hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 16:57:29
Of dat de ene onder en de andere op de kast stond  >:D
Verschil in luchtdruk enzo  ;D  ;)
Just kidding!! ;D .... het doet me weer goed over dit soort 'subjectieve' ervaringen te "horen" vertellen.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Deleted member

Wow, goed bezig Ronald!!!  O0 O0 Ik ga ook zeker een keer een P500 en/of PPP proberen in m'n eigen set!  :)

tiptop

Leuke ervaringen weer Ronald. :)

Hier ook een vervanger voor mijn dac gevonden.
Als ik 'm heb gekocht neem ik 'm wel een keer mee naar jou om te beluisteren. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

reMC

Citaat van: scrutinizer op augustus 28, 2008, 16:11:53
Je fel begeerde 'symmetrische' lichtnetspanning heb je nu, Ronald.
Nu ( zoals ik begrepen heb van enkele forummers over PSA PP ) de uhh ... muzikaliteit nog. >:D ;)

:-* Je brengt het altijd zo grappig ;D (meen ik ;))

Arno P


hifiman


hifiman

Citaat van: Antoine op augustus 28, 2008, 19:39:53
Wow, goed bezig Ronald!!!  O0 O0 Ik ga ook zeker een keer een P500 en/of PPP proberen in m'n eigen set!  :)
Zou ik zeker eens proberen Antoine!  :)

hifiman

Citaat van: tiptop op augustus 28, 2008, 22:20:15
Leuke ervaringen weer Ronald. :)

Hier ook een vervanger voor mijn dac gevonden.
Als ik 'm heb gekocht neem ik 'm wel een keer mee naar jou om te beluisteren. :)
Ik heb je topic stiekum gevolgd dus ik was op de hoogte van je DAC zoektocht , feli met de nieuwe DAC  :D

Lijkt me leuk Fabian, we spreken wel een keer wat af!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Nog even 2 kleine wijzigingen doorgevoerd. De versterker direct op de P500 geprikt (dus geen stekkerblok meer ertussen). En om de levensduur te verlengen cq te compenseren voor het feit dat de P500 in een kast staat heb ik de surroundversterker er weer vanaf gehaald (in het filterende maar niet regenerende socket geprikt van de P500).

Overigens dacht ik eerst dat de ventilator wel of niet aanstond zeg maar, dit blijkt niet het geval het is een geregelde ventilator. Als ik niet luister (de stereo spullen op standby) dan staat die fan compleet uit dus ik concludeer daaruit dat de temperatuur in het apparaat dik in orde is op dat moment.

Met de surround versterker erop (160 Watt opgenomen vermogen) wordt het apparaat wel aardig heet en dat doen we voor de zekerheid dus maar niet.

Tijdens het spelen wordt er nu dus max 90 watt geconsumeerd en gaat als het deurtje openstaat (de achterkant van de kast is dus volledig open!) de fan heel rustig draaien, alleen te horen als je je oor tegen het apparaat houdt. Als ik het deurtje dichtdoe tijdens het spelen gaat de fan wat sneller draaien en hoor je hem met je oor 10cm van het apparaat af. Dat is nog steeds niks vergeleken met het loeien van de fan (op de luisterplek te horen!) toen we tijdens Arjens bezoek de TV er ook op aangesloten hadden staan en het apparaat niet in de kast stond.

Voor de zekerheid draai ik met het deurtje open maar de conclusie tot nu toe is dus dat het allemaal wel mee lijkt te vallen. 

Overigens staat er op de website van PS Audio letterlijk dat de P500 ontworpen is om in een rack te kunnen plaatsen.  ^-^

hifiman

Ik zie dat de heer dekkersj meeleest, welke waveform zou jij adviseren bij deze vermogensopname Jacco?

Ik gebruik momenteel Multiwave 2.  ;D

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 29, 2008, 10:53:17
Ik zie dat de heer dekkersj meeleest, welke waveform zou jij adviseren bij deze vermogensopname Jacco?

Ik gebruik momenteel Multiwave 2.  ;D
Geen idee. Ik zou het ding niet eens gebruiken  ;D

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman


dekkersj

"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Wat ik trouwens wel wat raar vind is dat de vermogensopname nauwelijks (paar wattjes op het display van de p500) oploopt als ik van heel zacht naar heel hard spelen ga. Als ik echter de Multiwave Auto instelling kies dan staat de vermogensopname tijdens het spelen continu flink te schommelen  (volgens de P500) ::)

Audiofiel

Volgens mij staat in de handleiding al ergens dat het slechts om een indicatie gaat van het afgenomen vermogen. De Lens van dezelfde maker is trouwens ook niet altijd even nauwkeurig met de 'ppm'-weergave. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus 29, 2008, 16:55:38
Volgens mij staat in de handleiding al ergens dat het slechts om een indicatie gaat van het afgenomen vermogen. De Lens van dezelfde maker is trouwens ook niet altijd even nauwkeurig met de 'ppm'-weergave. ;)
Ja ok, dat zal best en is ook helemaal geen punt, ik vroeg me alleen af waarom in de auto stand het weergegeven vermogen flink fluctueert terwijl het in elke afzonderlijke multiwave stand op 1 waarde staat (plus of min een wattje).

hifiman

Even een update over mijn ervaringen met de P500 en netsnoeren.

Zoals jullie weten heb ik een tijdje terug een aantal LAT International netsnoeren op mijn stereo componenten aangesloten. Dit gaf op dat moment een positief effect alhoewel ik altijd een beetje de indruk hield dat deze powercords toch een bepaalde "signature" aan het geluid meegaven. Dit is ook niet zo raar want als je het powercord beschouwd als een hoogfrequent filter dan heeft elk filterend powercord iets andere eigenschappen en mede afhankelijk van de netspannings-situatie in huis zal dit een bepaald "effect" geven. Ik zeg effect omdat filteren zeer zeker positief kan zijn maar anderzijds nooit een "neutraal" gebeuren is.

Afijn terug naar de PS Audio Powerplant P500  8) De P500 is een duidelijke verbetering in mijn set, daar heb ik geen seconde aan getwijfeld (en nog steeds niet), echter het leek wel alsof ik nu de signature van de LAT powercords als "teveel van het goede" ervoer. Ik bleef deze indruk maar houden sinds afgelopen woensdag en vond dit nu de P500 zijn regenererende werk deed niet meer "prettig". Tegelijkertijd las ik dat PS Audio daar ook een mening over heeft, namelijk dat goede powercords nog steeds aan te raden zijn met een P500 maar dat elke powercord een eigen signature heeft en derhalve heeft PS Audio een powercord ontwikkeld speciaal bedoeld voor "achter" hun powerplants met een lage weerstand, zeer goede afscherming maar toch "neutraal". De prijs van deze powercords is echter dusdanig hoog (ik heb er 5 nodig voor de stereo set :P ) dat ik daar niet aan ga beginnen. Echter, ik herinnerde mij dat ik met de simpele maar wel afgeschermde LAPP powercords die ik voorheen gebruikte nooit een verschil in klank waargenomen heb, waarschijnlijk omdat deze niet echt een filterende werking hebben.

Afijn om een lang verhaal nog langer te maken, ik heb de LAT powercords verwijderd en er weer LAPP powercords voor terug geprikt. En jawel, het geluid klinkt weliswaar minder "spectaculair" maar in mijn oortjes weer een stuk neutraler en daarmee prettigeren vooral muzikaler! Wel heb ik een LAT powercord gebruikt nu om de P500 mee te voedden. Mijn theorie achter dit alles is dat het wel gewenst is dat er zo min mogelijk HF troep de P500 in gaat, maar dat je na de P500 de met zorg via een DSP gegenereerde (multiwave) vorm van het 230V signaal nu juist NIET meer wilt veranderen. Wel wil je HF instraling voorkomen tussen P500 en de apparatuur en dus het gebruik van simpele afgeschermde netsnoeren.

Zoals het er nu naar uitziet ga ik dus 1 LAT netsnoer behouden (voor op de P500) en gaan de andere de verkoop in om het door de P500 aankoop geslagen financiele gat weer wat te dichten  ;)

Wel ga ik nog wat extra netsnoeren in elkaar schroeven (afgeschermde LAPP als basis) voor de surround componenten waar nu even tijdelijk de LAT netsnoeren op aangesloten zit  ;D hetgeen ik wat zonde vind. De LAPP snoeren (zowel op de stereo als surround) zal ik dan zo kort mogelijk houden (1 meter ofzo) en niet onnodig lang maken omdat ik dus nu juist niet streef naar een filterende werking en dan is korter waarschijnlijk beter (lagere weerstand).

Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen van andere powerplant gebruikers zijn m.b.t. netsnoeren dus als je ook zo'n geweldig aparaat heb, please speakup  ;D


hifiman

Dan nog even over de verschillende multiwave vormen. Toen Arjen en ik samen het effect van de P500 in mijn set beluisterden kozen we allebei voor Multiwave 2 als best klinkende instelling. Een dag later heb ik dit gewijzigd naar multiwave 4 omdat dit wat "intiemer" klonk en ik daarmee het effect van de LAT powerdcords wat "counterde". Nu de LAPP kabels er weer op zitten kom ik toch weer op Multiwave 2 uit als prettigste stand.  ^-^

Volgens PS Audio is Multiwave 2 de beste instelling als je alleen source componenten aangesloten heb staan. Multiwave 3 is bedoeld voor als er een mix van componenten (dus inclusief (eind) versterking) is aangesloten. Net als Multiwave 4 die wat voller zou klinken in het midlaag (dat ervoer ik dus als intiemer). Desondank vind ik Multiwave 2 dus toch het best klinken, PS Audio geeft ook aan dat zelf experimenteren een must is. Wellicht heft het feit dat ik een klasse D versterker heb ermee te maken dat ik een voorkeur heb voor Multiwave 2, of wellicht is het feit dat ik relatief weinig vermogen trek (max 90 watt) een factor. Afijn het doet er niet toe, het klinkt zo lekker en daar gaat het om  :)

De normale sinus stand heb ik overigens ook nog geprobeerd (met verschillende frequentie settings) maar Multiwave klinkt toch echt lekkerder  :P

Jean Sibelius

Hoi Ronald,

Ik heb vrijdag nog gesproken met mijn collega en jouw ervaringen doorgegeven. Hij had oorspronkelijk een Kemp stroomkabel aan de PS hangen.
Toen hij deze had vervangen door een andere stroomkabel (sorry weet het merk even niet meer) bleek het geknepen hoog ineens weer aanzienlijk beter te klinken.
Enkele collega's die onze discussie tijdens de lunch aan volgen waren, keken ons aan alsof we van Mars kwamen: "hoe kan een stroomkabel effect hebben op het geluid?" :D

Hij moest de PS helaas zaterdag weer terugbrengen naar de winkel, dus ik hoor pas halverwege deze week wat hij heeft besloten: weg doen of doorgaan ;).
(zoals je begrijpt zou hij vrijdagavond driftig gaan experimenteren met stroomkabels)

Maar goed om te lezen dat de effecten/eigenschappen van de stroomkabel aan de achterzijde van de PS óók weldegelijk meetellen.
=> ik hoop dat hij de goede experimenten heeft uitgevoerd en tot een goede keuze is gekomen. (misschien mag ik hem tzt wel even van hem lenen) ;D

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

hifiman

Dan is het nu weer even mooi geweest met het ge-experimenteer en is het de hoogste tijd om weer eens gewoon lekker muziek te gaan luisteren.  8) Maar vandaag genieten we eerst even van het prachtige weer (en dus zit ik de tuin met mijn labtop  ;) ) en een BBQ vanavond  :D  ;D

hifiman

Citaat van: Jean Sibelius op augustus 31, 2008, 10:27:18
Hoi Ronald,

Ik heb vrijdag nog gesproken met mijn collega en jouw ervaringen doorgegeven. Hij had oorspronkelijk een Kemp stroomkabel aan de PS hangen.
Toen hij deze had vervangen door een andere stroomkabel (sorry weet het merk even niet meer) bleek het geknepen hoog ineens weer aanzienlijk beter te klinken.
Enkele collega's die onze discussie tijdens de lunch aan volgen waren, keken ons aan alsof we van Mars kwamen: "hoe kan een stroomkabel effect hebben op het geluid?" :D

Hij moest de PS helaas zaterdag weer terugbrengen naar de winkel, dus ik hoor pas halverwege deze week wat hij heeft besloten: weg doen of doorgaan ;).
(zoals je begrijpt zou hij vrijdagavond driftig gaan experimenteren met stroomkabels)

Maar goed om te lezen dat de effecten/eigenschappen van de stroomkabel aan de achterzijde van de PS óók weldegelijk meetellen.
=> ik hoop dat hij de goede experimenten heeft uitgevoerd en tot een goede keuze is gekomen. (misschien mag ik hem tzt wel even van hem lenen) ;D

Groeten, Jan
Hoi Jan,

Ja ach, ik moet toegeven dat ik er tot voor kort ook erg sceptisch over was, maar 1 ding heb ik wel geleerd in deze hobby en dat is niet gelijk iets als onzin te bestempelen en alles gewoon te proberen. In het geval van netsnoeren is mijn ervaring dat dit veel uit kan maken op een goede set en vaak "onhoorbaar" is in een goedkopere.

Ik ben benieuwd wat je collega er uiteindelijk van vind. Wat vond hij er nu van nu het geknepen hoog issue was opgelost?

En vergeet niet dat een aantal dure netsnoeren al gauw de prijs is van een 2de hands P500. Het effect van de P500 is groter dan al die netsnoeren bij elkaar dus misschien iets om over na te denken  ;)

Groetjes,

Ronald


Jean Sibelius

Hoi Ronald,

Citaat van: Audioloog op augustus 31, 2008, 10:37:07
Ja ach, ik moet toegeven dat ik er tot voor kort ook erg sceptisch over was, maar 1 ding heb ik wel geleerd in deze hobby en dat is niet gelijk iets als onzin te bestempelen en alles gewoon te proberen. In het geval van netsnoeren is mijn ervaring dat dit veel uit kan maken op een goede set en vaak "onhoorbaar" is in een goedkopere.
Inderdaad zelf proberen. Het wordt alleen lastig om op een gegeven moment advies te geven, want wat op de 1e set-up goed uitpakt, kan op een andere set weer exact de andere kant op gaan.
Uiteindelijk kan alleen iedereen zelf bepalen of het 'verschil' (laat ik me voorzichtig uitdrukken) de desbetreffende prijs waard is.

Citaat van: Audioloog op augustus 31, 2008, 10:37:07
Ik ben benieuwd wat je collega er uiteindelijk van vind. Wat vond hij er nu van nu het geknepen hoog issue was opgelost?
Dat geknepen was in ieder geval opgelost. Voor hem in ieder geval een echte 'eye-opener' mbt het stroomkabel issue. Hij is minstens even sceptisch wat mij betreft over dit soort aspecten.
Dus een extra zieltje voor de believers ;)

Citaat van: Audioloog op augustus 31, 2008, 10:37:07
En vergeet niet dat een aantal dure netsnoeren al gauw de prijs is van een 2de hands P500. Het effect van de P500 is groter dan al die netsnoeren bij elkaar dus misschien iets om over na te denken  ;)
Hij was inderdaad het sommetje al aan het maken: nieuwe PS-audio + nieuwe kabels =  :-\

Ik weet niet wat het geworden is, maar ik laat het nog zeker even weten.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

hifiman

Citaat van: Jean Sibelius op augustus 31, 2008, 12:09:47
Hij was inderdaad het sommetje al aan het maken: nieuwe PS-audio + nieuwe kabels =  :-\
Het sommetje is niet helemaal compleet: nieuwe PS-audio + nieuwe kabels - verkoop oude kabels =  ;D

celerontje

Ach, ik wordt meestal al vreemd aangekeken wanneer ik over Blu-ray en DTS HD-MA praat. :o
Ik weet ook zeker dat ze precies zo reageren als ik over stroomkabels zou praten.
Maar eigenlijk is het helemaal niet zo sceptisch en subjectief, je kan het heel basic uitleggen:
Je versterkt je geluid d.m.v. stroom, dus ook vuiligheid in stroom versterk je.
Dan wordt het al heel wat begrijpbaarder.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op augustus 31, 2008, 13:09:57
Ach, ik wordt meestal al vreemd aangekeken wanneer ik over Blu-ray en DTS HD-MA praat. :o
Inderdaad, de meeste mensen die ik spreek hebben nog nooit van Blu-Ray gehoord of ze kennen het van naam en vinden het veel te duur (immers een dvd speler kost 29 euro bij de kruidvat  :-X ).