hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: JeKa op april 21, 2009, 14:13:51
Ze zijn vast ook tevreden met jou als klant..... >:D
Iets zegt mij dat ik niet hun makkelijkste klant ooit ben  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 21, 2009, 13:34:37
Yep, klonk nergens naar (mijn mening), de match met de Lyngdorf was dan stukken beter!

Precies, Ronald!!! .... 't kan vriezen, 't kan dooien.






Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 21, 2009, 16:50:38
Precies, Ronald!!! .... 't kan vriezen, 't kan dooien.
Ik snap wel wat je hier tussen de regels door (oeps het is maar 1 regel  ;D ) zegt, maar het is een bewuste keuze van mij geweest niet die kant op te gaan..

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 21, 2009, 16:55:57
Ik snap wel wat je hier tussen de regels door (oeps het is maar 1 regel  ;D ) zegt, maar het is een bewuste keuze van mij geweest niet die kant op te gaan..

OK!  :-X

Quicksilver messenger service.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....


garmtz

Lijkt inderdaad wel slow-chat hier... ;)   De Lyngdorf destijds leek mij binnen jouw budget (en met een mate van een ht passthrough) een goede match met de speakers waar je op dat moment gek van was (en wat ook mooie speakers zijn, daar niet van) en dat bleek ook zo te zijn.

Zijn dan de speakers uiteindelijk de uitvallers, is het inderdaad logisch dat daar weer iets anders beter bij matcht. That's (audio)life!

Je bent trouwens wel degelijk een prettige en makkelijke klant, Ronald, ik krijg namelijk altijd avondeten bij je! ;D

celerontje

Dat was zeker toen je Ronald's beamer gekalibreerde, omdat dat persé moest terwijl buiten donker was?
Smaakte het? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Citaat van: celerontje op april 21, 2009, 18:25:30
Dat was zeker toen je Ronald's beamer gekalibreerde, omdat dat persé moest terwijl buiten donker was?
Smaakte het? :D

Niet alleen toen... ;)  Zie het als mijn gage... ;D  Ik vind het gewoon leuk om bij Ronald langs te gaan, niet achter elk bezoek zit iets 'commercieels'.

hifiman

Citaat van: garmtz op april 21, 2009, 18:17:43
De Lyngdorf destijds leek mij binnen jouw budget (en met een mate van een ht passthrough) een goede match met de speakers waar je op dat moment gek van was (en wat ook mooie speakers zijn, daar niet van) en dat bleek ook zo te zijn.
Klopt, ik heb toen zelf voor de Lyngdorf gekozen na deze met een aantal andere amps vergeleken te hebben op de Paradigm Studio 60's. Helaas kocht ik toen nog hetgeen het meest spectaculair klonk met als resultaat dat ik ze snel weer zat was  ;D Daarnaast was het zo'n beetje een laagprobleem in het kwadraat, toen nog niet bessefende dat als het laag in de winkel lekker klinkt dat geen garantie is dat het thuis heel anders kan uitpakken  :-X

Citaat van: garmtz op april 21, 2009, 18:17:43
Zijn dan de speakers uiteindelijk de uitvallers, is het inderdaad logisch dat daar weer iets anders beter bij matcht. That's (audio)life!
Yep, had niet zo'n groot verschil verwacht, maar als het zo is dan is het zo....

Citaat van: garmtz op april 21, 2009, 18:17:43
Je bent trouwens wel degelijk een prettige en makkelijke klant, Ronald, ik krijg namelijk altijd avondeten bij je! ;D
Tuurlijk op een lege maag kun je niet luisteren  :angel:

hifiman

Citaat van: celerontje op april 21, 2009, 18:25:30
Dat was zeker toen je Ronald's beamer gekalibreerde, omdat dat persé moest terwijl buiten donker was?
Smaakte het? :D
Dat jij nou alweer voor etenstijd vertrokken was das jouw fout  ;D  ;)

hifiman

Citaat van: garmtz op april 21, 2009, 18:28:11
Niet alleen toen... ;)  Zie het als mijn gage... ;D  Ik vind het gewoon leuk om bij Ronald langs te gaan, niet achter elk bezoek zit iets 'commercieels'.
:xmas:

Ik vind het ook leuk als Garmt langskomt, hij neemt altijd wat audiofiel spul mee, ook als ik er niet om gevraagd heb  ;D  :music:

hifiman

En jongens wees niet bevreesd, zelfs als ik met de combo Naim/Harbeth ook op langere termijn happy ben, blijft er zat over om te upgraden:

- bekabeling (cardas crosslink -> cardas quadlink?)
- externe Naim powersupply
- NOS DAC
- akoustische WAF vriendelijke aanpassingen
- goede muzikale subwoofer

;D

En dan heb ik het nog niet over de toekomstige sat ontvanger en surround receiver (hdmi) upgrades  :P

Kortom, het risico dat dit topic tot een halt komt is zowiezo erg klein  ;)

hifiman

Verslagje Harbeth's HL-P3ES-2 in huis
Maar goed, de Harbeths dus  ;D

Nadat Garmt ze hier aangesloten had en ik zeer ongeduldig aan de zijkant zat te wachten tot Garmt klaar was met het finetunen van de luidspreker plaatsing, was het dan zover. Ik was echt heel benieuwd hoe deze kleine jongens zouden klinken. En zouden ze mijn bas probleem oplossen of zouden ze erg dun en iel klinken?

Mijn eerste indruk was dat ze een stuk frisser en helderder klonken dan de Avalons. Wel wat het even ontwennen wat het laag betreft, enerzijds leek het er inderdaad op dat mijn laagprobleem nu echt verdwenen was, anderzijds zat er duidelijk minder body aan het geluid. De Harbeths klinken heel anders dan de Avalons, maar ze hebben met elkaar gemeen dat ze goed klinken zonder spectaculair te willen zijn. De Harbeths zijn wellicht wat minder 3D in hun presentatie van de soundstage, maar de imaging van de Harbeths is zonder meer erg goed te noemen! Toch miste ik continu iets, ik had toch heel sterk het idee naar een kleine speaker te luisteren en alhoewel ik het best aardig vond klinken was ik niet gelijk mega enthousiast.

Garmt toverde toen opeens een Naim Nait XS versterker uit zijn auto tevoorschijn en na deze aangesloten te hebben bleek het verschil met de Lyngdorf veel groter dan ik dacht. De match was gewoon beduidend beter en ik had nu niet meer het idee naar een kleine speaker te luisteren! Sterker nog, het laag wat nu uit deze kleine kastjes kwam verbaasde me echt (en nog steeds). Ik had verwacht gelijk de behoefte te hebben aan een subwoofer, maar dat is dus helemaal niet het geval.

Wat me een beetje teleurstelde is dat ik nog steeds hetzelfde "patroon" hoor in de laagweergave, daarmee bedoelden dat bepaalde frequenties te sterk aanwezig zijn en andere te weinig, maar ja dat is bij nader inzien natuurlijk logisch, het effect van de akoustiek op het laag zal altijd eenzelfde stempel op het geluid drukken ongeacht welke speaker je neer zet. Toch zijn de Harbeths de beste match met mijn akoustiek in het laag die ik tot nu toe hier gehoord heb. Lage tonen die eerst echt irritant aangezet waren zijn nu goed te pruimen en ervaar ik niet meer als storend. Het laagafval van de Harbeths vormen een vrij goede match met de roomgain in het laag en dat is een heel groot pluspunt wat mij betreft en was ook een van de redenen om de Harbeths eens te proberen  :)


hifiman

It's all in the match!
Ook hoorde ik met de Harbeths meer detail, al zou dit ook kunnen komen omdat er meer "hoog" is. Hoe dan ook, ik heb een voorkeur voor dit wat helderdere geluid tov mijn Avalons. Met de Naim Nait XS viel alles op zijn plek, maar ik miste wel wat openheid en wat nauwkeurigheid qua plaatsing van instrumenten. Echter na de 220 stekker van de Naim op een randaarde stopcontact gestoken te hebben was daar opeens openheid en nauwkeurigheid  :)
Hoe langer we luisterden hoe meer ik me ging afvragen of de match met de Lyngdorf nou echt zo slecht was of dat het allemaal wel meeviel, immers ook een nieuwe versterker aanschaffen was iets waar ik totaal niet op gerekend had...

Zodra Garmt naar huis was heb ik de Lyngdorf weer aangesloten en gelijk werd duidelijk dat dit en beduidend slechtere match was. Ik dwong mezelf een tijdje naar de combo Lyngdorf/Harbeths te luisteren, maar de volgende ochtend zei mijn vrouw al vrij snel: Waarom sluit je die Naim niet aan, die klinkt veel beter  ;D



hifiman

Gewassen elektroontjes
Ik had bedacht dat als ik de PS Audio P500 ook zou verkopen dat ik dan alles prima kon financieren zonder geld te hoeven bijleggen. In eerste instantie leken de verschillen met/zonder P500 erg klein dus een dagje gespeeld zonder P500 in de keten. Nou daar ben ik goed op terug gekomen! De muziek kon me totaal niet meer bekoren en ik ging aan de slag met de toe-in en de plaatsing van de speakers. Pas later op de dag beseffende dat ik de dag ervoor de P500 er tussen uit gehaald had.

Afijn, de transporter weer op de regenererende outputs van de P500 aangesloten en voila, de set maakte weer muziek  :) Uiteindelijk de Naim op de Ultimate Outlet van de P500 aangesloten. Dit blijkt voor mij toch de beste combinatie en ik zei tegen mezelf: die P500 doe je dus echt nooit weg!

hifiman

Interlink
Ik speel nu overigens met een MIT Terminator Proline gebalanceerde interlink, met wat beun de haas verloopstukjes naar RCA ertussen, dit is uiteraard niet ideaal maar ik had nu eenmaal geen RCA kabels meer over, zelfs geen dropveter  :P

Zojuist dus van een forumlid een 2de hand Cardas Crosslink interlink overgenomen om eens te kijken hoe dat bevalt. Ik begreep van Garmt dat Cardas interlinks een fijne match zijn op Naim/Harbeth sets en ik was tenslotte ook al erg tevreden over mijn Cardas Crosslink luidsprekerkabels. En voordeel van 2de hands is dat als het niet bevalt je ze meestal zonder verlies weer kwijtraakt. Ik ben erg benieuwd, als de Cardas een tikje meer warmte brengt zou dat denk ik welkom zijn.

hifiman


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 21, 2009, 17:46:18
???
Gewoon een hele goede band eind '60-er jaren. :biggrin:

Ik vind wel dat het gewicht wat zwaar aangezet wordt hier. De grens verleggen met Avalons vergt vooral tijd en aandacht. Het gaat dus niet 'altijd' gepaard met veel geld zoals hier gesuggereerd.

Maar ik begrijp je "english way out". ;)

Anton.  
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 21, 2009, 21:56:09
Gewoon een hele goede band eind '60-er jaren. :biggrin:
A ok, mijn muziekkennis is blijkbaar nog steeds erg beperkt   :satisfied:

Citaat van: scrutinizer op april 21, 2009, 21:56:09
Ik vind wel dat het gewicht wat zwaar aangezet wordt hier. De grens verleggen met Avalons vergt vooral tijd en aandacht. Het gaat dus niet 'altijd' gepaard met veel geld zoals hier gesuggereerd.

Maar ik begrijp je "english way out". ;)
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat de Avalons "slechter" zijn, de dikgedrukte zin drukt inderdaad goed uit waarom ik deze keuze gemaakt heb  :)

celerontje

Citaat van: Audioloog op april 21, 2009, 21:38:26
Ik speel nu overigens met een MIT Terminator Proline gebalanceerde interlink, met wat beun de haas verloopstukjes naar RCA ertussen, dit is uiteraard niet ideaal maar ik had nu eenmaal geen RCA kabels meer over, zelfs geen dropveter  :P
Kom er maar eentje halen! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op april 21, 2009, 21:34:29
ik zei tegen mezelf: die P500 doe je dus echt nooit waarschijnlijk de komende weken niet weg!
Ronald, ik heb even een typfout van je gecorrigeerd ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

garmtz

Ik denk dat de P500 weggaat als die zijn diensten heeft bewezen, bijvoorbeeld als er eenmaal een streaming apparaat staat met een fatsoenlijke voeding... ;)

hifiman


hifiman

Citaat van: garmtz op april 22, 2009, 07:57:00
Ik denk dat de P500 weggaat als die zijn diensten heeft bewezen, bijvoorbeeld als er eenmaal een streaming apparaat staat met een fatsoenlijke voeding... ;)
Wie weet....  :hehe:

hifiman

Let's dance! (but not too loud)
Ok, nog even verder over de Harbeths. Hun enige echte minpunt is duidelijk de beperking in volume bij muziek met veel laag. Bij de meeste muziek is dit geen enkel issue en kan er (heel) luid gespeeld worden, maar zetten we een Armin van Buuren op dan wordt het opeens wel een beetje oppassen hoe ver we het volume openschroeven. Het kan dan nog steeds luid genoeg, en de hoeveelheid laag die er dan uitkomt is nog steeds verbazingwekkend maar even echt "knallen" is er niet bij, dan bereiken de woofers hun maximale uitslag en hoor je een "tik".  Kortom, ben je een echte dance liefhebber die graag op party level draait dan kun je het shaken met deze luidsprekers, voor elk andere vorm van gebruik kunnen ze luid genoeg  ^-^

That been said, het laag wat uit deze jongens komt is ongelooflijk voor hun formaat, je zou "bijna" geloven dat het vloerstaanders zijn, maar dan dus "net" niet  ;)