hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Linn analoog uit versus Squeezebox digitaal uit
Even voor de duidelijkheid, als ik het over Squeezebox digitaal uit, of Teac digitaal uit of Linn digitaal uit heb, dan spelen we dus via de Genesis Digital Lens + PS Audio Ultralink II DAC.

Afijn ik kan hier heel kort over zijn, de Squeezebox valt meteen af, een plat geluid, uninvolving, rommelig. De Squeezebox gaat  niet door naar de volgende ronde en ligt eruit  :P No surprises here  ;)

hifiman

Linn Analoog uit versus Teac digitaal uit
Nu wordt het interessant.

Alhoewel mijn verhaal kort kan zijn, namelijk een soortgelijke ervaring als Linn analoog uit versus Linn digitaal uit...

hifiman

Linn en analoge interlinks
Ik ben erg nieuwsgierig in hoeverre we nu naar interlinks hebben zitten luisteren en dus sluiten de we Linn analoog aan met achtereenvolgens:
- Nordost Tyr
- Simpele goedkope zelfbouw interlink
- MIT AVt2 die ik als reserve in de kast had liggen en nog nooit gebruikt heb :P (2de hands overgenomen voor weinig)

Nu wordt duidelijk dat de verschillen die we eerder hoorden dus voor een groot deel door de interlink bepaald worden! Met de Nordost Tyr klinkt het zoals eerder beschreven: meer precisie, het geluid is levendiger, ruimtelijker, ik hoor meer detail en een hele belangrijke voor mij, het hoog klinkt natuurlijker en minder "versmeerd"

Met de MIT hebben we die zaken een stuk minder maar is de gewenste tonale balans weer terug.

Met de zelfbouw interlink klinkt het nergens naar  ;)

Conclusie
Hier valt in elk geval een hele duidelijke conclusie uit te trekken en dat is dat de gebruikte interlink zeer bepalend is voor hoe de Linn klinkt!

hifiman

Een wat eerlijker vergelijking
We gaan wederom de Linn analoog uit vergelijken met de Teac digitaal uit, maar ditmaal met de MIT kabel (ipv de Nordost) op de Linn.

De verschillen blijken nu opeens erg klein te zijn!

Conclusie
Toch haal ik hier een voor mij heel belangrijke conclusie uit. De Linn is op deze manier vergeleken NIET slechter dan de TEAC, hooguit ietsjes "anders". Dit betekent dus dat de Linn de potentie heeft om mijn volgende digitale bron te worden! Immers ik zoek een streaming apparaat dat beter is dan mijn Squeezebox maar niet onder doet voor een goed cd transport op een goede DAC.

Ook beweer ik heel voorzichtig dat de Linn de potentie heeft (nav hoe het met de Nordost interlink klonk) om misschien wel een stuk beter te klinken dan de TEAC/Lens/PS Audio DAC combinatie, maar ik besef dat ik dat pas met zekerheid kan zeggen als ik de Nordost kabel ook eens probeer op de PS Audio DAC (hetgeen ik waarschijnlijk wel nog even zal proberen de komende dagen). Met andere woorden, is de Linn beter dan de Teac maar verbloemt de nu gebruikte MIT AVt2 kabel dit deels, of gaan de gehoorde voordelen ook plots op de PS Audio DAC optreden als ik deze met een Nordost Tyr interlink aansluit  ::)

hifiman

Wat nu?
Tsja, de Linn heeft de 1e ronde in elk geval doorstaan en dat vind ik al heel wat!  ^-^

Echter de ervaringen opgedaan met de verschillende interlinks lieten dusdanig veel verschillen horen dat ik hier nog even verder mee wil experimenteren. Om te beginnen laat ik de MIT AVt2 interlinks eerst eens even lekker dag en nacht inspelen...
Een ander punt is dat ik probeer om op korte termijn aan de juiste verloopjes te komen om mijn MIT Terminator Proline XLR kabel op de Linn te kunnen proberen. Ook zou het mooi zijn als ik de kans zou hebben een betere MIT unbalanced interlink op de Linn te proberen, zou deze the best of both worlds (voordelen die ik hoor met de Tyr gecombineerd met de tonale balans van de AVt2 ?) tevoorschijn toveren  ::)

Verder ga ik natuurlijk ook gewoon in alle rust muziek luisteren met de Linn en kijken hoe dit bevalt.


hifiman

Op dit moment heb ik zowiezo nog geen budget om deze Linn aan te schaffen, hetgeen het voordeel heeft dat ik ook geen overhaaste beslissing kan nemen   ;D  ;)

De komende dagen gaan hopelijk een wat duidelijker beeld geven over hoe ik de Linn goed kan laten matchen in mijn set en wat dan mijn oordeel zal zijn over de Linn Majik DS als potentiele kandidaat om de Squeezebox te gaan vervangen en om als belangrijkste bron dienst te gaan doen in mijn set.

Tot zover mijn eerste indrukken en voorlopige (voorzichtige) conclusies. Garmt vul aub gerust aan wat ik vergeten ben of zaken die jij anders ervaren hebt!





)p(

Citaat van: Audioloog op september 12, 2008, 01:52:17
Op dit moment heb ik zowiezo nog geen budget om deze Linn aan te schaffen, hetgeen het voordeel heeft dat ik ook geen overhaaste beslissing kan nemen   ;D  ;)


Overhaasten is nooit goed ;)

Goed om te horen dat de analoog uit al zo goed bevalt...zou toch het mooiste zijn alleen de Linn > Lyngdorf > Avalon keten over te houden...less is imho bijna altijd more  :)

Ik hoop dat je nog wat hebt kunnen slapen vannacht!

peter

advr

leuke verhalen, met de juiste interlink gaat het helemaal prachtig worden misschien.  8)
een Nordost laat meer horen een MIT is meer op de tonale balans.....

het is inderdaad te hopen dat ie kan slapen :o :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: )p( op september 12, 2008, 07:45:08
Goed om te horen dat de analoog uit al zo goed bevalt...zou toch het mooiste zijn alleen de Linn > Lyngdorf > Avalon keten over te houden...less is imho bijna altijd more  :)
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de Linn (net als de Transporter) analoog uit het onderspit zou delven tov de PS Audio DAC, ik was verrast te horen dat dit niet zo is!

Citaat van: )p( op september 12, 2008, 07:45:08
Ik hoop dat je nog wat hebt kunnen slapen vannacht!
De muziek is zojuist weer opgestart, ik nog niet helemaal geloof ik  :-X Veel te weinig geslapen vannacht, maar gelukkig ken ik mezelf een beetje en had ik al vrij geregeld van mijn werk  ^-^

hifiman

Citaat van: advr op september 12, 2008, 07:59:47
leuke verhalen, met de juiste interlink gaat het helemaal prachtig worden misschien.  8)
Daar hoop ik stiekem wel op ja...

Citaat van: advr op september 12, 2008, 07:59:47
een Nordost laat meer horen een MIT is meer op de tonale balans.....
Is dit een samenvatting van mijn ervaring van gisteravond of "ook" jouw ervaring  ???

)p(

Citaat van: Audioloog op september 12, 2008, 08:55:04
De muziek is zojuist weer opgestart, ik nog niet helemaal geloof ik  :-X Veel te weinig geslapen vannacht, maar gelukkig ken ik mezelf een beetje en had ik al vrij geregeld van mijn werk  ^-^

hehe  ;D

Ontspannen muziekje op laag volume opzetten...en dan lekker even relaxen op de bank...tot het weer gaat kriebelen om verder te experimenteren...


peter




hifiman

Citaat van: )p( op september 12, 2008, 09:06:56
hehe  ;D

Ontspannen muziekje op laag volume opzetten...en dan lekker even relaxen op de bank...tot het weer gaat kriebelen om verder te experimenteren...
Ahum terwijl jij dit schreef heb ik al weer even wat geprobeerd  ;D

Ik heb  nog even de Linn analoog uit (MIT AVt2 naar Lyngdorf) vergeleken met de Linn digitaal uit (PS Audio met MIT Terminator Proline naar Lyngdorf) en wederom constateer ik een klein verschil, overigens in het voordeel van de Linn! De Linn is wat preciezer, de PS Audio maakt stemmen wat breder (maar minder precies), echt groot zijn de verschillen zo vergeleken zeker niet.

Vervolgens (en daar was ik erg benieuwd naar) de MIT Terminator Proline middels verloopjes (jaja ik heb ze toch nog gevonden Garmt) gebruikt om de Linn analoog aan te sluiten op de Lyngdorf. Wow, dit is duidelijk beter!  :) Instrumenten zijn duidelijker gescheiden en het hoog klinkt natuurlijker.

Dit schreeuwt erom, om de Terminator Proline nu direkt te vergelijken met de Nordost Tyr die hier nog werkloos boven op zijn eigenaar ligt te wachtten  ;) Maar goed dat komt later, nu eerst eens met een bakkie thee erbij wat luisteren!

advr

Citaat van: Audioloog op september 12, 2008, 08:59:55
Is dit een samenvatting van mijn ervaring van gisteravond of "ook" jouw ervaring  ???

mijn ervaring. Op de een of andere manier kan MIT mij niet bekoren, ik mis veel details. maar met bombastisch klassiek (Mahler c.s.) klinkt het wel weer geweldig!

maar ieder oor en gevoel is bij iedereen anders 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Oeps, ik heb het steeds over Nordost Frey, dat moet zijn: Nordost Tyr. Ik zal het even in de rest van mijn verslagje aanpassen :P

Staaled

Vraagje:
Heb je ook al kans gezien een high-res opname via de Linn te beluisteren ?

Zou ik zeker eens doen.
Gezien de nog wat beperkte hoeveelheid titels niet mijn voornaamste reden om voor de Linn te kiezen
maar het klinkt beter en stel dat het echt losbarst ........... >:D
Kan er niet op wachten. :P
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

advr

Citaat van: Audioloog op september 12, 2008, 09:30:27
Oeps, ik heb het steeds over Nordost Frey, dat moet zijn: Nordost Tyr. Ik zal het even in de rest van mijn verslagje aanpassen :P

kleinigheidje hou je toch, ook qua prijsverschil ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op september 12, 2008, 09:24:48
mijn ervaring. Op de een of andere manier kan MIT mij niet bekoren, ik mis veel details. maar met bombastisch klassiek (Mahler c.s.) klinkt het wel weer geweldig!

maar ieder oor en gevoel is bij iedereen anders 8)

Grappig, bij mij kan de Nordost juist niet (genoeg) bekoren, technisch zeer goed maar ik mis emotie en "echtheid".  ;)

R

Ook erg mooi hoor ;)

Btw, leuk verslag zo, veel plezier de komende dagen.

Citaat van: Audioloog op september 12, 2008, 09:30:27
Oeps, ik heb het steeds over Nordost Frey, dat moet zijn: Nordost Tyr. Ik zal het even in de rest van mijn verslagje aanpassen :P

hifiman

Citaat van: Hipster op september 12, 2008, 09:49:47
Vraagje:
Heb je ook al kans gezien een high-res opname via de Linn te beluisteren ?
Nee, en alhoewel zeker boeiend heeft dat voor mij even geen prioriteit om 2 redenen:
- het gaat mij nu even om cd transport versus Linn
- meeste content is voorlopig [email protected]  ;)

hifiman

Overigens zal het de oplettend lezer opgevallen zijn dat ik het nog niet over de bediening heb gehad. Dat komt omdat ik merk dat ik geluidskwaliteit toch even het belangrijkst vind op dit moment en daar focus ik mij dus eerst op. De komende dagen zal ik langzamerhand meer focus gaan leggen op de bediening en wat ik daar van vind!

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 12, 2008, 01:10:46
PS Audio Powerplant
De afspraak van vanavond had een tweeledig karakter. Enerzijds was ik natuurlijk erg benieuwd naar de Linn Majik DS, anderzijds wilde Garmt nog wel eens een keer een PS Audio Powerplant horen om te kijken of dat zijn mening omtrent dit apparaat zou veranderen.

We zijn dus begonnen met de PS Audio Powerplant waarbij de Linn dus nog even niet meedeed.

We hebben 3 situaties beluisterd:
1. Alles op de PS Audio P500
2. Niets op de PS Audio P500
3. Alles behalve de Lyngdorf versterker op de P500 (dit had ik overigens nog niet eerder geprobeerd!)

Garmt vond  (correct me if I am wrong) situatie 3 het beste , daarna situatie 2 en daarna situatie 1.
Het was voor mij allemaal wat kort om een echt harde conclusie voor mezelf te trekken maar mijn voorlopige conclusie is dat situatie 3 inderdaad voordelen had boven situatie 1. Kortom ik ga hier nog wat verder mee experimenteren maar voor de rest van de avond hebben we dus even situatie 3 aangehouden.

Linn Majik DS en PS Audio Powerplant
In eerste instantie sloot ik de Linn op de P500 aan, Garmt vond het niet naar verwachting klinken en vroeg mij de Linn direkt op de "vuile" AC aan te sluiten. We hebben dit een aantal maal herhaald en ik kon niet anders dan het met Garmt eens zijn dat het verre weg het beste klonk met de Linn direkt op de "vuile" AC. Dit had ik niet verwacht, Garmt noemt de schakelende voeding in de Linn als mogelijke oorzaak daarvan.

Garmt had overigens een Nordost powercord meegenomen, om de vergelijking eerlijk te houden heb ik deze al snel vervangen door een afgeschermd LAPP powercord waar ook de andere bron componenten mee bekabeld zijn. Ik moet toegeven dat ik het met de Nordost powerkabel wel wat beter vond klinken, maar om zoveel mogelijk appels met appels te vergelijken moest de Nordost dus toch terug zijn doos in  >:D

Achteraf besef ik dat we tijdens de verdere luistersessie de P500 dus eigenlijk buitenspel hebben gezet voor wat betreft het luisteren naar de Linn "analoog uit".  :o

Vraagje Ronald ...Wat heb je dan de avond dat Arjen (Audiofiel) met de PSA PP500 langs kwam 'allemaal' geprobeerd waardoor bij jou het besluit voor de PS 500 viel? ...  ???

Wat mij betreft wat veel geestelijk uitwonen zo na het werk voor in één avond ( ca 3 uur ) ...niet? ;)
Wat kabels betreft ...MIT Avt > Nordost TYR ::)....... :-X

Met een demo van apparatuur op dit 'niveau' is het 'm.i. 'vooral van belang dat het systeem 'geruime' tijd is zoals de eigenaar er 'bekend' ::) mee is.

Anton.

P.S. @ advr; Ik neem aan dat je dan ook alle MIT's beluisterd hebt in verschillende configs, Ad ...........gezien je uitspraak. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 12, 2008, 10:07:32
Vraagje Ronald ...Wat heb je dan de avond dat Arjren (Audiofiel) met de PSA PP500 langs kwam 'allemaal' geprobeerd waardoor bij jou het besluit voor de PS 500 viel? ...  ???
Hoi Anton,

Wat we geprobeerd hebben is "alles" op de vuile AC versus alles op de vuile AC met DIY parallel filter versus alles op de P500.
Met alles bedoel ik uiteraard alleen de stereo apparatuur. Wat ik dus nog niet geprobeerd had was alles behalve de versterker op de P500.

Citaat van: scrutinizer op september 12, 2008, 10:07:32
Wat mij betreft wat veel geestelijk uitwonen zo na het werk voor in één avond ( ca 3 uur ) ...niet? ;)
Klopt, het alternatief was een avondje kledingwinkels in en uit lopen in de Boogaard  :-X  ;)

Citaat van: scrutinizer op september 12, 2008, 10:07:32
Wat kabels betreft ...MIT Avt > Nordost TYR ::)....... :-X
Tuurlijk, volkomen appels en peren, ik weet het, dat zit me nu juist ook helemaal niet lekker. Ik had liever met 2 gelijke kabels vergeleken!

Citaat van: scrutinizer op september 12, 2008, 10:07:32
Met een demo van apparatuur op dit 'niveau' is het 'm.i. 'vooral van belang dat het systeem 'geruime' tijd is zoals de eigenaar er 'bekend' ::) mee is.
Daarmee neem ik aan bedoelende dat je vind dat de tijd er nog niet rijp voor was?

Even relativerend: er is nog geen enkele beslissing genomen, alle aparatuur staat er nog en de Linn staat hier ook nog een weekje ter evaluatie. Oftewel, er is nog niks onomkeerbaars gebeurd  ;)

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 12, 2008, 10:15:34
Hoi Anton,

Even relativerend: er is nog geen enkele beslissing genomen, alle aparatuur staat er nog en de Linn staat hier ook nog een weekje ter evaluatie. Oftewel, er is nog niks onomkeerbaars gebeurd  ;)

Groetjes,

Ronald

De 'ondertoon' in mijn post is meer vanuit de strekking;  Ik heb 'wel' overwogen een apparaat aangeschaft, of ga wel overwogen een apparaat aanschaffen. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 12, 2008, 10:56:25
De 'ondertoon' in mijn post is meer vanuit de strekking;  Ik heb 'wel' overwogen een apparaat aangeschaft, of ga wel overwogen een apparaat aanschaffen. ;)
Helder en ter harte genomen!  :-*  ;)

advr

Citaat van: scrutinizer op september 12, 2008, 10:07:32

P.S. @ advr; Ik neem aan dat je dan ook alle MIT's beluisterd hebt in verschillende configs, Ad ...........gezien je uitspraak. ;)

ik heb er veel gehoord en ook niet de goedkoopste, al is het wel een 1 1/2 jaar geleden of zo 8)
puur toeval overigens ::)

verder hou ik me buiten die discussies 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster