hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Audioloog op april  6, 2009, 15:14:20
Heren, dank voor de suggesties, ik open daar zo even een nieuw topic voor!
Hmmm laat ik daar toch nog heel even mee wachten, ik wilde een topic openen waarin ik ging vragen om luidsprekers die voldoen aan de volgende eisen:
- monitoren (oftewel geen vloerstaanders)
- gesloten kast principe
- gezien mijn laag probeem bij 38 Hz mogen ze niet al te diep gaan

Bij nader inzien wil ik toch eerst de mogelijkheid eens onderzoeken in hoeverre basreflex luidsprekers met een port aan de VOORkant nog een optie zijn in mijn situatie.  :dozingoff:

hifiman

Even voor de duidelijkheid, ik ben nog steeds geinteresseerd in de Harbeths, maar ik wil even een stapje terug doen en eerst eens kijken wat de alternatieven allemaal zijn. Om dat te kunnen doen moet ik het eerst het probleem beter isoleren. Het 38 Hz probleem doe ik niks aan (behalve dan speakers kiezen die dat al niet meer weergeven  ;) ) , echter het issue met basreflex kasten vereist denk ik wat nader onderzoek. Immers, met mijn Avalons heb ik niet het overheersende laag probleem wat ik met de MBL's had terwijl de avalons toch ook vrij diep door gaan. Zelfde geld voor mijn Wharfedale Diamonds die ik ooit nog in dezelfde opstelling gehad heb (basreflex poort aan de voorkant!), alhoewel deze wellicht niet zo diep doorgaan als de eerder genoemde speakers.

Erik van Voorst (in memoriam)

#4627
Ik vind de Sonus Faber Electa Amatar (het liefst het eerste model) wat spectaculairder klinken hoewel in totale muzikale kwaliteit minder (naast een prijsgelijke Avalon)maar ik denk WEL dat het het hoog geeft dat je zoekt....en alles behalve saai.

Het probleem met een Avalon blijft vaak de aansturing...en ik durf te wedden dat als je hem een goed gekozen versterking geeft hij een prijsgelijke Schweikert achter zich laat ...vandaar dat het allemaal wat moeilijk discuseren wordt over zijn kwaliteit....(ik heb ze zelfs ooit eens naast elkaar gehoord  ;D :-X)

Neil Patell heeft ten koste van alles zo gefilterd dat het middengebied tot volle wasdom kan komen, hij is hierin redelijk uniek (geweest) en dat leverde nu juist zo een muzikale speaker op.....maar goed wat minder hoog en laag....

Dat van een kieskeurige versterking (niet qua geld overigens!!) verzin ik niet ter plekke....het was overbekend dat veel winkeliers met Avalons bij demo''s zichzelf erin verslikte...(in den beginne)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BuSpu

Citaat van: Erik van Voorst op april  6, 2009, 18:37:04
..en ik durf te wedden dat als je hem een goed gekozen versterking geeft hij een prijsgelijke Schweikert achter zich laat ...vandaar dat het allemaal wat moeilijk discuseren wordt over zijn kwaliteit....

ik had het niet beter kunnen zeggen ;)
Ik begon met mijn Avalons monitors spelend op een Rotel Michi voor eind combi. Absoluut niet slecht maar wel een fractie van wat er kwam toen ik er uiteindelijk een Spectral voor/eind met MIT bekabeling aansloot. Dat is dus spectaculair op de goede manier. Geen overdreven hoog of laag maar een echtheid die ongekend is en het spuit je speakers uit met een impact waar je een hoop van kan zeggen maar niet dat het saai is.

Overigens snap ik Ronald wel, die binnen zijn budget balans zoekt. Misschien is de Avalon in zijn budget/situatie niet de beste keus, hoe goed de speaker ook is..... :-\

solitaire

Citaat van: BuSpu op april  6, 2009, 20:38:44
Overigens snap ik Ronald wel, die binnen zijn budget balans zoekt. Misschien is de Avalon in zijn budget/situatie niet de beste keus, hoe goed de speaker ook is..... :-\

mijn idee (en beter had ik 't niet kunnen zeggen ;))

Wel vaker het 'probleem' met goede luidsprekers: om ze 'goed' te laten uitkomen zijn ze veeleisender dan binnen het budget-kader mag worden verwacht.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

BuSpu

Citaat van: solitaire op april  6, 2009, 22:10:21
mijn idee (en beter had ik 't niet kunnen zeggen ;))

Wel vaker het 'probleem' met goede luidsprekers: om ze 'goed' te laten uitkomen zijn ze veeleisender dan binnen het budget-kader mag worden verwacht.



W.

heb je mooi gezegd  ;D

hifiman

Citaat van: BuSpu op april  6, 2009, 20:38:44
Overigens snap ik Ronald wel, die binnen zijn budget balans zoekt. Misschien is de Avalon in zijn budget/situatie niet de beste keus, hoe goed de speaker ook is..... :-\
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden  ;)

Dat is dus precies de reden dat ik op zoek ben naar wat anders.

hifiman

Citaat van: reMC op april  6, 2009, 13:52:51
Hmm, kan ik het niet mee eens zijn helaas. Ik mis altijd body in het mid met Avalon. Er zit wel heel veel informatie in(!), maar het wordt in een 3D-beeld weggestopt waardoor het niet tastbaar wordt. De rijkheid komt er dan niet uit (vind ik).
Ik snap precies wat Remco bedoeld, al associeer ik dat niet persee met het middengebied. De 3D presentatie kan erg mooi zijn maar het is denk ik een kwestie van smaak of je voor de 3D presentatie gaat waarbij alles zich wat meer "naar achteren" afspeelt, of een meer 2D presentatie waarbij alles "tastbaarder" cq "intiemer" is. Ik vind zelf beide manieren van "presentatie" wel mooi, maar ik denk dat ik in mij opstelling (speakers niet al te ver van de muur) wellicht beter af ben met de 2D manier van het geluidbeeld presenteren. Het 3D verhaal is er bij mij "net", maar het komt niet echt lekker uit de verf.

hifiman

Citaat van: solitaire op april  6, 2009, 22:10:21
Wel vaker het 'probleem' met goede luidsprekers: om ze 'goed' te laten uitkomen zijn ze veeleisender dan binnen het budget-kader mag worden verwacht.
En toch vind ik dat raar, in de zin van hoe dat technisch gezien mogelijk is?
Sluit ik elektrostaten aan dan klinkt het fenomenaal, sluit ik avalons op dezelfde set aan dan heb ik opeens veel duurdere versterking nodig, snappen doe ik dat niet echt  :-X

hifiman

Verder (ik denk even hardop) is het denk ik toch het beste voor een luidspreker van het type gesloten kast te gaan. Immers een basreflexpoort is bedoeld om meer laagextensie te geven en daar zit ik nou juist niet zo op te wachtten. Ik heb mijn hoop gezet op speakers die niet zo diep gaan icm subwoofers.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort met een forumlid eens een test doen met twee (gelijke) subs ipv eentje.  ;)

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 09:00:07
Waarschijnlijk ga ik binnenkort met een forumlid eens een test doen met twee (gelijke) subs ipv eentje.  ;)

Dat wordt in jouw ruimte een mission-impossible... Stereo subwoofers is wel te plaatsen in een volledige symmetrische ruimte, met een symmetrische opstelling. Volgens mij is jouw huiskamer verre van dat ;).

frank2

Probeer de Usher BE 718 eens, monitor, klinkt erg mooi en is vol van geluid, omdat het een monitor is gaat deze Usher niet zo erg diep.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: bmateijsen op april  7, 2009, 09:02:30
Dat wordt in jouw ruimte een mission-impossible... Stereo subwoofers is wel te plaatsen in een volledige symmetrische ruimte, met een symmetrische opstelling. Volgens mij is jouw huiskamer verre van dat ;).
O, is dat zo?  :whatsthat: Nee van symmetrie is niet echt sprake inderdaad  :-X

hifiman

Citaat van: frank2 op april  7, 2009, 09:03:33
Probeer de Usher BE 718 eens, monitor, klinkt erg mooi en is vol van geluid, omdat het een monitor is gaat deze Usher niet zo erg diep.
Hallo Frank,

Zijn dat gesloten kasten? (Kan op de foto's zo snel geen basreflex port ontdekken.)

reMC

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 08:33:18
Ik snap precies wat Remco bedoeld, al associeer ik dat niet persee met het middengebied. De 3D presentatie kan erg mooi zijn maar het is denk ik een kwestie van smaak of je voor de 3D presentatie gaat waarbij alles zich wat meer "naar achteren" afspeelt, of een meer 2D presentatie waarbij alles "tastbaarder" cq "intiemer" is. Ik vind zelf beide manieren van "presentatie" wel mooi, maar ik denk dat ik in mij opstelling (speakers niet al te ver van de muur) wellicht beter af ben met de 2D manier van het geluidbeeld presenteren. Het 3D verhaal is er bij mij "net", maar het komt niet echt lekker uit de verf.

Het is natuurlijk een keuze. Ik hoor heel goed de 'kick' en het gave van een 3D beeld, maar ik vind de live-beleving stukken groter als ik het idee heb dat de band in mijn huiskamer staat (op hun podium). Het is dan meer een muziekbeleving dan een geluidsbeleving. Dat zal onder andere komen doordat veel wat kostbaardere sets stukken scherper aftekenen en plaatsen dan je live zult meemaken. De assosiatie met live is voor mij dan ook kleiner met dat soort sets.

Als je (veel) live muziek bezoekt en je thuis zo'n zelfde ervaring wilt hebben moet je je vooral afvragen wat het dan is dat je raakt. Het geluid of de muziek? De plaatsing of de klanken? Het aanslag van de noten of het uitzingen? Etc..

frank2

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 09:10:26
Hallo Frank,

Zijn dat gesloten kasten? (Kan op de foto's zo snel geen basreflex port ontdekken.)

aan de voorkant zit een kleine opening, maar op zich daar ben ik van overtuigd, heeft een gesloten kast of open kast voor jouw geen belang, het gaat erom hoe ze klinken. In theorie heb je wel gelijk, maar de praktijk is vaak anders, keep a open mind, ik zou ze gewoon uitproberen, ze worden gratis thuisbezorgd. (tenminste dat doet de importeur)

Ik heb deze speakers enkele keren beluisterd, ze klinken erg mooi maar gaan niet erg diep omdat het een monitor is, maar als je niet beter weet mis je die diepte ook niet

Ik heb het idee dat je jezelf van te voren al "limitations" oplegt, ik zou gewoon diverse speakers beluisteren. Wat ik wel zeker weet, ze klinken aanmerkelijk voller en ruimtelijker dan avalons.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: reMC op april  7, 2009, 09:19:49
Het is natuurlijk een keuze. Ik hoor heel goed de 'kick' en het gave van een 3D beeld, maar ik vind de live-beleving stukken groter als ik het idee heb dat de band in mijn huiskamer staat (op hun podium). Het is dan meer een muziekbeleving dan een geluidsbeleving. Dat zal onder andere komen doordat veel wat kostbaardere sets stukken scherper aftekenen en plaatsen dan je live zult meemaken. De assosiatie met live is voor mij dan ook kleiner met dat soort sets.

Als je (veel) live muziek bezoekt en je thuis zo'n zelfde ervaring wilt hebben moet je je vooral afvragen wat het dan is dat je raakt. Het geluid of de muziek? De plaatsing of de klanken? Het aanslag van de noten of het uitzingen? Etc..
Voor mij is de keuze wat "lastiger", ik bezoek eigenlijk nooit live muziek en heb dus ook geen drang om die "situatie" te evenaren in de huiskamer. Voor mij moet het gewoon lekker klinken waarbij ik een sensatie van ruimtelijkheid wel weet te waarderen. Maar zoals ik al zei, ik denk dat het nastreven van een 3D weergave gezien plaatsing van mijn speakers al erg lastig wordt. Het aspect "3D" is om die reden voor mij al wat minder belangrijk. Ook heb ik vaak het idee dat het hele 3D verhaal nogal kunstmatig is. Wat ik daarmee bedoel is dat ik bijvoorbeeld een drum ver buiten een speaker hoor, een piano een end naar achteren, maar eigenlijk nooit wat "tussen" die ruimtes. De 3D effecten komen op mij vaak over als precies dat: effecten. En niet alsof ik ECHT naar een 3D beleving luister.

Conclusie: De avalons hebben die derde dimensie die veel speakers ontberen, echter gezien de plaatsing van mijn speakers EN het feit dat ik die derde dimensie als kunstmatig ervaar heb ik er niet zoveel moeite mee om dit 3D aspect in een weergave weer te laten varen.

Edit: 3D niet te verwarren met het "loskomen" van het geluid van de speakers, een aspect waar ik WEL heel erg veel waarde aan hecht!

blue-eyes

Wat als je bij diverse forum genoten gaat luisteren zonder verwachtingen, puur om zoveel mogelijk verschillende speakers te horen.
Maak daar een top 3 uit en ga die serieus luisteren, zo mogelijk thuis.

Lekker onbevangen, zonder vooraf wensen te definieren!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

)p(

Citaat van: Blue-Eyes op april  7, 2009, 10:23:08
Wat als je bij diverse forum genoten gaat luisteren zonder verwachtingen, puur om zoveel mogelijk verschillende speakers te horen.
Maak daar een top 3 uit en ga die serieus luisteren, zo mogelijk thuis.

Lekker onbevangen, zonder vooraf wensen te definieren!

Heel goed idee en dan sets in ongeveer dezelfde prijsklasse, relativeert denk ik ook een beetje je verwachtingen. En ik dacht Ronald was je favoriete set van een forumgenoot niet die van Zee...met...Avalons...

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april  7, 2009, 10:39:01
Heel goed idee en dan sets in ongeveer dezelfde prijsklasse, relativeert denk ik ook een beetje je verwachtingen. En ik dacht Ronald was je favoriete set van een forumgenoot niet die van Zee...met...Avalons...

peter
Hoi Peter en Blue Eyes,

Een prima advies, echter het heeft denk ik niet zoveel zin om luidsprekers te gaan luisteren (bij een ander) waarbij ik bij voorbaat al kan voorspellen dat ik er dezelfde laagproblemen mee ga krijgen. Daarnaast heb ik al heel wat gehoord de afgelopen jaren, maar het kan uiteraard geen kwaad die ervaring uit te breidden EN toe te spitsen op luidsprekers die mogelijk geschikt zijn voor mijn ruimte.

Wat die Avalons van Zee betreft, ja dat klonk heel goed, maar ik denk dat ik deze ondertussen (na veel meer gehoord te hebben) niet meer als mijn favoriete set zou bestempelen. Sorry Zee  ;D  ;)

Ronald

hifiman

Citaat van: frank2 op april  7, 2009, 09:29:59
aan de voorkant zit een kleine opening, maar op zich daar ben ik van overtuigd, heeft een gesloten kast of open kast voor jouw geen belang,
Ik zou zeggen lees de laatste paar pagina's nog eens door  :-X want ik vrees dat je de essentie van mijn "probleem" even gemist hebt ;)

ivo1986

Zou je niet eerst beter je geld uit kunnen geven aan echte dikke gordijnen en een dik tapijt?

hifiman

Citaat van: ivo1986 op april  7, 2009, 10:59:10
Zou je niet eerst beter je geld uit kunnen geven aan echte dikke gordijnen en een dik tapijt?
Tapijt gaat helaas niet (allergie  :-\). Dikke gordijnen lossen toch geen basprobleem op ?

hifi | Roderick

Ronald, als je wilt mag je hier eens de AVI (Neutron of ADM9.1) komen beluisteren.

Met deze speakers zul je zeker geen basprobleem krijgen en zijn wellicht datgene wat je zoekt.

frank2

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 10:46:37
Ik zou zeggen lees de laatste paar pagina's nog eens door  :-X want ik vrees dat je de essentie van mijn "probleem" even gemist hebt ;)

nee ik heb de essentie van jouw probleem niet gemist. de 38 Hz bas die teveel bij jouw is. Maar nogmaals een monitor zal daar geen last van hebben. Dus ook een Usher niet. Een monitor kan deze zware tonen eigenlijk niet fatsoenlijk weergeven. Dus open of gesloten is eigenlijk geen issue
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren