hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: advr op augustus  1, 2009, 10:05:06
ben benieuwd.... ;D ;D
Om indien "gewenst" een printje (per kanaal) te kunnen monteren  ^-^

hifiman

En de boel weer ingebouwd  ^-^

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus  1, 2009, 11:09:54
Om indien "gewenst" een printje (per kanaal) te kunnen monteren  ^-^

Hij wordt er niet echt 'mooier' op qua looks... ;D


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  1, 2009, 11:43:43
Hij wordt er niet echt 'mooier' op qua looks... ;D

Gelukkig kijk ik tegen de voorkant aan en niet de achterkant  ^-^

Audiofiel

Dat snap ik. ;) Maar voor een potentiƫle koper ligt dat anders, mocht je hem ooit willen verkopen (wat bij jou nooit uitgesloten is). ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  1, 2009, 11:53:45
Dat snap ik. ;) Maar voor een potentiƫle koper ligt dat anders, mocht je hem ooit willen verkopen (wat bij jou nooit uitgesloten is). ;D
Ik kan tegen jou hetzelfde zeggen toch?  ;)

hifiman

Even bij wijze van experiment single-ended direkt op de DAC uitgang (wel DC ontkoppeld uiteraard) luisteren.

hifiman

Hmmm dat smaakt naar meer  :coffee:

Misschien dan toch eens deze jongens proberen  :P

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus  1, 2009, 11:55:49
Ik kan tegen jou hetzelfde zeggen toch?  ;)

Zeker en vast, maar de interval is bij mij een stuk groter...

Mijn speakers die ik 15 jaar geleden kocht, heb ik nog steeds (opgeslagen op zolder). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  1, 2009, 19:09:44
Wat zijn het? Geen bybees maar bywasps? ;D
Zoiets, ze gaan het in elk geval niet worden dus vergeet ze maar weer snel!  ;)

hifiman

Citaat van: Audioloog op augustus  1, 2009, 13:17:25
Hmmm dat smaakt naar meer  :coffee:

Misschien dan toch eens deze jongens proberen  :P
Nog even een kleine toelichting. Toen ik zei dat het naar meer smaakte was dat omdat het eerste wat mij opviel was dat er sprake was van meer transparantie. Met name met stemmen vond ik dit "prettig". Bij nader inzien werd het er onder de streep niet beter op, met name in het hoog was er sprake van "grain".

De "dingen" op de foto waren 600 ohm 1:1 audio trafo's. (had ik even geleend van iemand) Ik speelde met het idee om dergelijke trafo's direkt (middels een current limiting weerstand) op de gebalanceerde DAC outputs aan te sluiten en op die manier van balanced naar single-ended te gaan zonder tussenkomst van aktieve elektronica. Deze optie heb ik ondertussen laten vallen.

hifiman

De scherpe lezer zal het opgevallen zijn dat ik met wat "vage" posts op de afgelopen pagina's zoekende was naar alternatieven voor de analoge output stage van de logitech transporter. Tevens zal de scherpe lezer zich afgevraagd hebben "waarom". ik had immers na het plaatsen van de burson audio opamps geroepen dat ik erg tevreden was.

Welnu dat zit zo, de burson audio opamps brachten een aantal (significante) voordelen zoals meer transparantie/detail, echter na langer luisteren kwam ik tot de conclusie dat ik het erg "technisch" vond klinken, het had voor mij (smaak speelt hier uiteraard een rol in) niet meer de muzikaliteit die het had voor de bursons erin gingen.

Gisteren was Anton hier en is er gezocht naar een oplossing waarbij de detail winst behouden zou blijven maar het wat meer naar mijn smaak zou zijn. Om een lang verhaal kort te maken, dit is gerealiseerd door de burson audio's te behouden maar de DC ontkoppel condensatoren van 100 uF te wijzigen van de standaard types naar 47 uF Sanyo Oscon SG elco's. Dit heeft goed uitgepakt  :notify: Het geluid heeft nu gewonnen aan warmte/body/kleur (niet te verwarren met kleuring) maar met behoud van het detail/transparantie van de burson audio opamps.

Ik ga nu niet te hard weer roepen hoe tevreden ik ben en zal daar een paar daagjes mee wachten. Wel is voor mij duidelijk dat de huidige oplossing voor mij muzikaler is en dat is voor mij op dit moment eigenlijk gewoon het allerbelangrijkste  :pompom:

Ik ben voornemens het zo te laten en het inwendige van de transporter dan verder rust te gunnen. Hij zal echter nog 1 keertje openmoeten, bij het ditmaal volledig discreet opbouwen van de analoge output stage bleek ik van 2 condensatoren (per kanaal) niet helemaal de juiste waarde te hebben (het betreft hoogfrequent filtering boven het audio gebied) en die wil ik dan voor het idee nog wel even vervangen door exemplaren met de juiste waarde.

O, en uiteraard zijn nu de cardas rca uitgangen in gebruik  :hehe:
De beugels voor het printje zullen zoals het er nu naar uitziet dus niet gebruikt gaan worden, het zij zo  ^-^

Als ik van de week de juiste c'tjes ga plaatsen zal ik nog even wat foto's maken  ^-^

Tot zover het audiologisch journaal van vandaag gisteren.  :D

frank2

Je blijft wel lekker bezig. En je hebt duidelijk verstand van weerstanden e.d. Helaas heb ik dat niet. Maar het houd je wel binnen. Het is inderdaad erg moeilijk om veel detail te hebben in de muziek terwijl er toch nog een "analoge" flow blijft bestaan. Met een logitech/transporter e.d. apparaten lijkt me dat nog veel moeilijker dan met een cd speler. Maar als het resultaat uiteindelijk dusdanig is dat zo'n ding een cd speler overbodig maakt... Tot nu toe ben ik nog nergens zo'n apparaat tegengekomen wat beter/gelijkwaardig klinkt als mijn eigen cd speler.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: frank2 op augustus  2, 2009, 13:15:06
Je blijft wel lekker bezig. En je hebt duidelijk verstand van weerstanden e.d. Helaas heb ik dat niet. Maar het houd je wel binnen. Het is inderdaad erg moeilijk om veel detail te hebben in de muziek terwijl er toch nog een "analoge" flow blijft bestaan. Met een logitech/transporter e.d. apparaten lijkt me dat nog veel moeilijker dan met een cd speler. Maar als het resultaat uiteindelijk dusdanig is dat zo'n ding een cd speler overbodig maakt... Tot nu toe ben ik nog nergens zo'n apparaat tegengekomen wat beter/gelijkwaardig klinkt als mijn eigen cd speler.
Ach weerstanden zijn makkelijker te begrijpen dan vrouwen  ;)

Als na de laatste ingreep straks de transporter "af" is en na een tijdje ingespeeld is dan wil ik hier een keer een vergelijk houden met een goede cd speler. Lijkt me ook interessant om te zien in hoeverre de transporter nu kan "meekomen"  ^-^


hifiman

Aangezien het toch regende vandaag heb ik gelijk maar even de 4 bybees ingebouwd in mijn speakers. Na eerst 1 speaker gedaan te hebben heb ik eerst even zitten luisteren en het was opmerkelijk hoe duidelijk hoorbaar het verschil tussen links en recht opeens was, in elk geval voor mij een bewijs dat er hoorbare verschillen optreden! Aangezien het na inbouw wat lastig A/B vergelijken is vond ik het wel leuk alvast even een hoorbaar verschil vastgesteld te hebben.

Na de tweede speaker gedaan te hebben zit ik nu te luisteren. Het eerste wat opviel was het beduidend meer "zwart" tussen alles. Het is gewoon even wennen zeg maar  :-X

Ze zullen eerst even moeten inspelen, dat gaat hier vrij snel want als er geen muziek geluisterd wordt dan staat de TV wel aan of wordt er een filmpje gekeken. Over een paar dagen kan ik denk ik dan een aardig oordeel geven over deze zwarte dropstaafjes.  :sneaky2:

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus  2, 2009, 13:55:20

Als na de laatste ingreep straks de transporter "af" is en na een tijdje ingespeeld is dan wil ik hier een keer een vergelijk houden met een goede cd speler. Lijkt me ook interessant om te zien in hoeverre de transporter nu kan "meekomen"  ^-^


Gevaarlijk...als het tegenvalt... ;)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op augustus  2, 2009, 14:00:30
Gevaarlijk...als het tegenvalt... ;)

peter
Dan zal de eigenaar van de cd speler flink balen ja  :D

celerontje

Citaat van: Audioloog op augustus  2, 2009, 10:56:51
Tot zover het audiologisch journaal van vandaag gisteren.  :D
Mmm, misschien kom ik nog eens met het ''Celeronisch Journaal'' :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Audiofiel

Ik durf de uitdaging best aan, Ronald. Maar dan uiteraard wel met een DAC erbij. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  2, 2009, 14:14:26
Ik durf de uitdaging best aan, Ronald. Maar dan uiteraard wel met een DAC erbij. ;)
Waarom met een losse DAC erbij Arjen? Lijkt me juist eerlijker om te vergelijken met de analoge uitgang van een cd speler, je CEC TL5100z bijvoorbeeld?  :wub:



Groetjes,

Ronald

Audiofiel

Maar die heb ik toch (al een tijd) niet meer?

Ik draai enkel met de Wadia en dat is enkel een transport, dus zonder DAC is dat wat stilletjes. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

frank2

Citaat van: Audioloog op augustus  2, 2009, 14:02:00
Dan zal de eigenaar van de cd speler flink balen ja  :D

niet als ik de eigenaar ben.......zo'n transporter moet dan wel erg goed zijn........
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  2, 2009, 14:56:49
Maar die heb ik toch (al een tijd) niet meer?

Ik draai enkel met de Wadia en dat is enkel een transport, dus zonder DAC is dat wat stilletjes. ;)
Oops das waar ook  ;) En gelijk het vergelijk met een Wadia aangaan is wellicht wel een beetje "unfair", maar goed altijd leuk om te zien hoe ver de transporter komt  :)

hifiman

Citaat van: frank2 op augustus  2, 2009, 17:05:07
niet als ik de eigenaar ben.......zo'n transporter moet dan wel erg goed zijn........
Ik denk dat tie een cd speler uit dezeflde prijsklasse kan evenaren, dat tie um wegspeelt geloof ik ook niet. Maar goed dit zijn aannames die eerst "getoetst" dienen te worden  ^-^ Hopelijk ben ik niet al te optimistisch  :D