hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Icarus314


hifiman

Citaat van: boogie op februari 26, 2009, 13:49:21
Ja maar je verandert met saturation de Y van de kleuren t.o.v. de Y van wit. Dus wit blijft hetzelfde  :hehe:
A ok, dat klinkt logisch  :) Gebruik jij ook HFCR (of Calman meen ik ergens gelezen te hebben?).

Icarus314


Icarus314


celerontje

Citaat van: Audioloog op februari 26, 2009, 13:50:57
A ok, dat klinkt logisch  :) Gebruik jij ook HFCR (of Calman meen ik ergens gelezen te hebben?).
Inderdaad, maar de mens maakt alles graag ingewikkeld, nietwaar? ;D

Citaat van: Audioloog op februari 26, 2009, 13:41:59
De SMART-III (die dus een week geleden gehercalibreerd is en dus weer nauwkeurig is) gaat dus waarschijnlijk na komend weekend in de verkoop, niks voor jou?  :tounge2:
Mijn interesse is niet zo heel groot, maar voor een leuk prijsje?
PM?
Mijn beamer is laatst al gekalibreerd door een ISF'er met een peperdure Sencore colorimeter.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op februari 26, 2009, 14:05:06
Mijn interesse is niet zo heel groot, maar voor een leuk prijsje?
PM?
Ik moet nog eerst even de huid schieten voor ik de beer verkoop, maar ik stuur je wel even een PM.

Citaat van: celerontje op februari 26, 2009, 14:05:06
Mijn beamer is laatst al gekalibreerd door een ISF'er met een peperdure Sencore colorimeter.
I know, juist daarom! Nu heb je nog een referentie (namelijk een gecalibreerde projector) om je eigen meetmethode aan te toetsen, als die dan ok is kun je het de volgende keer zelf. Dat is ook de reden dat ik nu opeens haast maak met de Eye One aanschaffen  ;)

Icarus314


hifiman

Citaat van: boogie op februari 26, 2009, 14:14:23
Overigens calibreer ik voor ik een serieuze grayscale doorloop altijd de meter opnieuw. Had dat in eerste instantie niet gedaan en het was diep in de nacht toen ik dacht alles perfect te hebben maar de volgende morgen....u raad het :-)
Haha kan me er wat bij voorstellen hoe dat gaat  ;D

garmtz

Citaat van: celerontje op februari 26, 2009, 13:31:43
Nooit gedacht dat ik jou iets zou gaan uitleggen over kalibratie, maar we benne op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? ;D
De Luminantie van het wit veranderd niet als het goed is, dat is heel simpel te verklaren:
Neem een CIE diagram, het D65 witpunt ligt in het midden.
Wat gebeurd er als je de saturation/kleurluminantie aanpast?
Bij het omlaagdraaien van de ''color'' krimp eigenlijk de CIE diagram als het ware als de verzadiging en/of de kleurluminantie omlaag gaat, je verkleint/verzwakt de KLEURruimte, maar wit ligt altijd in het midden, dat krimpt dus niet, dus daarom ook geen luminantieverlaging.
Je wit veranderd theoretisch gezien alleen als je in de extremen gaat, omdat je dan ook bij het wit komt, maar dit hoort niet te gebeuren.

In één zin uitgelegd:
Je veranderd alleen het kader om het wit heen, maar niet het wit zelf.

Beetje mosterd na de maaltijd, maar inderdaad, klopt! ;D

hifiman


garmtz


celerontje

Weet ik er nog meer van dan ik dacht! :smile:
Als iemand nog een paar 1000'tjes overheeft, wil ik best naar de UK om op ISF cursus te gaan! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314


hifiman

Vandaag zijn er twee belangrijke zaken gerealiseerd  :)

Ten eerste is er een elektrisch bedienbaar rolluik bij het keukenraam gemonteerd. Voornaamste reden voor deze aanschaf was dat (met name in de zomer) er altijd nog licht langs ons rolgordijn naar binnen scheen en wel precies op het scherm  :-X Dat is nu dus opgelost en het rolgordijn is verwijderd.

Het tweede is de aanschaf van een Eye One Display 2 sensor  :bigsmile: Ik heb er al even mee gespeeld (op de pc monitor) en dat werkt samen met HCFR (gratis software) uit de kunst. Nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd of ik met deze sensor op mijn pas gecalibreerd projector een rechte greyscale te zien ga krijgen. Uiteraard ga ik dit vanavond even testen, feitelijk dus om te verifieren of de sensor nauwkeurig genoeg is zodat ik deze bij een volgende calibratie kan gebruiken zonder de meting te hoeven "wantrouwen".


hifiman

Vanavond de greyscale even gemeten met de nieuw aangeschafte Eye One  :)

Zoals je ziet ligt alles (IRE 0 even buiten beschouwing gelaten) binnen de 5% en komt dus genoeg overeen met de calibratie van Garmt om mijns inziens goed bruikbaar te zijn  :happy:

hifiman

Het rolluik bevalt ook uitstekend, eindelijk komt er nu geen licht meer uit het keuken gedeelte vandaan  :) en is nu de on led van de Lyngdorf versterker de bottle-neck  :sigh: Nothing that van't be fixed by duct tape  :P

celerontje

Wow, dat ziet er erg goed uit voor een meter van ca. 200 euro! :o
De LT ga ik dus ook aanschaffen, voor 169 ga ik niet moeilijk doen, plus dat ik erorm veel kennisen ermee kan helpen.
Ik heb al een laptop, dus...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314


hifiman

Citaat van: celerontje op februari 28, 2009, 22:17:50
Wow, dat ziet er erg goed uit voor een meter van ca. 200 euro! :o
De LT ga ik dus ook aanschaffen, voor 169 ga ik niet moeilijk doen, plus dat ik erorm veel kennisen ermee kan helpen.
Ik heb al een laptop, dus...
En je kan er ook nog eens TV's en LCD monitoren mee meten  :)

hifiman

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 00:06:02
Gaaf werk zeg! Opvallend hoe recht de grayscale loopt bij zo'n digitale :o
Dat is inderdaad vrij normaal bij een digitale projector  ^-^

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 00:06:02
Ik zie ook dat je een behoorlijke bak licht hebt, bij 70 zit je al op 10ftl! Ik meende in een review gelezen te hebben dat bij een 250cm breed scherm Garmt er maar 12 ftl uit kreeg maar jij hebt duidelijk meer!
De meting is overigens gedaan in 16:9 mode (anamorphic lens op pass through), oftewel dan hebben we het over 190 cm breed.
De hoeveelheid licht is al ongelooflijk veel afgenomen. Bij 50 uur meette ik nog met mijn lichtmeter 225 lux, dat is nu bij 120 uur al teruggelopen tot 175 lux  :-X

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 00:06:02
Waar ik ook nog heel nieuwsgierig naar ben is een screenshot van groen gras, hoe dat er met color op -12 nu uitziet. Maar nu is het veel beter vergelijken met crt zo'n d-ila. Als ik dan ook nog denk aan de plug en play en 1080p dan is dit wel heel mooi.
Ik heb color op -7 staan, conform de calibratie van Garmt. Op de popcornhour staat deze weer netjes op de default (50 dus).

Dit is mijn 4de projector maar de eerste die ik ECHT mooi vind  :wub:
Screenshot van groen gras, tsja noem eens een film waar dat in voorkomt  :eh:

)p(

Citaat van: Audioloog op maart  1, 2009, 06:57:24

De hoeveelheid licht is al ongelooflijk veel afgenomen. Bij 50 uur meette ik nog met mijn lichtmeter 225 lux, dat is nu bij 120 uur al teruggelopen tot 175 lux  :-X

Dit is mijn 4de projector maar de eerste die ik ECHT mooi vind  :wub:
Screenshot van groen gras, tsja noem eens een film waar dat in voorkomt  :eh:

Dat merkte ik ook toen ik de hd1 hier had met 27 uur...die gaf nog een stuk meer licht dan mijn hd350. Toch prefereer ik op dit moment nog steeds  de iris 2 op ons 3 meter breed scherm  :-X

Helemaal mee eens...ik ben er ook helemaal blij mee...hij is wat mij betreft meer dan goed genoeg en blijft zeker nog 4 jaar hangen!   :inlove:

Gras...tja hangt van de film en scene af...soms lijkt het perfect...soms wat te groen...gewoon de film zelf de schuld geven, en vaak is dat zeker deels zo, en er verder niet bij nadenken ;)

peter

Icarus314


Icarus314


hifiman

En een nieuw persoonlijk record met PM's versturen:
You have exceeded the limit of 20 personal messages per hour.

;D

hifiman

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 10:00:59
film met groen, film met groen, film met groen.......ehm ehm ehm oh ja lord of the rings zit daar in het begin niet iets waar hij in het gras op Gandalf zit te wachten?

Overigens doet mijn gezeur over die kleuren gelukkig niets af aan jouw plezier in de projector, ik ben gewoon erg nieuwsgierig.
Ehhhhh ik leef al in het HD tijdperk  ;) SD materiaal heb ik nog nooit (ok 1x geloof ik) gedraaid op de HD350 :P

Citaat van: boogie op maart  1, 2009, 10:00:59
Wat de calibratie betreft, wat voor meter heeft Garmt? lijkt er op dat blauw iets afwijkt? Ik heb wel het idee dat je met dat soort zaken rekening moet houden omdat ik tijdens mijn calibraties merk dat een procentje verschuiven veel effect kan hebben, komt erg nauwkeurig maar je moet na meten altijd goed kijken heb ik geleerd totdat het goed is naar je eigen smaak.
Ben ik alweer vergeten  ;D

Redenen waarom er kleine verschillen in kunnen zitten:
- De (quick) check die ik gisteren deed was met de projector net 10 minuten aan , Garmt zijn calibratie was met een opgewarmde projector
- Garmt zijn calibratie was alhoewel heel goed natuurlijk ook niet tot op de halve procent recht qua greyscale, al met al lijken de 2 greyscale resultaten veel op elkaar
- De lamp had alweer een aantal uurtje gedraaid en is nog steeds van spectrum aan het veranderen (<150 uur).
- Ik meet via het scherm, de Garmt calibratie was direkt naar de projector, geen idee of en hoeveel dat zal uitmaken

Volgens mij maakt 1 procent niet zo veel uit, 10% wordt al een ander verhaal..