en de enige die te koop staat op het hele internet is iemand die niet reageert op e-mails  :blink:

We blijven stug doorzoeken natuurlijk  ^-^

Hier staat nog wel een setje, maar ik weet niet wat ik daar van moet denken... In ieder geval niet origineel afgemonteerd:
http://cgi.ebay.nl/CARDAS-HEXLINK-GOLDENFIVE-RCA1M-no-mit-xlo-audioquest_W0QQitemZ220507564938QQcmdZViewItemQQptZAccessori_Audio_Video?hash=item3357466b8a

Waarom per se een Hexlink en niet bijvoorbeeld een Golden Cross?
(ben even benieuwd, want zelf ook zoekende in het hogere segment van Cardas)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

dre73

ik heb hier de quadlink en de cross in gebruik en uiteraard ook in vergelijk gehad.....
de cross klinkt echt een heel stuk schoner als de quadlink,hij heeft van alles net wat meer maar kan ook wel wat klinish overkomen.
ik vind de quadlink dan muzikaler klinken,wel zou ie wat meer energie in het midden mogen hebben.
als ik dan wat zou moeten kiezen zou ik dan toch voor de neutral reference gaan....(alleen die prijs.....)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

MarkD

Citaat van: dre73 op november 15, 2009, 19:51:29
als ik dan wat zou moeten kiezen zou ik dan toch voor de neutral reference gaan....(alleen die prijs.....)

Maar de Neutral schijnt weer heel anders te klinken en bepaalde karakteristieken (warmte!) niet te delen met de rest van de Cardaslijn. Ik houd zelf meer van warm, muzikaal en vloeiend dan van helder, analytisch en neutraal.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

dre73

dan zou de cross jouw ding kunnen zijn :D
maar niet voor m`n neus wegkapen!!(ik wil er nog 1 hebben,en een korte quadlink)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

MarkD

Citaat van: dre73 op november 15, 2009, 20:19:36
dan zou de cross jouw ding kunnen zijn :D
maar niet voor m`n neus wegkapen!!(ik wil er nog 1 hebben,en een korte quadlink)

ik zal me proberen in te houden! ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers