hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: garmtz op maart  8, 2009, 19:31:26
Luisteren, luisteren, luisteren... ;D  Vaak klinkt een piek die je helemaal recht maakt wat te slank... Dus net zoveel dempen tot hij bij een sweep niet apart meer hoorbaar is en heel veel muziek om dat te toetsen... ;)
Het is en blijft lastig (vind ik althans), denk je net dat het perfect is met het ene nummer, klinkt het weer te boemerig met een ander nummer.  :hehe:

garmtz

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 21:34:10
Das mooi want de Lyngdorf komt bij jullie vandaan en daar is alles op aangesloten  :happy:  ;D  ;)

Grapjas... ;D

hifiman


garmtz


hifiman

Ach het zal wel een eeuwig durende zoektocht blijven naar de holy grail, ik moet ervoor waken hier niet weer in door te slaan. Ik wil niet weer meer bezig zijn met vergelijken dan gewoon muziek luisteren (= onrust). Maar ik kwam de brutefir plugin voor squeezecenter tegen en toen kon ik het natuurlijk weer niet laten om te gaan freaken  ;D

searcher

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 21:40:04
Ach het zal wel een eeuwig durende zoektocht blijven naar de holy grail, ik moet ervoor waken hier niet weer in door te slaan. Ik wil niet weer meer bezig zijn met vergelijken dan gewoon muziek luisteren (= onrust). Maar ik kwam de brutefir plugin voor squeezecenter tegen en toen kon ik het natuurlijk weer niet laten om te gaan freaken  ;D

:laugh:



)p(

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 21:40:04
Ach het zal wel een eeuwig durende zoektocht blijven naar de holy grail, ik moet ervoor waken hier niet weer in door te slaan. Ik wil niet weer meer bezig zijn met vergelijken dan gewoon muziek luisteren (= onrust). Maar ik kwam de brutefir plugin voor squeezecenter tegen en toen kon ik het natuurlijk weer niet laten om te gaan freaken  ;D

Wat ik heb gedaan is minstens 1 maand naar een filter luisteren voor ik weer een nieuwe of zonder probeer. Voordeel is dat je gewoon muziek luistert, heel veel muziek hoort met elk filter, en geen onrust creëert door heen en weer te schakelen.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart  8, 2009, 22:29:55
Wat ik heb gedaan is minstens 1 maand naar een filter luisteren voor ik weer een nieuwe of zonder probeer. Voordeel is dat je gewoon muziek luistert, heel veel muziek hoort met elk filter, en geen onrust creëert door heen en weer te schakelen.

peter
Het toppunt van geduld!  :thumbs-up:

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Afgelopen zaterdag ben ik zowat de hele dag aan het meten en testen geweest met room correctie (drc 3.0 icm brutefirplugin voor squeezecenter). Onder de streep vond ik het uiteindelijk slechter klinken en staat het nu dus weer uit :P . Wel waren de verschillen heel anders dan voorheen, hetgeen niet zo raar is gezien de wijzigingen sindsdien in de set en het feit dat ik toendertijd het verkeerde probleem (hoogafval door nordost kabel tegen metalen stand aan tie-wrapped) aan het corrigeren was  :-X

Ander groot verschil met "toen" is dat er nu geen extra soundkaart cq spdif verbindingen in de keten zitten hetgeen ik toendertijd gedaan had om ook andere bronnen (cd speler) te kunnen corrigeren EN om een probleem op te lossen met brutefir (extra pauze tussen tracks, hetgeen niet altijd gewenst is). Het eerst is niet meer nodig (geen cd speler meer), het tweede is nu opgelost dankzij de squeezecenter brutefir plugin  :)

Ik ga binnenkort nog een tweede poging wagen waarbij ik mijn meetketen wil optimaliseren  om te kijken of dat een beter resultaat geeft.

Verbeterpunten:

  • Batterij (dc spanning nodig voor de Linearx M31 microfoon) vervangen door een verse.
  • Behringer microfoon voorversterker weglaten uit de keten, ik constateerde achteraf dat mijn EMU-0202 icm deze microfoon de extra versterking niet nodig heeft, ook heeft deze microfoon geen 48V phantom spanning nodig (daar is de batterij al voor).
  • Niet harder opnemen dan -6 dB, het lijkt erop dat de EMU 0202 aan soft clipping doet boven de -6 dB
  • De sweep zachter afspelen zodat er niet van alles staat te resoneren, ter compensatie hiervan de sweep verlengen naar 90 sec. voor een beter SNR van de uiteindelijke impulse response.
  • Referentie signaal (sweep) aftakken van de pre-outs van de Lyngdorf versterker (meting afgelopen zaterdag helemaal geen referentie gebruikt).

Zo bovenstaand lijstje is gelijk een goede geheugensteun voor mezelf  ;D

hifiman

Overigens wordt dit voorlopig even de laatste roomcorrectie poging, als het na de nieuwe (nog uit te voeren) metingen nog steeds geen verbetering geeft, dan stop ik er weer mee. Ik was het (vond ik) aan mij zelf verplicht na alle wijzigingen (en vernieuwde inzichten) van het afgelopen jaar om nog een keer een serieuze poging tot room correctie met drc te doen, daarbij extra gemotiveerd door het feit dat ik bij forumlid )p( destijds wel degelijk een verbetering met drc ervaren heb.  ^-^

scrutinizer

 :unsure:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op maart 17, 2009, 15:23:53
:unsure:
Its alive  :D  ;D  ;)

Anton, je zal je ongetwijfeld afvragen hoe ik het in mijn hoofd haal om weer met die room correctie aan de slag te gaan  ;D Troost je dan met de gedachte dat het eigenlijk een wonder is dat ik er ruim een jaar vanaf heb weten te blijven  :devil:

  ;)

hifiman

Overigens (even van de hak op de tak) heb ik de beruchte dust bunny sinds de projectie bijeenkomst laatst bij mij thuis niet meer gezien  :)

Het moet dus toch in de content gezeten hebben en het is waarschijnlijk toeval gehad dat ik er destijds een aantal achter elkaar heb gezien met de dust bunny erin  ;)

searcher

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2009, 15:31:44
Overigens (even van de hak op de tak) heb ik de beruchte dust bunny sinds de projectie bijeenkomst laatst bij mij thuis niet meer gezien  :)


Er was zoveel positieve energie en gebak dat de bunny gevlogen is.
Het leek wel die Heineken reclame  ;D........ JVC  :inlove:

                                                                                            Gr Searcher



hifiman

Citaat van: searcher op maart 17, 2009, 15:49:47
Er was zoveel positieve energie en gebak dat de bunny gevlogen is.
Het leek wel die Heineken reclame  ;D........ JVC  :inlove:
Vliegende konijnen die gebak eten in een heineken reclame???  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2009, 14:25:57
Afgelopen zaterdag ben ik zowat de hele dag aan het meten en testen geweest met room correctie (drc 3.0 icm brutefirplugin voor squeezecenter). Onder de streep vond ik het uiteindelijk slechter klinken en staat het nu dus weer uit :P . Wel waren de verschillen heel anders dan voorheen, hetgeen niet zo raar is gezien de wijzigingen sindsdien in de set en het feit dat ik toendertijd het verkeerde probleem (hoogafval door nordost kabel tegen metalen stand aan tie-wrapped) aan het corrigeren was  :-X

Kun je de verschillen wat nader omschrijven tussen met en zonder drc nu?

Als ik bij mij de meting met jouw mic/pre vergelijk met mijn metingen mis ik wat hoog en klinkt het midden laag doffer en minder strak maar met meer body...valt overigens wat mij betreft ook goed naar te luisteren...zeg maar meer een bruin cafe gevoel...maar ik prefereer een helderder en doorzichtiger geluid  ;D

peter

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2009, 15:26:49

Anton, je zal je ongetwijfeld afvragen hoe ik het in mijn hoofd haal om weer met die room correctie aan de slag te gaan  ;D

  ;)

Vertel .... "kabbelend holwater" ? :colgate:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

celerontje

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2009, 15:31:44
Overigens (even van de hak op de tak) heb ik de beruchte dust bunny sinds de projectie bijeenkomst laatst bij mij thuis niet meer gezien  :)

Het moet dus toch in de content gezeten hebben en het is waarschijnlijk toeval gehad dat ik er destijds een aantal achter elkaar heb gezien met de dust bunny erin  ;)
Erg leuk filmpje, die Big Buck Bunny! :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

MLCinema

Over die dustbunny's. Volgens mij zien en horen wij liefhebbers meer dan de bedoeling is. Blijven genieten van het beeld en niet van de fouten heh.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

hifiman

Citaat van: celerontje op maart 17, 2009, 18:10:47
Erg leuk filmpje, die Big Buck Bunny! :)
Die is zeker leuk  :D Elephant Dream daarentegen vond ik niet boeiend (wel knap gemaakt natuurlijk).

hifiman

Citaat van: Kamidioblitz op maart 17, 2009, 18:12:41
Over die dustbunny's. Volgens mij zien en horen wij liefhebbers meer dan de bedoeling is. Blijven genieten van het beeld en niet van de fouten heh.
Das zeker waar ja  :shaun:

hifiman

Citaat van: )p( op maart 17, 2009, 15:59:25
Kun je de verschillen wat nader omschrijven tussen met en zonder drc nu?

Als ik bij mij de meting met jouw mic/pre vergelijk met mijn metingen mis ik wat hoog en klinkt het midden laag doffer en minder strak maar met meer body...valt overigens wat mij betreft ook goed naar te luisteren...zeg maar meer een bruin cafe gevoel...maar ik prefereer een helderder en doorzichtiger geluid  ;D

peter
Altijd lastig om te omschrijven, maar ik zal een poging wagen :P

Om te beginnen zijn de verschillen kleiner dan voorheen het geval is, hetgeen denk ik een goed teken is.
Ik vind nu met correctie het geluid een beetje "hol" klinken, dit zou weleens kunnen komen doordat ik geen referentie sweep gebruikt heb.

Verder viel me op dat het laag nogal dik aangezet , een beetje het tegenovergestelde van wat ik zou verwachten.

Al met al reden genoeg om de meetmethode te verdenken en vandaar mijn (na een nachtje piekeren) opgestelde lijstje van verbeterpunten zodat ik bij de volgende poging de meetmethode niet meer in twijfel hoef te trekken.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op maart 17, 2009, 16:51:03
Vertel .... "kabbelend holwater" ? :colgate:
Als je daarmee bedoeld of dit experiment voortkomt uit een verlangen naar een beter geluid, dan is het resultaat een volmondig ja  ^-^

Ik kan mij maar niet aan de indruk onttrekken dat de Avalon monitors wat "saai" klinken. Dit naast een aantal heel goede eigenschappen overigens.
Misschien moet ik de in toekomst toch eens naar andere monitors uitkijken die beter passen bij het geluid wat ik zoek, maar geen overhaaste akties meer, ik ga de Avalons niet zomaar "opgeven", het kan best zijn dat in een andere combinatie van componenten cq bekabeling ik die uitspraak weer zal intrekken.  :sly:

Het wegdoen van de ps audio DAC en de Digital Lens hebben mijns inziens gezorgd voor minder artefacten in het geluid (minder jitter vanwege 1 box oplossing?) ten koste van wat ruimtelijkheid. Daarbij was het een keuze om geld vrij te maken voor de HD350 projector die ik echt niet meer kwijt zou willen  :wub: De keuze voor het wegdoen van de cd speler en het gaan spelen met de Transporter is voor mij ook de juiste geweest.

Ik weet nu beter wat ik wil, heb ook meer rust in den kont maar het verlangen en zoeken naar beter zal wel altijd blijven, dat is natuurlijk ook onderdeel van de hobby  :bigsmile:

)p(

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2009, 19:00:52

Verder viel me op dat het laag nogal dik aangezet , een beetje het tegenovergestelde van wat ik zou verwachten.


Zeker...hoewel met drc3 het laag hier eerder ook wat dikker klinkt dan dunner...echter verschil is klein...maar zoals je weet zijn de verschillen hier sowieso vrij subtiel met en zonder drc.

peter