hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

celerontje

Da's inderdaad toevallig.
Ik vind het een leuk project.

Ik ken trouwens mensen die Elektrostaten hebben met volgens mij een REL subwoofer, maar ik vind de sub te prominent aanwezig, terwijl ie ingeregeld is door een audiozaak. (High-level aangesloten)
Bv. bij de muziek van Titanic op CD klonk er echt TONNKKKKKKKK, 't integreerde niet echt mooi.

Ik had zelf ook last van dat GETONK en GEBOEM bij mijn Teufel sub bij films, ik heb toen de subwoofer in de hoek gezet, m.b.v. dB meter en correctietabel een grafiekje uitgetekend, ik heb de bassreflexpoort dichtgestopt met een doek en de subwoofer op een graniettegel gezet met daaronder als demping piepschuim en wasmachinedempers...
Klinkt nu echt hartstikke strak!
Bv. bij de film Iron Man op BD, de film begint met rockmuziek met een beatje eronder, vult mooi aan, niks aan de hand.
Daarna komt een dikke ontploffing, die erg indrukwekkend, maar toch erg strak klinkt.

Heb jij ook nog iets van demping in/op je sub aangebracht?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op december 26, 2008, 17:50:22
Ik had zelf ook last van dat GETONK en GEBOEM bij mijn Teufel sub bij films, ik heb toen de subwoofer in de hoek gezet, m.b.v. dB meter en correctietabel een grafiekje uitgetekend, ik heb de bassreflexpoort dichtgestopt met een doek en de subwoofer op een graniettegel gezet met daaronder als demping piepschuim en wasmachinedempers...
Klinkt nu echt hartstikke strak!
Bv. bij de film Iron Man op BD, de film begint met rockmuziek met een beatje eronder, vult mooi aan, niks aan de hand.
Daarna komt een dikke ontploffing, die erg indrukwekkend, maar toch erg strak klinkt.

Heb jij ook nog iets van demping in/op je sub aangebracht?
Super dat dat zo goed gelukt is met je sub   :)
Mijn sub heeft geen basreflex poort  ;D

celerontje

Kijk, da's nog handiger. ;D
Je hebt 'r dus ook geen graniettegel o.i.d. onder?

Gisteren is trouwens mijn beamer ISF gekalibreerd, waarbij de iris flink is dichtgedraaid, wat bij lichte scenes een bijna perfect zwart oplevert.
Hoe heb jij eigenlijk je contrast bepaald, Ronald?
Gewoon met een clippingpatroontje op het oog?
Of heb je echt verschillende IRE waardes gemeten, gekeken waar het clipte op welke contrastwaardes en vervolgens i.c.m. de helderheid een zo accuraat mogelijke ftL waarde proberen te krijgen, zonder verlies aan detail?
Zo deed hij dat ongeveer.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari  3, 2009, 18:50:22
Kijk, da's nog handiger. ;D
Je hebt 'r dus ook geen graniettegel o.i.d. onder?
Nope.

Citaat van: celerontje op januari  3, 2009, 18:50:22
Gisteren is trouwens mijn beamer ISF gekalibreerd, waarbij de iris flink is dichtgedraaid, wat bij lichte scenes een bijna perfect zwart oplevert.
Hee, das niet verkeerd, is Ome Frank bij je langs geweest?

Citaat van: celerontje op januari  3, 2009, 18:50:22
Hoe heb jij eigenlijk je contrast bepaald, Ronald?
Gewoon met een clippingpatroontje op het oog?
Of heb je echt verschillende IRE waardes gemeten, gekeken waar het clipte op welke contrastwaardes en vervolgens i.c.m. de helderheid een zo accuraat mogelijke ftL waarde proberen te krijgen, zonder verlies aan detail?
Zo deed hij dat ongeveer.
Beiden  ;D

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari  5, 2009, 14:22:59
Hee, das niet verkeerd, is Ome Frank bij je langs geweest?
Nee, iemand die 50 euro goedkoper is en dichtbij woont.
De hoofdredacteur van DVD.nl
(Ik ga maar geen directe link geven, daar is ''Ome Frank'' niet zo blij mee! ;D)
Hij is trouwens ook ISF'er en HAA'er en ging zeer nauwkeurig te werk.
We hebben samen gekalibreerd, hij deed de metingen en ik propte alle instellingen in de menuutjes.
Hij gebruikte een Sencore colorimeter en ColorPro software, erg overzichtelijk, als ik even op de laptop meekeek was het meteen duidelijk.

Er komt nu 10 ftL van mijn scherm, lekker rustig aan de ogen, zonder dat het te donker wordt.
We hebben trouwens wel 3 uur lang over de kalbratie gedaan, want het was er lastig om een goede contrast/gamma/lightoutput verhouding te krijgen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz


bmateijsen

Nee, is Arnold van Oostrum geweest..
Eric is niet echt meer bij DVD.nl betrokken.

garmtz


celerontje

Dat klopt, Bjorn en Garmt.
Arnold woont niet zo ver hier vandaan, dus ik kon gewoon een afpraak met hem maken zonder dat het in een tour zat, wat gelukkig niks extra kostte.
Een oom van mij heeft wel eens met hem te maken gehad op zijn werk, kwam ik achter, dus het wereldje is klein! ;D

Hij kalibreerde trouwens met een Sencore colorimeter en ColorPro software, mooi programma, geen overbodige toeters en bellen, toch uitgebreid.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

ivo1986

Ga je toch downgraden op stereo gebied?
Wat heb je een hoop te koop staan!

Ga je een gedeelte van de opbrengsten opnieuw investeren?
Voor video gedeelte of misschien een klimax ds?

)p(

Toch de Transporter analoog > Lyngdorf? Less is more!  :)

Misschien, toch nog eens drc proberen?

peter


hifiman

Citaat van: ivo1986 op januari 18, 2009, 13:40:10
Ga je toch downgraden op stereo gebied?
Wat heb je een hoop te koop staan!

Ga je een gedeelte van de opbrengsten opnieuw investeren?
Voor video gedeelte of misschien een klimax ds?
Je bent me voor  ;D

Ik zal later wat meer over de beweegredenen vertellen maar inderdaad worden deze spullen verkocht om geld vrij te maken voor een nieuwe toekomstige (ergens in 2009) aanwinst, namelijk een projector, ik heb mijn oog laten vallen op een JVC HD350  ;D

Ik draai nu dus met de interne DAC van de transporter waardoor de PS Audio DAC, de Genesis Digital Lens en een aantal interlinks de deur uit kunnen.
Ik ervaar dit als een (kleine) downgrade, echter de verschillen zijn zeker niet dramatisch (anders had ik het niet gedaan).

Overigens is dit zeker geen impulsieve beslissing , het is meer het resultaat van een maandenlang denk proces  :yinyang:  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 18, 2009, 13:43:33
ik heb mijn oog laten vallen op een JVC HD350  ;D


Heel mooie keuze. Enige nadeel tov je dlp zal het ansi contrast zijn in sommige scenes. Valt mij soms op, waarschijnlijk ook omdat de rest er zo goed uitziet.

peter

celerontje

What the heck?
Die mooie rammelkassies van jou, al die kabels...
De ''W'' van ''WAF'' zal nu ook wel heel blij zijn! ;D

Die HD-350:
't Wordt zeker een witte?
Ga je 'm zelf kalibreren?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: )p( op januari 18, 2009, 13:43:08
Toch de Transporter analoog > Lyngdorf? Less is more!  :)

Misschien, toch nog eens drc proberen?

peter


Dat klopt Peter, ik moet gewoon ook een 350 hebben  ;D Niet dat die er nu gelijk gaat komen maar het is (na verkoop van de spullen) een goed begin  :hehe:

Ach ik kan mijn hele verhaal wat ik in gedachten had ook wel vrij kort samenvatten in een aantal punten eigenlijk:
- akoustiek is de beperkende factor waar ik (huiskamer en getrouwd  ;D ) verder weinig meer aan kan verbeteren
- verschillen die ik waarnam waren zowiezo vrij klein, het naar voren bewegen met mijn hoofd (10 a 20 cm) is een groter verschil!
- de verschillen waren niet persee allemaal in het nadeel van de transporter (DAC)
- het geluid wat ik nastreef is een niet realistisch doel gezien akoustiek en budget
- de transporter bevalt zo goed dat ik dit concept wil behouden
- ik ben audiofiel gezien wat afgekickt, meer rust in mijn kont en ik vind het wel best zo als het nu is (meer realistische kijk op de zaken denk ik)
- door deze move voorkom ik verder geinvesteer en onrust in weer andere dac's (for now  ;D )
- ik beleef 100% meer plezier aan film kijken de laatste tijd dankzij het grotere beeldoppervlak (gevolg van 21:9 overstap)
- ik besteed veel meer tijd aan film kijken dan aan (serieus) muziek luisteren
- mijn aandacht is zowiezo wat meer verschoven richting HT de laatste tijd (golfbeweging denk ik  ;D )

DRC proberen kan ik altijd nog eens doen, de drang is er niet echt...

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 18, 2009, 13:50:34
What the heck?
Die mooie rammelkassies van jou, al die kabels...
De ''W'' van ''WAF'' zal nu ook wel heel blij zijn! ;D

Die HD-350:
't Wordt zeker een witte?
Ga je 'm zelf kalibreren?
Ach die kabels zag je natuurlijk niet (achter of in de kast), maar ik denk dat ze het wel een goede move zal vinden (ze weet het nog niet  ;D ). We hebben het wel al over gehad (een nieuwe projector) en daar staat ze volledig achter onder voorwaarde dat ik nieuw met garantie koop. Goed advies van de vrouw denk ik  :colgate:

Bij voorkeur wit inderdaad, ivm montage aan het witte plafond.

Wat dat kalibreren betreft, je bent nu even iets verder in het denk proces als ik zelf  ;D

hifiman

Citaat van: )p( op januari 18, 2009, 13:46:05
Heel mooie keuze. Enige nadeel tov je dlp zal het ansi contrast zijn in sommige scenes. Valt mij soms op, waarschijnlijk ook omdat de rest er zo goed uitziet.

peter
Van wat ik bij Kermit gezien heb gaat het totaal plaatje er in elk geval alleen maar beter op worden  :thumbs-up:

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 18, 2009, 13:56:18


Wat dat kalibreren betreft, je bent nu even iets verder in het denk proces als ik zelf  ;D

Goede calibratie is wel belangrijk, op de mijne is het verschil aanzienlijk.

peter

celerontje

Ik heb nog maar heel weinig homecinema projectoren gezien die goed opgesteld stonden en gekalibreerd waren, namelijk Ronald's H79 en mijn eigen Hitachi PJ-TX300.
Binnenkort bij HTip ga ik de HD1 zien, dan heb ik wel een beetje een beeld van wat ik kan verwachten van Ronald's toekomstige 350, dunkt me.
Ik ben trouwens bang dat HTip mij een beetje ''bederft'' of ''lekkermaakt''
Ik was erg onder de indruk van het filmische beeld op Ronald's H79, maar sinds ik ook een BD speler heb en mijn beamer gekalibreerd is, kan ik niet meer zeggen dat mijn beamer ''slechter'' beeld geeft. :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: )p( op januari 18, 2009, 14:13:34
Goede calibratie is wel belangrijk, op de mijne is het verschil aanzienlijk.

peter
Uiteraard is dat belangrijk, maar bij wie en hoe en wat, zover was ik nog even niet :P Waarschijnlijk calibratie door een professional (al dan niet de verkopende partij) en daarna hercalibreren door mijzelf met SMART III.

celerontje

De verkopende partijjjjjj, daar heurt iedereen bijjjjjjjjjjjj, maar euk de kopende partijjjj, daar heurt iedereen bij.
En bij Hoekie werd het de tegenpartijjjjjjjjj, daar heurt iedereen bijjjjjjjjjjj! ;D

Ik zit me één ding af te vragen:
Misschien lukt het door de kredietcrisis, om de beamer goedkoper te krijgen?
't Zijn eigenlijk net auto's, met licht aan de voorkant en 4 wieltjes aan de onderkant! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Feitelijk is de keuze voor welke projector dus al min of meer gemaakt (aan deze uitspraak mogen geen rechten worden ontleend  ;) ) , het enige vraagteken is nog even of deze wel geschikt is voor combinatie met mijn prismasonic lens. Bij Kermit gaat dit goed maar bij mij hem kan de projector verder naar achteren dan bij mij mogelijk is. Bij de H79 heb ik last van shading, maar deze zou in principe nog een (kleine) meter naar achteren kunnen.

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 18, 2009, 14:28:27
De verkopende partijjjjjj, daar heurt iedereen bijjjjjjjjjjjj, maar euk de kopende partijjjj, daar heurt iedereen bij.
En bij Hoekie werd het de tegenpartijjjjjjjjj, daar heurt iedereen bijjjjjjjjjjj! ;D

Ik zit me één ding af te vragen:
Misschien lukt het door de kredietcrisis, om de beamer goedkoper te krijgen?
't Zijn eigenlijk net auto's, met licht aan de voorkant en 4 wieltjes aan de onderkant! ;D
Even voor de duidelijkheid, op dit moment nog geen centen, eerst maar eens de spullen die te koop staan verkopen :P Het streven is zomer 2009  :hehe: (we gaan dit jaar niet op vakantie dus dat werkt in mijn voordeel  :D ).

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari 18, 2009, 14:29:29
Feitelijk is de keuze voor welke projector dus al min of meer gemaakt (aan deze uitspraak mogen geen rechten worden ontleend  ;) ) , het enige vraagteken is nog even of deze wel geschikt is voor combinatie met mijn prismasonic lens. Bij Kermit gaat dit goed maar bij mij hem kan de projector verder naar achteren dan bij mij mogelijk is. Bij de H79 heb ik last van shading, maar deze zou in principe nog een (kleine) meter naar achteren kunnen.
Ga met je lens naar BB&G toe, vraag of ze een opstelling willen maken met dezelfde schermgrootte en afstand als bij jou thuis, en proberen maar!
Ideetje?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 18, 2009, 14:30:19
Even voor de duidelijkheid, op dit moment nog geen centen, eerst maar eens de spullen die te koop staan verkopen :P Het streven is zomer 2009  :hehe: (we gaan dit jaar niet op vakantie dus dat werkt in mijn voordeel  :D ).

Ter overbrugging kan je als je nog eens bij mij langs komt om te luisteren een filmpje meepikken op de mijne ;)

peter