hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

scrutinizer

Citaat van: garmtz op april 22, 2009, 21:25:22
Thanks Ronald! Blij dat we kunnen helpen om jou naar de muziek te laten luisteren en niet de spullen.

Citaat van: Audioloog op april 23, 2009, 08:20:42
Welke spullen?  ;D

Aah!! Therapy included. :bigsmile:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 21, 2009, 21:38:26
Interlink
Ik speel nu overigens met een MIT Terminator Proline gebalanceerde interlink, met wat beun de haas verloopstukjes naar RCA ertussen, dit is uiteraard niet ideaal maar ik had nu eenmaal geen RCA kabels meer over, zelfs geen dropveter  :P

Zojuist dus van een forumlid een 2de hand Cardas Crosslink interlink overgenomen om eens te kijken hoe dat bevalt. Ik begreep van Garmt dat Cardas interlinks een fijne match zijn op Naim/Harbeth sets en ik was tenslotte ook al erg tevreden over mijn Cardas Crosslink luidsprekerkabels. En voordeel van 2de hands is dat als het niet bevalt je ze meestal zonder verlies weer kwijtraakt. Ik ben erg benieuwd, als de Cardas een tikje meer warmte brengt zou dat denk ik welkom zijn.

Wees blij dat NAIM - zij het traag -  met zijn tijd meegaat, anders zat je nu DIN verloopjes te maken ... of aan de Cardas te monteren. :crazy:

For the record .... just kidding!!
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 23, 2009, 10:33:22
Wees blij dat NAIM - zij het traag -  met zijn tijd meegaat, anders zat je nu DIN verloopjes te maken ... of aan de Cardas te monteren. :crazy:
Haha, heb ik inderdaad overwogen, de voornaamste reden dat ik er vanaf zie is dat ik het niet handig vind (dikte van de kabels!) dat beide kabels (links en rechts) samen komen in 1 din connector. Vanavond als ik thuis kom ligt er als het goed is een Cardas interlink op mij te wachtten, ben echt heel benieuwd hoe dat gaat klinken  ^-^

Erik van Voorst (in memoriam)

#4904
Tja de engelsen doen vaak...uhh...different  ;D

Ik zie mezelf nog steeds klooien om aan die DIN aansluitingen te ontkomen op mijn Quad 44/405...

De winkelier bleef volhouden dat het een visie was...nou ik hoef je niet te vertellen dat toen ik het 2 meter  :o dunne bijgeleverde Quad Din verbindinkje verving voor 20 cm  SME met RCA er een wereld openging.... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 23, 2009, 10:48:46
Haha, heb ik inderdaad overwogen, de voornaamste reden dat ik er vanaf zie is dat ik het niet handig vind (dikte van de kabels!) dat beide kabels (links en rechts) samen komen in 1 din connector. Vanavond als ik thuis kom ligt er als het goed is een Cardas interlink op mij te wachtten, ben echt heel benieuwd hoe dat gaat klinken  ^-^
Ga er maar van uit dat dit 'technisch' beter is Ronald, een Mit Proline's 'cold' kortsluiten naar aarde ... does not do the trick entirely.

;)

Anton.  
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 23, 2009, 11:02:30
Ga er maar van uit dat dit 'technisch' beter is Ronald, een Mit Proline's 'cold' kortsluiten naar aarde ... does not do the trick entirely.

;)

Anton.  
Ik kom niet helemaal uit een ei, ik heb de negatieve signaal geleider open gelaten in mijn verloopje  ;) Zal de transporter ook fijner vinden denk ik  :)

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op april 23, 2009, 10:57:52
Ik zie mezelf nog steeds klooien om aan die DIN aansluitingen te ontkomen op mijn Quad 44/405...
De winkelier bleef volhouden dat het een visie was...nou ik hoef je niet te vertellen dat toen ik het 2 meter  :o dunne bijgeleverde Quad Din verbindinkje verving voor 20 cm  SME met RCA er een wereld openging.... >:D
:)

Overigens lees ik op het Naim forum veel over de Chord interconnects met aan 1 kant DIN en de andere kant RCA. Heeft daar nog iemand een mening over?

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 23, 2009, 11:06:46
Ik kom niet helemaal uit een ei, ik heb de negatieve signaal geleider open gelaten in mijn verloopje  ;) Zal de transporter ook fijner vinden denk ik  :)

Dat zijn ook niet helemaal mijn woorden. ???

Maar ik had hem toch liever kortgesloten naar aarde. :-* ...ouwe zendamateur.

Nu begrijp ik waarom jou S-meter altijd stijf in de hoek stond. ;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 23, 2009, 11:11:58
Dat zijn ook niet helemaal mijn woorden. ???
Klopt, dat heet intepretatie en zorgt voor veel misverstanden in deze wereld  ;D  ;)

Citaat van: scrutinizer op april 23, 2009, 11:11:58
Maar ik had hem toch liever kortgesloten naar aarde. :-* ...ouwe zendamateur.
Ik had ooit de call sign PD1AMR, maar heb al vele jaren niet meer betaald  :-[
Maar we zijn het in principe wel eens hoor Anton, de MIT wordt nu niet gebruikt zoals bedoeld en het is ook om die reden dat tie er tussenuit gaat.

Citaat van: scrutinizer op april 23, 2009, 11:11:58
Nu begrijp ik waarom jou S-meter altijd stijf in de hoek stond. ;D
Anton.
Toch was het een leuke hobby.  :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op april 23, 2009, 11:09:29
:)

Overigens lees ik op het Naim forum veel over de Chord interconnects met aan 1 kant DIN en de andere kant RCA. Heeft daar nog iemand een mening over?

De visie om DIN te gebruiken is dat men meent dat een DIN steker ten overstaan van een RCA een betere signallhandling geeft (minder reflectie) en daardoor een betere harmonische structuur en een betere achtergrondinformatie geeft aan de muziek...

Mijn persoonlijke ervaring(en) zijn anders...maar goed dat is 1 mening  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op april 23, 2009, 11:29:03
De visie om DIN te gebruiken is dat men meent dat een DIN steker ten overstaan van een RCA een betere signallhandling geeft (minder reflectie) en daardoor een betere harmonische structuur en een betere achtergrondinformatie geeft aan de muziek...
Klopt, heb ik gelezen op het Naim forum , ik vind dat echter een wat raar verhaal want mijns inziens is dat alleen van toepassing bij hogere frequenties en dus alleen bij spdif.

Erik van Voorst (in memoriam)

#4912
Kijk ik denk dat je het (in de praktijk) moet zoeken in het effect wat een Eichman plug tov van een volledig metalen plug brengt....

Ik denk dat daaraan min of meer eenzelfde visie ten grondslag ligt

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Zie het zo: als je een complete NAIM set hebt, gebruik gewoon de meegeleverde DIN interlinks en dat klinkt al gelijk zo 'kloppend', dat je niet snel hoeft te grijpen naar iets anders. Muzikaal gezien klopt het gewoon met de DIN interlinks. Bepaalde RCA interlinks kunnen op punten beter zijn, maar het wordt dan wel iets minder 'NAIMs'... ;)

scrutinizer

Ronald, monteer voorlopig een DIN chassisdeel op de Transporter en maak gebruik van het meegeleverde NAIM DIN kabeltje.
Ruil deze later in voor de NAIM HDX ..... and 'trý' to be a happy camper.... for once.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 24, 2009, 09:39:26
Ronald, monteer voorlopig een DIN chassisdeel op de Transporter en maak gebruik van het meegeleverde NAIM DIN kabeltje.
Ruil deze later in voor de NAIM HDX ..... and 'trý' to be a happy camper.... for once.
Dit lijkt wel het antwoord op wat ik nog moest gaan schrijven  :-X (zie volgende post)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 24, 2009, 09:45:10
Dit lijkt wel het antwoord op wat ik nog moest gaan schrijven  :-X (zie volgende post)

Je wilt het ook zo graag dat ik er gewoon helderziend van wordt. :blink: ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Gisteravond bij thuiskomst lag daar de Cardas Crosslink interlink op mij te wachten.  :)

Gelijk aangesloten want ik was reuze benieuwd. Eerste indruk: Een voller minder helder geluid (precies wat ik hoopte), met wat minder detail/focus en openheid (jammer maar geen ramp). Echter wat er voor mij gelijk uitsprong was weer beduidend meer laag, en dan heb ik het niet over het "staande golf probleemgebiedje" maar meer gewoon over de hele linie.

Stemmen klinken voor mij nu natuurlijker en prettiger, muziek instrumenten idem, maar dat laag.. ik schrok er eigenlijk een beetje van. Afijn even de boel laten inspelen cq mijzelf de kans geven aan de nieuwe sound te wennen. In elk geval is het weer redelijk schokkend te ervaren hoe mega groot verschillen in kabels kunnen zijn!  :blink:

Ik heb voor alle zekerheid nog even de Cardas kabels aangesloten (wederom via verloopjes) op de XLR outputs van de transporter om uit te sluiten dat de verschillen die ik hoorde aan de andere interfacing (cq impedantie mismatch) lagen, maar dit korte experiment wees snel uit dat waargenomen verschillen toch echt met name in de kabels zit.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 24, 2009, 09:50:36
Je wilt het ook zo graag dat ik er gewoon helderziend van wordt. :blink: ;D
Kan je me alvast mijn volgende move vertellen, dan weet ik alvast wat me verder nog te wachten staat  ;D

hifiman

Komend weekend wil ik twee dingen doen, eerst wil ik een aantal dingen even uittesten en vergelijken om voor mezelf helder te krijgen wat nu de beste combinatie is (ik heb het zowel over componenten als over tweaks zoals bi-wiring) en wat vooral niet. Dit is voor mezelf even nodig om een stuk gemoedsrust te creeeren (wil achteraf niet met twijfels blijven zitten als er iemand opeens voor de deur staat om de Lyngdorf op te halen bijvoorbeeld). Daar komen hopelijk een aantal hele duidelijk conclusies uit die ik ook gelijk zal opschrijven (zodat ik later niet weer aan mijn conclusief ga twijfelen). Ik wil hier maximaal een paar uur aan besteden.

Daarna wil ik kappen met dat getweak en gewoon lekker gaan luisteren, maar ik vrees dat ik dat niet kan zolang ik bovenstaande niet uitgevoerd heb. Aard van het beestje  :-[

Ik ben denk ik toch een lastige klant ben, al was het maar voor mezelf  ;D

Edit: even wat concreter, de zaken die even wil proberen komend weekend zijn:
- even de cardas A/B vergelijken met de MIT kabel om te checken of de verschillen nu echt zo groot zijn als ik nu in mijn hoofd heb zitten
- even een dropveter aansluiten, gewoon even als referentiepunt om te kijken hoe het laag zich dan gedraagt
- afhankelijk van de bevindingen van de 2 bovenstaande akties misschien toch ook nog even de lyngdorf aansluiten met de cardas, dit om twijfels weg te nemen mbt de verkoop van dit apparaat
- to bi-wire or not to bi-wire (weet nu al dat die verschillen relatief klein zijn, maar als ik toch bezig ben)

De tweede dag van het weekend geen getweak meer, maar gewoon lekker luisteren!




scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 24, 2009, 09:53:36
Kan je me alvast mijn volgende move vertellen, dan weet ik alvast wat me verder nog te wachten staat  ;D

Wordt moeilijk Ronald, gedwongen Beta golven tot daar aan toe ....... :dozingoff: 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 24, 2009, 09:58:26
Komend weekend wil ik twee dingen doen, eerst wil ik een aantal dingen even uittesten en vergelijken om voor mezelf helder te krijgen wat nu de beste combinatie is (ik heb het zowel over componenten als over tweaks zoals bi-wiring) en wat vooral niet. Dit is voor mezelf even nodig om een stuk gemoedsrust te creeeren (wil achteraf niet met twijfels blijven zitten als er iemand opeens voor de deur staat om de Lyngdorf op te halen bijvoorbeeld). Daar komen hopelijk een aantal hele duidelijk conclusies uit die ik ook gelijk zal opschrijven (zodat ik later niet weer aan mijn conclusief ga twijfelen). Ik wil hier maximaal een paar uur aan besteden.

Ik zie Bi-wiring als 'verbetering' wanneer 2 exact gelijke speakerkabels gebruikt worden, een 'tweak' als je gaat 'winterschilderen' d.m.v. verschillende merken, typen en lengten samen te voegen.

CitaatDaarna wil ik kappen met dat getweak en gewoon lekker gaan luisteren, maar ik vrees dat ik dat niet kan zolang ik bovenstaande niet uitgevoerd heb.

Ik vrees het ook. :-X

CitaatIk ben denk ik toch een lastige klant, al was het maar voor mezelf  ;D

Wie jij .... ::)

;)


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 24, 2009, 10:15:59
Ik zie Bi-wiring als 'verbetering' wanneer 2 exact gelijke speakerkabels gebruikt worden, een 'tweak' als je gaat 'winterschilderen' d.m.v. verschillende merken, typen en lengten samen te voegen.
Uiteraard bedoel ik met gelijke kabels (de cardas crosslink LS kabel heeft 4 aders dus dat is simpel). Het mixen van verschillende kabels is in mijn beleving dan eigenlijk weer vragen om moeilijkheden. Maar ok, interessant om van een ervaringsdeskundige te horen dat biwire (mits gelijke kabels) een verbetering is, daar is volgens mij geen consensus over in het audiowereldje.

Citaat van: scrutinizer op april 24, 2009, 10:15:59
Ik vrees het ook. :-X

Wie jij .... ::)

;)
Je kunt in elk geval niet zeggen dat ik niet gepassioneerd en aktief met deze hobby bezig ben  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 24, 2009, 10:21:08
Uiteraard bedoel ik met gelijke kabels (de cardas crosslink LS kabel heeft 4 aders dus dat is simpel). Het mixen van verschillende kabels is in mijn beleving dan eigenlijk weer vragen om moeilijkheden. Maar ok, interessant om van een ervaringsdeskundige te horen dat biwire (mits gelijke kabels) een verbetering is, daar is volgens mij geen consensus over in het audiowereldje.
Je kunt in elk geval niet zeggen dat ik niet gepassioneerd en aktief met deze hobby bezig ben  ;)

De Cardas is semi bi-wire van opbouw Ronald, de velden kunnen ondanks hun isolatie minder maar nog steeds invloed op elkaar uitoefenen.


Gepassioneerd zeker ...... ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 24, 2009, 10:33:47
De Cardas is semi bi-wire van opbouw Ronald, de velden kunnen ondanks hun isolatie minder maar nog steeds invloed op elkaar uitoefenen.
Daar zit wat in ja..