hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

scrutinizer

"Upsampling

An Upsampler is a digital-to-digital converter (DDC) capable of converting digital audio data at one sample rate to a higher sample rate. The term "Upsampler" was first used by dCS in 1998 during development of the dCS Purcell. Some other manufacturers appear to have confused the term "upsampling" with "oversampling", which is a similar process used in good audio DACs for many years. They have missed the point that upsampling is an intermediate step intended to provide enhanced data to drive an oversampling DAC.

Some positive observations that help to characterise the effects of upsampling in a dCS system:

  1. Upsampling to progressively higher sample rates makes progressive improvements to fine detail, sound stage depth and image separation. So, the sound quality increases as you upsample CD data first to 24/88.2, then 24/176.4, then 24/352.8 kS/s.
  2. Converting 16/44.1 to 24/44.1 kS/s makes a worthwhile improvement to the fine detail, so the resolution is important also.
  3. If data with a higher information capacity is presented to the Ring DAC, sonic improvements are reported.

One present view is that upsampling works by breaking the DAC's oversampling function down into 2 steps, presenting the DAC with finer, smoother data, making the DAC's job much easier and more accurate."

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Icarus314

Mijn eerste sereuse cd speler was de Philips 963sa een upsampling cd speler. Ik weet nog dat ik eerst 96k en later 192k instelde en dat ik voor het eerst dacht dat cd best wel goed kan klinken. Toen de 963sa door veelvuldig modden stuk ging dacht ik dat het dus nog veel beter kon als ik meer geld op tafel zou leggen en daarom kocht in de cd23 met de ringdac van dCS. Echter het was gewoon niet hetzelfde in hoge frequenties. Nu ik weer upsample kan ik nog eens 1 op 1 een vergelijk maken met de cd23 maar mijn eerste indruk was dat de upsampling pc veel meer plezier bracht en nergens dat digitale missing iets had, niet dat koude. Zou best allemaal autosuggestie kunnen zijn maar dan kom ik de komende weken nog wel achter hoop ik.
Maar in deze tijd vind ik het een slim idee om de computer rekenkracht in te zetten om te trachten de oversampling cd spelers te overtreffen. Met de pc hebben we echte sinc functie ter beschikking. En van het artikel met de PET scans heb ik wel geleerd dat we niet alleen met onze oren luisteren dus ik houd de mogelijkheid voorlopig open ;)

Kjelt

Ook wel interessant is de DVD2One Audio Remaster engine, dat gaat je alleen real time lukken met een goede nieuwe multicore PC , het resultaat spreekt diverse mensen erg aan, mocht je interesse pm me ff voor meer inside info  ;)
http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=19404

Ejorne

Citaat van: Kjelt op februari  9, 2010, 20:53:19
Ook wel interessant is de DVD2One Audio Remaster engine, dat gaat je alleen real time lukken met een goede nieuwe multicore PC , het resultaat spreekt diverse mensen erg aan, mocht je interesse pm me ff voor meer inside info  ;)
http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=19404


Hey, dat klinkt wel interessant. Ik ga maar eens een trial downloaden om eens te testen.
Maar ik begrijp niet helemaal hoe ik het zou moeten gebruiken voor audio. Want dvd2one is een programma voor video toch? Of is het hiermee ook mogelijk om audio afzonderlijk te processen?

Kjelt

Zit er in gecombineerd inderdaad sinds het als los produkt niet zo hard liep  ;)

hifiman

Vanochtend tijdens het woon werk verkeer de auto onderweg tegen een lantaarnpaal geparkeerd  :-X Rest van de dag dus maar vrij genomen en dus gaan we maar eens iets nuttigs doen: radio luisteren via de transporter ook (proberen te) upsamplen  :pompom:

Kjelt

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, de paal niet gezien of geduwd of???? en nu? total loss of garage?

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 10, 2010, 10:28:16
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, de paal niet gezien of geduwd of???? en nu? total loss of garage?
Heb jij nog niet uit het raam gekeken of ligt er bij jullie geen sneeuw?  ;)

Ik ging wijselijk al heel rustig een bochtje om, helaas vond de auto het desondanks toch nodig om rechtdoor te gaan en een lantaarnpaal aan te randen  :sly:

Het is lastig te zien of de bumper nu wel of geen schade heeft (raakte de paal exact op het midden van de kentekenplaat), met een beetje geluk kom ik er zonder schade vanaf maar de motivatie om de overige 25 km nog vol te maken was spontaan verdwenen  ;) De lantaarnpaal hangt in elk geval op half zeven en heeft blijkbaar het grootste deel van de energie geabsorbeerd.

Kjelt

ah ok , nee hier in het zuiden van het land is het nog droog maar wel koud (-5), heel vervelend, ik had dat begin verleden jaar, gleed gewoon 20 meter door tegen een andere auto aan  :(
Toen meteen winterbanden gehaald en dat scheelt al een slok op een borrel, blijft toch uitkijken.

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 10, 2010, 10:37:06
ah ok , nee hier in het zuiden van het land is het nog droog maar wel koud (-5), heel vervelend, ik had dat begin verleden jaar, gleed gewoon 20 meter door tegen een andere auto aan  :(
Toen meteen winterbanden gehaald en dat scheelt al een slok op een borrel, blijft toch uitkijken.
Misschien toch eens kijken of winterbanden bij het lease contract inbegrepen zitten inderdaad. Nooit naar gekeken omdat normaliter er 1 dag per jaar sneeuw ligt  ^-^

Icarus314

Citaat van: Kjelt op februari  9, 2010, 20:53:19
Ook wel interessant is de DVD2One Audio Remaster engine, dat gaat je alleen real time lukken met een goede nieuwe multicore PC , het resultaat spreekt diverse mensen erg aan, mocht je interesse pm me ff voor meer inside info  ;)
http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=19404


Ik ervaar wel ongeveer hetzelfde als daar staat. Bij mij was de secret rabit code dsp op 96k met niet eens de hoogste sinc methode (cpu begrenst) ook mooier dan de sox gebasseerde dsp op 192k met de beste sinc (die is wel veel sneller). Dat secret rabit dsp goed zou zijn hoor je ook erg veel. Ik gebruik foobar en kan zo ook internet radio upsampelen en doe alles real time tot dusver. Als iemand wil weten hoe je foobar met secret aan de praat krijgt heb ik wel een paar tips.

hifiman

Nou dat bleek dus supersimpel. Enige addertje onder het gras was dat ik de "-2" parameter diende te verwijderen.


mp3 flc * *
[sox]  -v0.965 --buffer 32768 -t mp3 -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -3 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0


mp3's en internet radio nu dus ook upsampled naar 24@96  ^-^

Icarus314

Citaat van: Audioloog op februari 10, 2010, 11:42:04
Nou dat bleek dus supersimpel. Enige addertje onder het gras was dat ik de "-2" parameter diende te verwijderen.


mp3 flc * *
[sox]  -v0.965 --buffer 32768 -t mp3 -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -3 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0


mp3's en internet radio nu dus ook upsampled naar 24@96  ^-^

lounge-radio.com is cooooool !!

celerontje

Citaat van: Audioloog op februari 10, 2010, 10:48:34
Misschien toch eens kijken of winterbanden bij het lease contract inbegrepen zitten inderdaad. Nooit naar gekeken omdat normaliter er 1 dag per jaar sneeuw ligt  ^-^
Geen winterbanden... :crazy:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman


Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 10, 2010, 12:47:52
Ehh nooit aan gedacht nee  ^-^
Bekende kalf verdronken, demp de put, been there, seen that, done it,

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 10, 2010, 12:51:50
Bekende kalf verdronken, demp de put, been there, seen that, done it,
Is meer dat ik altijd dacht dat winterbanden iets voor het buitenland/wintersport was  :crazy:

celerontje

Citaat van: Audioloog op februari 10, 2010, 12:55:07
Is meer dat ik altijd dacht dat winterbanden iets voor het buitenland/wintersport was  :crazy:
If you don't go to the snow, the snow comes to you! :D

Nou ja, iedereen moet een keer z'n hand aan de kachel branden om te leren dat-ie heet is, hoe sneu het ook is. :(
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op februari 10, 2010, 13:01:37
If you don't go to the snow, the snow comes to you! :D

Nou ja, iedereen moet een keer z'n hand aan de kachel branden om te leren dat-ie heet is, hoe sneu het ook is. :(
Ach, net effe de kentekenplaat eraf geschroefd, geen deukje te bekennen, alleen de kentekenplaat zelf (1 letter er af) en de paal hebben het moeten ontgelden  :pompom:

hifiman

Gisteravond hebben Scrutinizer en ik het geheime konijn eens vergeleken met de polyphase upsampling. Alhoewel er zeker wat te zeggen was voor het konijn vonden we uiteindelijk onder de streep polyphase toch duidelijk muzikaler. Tot zover het wekelijkse upsampling nieuws  ^-^

Het konijn woont hier: http://www.mega-nerd.com/SRC/

Ejorne

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2010, 08:11:01
Gisteravond hebben Scrutinizer en ik het geheime konijn eens vergeleken met de polyphase upsampling. Alhoewel er zeker wat te zeggen was voor het konijn vonden we uiteindelijk onder de streep polyphase toch duidelijk muzikaler. Tot zover het wekelijkse upsampling nieuws  ^-^

Hoe heb je dit vergeleken?

Als je een Windhoos bak hebt dan in cMP in combinatie met cPlay denk ik wel een heel goede vergelijking. Deze software heeft namelijk beide methoden aan boord. Maar, realiseer ik me, is het waarschijnlijk beter om met de apparaten die normaliter ook ingezet zullen worden het vergelijk te maken. Daarbij heb je met je Linux bak ook veel meer vrijheid tot instellingen van upsampling in vergelijk met cPLay uiteraard...


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2010, 08:11:01
Gisteravond hebben Scrutinizer en ik het geheime konijn eens vergeleken met de polyphase upsampling. Alhoewel er zeker wat te zeggen was voor het konijn vonden we uiteindelijk onder de streep polyphase toch duidelijk muzikaler. Tot zover het wekelijkse upsampling nieuws  ^-^
Als in gedramatiseerd!!!! ;D

Buiten het feit dat het realtime polyphased upsampelen 24/96 met SOX zich prettig in muziek laat vertalen binnen Ronalds settings, zijn er wat kleine issues welke hoogstwaarschijnlijk deze wat euforische uitspraak van Ronald min of  meer in kaart brengt.
Gisteravond zijn van een paar uitgezochte tracks - binnen SOX - files berekend van zowel polyphase als secret rabbit >24/96. Door deze onder het plezier van het gezelschap en het bekende natje en drogie te beluisteren, kwamen er zeker geheimen over het konijn aan het daglicht . Geheimen die interessant genoeg zijn voor verdere scrutinizing. ;)
Na secret rabbit als realtime upsampler te hebben gekozen en vervolgens nog wat muziek at random te beluisteren, viel op dat zich een minder enthousiast schouwspel tussen de speakers afspeelde.
Duidelijk :notify: minder dan de eerder die avond beluisterde files. Na wat checks werd al snel duidelijk dat een 'mogelijke' culpritt zich in het processen van deze files liet zien. Liet zien in een vorm van verdubbeling, soms max aan CPU power.
 
En aangezien Ronald vanuit zijn (leeuwen en beren ;D) visie de voorkeur geeft aan realtime upsampling versus het gebruik van de upsampeled files, dit voor hem refitting to a 3.33 Ghz processor betekent, met alle ..... vandien.

;)


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op februari 12, 2010, 11:40:39
Als in gedramatiseerd!!!! ;D

Buiten het feit dat het realtime polyphased upsampelen 24/96 met SOX zich prettig in muziek laat vertalen binnen Ronalds settings, zijn er wat kleine issues welke hoogstwaarschijnlijk deze wat euforische uitspraak van Ronald min of  meer in kaart brengt.
Gisteravond zijn van een paar uitgezochte tracks - binnen SOX - files berekend van zowel polyphase als secret rabbit >24/96. Door deze onder het plezier van het gezelschap en het bekende natje en drogie te beluisteren, kwamen er zeker geheimen over het konijn aan het daglicht . Geheimen die interessant genoeg zijn voor verdere scrutinizing. ;)
Na secret rabbit als realtime upsampler te hebben gekozen en vervolgens nog wat muziek at random te beluisteren, viel op dat zich een minder enthousiast schouwspel tussen de speakers afspeelde.
Duidelijk :notify: minder dan de eerder die avond beluisterde files. Na wat checks werd al snel duidelijk dat een 'mogelijke' culpritt zich in het processen van deze files liet zien. Liet zien in een vorm van verdubbeling, soms max aan CPU power.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden (dus daarom liet ik het ook aan jou over  :D;)  

Citaat van: scrutinizer op februari 12, 2010, 11:40:39
En aangezien Ronald vanuit zijn (leeuwen en beren ;D) visie de voorkeur geeft aan realtime upsampling versus het gebruik van de upsampeled files, dit voor hem refitting to a 3.33 Ghz processor betekent, met alle ..... vandien.
Over gedramatiseerd gesproken  ;) Voorlopig geen plannen voor een andere processor  :angel: (toegegeven, als er 6 GHz processoren hadden bestaan en betaalbaar waren geweest dan had er waarschijnlijk al een nieuwe ingezeten  :sneaky2: ).

Groetjes,

Ronald

Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 12, 2010, 14:33:32
toegegeven, als er 6 GHz processoren hadden bestaan en betaalbaar waren geweest dan had er waarschijnlijk al een nieuwe ingezeten 
en die EMC storing dan, die dit weer oplevert, ai ai ai

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 12, 2010, 14:34:37
en die EMC storing dan, die dit weer oplevert, ai ai ai
Inderdaad, een argument tegen het realtime upsampling en voor het preprocessing-upsamplen  ^-^