Deel2: De bouw van een full-range ESL

Gestart door Arno P, augustus 4, 2007, 16:20:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Citaat van: Arno P op augustus 14, 2007, 21:14:08
Ikzit nu nog even te dubben hoe ik de stators maak...

Ik zou voor de MDF-versie gaan.  ;D Maar goed, looks (mooie buisjes) doen mij ook niet zo veel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Citaat van: Audiofiel op augustus 14, 2007, 22:02:35
Ik zou voor de MDF-versie gaan.  ;D Maar goed, looks (mooie buisjes) doen mij ook niet zo veel. ;)

Reden?

Audiofiel

#27
Citaat van: Arno P op augustus 14, 2007, 22:04:25
Reden?

Die gaf je zelf toch al? :D

Citaat van: Arno P op augustus 14, 2007, 21:14:08
...of een verleidelijke productie aanpak door een dichte mdf plaat open te frezen zodat er geen lijmverbindingen nodig zijn en misschien zelfs de dragers ook uit het MDF kunnen worden gemaakt (laten staan bij het  frezen)...voordeel van de laatste ...je maakt er zo een aantal precies dezelfde....buisjes lijmen hoeft niet...

Maar het is natuurlijk wel jouw feestje*! :D


* Wat ik met belangstelling volg. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Citaat van: Audiofiel op augustus 14, 2007, 22:06:54
Die gaf je zelf toch al? :D

Maar het is natuurlijk wel jouw feestje*! :D


* Wat ik met belangstelling volg. ;D

Ok ok  ;D ;)

Arno P

Ben bang dat MDF dwarsdragers over een breedte van 30..35cm onvoldoende steun bieden icm de mechanische kracht op de draden....dus...buisjes..dan maar  ::)

Ben ook nog op zoek naar een betaalbaar materiaal om 5mm dikke afstandsstrips van te maken. Hout is niet ideaal...kan wel...en plexiglas als gangbare maximale dikte is volgens mij 5mm.. ::)...efkes gaan zoeken..

R

#30
Meestal is dat voor plexiglas: 2, 4, 6, 8, 9, 10, 12, 14, enz enz. Je hebt echt van alles. 5mm moet denk ik ook wel bestaan.

Citaat van: Arno P op augustus 15, 2007, 09:12:24
Ben ook nog op zoek naar een betaalbaar materiaal om 5mm dikke afstandsstrips van te maken. Hout is niet ideaal...kan wel...en plexiglas als gangbare maximale dikte is volgens mij 5mm.. ::)...efkes gaan zoeken..

Arno P

Opties:

Pertinax (FR2)
Plexiglas
PVC
Lexan

Liefst een restpartij van een zagerij (zodat ik geen hele plaat hoef te kopen voor een paar strips  ;)

WMC

Je zou de enigeering parameters eens op kunnen zoeken, die ken ik zo niet allemaal uit mijn hoofd. Wat ik wel weet is dat Lexan (Poly Carbonaat) een hoge rek kan hebben voordat het breekt. Maar zoals ik zeg, als je de Enigeering parameters hebt, kan een slimmere keus gedaan worden.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

otitis

Citaat van: Arno P op augustus 15, 2007, 09:12:24
Ben bang dat MDF dwarsdragers over een breedte van 30..35cm onvoldoende steun bieden icm de mechanische kracht op de draden....dus...buisjes..dan maar  ::)

Ben ook nog op zoek naar een betaalbaar materiaal om 5mm dikke afstandsstrips van te maken. Hout is niet ideaal...kan wel...en plexiglas als gangbare maximale dikte is volgens mij 5mm.. ::)...efkes gaan zoeken..


Hi,

Gebruik aub geen hout als afstandstukken, dat gaat 'lekken'.
Plexiglas heb je idd in 5 mm, maar je spacing wordt dan rel. groot (afh. draaddikte) en dus een veel lager rendement. Het kan wel (kijk maar naar audiostatic, maar dan moet je wel een hoge step-up hebben. Minstens 1:150. Als dwarsbalkjes heb ik wel alu-buis gebruikt (8 mm vierkante, zoals audiostatic). Dat is heel stevig, maar ook heel duur. Ik heb ook pvc buis gebruikt (van die grijze) en die gevuld met zand. Ook dat gaat prima, ze zijn alleen wel relatief dik. Eigenlijk maakt het allemaal niet veel uit, op die buisjes komen echt geen grote krachten te staan. Die staan hoogstens op de uiteinden van je hout-frame, maar dat wordt na verloop van tijd snel minder. Wat je ook gebruikt, je moet de buis ergens OP lijmen, dus niet in de zijkant van  het frame 'hangen' zoals Fikier dat destijds in het boek beschreef (hij deed het later ook anders, boek is al behoorlijke tijd geleden geschreven). De lijmverbinding wordt op die manier veel sterker en is ook uit het zicht te krijgen.

Arno P

Stepup voor het laag wordt iets in de richting van 180...200... ;)

Mbt buisjes lijmen dacht ik om misschien holtes te frezen waar ze in vallen...wordt helaas wel het statorframe hierdoor wat zwakker

otitis

Citaat van: Arno P op augustus 15, 2007, 10:58:09
Stepup voor het laag wordt iets in de richting van 180...200... ;)

Mbt buisjes lijmen dacht ik om misschien holtes te frezen waar ze in vallen...wordt helaas wel het statorframe hierdoor wat zwakker

Prima die grote step-up voor 't laag.
Zelf heb ik een framehelft opgebouwd uit twee lagen mdf, waarbij er uit een van de platen 'hapjes'uit werden gezaagd. Die helften later weer op elkaar gelijmd. In de zo gevormde gleufjes heb ik de buisjes verlijmd, met een flinke klodder dikke lijm aangezien de dikte van het hout niet precies gelijk was aan de dikte van het buisje en ik de lijm gebruikte als middel om alles in een vlak te krijgen (heb geen frees). Het frame wordt daar niet noemenswaardig zwakker van.

Arno P

Citaat van: otitis op augustus 15, 2007, 11:07:02
Het frame wordt daar niet noemenswaardig zwakker van.


Klopt idd...op die plek is het immers weer keurig gevuld met drager en lijm  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

#37
KOM OP ZEG ...DWARSBUISJES...DAAR HOEF JE DUS NIET OVER NA TE DENKEN  >:D

Je geeft aan dat MDF straks gehoormatig minder is... ;D ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Dus jij zou voor buisjes kiezen omdat het mooier is... ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

De muziek gaat boven alles...dus ook boven extra DIY moeite...maar goed ...zo zit ik in elkaar  :-\...en iedereen is anders  ;D

Als die dwarsbuisjes een betere afstraling geven...DOEN...helaas ben ik even te druk om te helpen.. :P >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 15, 2007, 20:30:57
De muziek gaat boven alles...dus ook boven extra DIY moeite...maar goed ...zo zit ik in elkaar  :-\...en iedereen is anders  ;D

Als die dwarsbuisjes een betere afstraling geven...DOEN...helaas ben ik even te druk om te helpen.. :P >:D

Komt wel goed hoor  ;)...de pcb's voor de hoogspanning zijn gemaakt...zometeen wat foto's

Arno P

De HV print:

1 De layout en het kale printmateriaal.
2/3 Transfer op de print
4 Hup...de etsbak in waar het met menig geschuim en geborrel in no-time klaar is (wel wat anders dan vroeger met een bakje ijzer3chloride heen en weer staan te klotsen...en menig  kledingsstuk tweedehands te hebben gemaakt  ;D ;) )


Arno P

#42
4 dus

Arno P

Mooi kaal ge-etst en na het schuren er flux opgespoten en ze zijn soldeerklaar  ;)

Niet de mooiste printen die ik ooit gemaakt heb maar wel gewoon functioneel (ook niet de slechtste overigens  ;D )

Nu solderen maar...

Godtoh

Hey,

Je hebt erg veel koper weg ge-etst waardoor je sneller je ets vloeistof moet vervangen.
Misschien handig (mits het kan) om de volgende keer meer koper te laten zitten door vlakken zwart je kleuren op de layout.

Tevens zijn die vlakken handig om als ground te gebruiken vanwege de ontstorende werking.

Ik zeg mits het kan.

PS maak je de layout zelf???

Groeten
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Arno P

Citaat van: Godtoh op augustus 16, 2007, 21:41:57
Hey,

Je hebt erg veel koper weg ge-etst waardoor je sneller je ets vloeistof moet vervangen.
Misschien handig (mits het kan) om de volgende keer meer koper te laten zitten door vlakken zwart je kleuren op de layout.

Tevens zijn die vlakken handig om als ground te gebruiken vanwege de ontstorende werking.

Ik zeg mits het kan.

PS maak je de layout zelf???

Groeten

;D Ground vlak tegen storingen??? Ik heb de isolatieafstand hard nodig om de 7.5kV straks op zijn plek te houden....

Layout zelf? Vroegah ja...edding3000...wrijfletters/lijnen...bahbah...
Deze komt van een pdf van het internet  ;)

Godtoh

Aha dat is een goed punt 7,5kV.

Zoals ik al eerder vermeldde weet ik niet veel van esl af eigenlijk niets dus ::).

Maar voor wat ik maak en dan praat ik over laagvoltage tot een volt of 30 probeer ik op de layout zo veel mogelijk ground aan te brengen.

Geen idee of het nut heeft maar dat is weer een ander verhaal, het is wel handig voor behoud van de ets vloeistof.

Tegenwoordig hebben ze hele leuke programma's zoals layo, eagle, sprintlayout etc om prints te maken werkt zeer doeltreffend.
http://www.circuitsonline.net/download/cat/4

Groeten
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Arno P

Citaat van: Godtoh op augustus 16, 2007, 21:55:59
Aha dat is een goed punt 7,5kV.

Zoals ik al eerder vermeldde weet ik niet veel van esl af eigenlijk niets dus ::).

Maar voor wat ik maak en dan praat ik over laagvoltage tot een volt of 30 probeer ik op de layout zo veel mogelijk ground aan te brengen.

Geen idee of het nut heeft maar dat is weer een ander verhaal, het is wel handig voor behoud van de ets vloeistof.

Tegenwoordig hebben ze hele leuke programma's zoals layo, eagle, sprintlayout etc om prints te maken werkt zeer doeltreffend.
http://www.circuitsonline.net/download/cat/4

Groeten

Die programmas heb ik deze week ook eens bekeken maar ze leveren output files zoals gebruikelijk terwijl ik eigenlijk graag een bmp/jpg van de layout heb...kan dat ook met een van die pakketten?

Voor laagspanningscircuits en/of HF circuits is het idd raadzaam om voldoende groundplanes te hebben...echter voor hoogspanning waar een overslag van 2...3kv per mm in de lucht geldig is...kun je op de print het beste voldoende ruimte bewaren zodat vocht/vervuilen niet voor een te ?laagohmig kortsluitpad" kan zorgen...
Na het solderen gaat er overal weer plastic spray overheen  ;)

Godtoh

Citaat van: Arno P op augustus 16, 2007, 22:08:34
Die programmas heb ik deze week ook eens bekeken maar ze leveren output files zoals gebruikelijk terwijl ik eigenlijk graag een bmp/jpg van de layout heb...kan dat ook met een van die pakketten?

Ik heb geen idee of het kan, in de trials niet meende ik ben het nog niet tegengekomen.
Maar print screen is altijd een optie zeker omdat eagle 1:1 is qua schaal.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

otitis



Goed gedaan Arno, blijf vooral zo netjes werken, dat is nodig bij HSP.
Hou er wel rekening me dat er ong. 5,5 kV uit komt en niet 7,5 kV. Da's verder geen enkel probleem, hoort gewoon zo!