hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

celerontje

Oooooh boy, straks liggen Haiti én Delft in puin.... :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Citaat van: celerontje op januari 12, 2010, 17:06:58
Waarom wel een grote kleerkast, maar geen groot scherm?
Vrouwen.... :devil: ;D ;D ;D ;D
bedoelde je mij daarmee? ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Citaat van: celerontje op januari 15, 2010, 17:27:45
Oooooh boy, straks liggen Haiti én Delft in puin.... :o
Nee, want daar moeten we nog testen over een paar weken. :-\
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

Citaat van: tiptop op januari 15, 2010, 17:43:42
bedoelde je mij daarmee? ;D
Nee, zoek er niet meer achter dan er geschreven staat.

Citaat van: tiptop op januari 15, 2010, 17:45:29
Nee, want daar moeten we nog testen over een paar weken. :-\
Nutteloos, jij bent toch een Cambridge-lover, dat verandert echt niet! :P ;D ;D ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 15, 2010, 17:14:48
He Ronald,

Heb je al het e.e.a. op de rit voor het masking systeem?
Als het bij jou stil wordt en je kippen gaat posten, ben je iets aan het uitbroeden. ;D

Anton.
Hoi Anton,

Een aantal weken geleden reeds mijn paneelgordijnen besteld, echter wegens 6 weken levertijd gaat het nog even duren voor ik hier weer een vervolg aan kan geven  ^-^

Verder gebeurd er hier altijd wel wat op de achtergrond hoor  ;) Zo heb ik bijvoorbeeld gisteravond de greyscale van de projector nog even opnieuw gecalibreerd vanwege de keuze voor een wat andere gamma curve.  :bigsmile:

Ik zat vandaag nog te mijmeren dat ik het solderen (aan/in audio aparatuur) wel mis en daar toch iets mee wil gaan doen weer, weet alleen nog niet wat  :D

Op pc gebied ben ik ook regelmatig bezig met wat "vernieuwingen" maar dat is dan weer wat minder interessant om in dit topic neer te pennen.

Ook kriebelt het af en toe om de oude interlink weer eens terug te steken (nog geen 1x gedaan!  :yin-yang: ), ach ja eens een hobbyist altijd een hobbyist zullen we maar zeggen he.  :P

Verder wordt er momenteel veel film gekeken in huize Audioloog en wanneer mogelijk, ook muziek geluisterd.  :popcorn:  :music:

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 15, 2010, 17:21:07
Ik denk dat Phannee iets lekkers met kip aan het kokkerellen is! :coffee: :D
Ik zat daarnet aan de Sushi, maar er wordt inderdaad regelmatig met kip gekokkereld hiero  :clapping:

hifiman

Citaat van: kermit op januari 15, 2010, 17:25:29
Hij is bezig met een basshakers project. Vandaar dat ie stil is. :D
Met JOUW basshakers project zal je bedoelen  :D

Ik zat gisteren Paranormal Activity te kijken en heb toen op een gegeven moment de shakers een uitgezet, de hele "sublaag beleving" was gelijk weg, ik stond er versteld van hoe waarde ik ben gaan hechten aan de shakers met film kijken!  :headbanging:

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op januari 15, 2010, 19:21:07
Met JOUW basshakers project zal je bedoelen  :D

Ik zat gisteren Paranormal Activity te kijken en heb toen op een gegeven moment de shakers een uitgezet, de hele "sublaag beleving" was gelijk weg, ik stond er versteld van hoe waarde ik ben gaan hechten aan de shakers met film kijken!  :headbanging:

Ik begrijp wat je bedoelt, Ronald. Als ik naar de guy's from de hood kijkt/luister op MTV en het beeld uitzet waardoor ik die beatshakers niet meer ziet, vind ik the rap ook stukken minder. :hehe: :lookaround:

:D

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 15, 2010, 19:41:36
Als ik naar de guy's from de hood kijkt/luister op MTV en het beeld uitzet waardoor ik die beatshakers niet meer ziet, vind ik the rap ook stukken minder. :hehe: :lookaround:

O0

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari 15, 2010, 19:18:06
Zo heb ik bijvoorbeeld gisteravond de greyscale van de projector nog even opnieuw gecalibreerd vanwege de keuze voor een wat andere gamma curve.  :bigsmile:
Wat heb je precies veranderd aan je gamma curve?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 15, 2010, 19:47:31
Wat heb je precies veranderd aan je gamma curve?
Wat meer punch in het beeld nu de licht output aan het afnemen is  :wacko:

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op september 30, 2009, 13:32:09
Squeeze "Audioloog" Center......a poor man's DCS  8)
Maar geen poor man's performance zoals vanavond gebleken is  :-X

;)

hifiman

Voor het geval jullie je afvragen waar bovenstaande quote van mij nu eigenlijk ook al weer op slaat, hier nog even een toelichting  :D

Gisteravond was Scrutinizer bij ons op bezoek  :coffee:  Altijd gezellig natuurlijk om (naast de andere zaken des levens) over de hobby te kletsen en de gang van zaken op dit forum te evalueren  ;D

Plots herinnerde ik mij dat ik, een aantal maanden geleden alweer, 2 tracks apart had gezet op mijn harddisk om t.z.t. eens aan Scrutinizer te laten horen. Het betrof een nummer van Patricia Barber, 1 track origineel [email protected] , de andere middels sox (stukje software) upsampled naar 24@96 en daarmee bijna 4x zo veel plaats in nemend op de schijf  :wacko:

Ik was dit upsample experiment zelf eigenlijk al weer helemaal vergeten en de laatste (en enige) keer dat ik er zelf naar geluisterd had was nog met mijn vorige speakers.  :-X Ondertussen was ik ook gemigreerd van 32 bits linux naar 64 bits linux (waarom dat relevant is vertel ik zo). De andere wijziging die sindsdien nog had plaatsgevonden was een andere interlink (Cardas Quadlink -> Cardas Hexlink 5C).

Ik kon mij nog herinneren dat het destijds voor mij wel evident was dat er een verschil waar te nemen was tussen beide tracks, maar ik vond het toen lastig te bepalen of het een verbetering was of niet.

Het was gisteravond dan ook best wel een schok om te horen dat het verschil nu beduidend groter was dan ik mij herinnerde en dat het direkt evident was dat het een significante verbetering betrof. Ik heb vervolgens de upsampling "realtime" er tussen gezet zodat we ook andere tracks met en zonder konden beluisteren, de eind conclusie was eenduidig, pure verbetering geen nadelen!  :bigsmile:

De volgende logische vervolgstap was dus om nog wat tracks voor te bewerken naar 24@96. Helaas lukte dat niet en weigerde sox hardnekkig met een foutmelding.

Even een  :coffee: pakken, ben zo weer terug met het vervolg  ;)

hifiman

We hebben verder nog lekker wat muziek geluisterd (realtime up-ge-sampled) en het klonk errug lekker mag ik wel zeggen.  :pompom:
Mijn grootste (eigenlijk enige) minpunt van het huidige geluid uit mijn set vind ik dat het qua levendigheid wel wat meer had gemogen, dit is een gevolg van een aantal keuzes (hexlink bekabeling, burson audio opamps, lagere gain versterker, enz..) die ook een aantal voor mij belangrijke voordelen brengen.  Het is dan ook fijn om te constateren dat de upsampling dit grotendeels oplost en ik eigenlijk nog weinig op te merken heb aan zoals het nu klinkt  :blink:

Nou allemaal harstikke mooi natuurlijk en het staat zoals jullie ondertussen wel begrepen hebben als een paal boven water dat die upsampling here to stay in in huize audioloog  :notify: Nu sta ik alleen nog voor de ietwat lastige keuze: alle op disk staande flac files voorbewerken of ze origineel laten en realtime upsamplen. Beiden hebben zo hun voor en nadelen..

Realtime upsampling:
- Hoge cpu belasting, op mijn 2 GHz systeempje 80 a 90% voor alleen al het sox proces, gezien het feit dat ik nog heel veel andere zaken heb draaien op de linux machine in kwestie betekent dit dat dit niet goed zal gaan in de praktijk (op de lange duur) en ik dus een dedicated audio pc nodig heb, kortom een extra investering van honderden euro's.
- Geen voorbewerking nodig, de audiofiles blijven in originele staat en nemen geen extra ruimte in.
- Mogelijke negatieve impact op de geluidskwaliteit door de extra processing, dit is lastig aan te tonen en ook lastig om de voorspellen of het geluidsmatig wat uitmaakt als de cpu minder belast zou worden door simpelweg een snellere cpu te nemen.


Voorbewerken:
- Kost veel tijd, kan echter geautomatiseerd worden middels wat scripting.
- Grootste nadeel wat mij betreft: files zijn niet meer origineel, onomkeerbaar proces!
- Neemt 4x zoveel diskruimte in beslag hetgeen simpelweg dus ook een investering betreft, is wel goedkoper dan een extra pc
- Backups zou ik origineel kunnen laten, sterker nog, dat zou ik zeker doen al was het al om een tweede extra investering te voorkomen, dat betekent echter wel dat als de life disk ooit kapot zou gaan alles opnieuw omgezet dient te worden, hetgeen weer veel tijd kost (maar weinig moeite  ;) ).
- Als er achteraf iets niet ok bleek te zijn met de omzetting, ik denk dan met name aan bijvoorbeeld clipping die zou optreden bij sommige "luid" opgenomen tracks dan wordt je niet vrolijk  :baaa: Ik zou dus eerst goed moeten testen op de een of andere manier dat clipping niet kan optreden, zowel dan dient de volume factor parameter van sox aangepast te worden (gebruik nu 0.995 als factor).

Al met al een stevige afweging dus die ik niet al te overhaast wil nemen!

hifiman

Ik herhaal hier nog even wat ik eerder gepost heb over hoe de upsampling toe te passen:

Voorbewerken:

sox -v0.995 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 redbook.flac -t flac -C0 -3 -c2 -r96000  upsampled.flac polyphase -cutoff 1.0



of

Realtime:
In Squeezeboxserver deze regel toevoegen aan convert.conf:

flc flc * *
[sox]  -v0.995 -–buffer 32768  -t flac -r44100 -2 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -3 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0

)p(

Als je voor pre upsampling kiest zou je dan niet beter eerst rustig kunnen luisteren naar verschillende upsampling algoritmes voor je al je files gaat upsamplen?

peter

hifiman

Ik vergeet bijna om nog even te vertellen waarom de migratie van 32 bits naar 64 bits linux relevant is.  ;)

Ten eerste bleek dus de voorbewerking gisteravond niet te werken omdat ik vergeten was om de libsox-fmt-flac library te installeren  :withstupid: na de migratie naar 64 bits linux. Beter nog is het om het libsox-fmt-all package (debian) te installeren dan weet je zeker dat je voor alle audio formaten de juiste sox libraries aan boord hebt.  ^-^ Blijft het overigens wel een raadsel waarom het realtime upsamplen gisteren dan wel goed werkte (te controleren middels top: sox draait en vreet flink wat cpu tijd)   :blink:

Het tweede punt is dat ik mij afvraag of het verschil in "ervaring" tussen de vorige upsampling sessie en die van gisteravond wellicht ook te maken kan hebben met het feit dat ik nu 64 bits software draai en daarmee het upsample proces wellicht minder (kleinere) afrondingsfouten zou maken.  :unsure:


hifiman

Citaat van: )p( op januari 17, 2010, 10:19:03
Als je voor pre upsampling kiest zou je dan niet beter eerst rustig kunnen luisteren naar verschillende upsampling algoritmes voor je al je files gaat upsamplen?

peter
Hoi Peter,

Goed punt! Theoretisch zou de door mij gebruikte polyphase methode superieur zijn aan de andere methoden, vandaar overigens ook het hoge cpu gebruik. Maar ik ben het zeker met je eens dat ik niet over 1 nacht ijs moet gaan als ik zou besluiten om de hele boel te converteren. Daarbij wel opmerkend dat ik dan mijn backups wel origineel zou houden en dus altijd terug zou kunnen naar de oude situatie.


Groetjes,

Ronald

hifiman

En al luisterend naar ge-upsampelde muziek zijn we maar eens openpli op de dreambox sat ontvanger aan het zetten  :popcorn:

hifiman

Ik heb even een steekproef genomen mbt tot het converteren (upsamplen) van flac bestanden. De hier gebruikte 44.flac track duurt 1:48.


-rwxr-xr-x 1 ronald users   9797088 2010-01-16 19:30 44.flac
-rw-r--r-- 1 ronald users  35887128 2010-01-16 21:17 96.flac
ronald@hammie:/music/nieuw\>
ronald@hammie:/music/nieuw\> rm 96.flac
ronald@hammie:/music/nieuw\> date;sox -v0.995 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 44.flac -t flac -C0 -3 -c2 -r96000  96.flac polyphase -cutoff 1.0;date
Sun Jan 17 11:46:26 CET 2010
Sun Jan 17 11:46:48 CET 2010


Het upsamplen hiervan duurt dus (op mijn 2 GHz systeempje) 22 seconden, dat betekent dus een factor 22/108=0,20

Kortom, voor elk uur muziek dat ge-upsampled dient te worden kost dit de pc 12 minuten om te upsamplen. In een etmaal kan er dus pakweg 120 uur muziek geupsampled worden. De verhouding qua diskruimte gebruik blijkt wederom ongeveer een factor 4 te zijn.

hifiman

Over de sox polyphase resampling en waarom dit een goede keuze is:
http://leute.server.de/wilde/resample.html

De conclusie van het artikel:
The polyphase filter clearly has the best interpolation performance, closely followed by the bandlimited interpolation, both of them leaving linear interpolation far behind. If your only concern is signal quality, the polyphase effect is the best choice.

hifiman

Dan nog even over de keuze realtime versus voorbewerken. Puur vanuit audio performance geredeneerd is de beste keuze zonder twijfel een dedicated pc met voorbewerkte files (en dus meer schijfruimte). Je weet dan zeker dat er geen extra issues geintroduceerd worden door het extreme cpu gebruik van de sox polyphase upsampling zoals thermische verschijnselen (hele moederbord wordt heter) en het feit dat de voeding zwaarder belast wordt.

Neem ik echter wat andere praktische zaken in de overweging mee (persoonlijke voorkeuren mbt het gebruik van pc's en natuurlijk ook de kosten factor) dan zou ik wellicht toch voor de realtime optie kiezen, waarbij natuurlijk later altijd alsnog gekozen kan worden voor voorbewerking.

Ik heb nog geen keuze gemaakt en onderzoek voorlopig nog even beide opties. 1 ding is zeker, upsampling is een blijvertje!  8)

Ik kan natuurlijk hier gaan proberen te omschrijven hoe het klinkt met en zonder upsampling maar dat de ervaring leert dat het onmogelijk is dit via het geshreven woord over te brengen. Wie echt geinteresseerd is moet maar eens langskomen voor een  :coffee:

scrutinizer

Leuk verhaal, Ronald.

Thanks voor de pizza en het was weer gezellig. ;)
Wordt vervolgd.........

Enjoy!!!

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ejorne

Citaat van: Audioloog op januari 17, 2010, 10:07:39
- Backups zou ik origineel kunnen laten, sterker nog, dat zou ik zeker doen al was het al om een tweede extra investering te voorkomen, dat betekent echter wel dat als de life disk ooit kapot zou gaan alles opnieuw omgezet dient te worden, hetgeen weer veel tijd kost (maar weinig moeite  ;) ).

Je zou er dan wel voor moeten kiezen voor minimaal een dubbele backup. Want in het geval dat de live disc kapot gaat moet je weer ff je scriptjes laten draaien. Maar als je back-up schijf kapot gaat dan ben je alle originele bestanden kwijt.