hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

celerontje

Indentiteitsfraude, hij heeft foute vriendjes in de ICT wereld. ;D
't Is inderdaad een beetje verwarrend, maar ik kan het nu denk nog beter vinden met Ronald, omdat ik meer van de video dan van de audio ben. ;D

Hij is de laatste tijd meer met video bezig geweest, dan audio en terecht!
Al dat getweak, er zou een vaccin tegen moeten bestaan! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Audiofiel

Citaat van: Videoloog op december 14, 2008, 09:57:10
:colgate:

Wordt tijd dat je weer terug tingtong5 of Audioloog gaat heten, Ronald...  ::)

Erg onhandig dit soort naamswisselingen bij 10.000+ posts. Dit is een soort van geschiedsvervalsing. Maar bovenal verwarrend. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

celerontje

Hij blijft een tweaker, dus het ligt aan beetje aan jullie, want jullie hadden kritiek op zijn getweak aan z'n audio.
Nu is ie daar grotendeels mee gestopt, maar het tweaken zit in het bloed, dus dan moet je ergens anders je getweak kwijt kunnen. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: Audiofiel op december 18, 2008, 20:32:02
Wordt tijd dat je weer terug tingtong5 of Audioloog gaat heten, Ronald...  ::)

Erg onhandig dit soort naamswisselingen bij 10.000+ posts. Dit is een soort van geschiedsvervalsing. Maar bovenal verwarrend. :-\
Maak je geen zorgen, het was maar voor 1 dag, omdat ik vanavond samen met 5 andere videofielen in 1 kamer moest zitten, dus moest ik mij toch een beetje aanpassen  ;)

ivo1986

Citaat van: Audioloog op december 18, 2008, 23:37:31
Het was maar voor 1 dag, omdat ik vanavond samen met 5 andere videofielen in 1 kamer moest zitten  ;)

En is er weer flink getweakt?

hifiman

Citaat van: ivo1986 op december 18, 2008, 23:42:22
En is er weer flink getweakt?
Nee hoor, gewoon lekker gekeken (en geklept over de hobby)  ::)

hifiman

Gisteren de hoeveelheid licht maar eens gemeten die nog uit mijn H79 komt met pakweg 400 uur op de teller.

Ik meet 175 lux in 21:9 mode en 219 lux in 16:9 mode.

Dit komt overeen met ongeveer 26 foot-lambert in 16:9 mode en 21 foot-lambert in 21:9 mode.
Aanbevolen is een waarde tussen de 16 en 30 foot-lambert in een volledig verduisterde ruimte, helaas is mijn ruimte verre van volledig verduisterd, maar in de winter is het allemaal goed te doen  ;D

Best nog ok dus! Gisteren voor het eerst sinds een tijd een 16:9 film gekeken, dan is het beeldje echt geweldig (zat licht). In 21:9 mode is het een stukje minder maar ook nog goed te doen. Nu maar duimen dat de lamp maar heel langzaam achteruit gaat (staat reeds in bright mode).

hifiman

Ik sta trouwens te popelen om de greyscale even opnieuw te checken en zonodig bij te stellen. Ik heb dit weliswaar pas geleden nog gedaan maar toen stond de lamp nog niet in bright mode :P Overigens ziet het er prima uit, maar we willen natuurlijk de laatste druppels performance eruit persen  ;D
Gisteravond was ik te moe (na het film kijken) om dit te doen, nu voel ik me weer fris en fruitig maar ja ik zal toch moeten wachten tot het weer donker is buiten :P Wellicht vanavond na het kerstdiner en na een filmpje (de vrouw moet toch vroeg naar bed want die moet werken met de kerst  :devil: ).

hifiman

Ik ben ook aan het nadenken over een betere verduistering in de huiskamer ivm het film kijken. Het rolgordijn in de keuken is op dit moment duidelijk de bottleneck. Er komt nog veel licht langs aan de zijkanten (kan helaas niet anders) en in de zomer schijnt er gewoon een hele streep licht vanuit dat raam op het scherm waardoor film kijken echt lastig wordt als het nog niet donker is buiten.

Tel daarbij op dat het rolgordijn aardig vies geworden is, ondanks dat het tijdens koken altijd omhoog gerold is en mijn beslissing staat zo goed als vast: ik wil een aluminium elektrisch rolluik aan de buitenkant van dat raam. Iets waar ik de komende tijd eens serieus naar ga kijken.

advr

en zo blijven we bezig :music:

een kerstwens vanuit het Brabantse! :xmas:

(had jij een DIY voeding voor jouw squeezebox gemaakt?)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

)p(

Citaat van: Audioloog op december 25, 2008, 09:47:07

Tel daarbij op dat het rolgordijn aardig vies geworden is, ondanks dat het tijdens koken altijd omhoog gerold is en mijn beslissing staat zo goed als vast: ik wil een aluminium elektrisch rolluik aan de buitenkant van dat raam. Iets waar ik de komende tijd eens serieus naar ga kijken.

Erg verstandig...wij hebben ze op beide ramen...perfecte verduistering...ok overdag een totale batcave :)

peter

celerontje

Ondertussen in huize Audioloog:
Tweak, tweak, tja, tweak tweak, pruts draai schroef au, tweak tweak etc.

Werken met de kerst, volgens mij bestaat daar wel een liedje over, ik citeer:
It gonna be a cold and lonely christmas, without you, lalalala.
Sorry, da's iets te klef misschien? ;D

Hoe reageren mensen die bij jou over de vloer komen, op je brede scopescherm?

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: advr op december 25, 2008, 11:08:12
en zo blijven we bezig :music:

een kerstwens vanuit het Brabantse! :xmas:

(had jij een DIY voeding voor jouw squeezebox gemaakt?)
Haha das ook precies de bedoeling :P

Zelfde vanuit hier   :xmas:

Ja ik had een DIY voeding, met de nadruk op "had"  ;D

hifiman

Citaat van: )p( op december 25, 2008, 14:48:56
Erg verstandig...wij hebben ze op beide ramen...perfecte verduistering...ok overdag een totale batcave :)

peter
Nadeel is dat het aan de tuinkant nogal een groot oppervlak is en een vermogen zou kosten. Ach wie weet in toekomst, eerst maar het keukenraam, moet kunnen voor rond de 300 euri zag ik (elektisch bediend).

hifiman

Citaat van: celerontje op december 25, 2008, 15:00:34
Tweak, tweak, tja, tweak tweak, pruts draai schroef au, tweak tweak etc.

Werken met de kerst, volgens mij bestaat daar wel een liedje over, ik citeer:
De vrouw is aan het werk, ik aan het hobbien  ;D Heb net de sub aangesloten op de stereo versterker. In het verleden met de SVS was dat geen succes, met de BK sub gaat dat een stuk beter!  :colgate:

Of het echt bevalt moet nog blijken, kan in elk geval zo aan en uitgezet worden dus das makkelijk :P

Citaat van: celerontje op december 25, 2008, 15:00:34
Hoe reageren mensen die bij jou over de vloer komen, op je brede scopescherm?
Tsja, de meesten vinden het niet echt boeiend, maar dat was voorheen ook al zo met het vorige scherm :P Vroeger gaf ik nog wel eens op mijn initiatief een demo aan visite maar dat doe ik niet meer, laat het nu alleen nog zien aan mensen die zelf interesse tonen. Mensen vonden het vaak ook raar als ik dan het licht uit wilde doen, tegenwoordig zeg ik ook gelijk dat er met het licht aan of overdag geen demo wordt gegeven omdat dat zinloos is. Voor jou heb ik toen een uitzondering gemaakt  ;D


celerontje

Die demo overdag ging best aardig, maar het contrast had er wel onder te lijden.
Bovendien was ik heel geinsteresseerd, zoals je merkte!

Ik ben benieuwd of de grayscale veel is veranderd door de lamp in de bright-mode te zetten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op december 25, 2008, 16:54:48
Die demo overdag ging best aardig, maar het contrast had er wel onder te lijden.
Bovendien was ik heel geinsteresseerd, zoals je merkte!
Daarom kreeg je ook gratie  ;D

Citaat van: celerontje op december 25, 2008, 16:54:48
Ik ben benieuwd of de grayscale veel is veranderd door de lamp in de bright-mode te zetten.
Dat verwacht ik zelf niet, ik zie het meer als weer even de puntjes op de i  :xmas:

celerontje

Ronald, die rolluiken zou je eventueel ook met X10 kunnen bedienen, als je een rolluik hebt met 1 draad voor naare beneden, 1 draad voor omhoog en 1 draad voor de nul, hieraan kan je deande X10 zonweringsschakelaar monteren.
Volgens dit principe werken eigenlijk alle rolluiken, maar bv. sommigen hebben een ingebouwde Somfy ontvanger, dan heb je alleen een normaal stroomsnoer.
Je kan dan een X10 IR converter nemen en zodoende zelfs de luiken vanzelf omlaag laten gaan als de beamer aangaat.
Wat zeg je ervan?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Idee is leuk Celerontje. Maar ik wil de rolluiken ook gewoon open en dicht kunnen doen als ik geen film kijk, om die reden wordt het dus gewoon handbediend (schakelaar bij het raam)  :shaun:

hifiman

Zoals gezegd heb ik gisteravond dus de greyscale van de projector gecheckt en opnieuw bijgesteld  :yinyang:

Na eerst even brightness en contrast gecheckt te hebben mbv test patronen op de Peter Finzel dvd ging ik aan de gang met de greyscale  :blush:

Het in de brite mode zetten van de lamp heeft duidelijk invloed gehad op de hoeveelheid rood, met name bij de onderkant van de greyscale.
Kwestie van de bias in het rood 2 tandjes terugzetten en de boel was weer recht  :shaun: Hieronder zie je de grafiekjes van de colorbalance voor en na calibratie van gisteravond.

hifiman

Chromaticity diagram ziet er ook gelijk wat beter uit. Niet alle punten zitten op D65, maar er moet ook in acht genomen worden dat het met SMART III niet mogelijk is de absolute kleurtemperatuur te bepalen.

hifiman

De gamma goed krijgen blijft altijd een drama, temeer daar je daar eigenlijk weinig grip op hebt.
De grafiek hieronder is genormaliseerd, de ideale situatie zou dus een horizontale rechte lijn zijn met waarde 1. Waarschijnlijk is de gamma wel wat rechter te krijgen maar dan zou ik het contrast moeten verlagen hetgeen weer minder licht betekent en dat wil ik liever niet.

In een greyscale trap (met 16 waarden) ziet het verloop er op het oog goed uit dus het wit wordt nog niet "gecrushed" bij hogere IRE waarden.

Overigens mag ik eigenlijk niet meer van IRE spreken want we zitten nu in het digitale (DVI) tijdperk :P

hifiman

The proof of the pudding is in the eating, dus gelijk even na calibratie Baraka opgezet en jawel, dat zag er weer net even beter uit  :bigsmile: Dat is het grote verschil met audio, als je met video een verbetering meet dan is het ook altijd beter :P

hifiman

Ik had het gisteren tussendoor al even genoemd, ik ben dus ook aan het experimenteren met het inzetten van de BK 300XLS/PR subwoofer voor stereo.

In het verleden was dit geen succes, maar dit was met andere subwoofers (SVS cq MJ Acoustics 150), de SVS was veels "te" aanwezig en de MJ Acoustics viel mij zowiezo erg tegen en mag wat mij betreft de naam subwoofer eigenlijk niet eens dragen   :police:

Gisteren heb ik dus de subwoofer via mijn Behringer DSP1124 parametrische equalizer aangesloten op de rca pre-outs van de Lyngdorf stereo versterker met een simpel tuimelschakelaartje ertussen zodat tijdens film kijken (of indien niet meer gewenst) ik de sub zo weer uit kan schakelen. De resultaten (puur op het gehoor een beetje een en ander ingesteld) waren dusdanig "niet onaardig" (itt vorige keren dus met de andere subs!) dat ik vandaag een echt serieuze poging wil gaan doen. Zowiezo is het de bedoeling de sub alleen in te zetten < 40 Hz.

Zometeen ga ik meten, ik ga proberen om eerst de sub recht te krijgen EN of het lukt om te draaien met de sub op "filter disabled" en deze functie door de DSP1124 te laten overnemen. Voordeel zou zijn dat ik dan nooit hoef te schakelen tussen stereo en film op de sub en dat ik de front speakers in de Marantz receiver dan op large kan zetten zodat ik ook nooit de verbinding tussen Lyngdorf en sub hoef te onderbreken als ik film ga kijken  :P

Erg ambitieus allemaal en ik heb ook geen idee of het een succes gaat worden, maar dat geeft niet, ik ga er gewoon mee aan de slag en als het niks wordt is het ook goed, dan heb ik het in elk geval een keer (met de BK) geprobeerd  :yinyang:

bmateijsen

Wat is je gamma gek? Welke gamma waarde heb je gemeten?

Groet,

Bjorn