hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: thegood op maart  8, 2009, 17:09:16
Nou Audioloog dit lijkt me de fraaiste oplossing!  :sigh:
Dat is het ook!  :)

Heb hier uiteraard ook al vaker aan gedacht. Nadeel is dat het dressoir dan een stuk naar voren moet en dat ik een gatenkaas in de muur heb als ik mijn scherm weer ga verhangen. Maar ik ben het met jullie eens, dit is de meest praktische en mooiste oplossing! Wie weet in de toekomst...

Wat kost zo'n liffie eigenlijk?

hifiman

Afgelopen weekend ben ik ook nog bezig geweest met het implementeren van een notch filter in mijn Logitech Transporter om een staande golfje weg te werken. Dit is gerealiseerd middels het naar ik mag aannemen ondertussen welbekende brutefir  ;D

Naar aanleiding van een eerder gedane meting (fronts only, geen sub) heb ik het filter voorlopig even als volgt gedefinieerd:

32 Hz 0 dB
35 Hz -8 dB
38 Hz  -12 dB
41 Hz -8 dB
44 Hz 0 dB

In eerste instantie lijkt dit zeker een verbetering, echter ik ben wat voorzichtig geworden om te snel halleluja te roepen  ;)

jasjenl

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 17:46:51
Dat is het ook!  :)

Heb hier uiteraard ook al vaker aan gedacht. Nadeel is dat het dressoir dan een stuk naar voren moet en dat ik een gatenkaas in de muur heb als ik mijn scherm weer ga verhangen. Maar ik ben het met jullie eens, dit is de meest praktische en mooiste oplossing! Wie weet in de toekomst...

Wat kost zo'n liffie eigenlijk?
Ik heb er € 309,98 inclusief verzenden voor betaald. Dat is dan inclusief alles wat je nodig hebt (beugel, afstandsbediening, voeding e.d.), behalve de schroeven om de tv zelf aan de beugel te monteren, aangezien die per tv zullen verschillen.

Wat bij deze oplossing wel een punt om rekening mee te houden zal zijn, is dat je de tv ook weer niet al te dicht op het spanscherm zult moeten hangen, gezien de warmte ontwikkeling. Het lijkt mij althans niet goed voor het spanscherm als er een tv vlak tegenaan hangt, zeker niet als het een plasma is. Ik ga denk ik zelf ongeveer een afstand van 40 cm tussen de muur en de tv lift aanhouden, dan lijkt mij dat de tv genoeg ruimte zal hebben om z'n warmte kwijt te kunnen en dan zal het spanscherm er denk ik ook geen last van hebben.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 17:50:41
Afgelopen weekend ben ik ook nog bezig geweest met het implementeren van een notch filter in mijn Logitech Transporter om een staande golfje weg te werken. Dit is gerealiseerd middels het naar ik mag aannemen ondertussen welbekende brutefir  ;D

Naar aanleiding van een eerder gedane meting (fronts only, geen sub) heb ik het filter voorlopig even als volgt gedefinieerd:

32 Hz 0 dB
35 Hz -8 dB
38 Hz  -12 dB
41 Hz -8 dB
44 Hz 0 dB

In eerste instantie lijkt dit zeker een verbetering, echter ik ben wat voorzichtig geworden om te snel halleluja te roepen  ;)

12 dB dempen is wel erg veel Ronald...
Waar staat de x-over van de subwoofer en weet je zeker dat deze in fase staat met de luidsprekers?

hifiman

En zoals te zien is, vreet dat brutefir (ingezet als equalizer) geen brood  :D

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart  8, 2009, 17:52:50
12 dB dempen is wel erg veel Ronald...
Waar staat de x-over van de subwoofer en weet je zeker dat deze in fase staat met de luidsprekers?
Ik weet het Bjorn, ik zal dan ook de laatste zijn om te roepen dat bovenstaand filter de juiste is, ik ben ermee aan het experimeren. Volgens de meting zou ik overigens zelfs 15 dB moeten dempen. Het is lastig om een uit te vinden hoeveel demping echt gewenst is.

Subwoofer is niet aan de orde hier, het gaat puur over de fronts :P

Edit: uiteraard ben ik deze settings op het gehoor aan het toetsen (al paar uur mee bezig  ;) ).

bmateijsen

Als dit zonder subwoofer is, ben je dan aan het meten met de microfoon dichtbij de muur?


Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 17:59:04
Ik weet het Bjorn, ik zal dan ook de laatste zijn om te roepen dat bovenstaand filter de juiste is, ik ben ermee aan het experimeren. Volgens de meting zou ik overigens zelfs 15 dB moeten dempen. Het is lastig om een uit te vinden hoeveel demping echt gewenst is.

Subwoofer is niet aan de orde hier, het gaat puur over de fronts :P

Edit: uiteraard ben ik deze settings op het gehoor aan het toetsen (al paar uur mee bezig  ;) ).

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart  8, 2009, 18:04:20
Als dit zonder subwoofer is, ben je dan aan het meten met de microfoon dichtbij de muur?


De microfoon op de luisterplek, hetgeen een centimeter of 70 van de muur is. Microfoon is een gecalibreerde Linearx M31.

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 18:07:55
De microfoon op de luisterplek, hetgeen een centimeter of 70 van de muur is. Microfoon is een gecalibreerde Linearx M31.

Dat is op zich geen gekke afstand... Ik denk niet dat je het moet corrigeren. Ik denk dat het in stereo gewoon lekker laag is, en misschien de meting niet helemaal lekker is...

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart  8, 2009, 18:10:13
Dat is op zich geen gekke afstand... Ik denk niet dat je het moet corrigeren. Ik denk dat het in stereo gewoon lekker laag is, en misschien de meting niet helemaal lekker is...
Ik kan je verzekeren dat het TE klinkt, het is niet voor niks dat ik uiteindelijk voor monitoren gekozen heb, helaas gaan die ook nog laag genoeg door om er "last" van te hebben, zij het minder dan vroeger met vloerstaanders. Overigens heb ik deze meting de afgelopen jaren met meerdere mics (Behringer/Linearx) uitgevoerd op meerdere fronts (paradigm/avalon) en subwoofers (svs/mj acoustics/BK), de uitkomst was altijd het zelfde plaatje :P

hifiman

Overigens is de reden dat ik er nu weer mee bezig niet zozeer dat het onluisterbaar is maar meer simpelweg uit het streven naar altijd beter en omdat het supersimpel is om een dergelijk filter te implementeren icm een Transporter. ;)
Omdat de correctie allemaal puur in software plaatsvind kan ik de correctie ook via de AB simpel aan en uitschakelen cq het filter aanpassen  :)

celerontje

Alleen als je nu MET sub wilt luisteren, moet je wel het filter in je Behringer aanpassen, anders filter je toch gedeeltelijk dubbel?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op maart  8, 2009, 18:46:03
Alleen als je nu MET sub wilt luisteren, moet je wel het filter in je Behringer aanpassen, anders filter je toch gedeeltelijk dubbel?
U gaat door voor de koelkast! Het notchfilter in de Behringer staat nu inderdaad (voor stereo) uit.

HTip

Als ik het zo lees is het probleem moeilijk op te lossen met Room EQ. Is het misschien niet een probleem van de ruimte, wat je met akoestische aanpassingen (zijn er ook die niet misstaan in een woonkamer) moet oplossen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

Citaat van: HTip op maart  8, 2009, 18:54:55
Als ik het zo lees is het probleem moeilijk op te lossen met Room EQ. Is het misschien niet een probleem van de ruimte, wat je met akoestische aanpassingen (zijn er ook die niet misstaan in een woonkamer) moet oplossen?

Kan alleen door bass-traps toe te voegen. En voor 40 hrz heb je een flinke jongen nodig ;)

hifiman

Uiteraard is de akoustiek de oorzaak! Zoals Bjorn al impliciet aangeeft is dat als getrouwde man niet mogelijk om wat aan te doen  ;D

HTip

Citaat van: bmateijsen op maart  8, 2009, 18:58:41
Kan alleen door bass-traps toe te voegen. En voor 40 hrz heb je een flinke jongen nodig ;)
Zit wat in. En die staan weer niet zo goed in een woonkamer ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 19:02:16
Uiteraard is de akoustiek de oorzaak! Zoals Bjorn al impliciet aangeeft is dat als getrouwde man niet mogelijk om wat aan te doen  ;D
;D Dan zit er niets anders op dan een dedicated ruimte in te richten ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Hoe doen jullie dat dan eigenlijk Bjorn, heb je een soort van vuistregel? Bijvoorbeeld: 10 dB piek , dan een factor 0.7 daarvan dempen of iets dergelijks?

hifiman

Citaat van: HTip op maart  8, 2009, 19:03:38
;D Dan zit er niets anders op dan een dedicated ruimte in te richten ;D
Staat reeds ingepland voor mijn volgende leven... Als we dan nog niet door een Gamma Burst, een inslaande Komeet of een Overstroming vernietigd zijn tenminste  ^-^

HTip

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 19:05:03
Staat reeds ingepland voor mijn volgende leven... Als we dan nog niet door een Gamma Burst, een inslaande Komeet of een Overstroming vernietigd zijn tenminste  ^-^
;D M.a.w. is niet echt een reëele optie :unsure: ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

garmtz

Citaat van: Audioloog op maart  8, 2009, 19:04:05
Hoe doen jullie dat dan eigenlijk Bjorn, heb je een soort van vuistregel? Bijvoorbeeld: 10 dB piek , dan een factor 0.7 daarvan dempen of iets dergelijks?

Luisteren, luisteren, luisteren... ;D  Vaak klinkt een piek die je helemaal recht maakt wat te slank... Dus net zoveel dempen tot hij bij een sweep niet apart meer hoorbaar is en heel veel muziek om dat te toetsen... ;)

celerontje

Dan mag ik hopen dat jullie wel een beetje gunstig uurtarief hebben. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Citaat van: celerontje op maart  8, 2009, 20:39:46
Dan mag ik hopen dat jullie wel een beetje gunstig uurtarief hebben. ;D

Wij zijn er zelf getraind in en doen het 'iets' sneller dan een gemiddelde gebruiker denk ik... ;)  Uurtarief wordt niet gerekend trouwens bij aankoop bij ons. :)

hifiman

Citaat van: garmtz op maart  8, 2009, 20:45:40
Wij zijn er zelf getraind in en doen het 'iets' sneller dan een gemiddelde gebruiker denk ik... ;)  Uurtarief wordt niet gerekend trouwens bij aankoop bij ons. :)
Das mooi want de Lyngdorf komt bij jullie vandaan en daar is alles op aangesloten  :happy:  ;D  ;)