hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op maart 14, 2010, 18:38:24
Ik weet niet welke uitvoering je luistert daar zit nl ook weer verschil in....maar een hele mooie "andere Vivaldi" is de japanse versie van Denon op HQ van Vivaldi met het Fagot Concert door I Solisti Italiani.....heb ik net binnen...TOPPER !!! (ook weer te bestellen bij het Enya-adres  :-X).....
Bedankt voor de tip! Enya is overigens nog onderweg  ;)

Citaat van: Erik van Voorst op maart 14, 2010, 18:38:24
Verder kun je je helemaal uitleven met Vivaldi want hij heeft veel enorme mooie dingen gemaakt maar slechts een handvol mensen weten meer te noemen dan de 4 jaargetijden... ;)
Ik ga er eens wat meer van luisteren  8)

Groetjes,

Ronald

hifiman

Na vanavond voor de zoveelste keer geplaagd te zijn door dropouts van het geluid op de transporter heb ik nu voor 99% zeker de oorzaak gevonden  :-X

Ik heb boven op een squeezebox een Weathertime plugin aanstaan als screensaver zeg maar, deze fungeert dan als weerstation als de squeezebox in standby staat. De weer informatie wordt van een site van internet afgehaald met een interval die je zelf kunt instellen en bij mij op een kwartier stond.

Deze voor de gein eens op 10 seconden gezet EN de internetrouter uitgezet. En waarempel, elke 10 seconden een dropout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  :blink:

Kortom eens in de zoveel tijd lukte die verbinding niet en dat betekent dus dat ik soms elk kwartier een dropout kon hebben en soms een aantal dagen helemaal niet.

Ik hou even een kleine slag om de arm maar het kan haast niet anders dan dat dit de oorzaak geweest is!  :headbanging:

Vind het wel knap eigenlijk dat ik het gevonden heb want dat verzin je toch niet!  :withstupid:

Staaled

Citaat van: Audioloog op maart 16, 2010, 22:13:13
Na vanavond voor de zoveelste keer geplaagd te zijn door dropouts van het geluid op de transporter heb ik nu voor 99% zeker de oorzaak gevonden  :-X

Ik heb boven op een squeezebox een Weathertime plugin aanstaan als screensaver zeg maar, deze fungeert dan als weerstation als de squeezebox in standby staat. De weer informatie wordt van een site van internet afgehaald met een interval die je zelf kunt instellen en bij mij op een kwartier stond.

Deze voor de gein eens op 10 seconden gezet EN de internetrouter uitgezet. En waarempel, elke 10 seconden een dropout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  :blink:

Kortom eens in de zoveel tijd lukte die verbinding niet en dat betekent dus dat ik soms elk kwartier een dropout kon hebben en soms een aantal dagen helemaal niet.

Ik hou even een kleine slag om de arm maar het kan haast niet anders dan dat dit de oorzaak geweest is!  :headbanging:

Vind het wel knap eigenlijk dat ik het gevonden heb want dat verzin je toch niet!  :withstupid:
Tomorrows forecast: sunny with occasional dropouts. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Citaat van: Audioloog op maart 16, 2010, 22:13:13
Vind het wel knap eigenlijk dat ik het gevonden heb want dat verzin je toch niet!  
Ik vind het knap dat je processor en je totale systeemload bij een weather station connection failure in overload gaan  :baaa:  dat verzin je inderdaad niet. Zelfs met het parren van een file gaat mijn systeem niet in overload dus ik snap eigenlijk niet wat voor mager systeempje daar dan wel niet in moet zitten.
Een van de redenen dat ik niet zo'n PC of HTPC adept ben, je weet never nooit niet wat voor processen er allemaal staan mee te draaien en opeens beslissen dat ze wel erg belangrijk werk moeten verrichten en daar 100% de CPU voor kapen..... terwijl jij net lekker een filmpje zit te kijken   :blink:

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart 16, 2010, 22:42:35
Ik vind het knap dat je processor en je totale systeemload bij een weather station connection failure in overload gaan  :baaa:  dat verzin je inderdaad niet. Zelfs met het parren van een file gaat mijn systeem niet in overload dus ik snap eigenlijk niet wat voor mager systeempje daar dan wel niet in moet zitten.
Een van de redenen dat ik niet zo'n PC of HTPC adept ben, je weet never nooit niet wat voor processen er allemaal staan mee te draaien en opeens beslissen dat ze wel erg belangrijk werk moeten verrichten en daar 100% de CPU voor kapen..... terwijl jij net lekker een filmpje zit te kijken   :blink:
Iets te voorbarige conclusie Kjelt!  ;) De cpu belasting stijgt op dat moment helemaal niet, het is de squeezeboxcenter die op dat moment zichzelf voor een paar seconden ophangt. Heeft niks met de pc, operating systeem of cpu load te maken, enerzijds een bug in deze plugin, anderzijds een onvolkomenheid in squeezecenter dat het mogelijk is dat een plugin de boel ophangt. Alhoewel ik me zo kan voorstellen dat dat wellicht niet anders kan (is in perl geschreven) en er dus op vertrouwd wordt dat een plugin zich netjes gedraagt.

Edit: het moge duidelijk zijn dat ik deze plugin gelijk gewieberd heb!  :sly:

Groetjes,

Ronald

hifiman

En om de DHZ mogelijkheden voor mezelf te vergroten heb ik deze week geinvesteerd in wat nieuwe spulletjes  :inlove:

- Een tweede probe voor de scope
- Een Fluke 177 multimeter
- Een drievoudige regelbare voeding

:)

hifiman

Even terug naar de eerder genoemde problemen. Wat is nu de status?

Citaat van: Audioloog op maart  4, 2010, 09:58:39
Brom in de speakers
De brom klonk raar en deed me denken aan het multiwave patroon van de PS Audio P500, ik heb ondertussen kunnen vaststellend dat als ik de P500 op sinus instel de brom veranderd in een "normale" 50 Hz brom. Het lastige is dat de brom niet continu aanwezig is, hij komt er soms opeens inzetten om een seconde of 30 later weer te verdwijnen. En dit soms een aantal maal per uur, soms pas weer na uren. Tijdens de brom-momenten probeerde ik zaken uit te sluiten. Zo is al vast komen te staan dat:
- versterker op een andere input, dan is de brom verdwenen
- 220 uit de transporter, dan is de brom verdwenen
- allerlei zaken uit de 220 getrokken, zoals switches en X10 spul, heeft geen invloed
In elk geval is de conclusie dat de brom vanuit de transporter naar de versterker komt, hetgeen verder nog niet zo heel veel zegt over de oorzaak (transporter? P500 ? interlinks? slecht contact ergens?)
Ondertussen weet ik meer, daar kom ik zo op terug.

Zoals jullie ondertussen weten bleek de PS Audio P500 defect, na reparatie is deze brom nooit meer teruggekeerd, moge hij ruste in vrede  ;)

Citaat van: Audioloog op maart  4, 2010, 09:58:39
Dropouts in de muziek
Af en toe valt de muziek even weg voor een aantal seconden, om dan vervolgens weer vrolijk verder te spelen. Ik zie dan de melding "rebuffering". Dit verschijnsel is wel eens eerder opgetreden (1 of 2 maal in een aantal jaren), een reset van een switch was dan de oplossing. Echter, ditmaal bleek dat niet te helpen. Het kan ook aan de pc/software kant liggen. (immers als de cpu 100% bezet is door wat voor oorzaak dan ook, dan treedt dit verschijnsel ook op). Tot nu toe echter niks raars kunnen ontdekken aan pc zijde.

De weathertime plugin bleek dus de schuldige. Hoe weet ik dit zo zeker? Na 2 weken lang geprobeerd te hebben de oorzaak te achterhalen constateerde ik gisteren, terwijl ik realtime mee zat te kijken in de logfile van squeezeboxserver, dat precies op het moment van een dropout (ik had geluk dat er eentje optrad want soms gebeurde dat meerdere dagen niet) ik een timeout melding zag van deze plugin. Ik was deze timeout meldingen al zo vaak tegengekomen in de logfile maar las daar altijd vrolijk overheen, want dat kon er tenslotte niks mee te maken hebben  :-X How wrong I was! Pas toen ik constateerde dat dit event samenviel met een dropout ging ik deze plugin verdenken, en zelfs op dat moment kon ik het nog amper geloven dat deze zaken gerelateerd waren. De test die ik deed (interval op 10 seconden en internet verbinding onderuit trekken) bewees dat dit toch echt de schuldige was.

Ik had deze plugin al heel lang aktief, maar ik realiseerde me dat ik onlangs het interval had teruggebracht van meerdere uren naar een kwartier omdat het ophalen van de weerinfo vaak mislukt en je dan een vraagteken op het squeezeboxschermpje krijgt, hiermee de basis leggende voor het dropout probleem   :bored: Aan de andere kant, als ik dat niet gedaan had, dan had ik nooit de oorzaak boven water gekregen.

Citaat van: Audioloog op maart  4, 2010, 09:58:39
X10 gedonder
Tegelijkertijd heb ik problemen gekregen met X10. Dat wil zeggen, tijdens het film kijken reageren de 3 X10 dimmers die op licht code 1 staan niet meer betrouwbaar. Ondertussen, na flink troubleshooten heb ik wel een en ander gevonden, ik kom daar straks op terug.

Ik heb heel veel testen uitgevoerd en het blijkt dat de betrouwbare werking van X10 van veel factoren afhankelijk is, welke apparaten er op het lichtnet aangesloten staan, in welk stopcontact de controller zit, de stand van de maan  ;) ,  enz.. Uiteindelijk heb ik de infrarood controller in een ander stopcontact gestoken en hiermee de problemen geminimaliseerd. Daarmee is het nu acceptabel voor mij, neemt niet weg dat ik in de toekomst wellicht een keer overstap op een draadloos systeem (geen klikaanklikuit want das pas echt bagger).

Citaat van: Audioloog op maart  4, 2010, 09:58:39
Gespetter
Af en toe hoor ik een spetter uit de speakers komen, klinkt hetzelfde als digitale oversturing maar kan ook een schakelklik zijn van een of ander apparaat in huis of bij de buren. Het lijkt het laatste te zijn, aangezien dit ook voorkomt als de transporter op standby staat.

Blijf dit issue over. Het komt maar af en toe voor gelukkig. De spetters (schakelklikken?) zijn niet gerelateerd aan de muziek (zelfde nummer opnieuw afdraaien levert niet weer een spetter op). Ik heb ondertussen de utp kabel van switch naar transporter al vervangen door een afgeschermde versie. Ik ga ook het onafgeschermde symphonic line powercord vervangen door een (afgeschermd) MIT Z-cord II (even ervan uitgaande dat dit geen negatief effect gaat hebben op de klank, hetgeen nog moet gaan blijken). De transporter heeft al een MIT Z-cord II als powerkabel.Tevens heb ik nog een tweede Cardas Hexlink interlink op de kop weten te tikken, deze ga ik goed checken op solderingen en dan omwisselen met de huidige. Als dit gedaan is dan heb ik er in elk geval alles aan gedaan om het binnendringen van signalen van buitenaf zoveel mogelijk te voorkomen.

In elk geval begint het luisterplezier nu weer terug te keren, want met name de dropouts begonnen me aardig op de zenuwen te werken  :notify: Gelukkig blijf het gezegde "de aanhouder wint" van toepassing  :thumbs-up:

Tot zover deze update, tijd voor  een :coffee: en om me weer te richten op de muziek  :music:


advr

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2010, 09:35:07
Even terug naar de eerder genoemde problemen. Wat is nu de status?

Blijf dit issue over. Het komt maar af en toe voor gelukkig. De spetters (schakelklikken?) zijn niet gerelateerd aan de muziek (zelfde nummer opnieuw afdraaien levert niet weer een spetter op).

Hoi,

Die schakelklikken heb ik ook gehad met mijn Duet. Door tussen Duet en DAC even een Toslink te hangen kwam ik er snel achter dat het via de Duet binnenkwam. Geen enkel filter of wat dan ook verhielp dit. Uiteindelijk kwam ik er achter dat het via het UTP netwerk binnenkwam. Ik heb overal CAT6 liggen dus aardig afgeschermd.

Mijn muziek NAS was op dat moment wel op een andere groep aangesloten en het bleek een schakelklik vanuit het licht te zijn. Ik heb dat uiteindelijk weg gekregen door de netwerkkabel te laten lopen via zo'n Belkin Surgemaster waarbij je het netwerk kunt beveligen. Daarmee was de schakelklik verdwenen..

Of dat bij jou ook zo is weet ik natuurlijk niet. Maar misschien kun je het nalopen..

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Bedankt voor de tip Ad. Liefst zou ik ook alle UTP bekabeling vervangen door iets beters (afgeschermd), waarschijnlijk doe ik dat nog wel een keer!

Eerst nu even aan de slag met powercord en interlink om uit te sluiten dat daar indringers binnenkomen, als dat het niet oplost dan ga ik de utp situatie verder onder de loep nemen!

Groetjes,

Ronald

advr



Veel plezier :-X
Het zijn rotdngen om te zoeken. Nu met de Majik DS-i heb ik overigens helemaal nergens last van ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op maart 17, 2010, 11:51:29
Veel plezier :-X
Het zijn rotdngen om te zoeken. Nu met de Majik DS-i heb ik overigens helemaal nergens last van ;D

Ad.
Tsja, ik de afgelopen 2 jaar ook niet  :-X

Veel plezier met je Majik!  :pompom:

advr

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2010, 11:58:02
Tsja, ik de afgelopen 2 jaar ook niet  :-X

Veel plezier met je Majik!  :pompom:

oh.. heb je ergens een nieuwe lamp met schakelklok... daar kon ik het mee nabootsen door snel aan en uit te schakelen.... 8)

Die Majik DS-i is overigens een heerlijk klinkende versterker moet ik zeggen. Boven verwachting klinkt dat ding. Natuurlijk haalt ie het niveau van mijn Audio Innovations niet op punten van diepte van het geluidsbeeld en detaillering maar er zit totaal geen transistor geluid in.

Dat hebben ze goed voor elkaar bij Linn. ;D ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Even een signaalgenerator scriptje gemaakt die een flac file genereerd, welke vervolgens af te spelen is met (bijvoorbeeld) een logitech transporter.


#!/bin/sh
DESTINATION=/music/test

echo "What kind of signal do you want to generate?"
echo "1. Sine wave"
echo "2. Square wave"
echo "3. Triangle wave"
echo "Please enter 1, 2 or 3"
read answer1
case "$answer1" in
1)
waveform=sine;
;;
2)
waveform=square;
;;
3)
waveform=tri;
;;
*)
echo "Wrong input, I'll create a sine wave."
waveform=sine;
;;
esac

echo "Which frequency do you want? (Hz)"
read frequency

echo "Which samplerate do you want? (Hz)"
read samplerate

echo "which word length do you want?"
echo "Please enter 16 or 24 (bits)"
read bits

echo "Sox will now generate a 60 seconds $frequency Hz $waveform wave at $samplerate Hz and $bits bits in $DESTINATION ."

sox -r$samplerate -b$bits -c2 -n -t flac $DESTINATION/$frequency"hz-"$waveform-$samplerate-$bits"bits".flac synth 60 $waveform $frequency


hifiman

Gisteravond de Belden kabel ontvangen en deze op de P500 aangesloten, hierdoor kwam er een MIT Z-Cord II vrij welke ik vervolgens op de Symphonic Line versterker kon aansluiten zodat het onafgeschermde Symphonic Line Powercord gewieberd kon worden  ;)

Echter, helaas pindakaas, het aloude gezegde "never change a winning team" bleek hier van toepassing. De tonale balans veranderde naar een wat "dunner" geluid en dat vond ik geen vooruitgang. Vanochtend, direkt na het opstaan de boel dus weer teruggewijzigd en daar was mijn oude vertrouwde sound weer terug.  :pompom:

Dat bleek dus geen goed plan, gelukkig is de financiele schade zeer gering en er kan maar een reserve Belden powercord in je la liggen  :D

hifiman

Hier nog even 2 foto's van de transporter van een mede forumgenoot, zoek de verschillen  ;)

hifiman

De hierboven genoemde mede forumgenoot, ook wel de heer Scrutinizer genaamd, kwam gisteren bij mij langs met zijn gemodificeerde transporter (de foto's hierboven zijn overigens van VOOR deze modificatie) welke we eens vergeleken hebben met mijn gemodificeerde transporter.  :music:

Daar waar mijn transporter al duidelijk beter klinkt dan de ongemodificeerde versie ging deze transporter nog een stuk verder, een HEEL stuk verder  :baaa:  ;) Zo'n transparantie heb ik nog niet eerder gehoord uit een streamingdoos en slechts zelden uit heel goede cd spelers.  :notify: Geweldig gewoon  :thumbs-up:  :worship:

Kort samengevat: het besluit om mijn transporter voortaan dicht te laten is bij deze prullenmand in  :-X Linn, be afraid!  :devil:

;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op maart 20, 2010, 09:23:51
Hier nog even 2 foto's van de transporter van een mede forumgenoot, zoek de verschillen  ;)



Nieuw uit de doos, jassie uit en eens kijken waar die AK4396 passief toe in staat was.
Klein foutje .... 'statisch' :lookaround:
But ..... that's all in the game, dac chippie 7 dollar 't stuk, beetje spuug erop, ongeveer op zijn plaats, 2500 watt bout en gaan. ;D

Goh, wat is dat ding groot hier op de foto ....... AK4396 ( 9,6 x 5,8 mm )

;)

Anton.



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op maart 20, 2010, 09:30:28
De hierboven genoemde mede forumgenoot, ook wel de heer Scrutinizer genaamd, kwam gisteren bij mij langs met zijn gemodificeerde transporter (de foto's hierboven zijn overigens van VOOR deze modificatie) welke we eens vergeleken hebben met mijn gemodificeerde transporter.  :music:

Daar waar mijn transporter al duidelijk beter klinkt dan de ongemodificeerde versie ging deze transporter nog een stuk verder, een HEEL stuk verder  :baaa:  ;) Zo'n transparantie heb ik nog niet eerder gehoord uit een streamingdoos en slechts zelden uit heel goede cd spelers.  :notify: Geweldig gewoon  :thumbs-up:  :worship:

Kort samengevat: het besluit om mijn transporter voortaan dicht te laten is bij deze prullenmand in  :-X Linn, be afraid!  :devil:

;)
Dat wordt wat om je verzegeling ongedaan te maken. :P

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Icarus314

Sjo! Don't do this at home, kun je zo'n smd echt solderen zonder de boel op te blazen ???  :D

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op maart 20, 2010, 10:58:55
Sjo! Don't do this at home, kun je zo'n smd echt solderen zonder de boel op te blazen ???  :D

Noodwendig kwaad, Tjeerd.
Temperatuur is killing, dus goed station, veel flux, SMD soldeer en .... lots of patience. ;)

I' m only frustrated when I'm not in control of my own gear.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op maart 20, 2010, 11:10:04
Temperatuur is killing, dus goed station, veel flux, SMD soldeer en .... lots of patience. ;)
En lots of thee en bier  :D  ;)

Edit: ik vind het erg knap, denk niet dat het mij zou lukken  :baaa:  ;)

hifiman

Nieuwe versie van mijn (simpel) signaal generator scriptje (op basis van sox).

Wijzigingen:
- vraagt nu ook om de duur van het signaal
- nu ook sweeps mogelijk
- witte en rose ruis keuze toegevoegd


#!/bin/sh
DESTINATION=/music/test

echo "What kind of signal do you want to generate?"
echo "1. Sine wave"
echo "2. Square wave"
echo "3. Sawtooth wave"
echo "4. White Noise"
echo "5. Pink Noise"
echo "Please enter 1, 2 , 3, 4 or 5"
read answer1
case "$answer1" in
1)
waveform=sine;
;;
2)
waveform=square;
;;
3)
waveform=sawtooth;
;;
4)
waveform=noise;
;;
5)
waveform=pinknoise;
;;
*)
echo "Wrong input, I'll create a sine wave."
waveform=sine;
;;
esac

echo "What should the duration of the signal be?"
echo "Please enter time in seconds"
read time

echo "Which frequency do you want? (Hz)"
echo "For a sweep (not possible for white or pink noise) enter (for example): 10-500"
read frequency

echo "Which samplerate do you want? (Hz)"
read samplerate

echo "which word length do you want?"
echo "Please enter 16 or 24 (bits)"
read bits

echo "Sox will now generate a $time seconds $frequency Hz $waveform wave at $samplerate Hz and $bits bits in $DESTINATION ."

sox -r$samplerate -b$bits -c2 -n -t flac $DESTINATION/$frequency"hz-"$waveform-$samplerate-$bits"bits".flac synth $time $waveform $frequency


hifiman

De signalgenerator in de praktijk: 1 kHz blokgolf uit de squeezebox   :lookaround:

hifiman

Work in progress, jullie mogen raden wat ik hier aan het doen ben  :sly:  ;)

Het heeft met audio te maken  :music:

Nahpets

Je bent alle CD rips in blokgolven aan het omzetten?  :coffee:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.