hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

ivo1986

Citaat van: solitaire op juni 26, 2009, 14:49:55
Kom ik weer aan ... met m'n verhalen over ... apparaat voetjes ...

Dergelijke s-randjes zijn regelmatig terug te voeren op een overschot aan trillingsenergie in een smalle frequentie-band, vaak in de luidspreker, maar regelmatig ook in de apparatuur. Soms komen verschijnselen als dit opzetten na het verwisselen van apparatuur, aangezien die een net iets ander energiespectrum uit kunnen zet in een setup.

Stekkers draaien ... kan geen kwaad en you never know ... maar persoonlijk zou ik zeker even eea. aan voetjes uitproberen ... te beginnen met die tussen luidspreker en stand ...


succes
en blijf vooral lekker luisteren (stekkers, voetjes, je zou er analyticus van worden ...)


Wolf

Mee eens.
Als ik carbon voetjes onder de luidsprekers gebruik krijg ik een heel ander geluid dan met Goldmund cones.
Met carbon wat warmer geluid en met de cones wat feller.

hifiman

Wolf en Ivo,

Interessante opmerking over die voetjes, zal ik zeker ook eens mee experimenteren de komende tijd!   :thumbs-up:

Groetjes,

Ronald

yorkie13

hoi Audioloog

misschien kan de nieuwe BK xxls400 een oplossing zijn
dit is een gesloten subwoofer met 12 inch woofer en die vindt ik zelf erg prettig met muziek, valt mooi weg in de muziek
ik draai er nu mee onder een paar Seas monoitors en die gaan tot rond de 55 hz -3db
met de baspoort aan de achterzijde
misschien leuk om een keerjte met deze subwoofer langs te komen
wat HT betreft doet deze sub net een stapje meer dan de xls300/pr die je nu gebruikt

hifiman

Citaat van: RA SUBS op juni 26, 2009, 15:15:38
hoi Audioloog

misschien kan de nieuwe BK xxls400 een oplossing zijn
dit is een gesloten subwoofer met 12 inch woofer en die vindt ik zelf erg prettig met muziek, valt mooi weg in de muziek
ik draai er nu mee onder een paar Seas monoitors en die gaan tot rond de 55 hz -3db
met de baspoort aan de achterzijde
misschien leuk om een keerjte met deze subwoofer langs te komen
wat HT betreft doet deze sub net een stapje meer dan de xls300/pr die je nu gebruikt
Op zich lijkt met dat wel wat Ralph (ik prefereer gesloten kast oplossingen!) , heb je toevallig nog een mooie inruil aktie?  ;)
Zowiezo een tof aanbod!  :worship:

yorkie13

lijkt mij leuk om te zien waar deze nieuwe subwoofer staat en hoe deze beoordeeld wordt door een
toch wel kritische audiofiel, of was het audioloog 8)

scrutinizer

Citaat van: solitaire op juni 26, 2009, 14:49:55
Kom ik weer aan ... met m'n verhalen over ... apparaat voetjes ...

Dergelijke s-randjes zijn regelmatig terug te voeren op een overschot aan trillingsenergie in een smalle frequentie-band, vaak in de luidspreker, maar regelmatig ook in de apparatuur. Soms komen verschijnselen als dit opzetten na het verwisselen van apparatuur, aangezien die een net iets ander energiespectrum uit kunnen zet in een setup.

Stekkers draaien ... kan geen kwaad en you never know ... maar persoonlijk zou ik zeker even eea. aan voetjes uitproberen ... te beginnen met die tussen luidspreker en stand ...


succes
en blijf vooral lekker luisteren (stekkers, voetjes, je zou er analyticus van worden ...)


Wolf

Mee eens Wolf, maar eerst moet je zeker zijn of een resonantie electrische of mechanisch van aard is.
Waar het mechanische resonanties betreft, is het moeizaam detecteren in welk freq.gebied een of meerdere resonantie heersen, laat staan het materiaal welke je gebruikt voor de transfer (diode effect).
Experimenteren geeft uitsluiting ..... but there is no one size fits all here.
So time ... and lots of material to work with.


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: RA SUBS op juni 26, 2009, 15:19:59
lijkt mij leuk om te zien waar deze nieuwe subwoofer staat en hoe deze beoordeeld wordt door een
toch wel kritische audiofiel, of was het audioloog 8)
Leuk Ralph! Wat mij betreft spreken we een keer af!  :coffee:

S@m

Voetjes kunnen inderdaad een oplossing zijn evenals het uitproberen van andere stroomkabels...

solitaire

Citaat van: scrutinizer op juni 26, 2009, 15:39:45
Mee eens Wolf, maar eerst moet je zeker zijn of een resonantie electrische of mechanisch van aard is.
Waar het mechanische resonanties betreft, is het moeizaam detecteren in welk freq.gebied een of meerdere resonantie heersen, laat staan het materiaal welke je gebruikt voor de transfer (diode effect).
Experimenteren geeft uitsluiting ..... but there is no one size fits all here.
So time ... and lots of material to work with.


Anton.


Absoluut mee eens.

Echter, zelf heb ik veel meer feeling en kunde voor de mechanische kant van de set dan voor de electrische, en ik begin mijn experimenteren dus ook in de mechanische hoek.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Gisteren kwam de door mij op e-bay gekochte Cardas Crosslink interlink binnen. Na deze aangesloten te hebben op de TV  :-X had ik nu een paartje MIT RG-6 interlinks over. Eentje daarvan heb ik vandaag aangesloten op de digital out van mijn surround receiver en op de galvanisch gescheiden BNC digital in  van de transporter met als doel om cd's (voor als er eens een bezoeker is die een cd meeneemt), concert DVD's of de SAT ontvanger ook in een goede kwaliteit stereo te kunnen luisteren  :clapping: Gelijk even op deze manier een cd'tje in de bluray speler beluisterd en dat klonk helemaal zo slecht nog niet  :)

hifiman

Gisteravond hebben Anton en ik nog even aan soldeerbout sharing gedaan, ik in de versterker (een hele kleine wijziging) en Anton in de transporter (een veel grotere wijziging). Hiermee zijn de slissende s-klanken verleden tijd, is het laag weer op nivo (voor een speaker van dit formaat) en als bonus een nog beter los komen van de speakers, stemmen die weer een stukje echter klinken. Deze aktie (met name de transporter) heeft alles precies in "balans" gebracht en geloof het of niet, hoezeer ik ook mijn best doe, ik heb er op dit moment eigenlijk niets meer op aan te merken  :-X    :worship:   :clapping:   :music:  :coffee:

solitaire

Tja, als je weet wat je doet zijn verbeteringen vaak met minimale inspanning te realiseren.

feli !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op juni 28, 2009, 10:33:28
Tja, als je weet wat je doet zijn verbeteringen vaak met minimale inspanning te realiseren.
Ik heb de zweetdruppels anders van de versterker moeten vegen  :-X Maar dat kwam wellicht ook door het warme/benauwde weer  ;)

Anton geef je gewoon de juiste voeding en dan is tie niet meer te stoppen  :D   :clapping:

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

celerontje

Clichévraag: :devil:
Wat hebben jullie precies veranderd? ;)

En wat vind Phannee van dat gesoldeer aan die dure versterker? :-\ :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

2 opmerkingen:

Resolutie: door gebrek aan laag, neemt mid en hoog meer van het spectrum in, daardoor hoor je ook je slisklanken beter (laag wegdraaien heeft hetzelfde effect als midhoog bijdraaien)

2 octaven laag missen ? dan begint je set pas te spelen bij zo'n 100hz..... geen wonder dat je geen laag problemen meer hebt, want je hebt geen laag. Ik begrijp niet hoe je dit
1. subtiel kan noemen
2. als audiofiel dit beter vind klinken dan een volledig spectrum en hier vrede mee hebt.

Ik zie dit dan ook niet als een eindstation maar als een fase.

wil je echt iets doen aan de SSS: knijp dan eens rond de 10Khz (female) of 5khz (male) met de EQ vaqn je mediaplayer met een smalle Q factor.

Je "resolutie" is waarschijnlijk geen audiofiele magie, maar gewoon gebrek aan laag.
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: celerontje op juni 28, 2009, 13:28:32
En wat vind Phannee van dat gesoldeer aan die dure versterker? :-\ :D
Ik heb het haar nooit gevraagd eigenlijk  :D
Ach vandaag was het "haar" dag  ;)

hifiman

Citaat van: SOS-Master op juni 28, 2009, 16:00:32
2 octaven laag missen ? dan begint je set pas te spelen bij zo'n 100hz..... geen wonder dat je geen laag problemen meer hebt, want je hebt geen laag. Ik begrijp niet hoe je dit
1. subtiel kan noemen
2. als audiofiel dit beter vind klinken dan een volledig spectrum en hier vrede mee hebt.
Dan heb je dus niet goed gelezen, ik leg een stukje verderop uit dat ik subjectief 2 octaven miste, ik bedoelde dat niet letterlijk en dat 100 Hz getal is dus niet aan de orde :P Dit is ondertussen dus ook opgelost door het corrigeren van een niet optimale interfacing tussen bron en versterker.

Citaat van: SOS-Master op juni 28, 2009, 16:00:32
Ik zie dit dan ook niet als een eindstation maar als een fase.
Precies, deur nummer twee staat nu wijd open, deur nummer 3 op een kier  ^-^

Citaat van: SOS-Master op juni 28, 2009, 16:00:32
wil je echt iets doen aan de SSS: knijp dan eens rond de 10Khz (female) of 5khz (male) met de EQ vaqn je mediaplayer met een smalle Q factor.
Wederom niet goed gelezen, dit issue is reeds opgelost.

Citaat van: SOS-Master op juni 28, 2009, 16:00:32
Je "resolutie" is waarschijnlijk geen audiofiele magie, maar gewoon gebrek aan laag.
Ik noem nergens het woord magie, sterker nog ik heb het over solderen waarbij datasheets van opamps worden bestudeerd en niet over de set met wijwater besprenkelen op de zevende klokslag middernacht ofzo :P


Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni 28, 2009, 17:05:55
Ik heb het haar nooit gevraagd eigenlijk  :D
Ach vandaag was het "haar" dag  ;)

Rivierkreeftjes? ::) Daar heb je de laatste jaren ook al een plaag van in Nederland, naar het schijnt. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Davey

Citaat van: Audiofiel op juni 28, 2009, 20:21:18
Rivierkreeftjes? ::) Daar heb je de laatste jaren ook al een plaag van in Nederland, naar het schijnt. ;D

Die is Audioloog al aan het oplossen  ;D. Lekker pannetje vol hoor.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni 28, 2009, 10:37:15
Anton geef je gewoon de juiste voeding en dan is tie niet meer te stoppen  :D   :clapping:

Ik krijg altijd zo'n honger van dat soort plaatjes.... :P :tongue2: ;D   Zelfs ná de avondmaaltijd. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Starred


Audiofiel

Citaat van: Starred op juni 28, 2009, 20:57:26
Krijg er helemaal geen trek van  :alien:

Ik bedoelde ook niet de rivierkreeftjes, maar de geserveerde schaaltjes op de foto. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joris1971

Gatver van die kleine krabbetjes!

Rivierkreeftjes? Ik zie toch alleen van die krabbetjes.

hifiman

Citaat van: Joris1971 op juni 28, 2009, 21:05:37
Gatver van die kleine krabbetjes!

Rivierkreeftjes? Ik zie toch alleen van die krabbetjes.
Joris gaat door voor de koelkast, het zijn krabben inderdaad  :baaa: