hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april  8, 2009, 12:39:37
Ik ga het hier binnenkort meemaken  :sigh:

[.....] :unsure:

Jouw kennende ... zal er wel 'meer' de revue gaan passeren in huize Audioloog. :-X

Sterkte!!! ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 13:06:54
[.....] :unsure:

Jouw kennende ... zal er wel 'meer' de revue gaan passeren in huize Audioloog. :-X
Hoho de Avalons staan er al > 2 jaar he, de Lyngdorf versterker al 3 jaar en de Marantz receiver al 5 jaar  ;)

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 13:06:54
Sterkte!!! ;)
Ik zal het doorgeven aan Garmt  ;D  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 10:17:26
Voor mij is de keuze wat "lastiger", ik bezoek eigenlijk nooit live muziek en heb dus ook geen drang om die "situatie" te evenaren in de huiskamer. Voor mij moet het gewoon lekker klinken waarbij ik een sensatie van ruimtelijkheid wel weet te waarderen. Maar zoals ik al zei, ik denk dat het nastreven van een 3D weergave gezien plaatsing van mijn speakers al erg lastig wordt. Het aspect "3D" is om die reden voor mij al wat minder belangrijk. Ook heb ik vaak het idee dat het hele 3D verhaal nogal kunstmatig is. Wat ik daarmee bedoel is dat ik bijvoorbeeld een drum ver buiten een speaker hoor, een piano een end naar achteren, maar eigenlijk nooit wat "tussen" die ruimtes. De 3D effecten komen op mij vaak over als precies dat: effecten. En niet alsof ik ECHT naar een 3D beleving luister.

Conclusie: De avalons hebben die derde dimensie die veel speakers ontberen, echter gezien de plaatsing van mijn speakers EN het feit dat ik die derde dimensie als kunstmatig ervaar heb ik er niet zoveel moeite mee om dit 3D aspect in een weergave weer te laten varen.
Edit: 3D niet te verwarren met het "loskomen" van het geluid van de speakers, een aspect waar ik WEL heel erg veel waarde aan hecht!

Hierin zijn we in eerste instantie natuurlijk afhankelijk van hetgeen ooit 'gevangen' binnen een recording ::) ... na recording hetgeen de producer overlaat op de geluidsdrager :-X .... waarna de 'bron' een belangrijk aandeel heeft in - wat jij noemt - die derde dimensie die jij als kunstmatig ervaar. :hehe:

Take your time .....

:yinyang:

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 13:39:33
Hierin zijn we in eerste instantie natuurlijk afhankelijk van hetgeen ooit 'gevangen' binnen een recording ::) ... na recording hetgeen de producer overlaat op de geluidsdrager :-X .... waarna de 'bron' een belangrijk aandeel heeft in - wat jij noemt - die derde dimensie die jij als kunstmatig ervaar. :hehe:
Wat je hier stelt ben ik het uiteraard volkomen mee eens, maar daar ligt niet mijn punt.
Ik constateer (met mijn spullen en in mijn opstelling, het is niet als algemeen statement bedoeld) dat ik geen "vloeiend" alghele derde dimensie ervaar. Die dimensie is er af en toe en dan maar op enkele plekken in de 3D ruimte waarbinnen de weergave zich plaats vind (cq lijkt plaats te vinden). Als ik iets ver buiten de linker speaker hoor bijvoorbeeld dan is dat bijvoorbeeld altijd 1 meter buiten de speaker en nooit eens 50 cm buiten de speaker... Dit komt op mij (alhoewel best leuk) ook nogal kunstmatig over.

Bij jou thuis hoorde ik veel meer een compleet 3D beeld, maar ja daar waren ook wat meer 3D centen (en natuurlijk de effort om de set en akoustiek te krijgen zoals ze zijn) aan te pas gekomen.

Ik weet natuurlijk nog niet hoe ik de Harbeths ga ervaren maar ik heb liever een wat minder 3D presentatie die compleet "gevuld" is dan die kusntmatige 3D presentatie.

hifiman

In een Harbeth review op audio review kom ik de term "Harbeth's bass Extender " tegen, iemand enig idee wat dat voor een beest is??

Edit: Ik weet het antwoord al, het is een subwoofer  ^-^

)p(

Citaat van: Audioloog op april  8, 2009, 13:47:45
Wat je hier stelt ben ik het uiteraard volkomen mee eens, maar daar ligt niet mijn punt.
Ik constateer (met mijn spullen en in mijn opstelling, het is niet als algemeen statement bedoeld) dat ik geen "vloeiend" alghele derde dimensie ervaar. Die dimensie is er af en toe en dan maar op enkele plekken in de 3D ruimte waarbinnen de weergave zich plaats vind (cq lijkt plaats te vinden). Als ik iets ver buiten de linker speaker hoor bijvoorbeeld dan is dat bijvoorbeeld altijd 1 meter buiten de speaker en nooit eens 50 cm buiten de speaker... Dit komt op mij (alhoewel best leuk) ook nogal kunstmatig over.

Bij jou thuis hoorde ik veel meer een compleet 3D beeld, maar ja daar waren ook wat meer 3D centen (en natuurlijk de effort om de set en akoustiek te krijgen zoals ze zijn) aan te pas gekomen.

Ik weet natuurlijk nog niet hoe ik de Harbeths ga ervaren maar ik heb liever een wat minder 3D presentatie die compleet "gevuld" is dan die kusntmatige 3D presentatie.

Ik ervaar dat toch anders. Veel klassieke opnames die ik heb geven ook in mijn mid-end setje een "vloeiende" ruimtelijke gelaagdheid in de diepte.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april  8, 2009, 13:59:14
Ik ervaar dat toch anders. Veel klassieke opnames die ik heb geven ook in mijn mid-end setje een "vloeiende" ruimtelijke gelaagdheid in de diepte.

peter
Yep, maar jij heb ook een hele andere set, andere speakers en een andere akoustiek. Zoals ik al zei, het was geen algemeen statement maar zoals ik het in mijn huidige set/opstelling ervaar!  :police:

scrutinizer

Kappa!! Essie tien over negen ..... ;D

Dat zegt mij meer over een zo 'correct' mogelijk phase gedrag van de luidspreker, Ronald. ;)

BTW, een gezegde "als vliegen op str*nt"...... :nowink:

Probeer de man eerst eens te helpen met zijn uuhh ... bijelkaar geraapt zootje. ::)

Anton.



 

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 14:05:28
Kappa!! Essie tien over negen ..... ;D
Zwak signaaltje hoor, kwam meestal 30 over negen binnen  ;D  ;)

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 14:05:28
Dat zegt mij meer over een zo 'correct' mogelijk phase gedrag van de luidspreker, Ronald. ;)

BTW, een gezegde "als vliegen op str*nt"...... :nowink:
Volgens mij heeft geen enkele meerweg luidspreker een maar enigszins correct fase gedrag  ;)

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 14:05:28
Probeer de man eerst eens te helpen met zijn uuhh ... bijelkaar geraapt zootje.
:-X



 

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april  8, 2009, 14:14:42
Zwak signaaltje hoor, kwam meestal 30 over negen binnen  ;D  ;)
Volgens mij heeft geen enkele meerweg luidspreker een maar enigszins correct fase gedrag  ;)
:-X



 

Citaateen zo 'correct' mogelijk phase gedrag

What's in a word. ;)



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


scrutinizer

Laat ik wat kort door de bocht gaan.

Deze luidspreker creeert een minimaal 'probleem' in jouw huiskamer, 'jouw' latere aanpassingen deden volgens mij  de rest. :closedeyes:

Anton.









Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 15:08:47
Laat ik wat kort door de bocht gaan.

Deze luidspreker creeert een minimaal 'probleem' in jouw huiskamer, 'jouw' latere aanpassingen deden volgens mij  de rest. :closedeyes:

Anton.
Anton, deze (ik neem aan dat je op mijn huidige Avalons doelt) luidspreker creeert nog steeds een minimaal probleem in mijn huiskamer, het wegdoen van de cd speler (en later de dac en de lens) heeft daar niets aan veranderd hoor.  ^-^

Minimaal probleem is geen garantie voor maximaal genot  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april  8, 2009, 15:17:38
Anton, deze (ik neem aan dat je op mijn huidige Avalons doelt) luidspreker creeert nog steeds een minimaal probleem in mijn huiskamer, het wegdoen van de cd speler (en later de dac en de lens) heeft daar niets aan veranderd hoor.  ^-^

Minimaal probleem is geen garantie voor maximaal genot  ;)

Yep!!

Dus is het een goede start. ::)

De rest is peper en zout.

Ga toch lekker een dac in elkaar flanzen - iets wat je ten eerste graag doe - en wanneer het eenmaal 'past' een grotere voldoening geeft.

Die basis is zo slecht niet ....

Anton.





Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 15:43:06
Dus is het een goede start. ::)

De rest is peper en zout.
En daar verschillen we van mening  ;)

Na 2 jaar avalon, of zo je wilt, na 1 jaar scrutinized avalon luisteren moet ik toch tot de conclusie komen dat deze luidsprekers mij niet de muzikale voldoening geven die ik zoek. Deze uitspraak is ook van toepassing op de laatste situatie die jij bij mij thuis hebt gehoord (dus nog met teac cd speler , ps audio dac en digital lens). Toegegeven met de transporter klinkt het net even "minder" maar dat is niet waar ik het hier over heb.

Bovenstaand staat even los van mijn laag probleem in mijn kamer/opstelling waar in dat opzicht inderdaad met de avalons goed te leven valt. De zoektocht naar andere speakers is dus niet VANWEGE het laag probleem maar andersom: bij het zoeken naar nieuwe speakers dien ik goed rekening te houden met het laag probleem.

De afgelopen tijd dus een andere speaker en ook een andere DAC geprobeerd, dit bevestigde iets wat ik eigenlijk al lang wist: de verschillen tussen DACs zijn vele malen kleiner dan de verschillen tussen speakers, vandaar de rationele conclusie om die schakel te gaan vervangen waar het meeste variatie in zit en daarmee de meeste kans een echt ander geluid te vinden wat beter bij mijn smaak aansluit en goed past in mijn situatie (set/opstelling/akoustiek).

Ik zeg niet dat de Avalons geen goede speakers zijn, ik constateer alleen dat ze voor mij niet de juiste keuze zijn, ik heb niet het budget om met Spectral spul en allerlei megadure bekabeling aan de slag te gaan en dus keer ik het verhaal om: pas de speakers aan, aan de set die er al staat.

Snappez vous?

Overigens sluit ik niet uit dat ik later alsnog eens aan andere dac's ga snuffelen cq zelf ga bouwen, maar dat zal dan (hopelijk) vanuit een situatie zijn waarin ik al tevreden ben.  ^-^

scrutinizer

You can lead a horse to water, but you can't make him drink.

CitaatNa 2 jaar avalon, of zo je wilt, na 1 jaar scrutinized avalon luisteren moet ik toch tot de conclusie komen dat deze luidsprekers mij niet de muzikale voldoening geven die ik zoek.

It's youre ballgame....

Anton.

Ps. de kleine AudioNotes kunnen wel eens 'prettig' passen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 16:42:01
You can lead a horse to water, but you can't make him drink.
Some horses might prefer beer  ;)

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 16:42:01
It's youre ballgame....
Daar zit hem the crux, de avalons spelen met mij, ik wil de leiding terug over het spel!   :wacko:

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2009, 16:42:01
Ps. de kleine AudioNotes kunnen wel eens 'prettig' passen. ;)
Bedankt voor de tip!

Erik van Voorst (in memoriam)

#4718
Als je niet wil dat je Avalons met jou spelen dan zul je eerst (praktijk)kennis moeten gaan vergaren daarna speel JIJ met de Avalons dat verzeker ik je.

Denkfout.........je hebt helemaal geen megadure versterking nodig...maar WEL de juiste...voorbeeld stelde ik al met een Jadis Orchestra...ook heb ik ze gehoord op een goedkoop brits buizenbakkie en ook op een D90 Audio Research...en ook op een Krell KSA50....allemaal relatief goedkoop 2e hands te bemachtigen versterkers...bekabeling was audioquest...of homemade Teflon met verzilverd 2mm kwadraad....of van den Hul...allemaal niet zo spectaculair ...in prijs en muziek...maar WEL die Avalons aan het zingen krijgen dus... :yin-yang:

Denkfout...ik denk dat je juist op deze manier nu mogelijk het laatste stukje muzikale component uit je set gaat laten verdwijnen ....

Maar goed als een paard bier drinkt loopt het niet meer zo "straight"...........je zal uiteindelijk er toch wel weer komen maar dan via een omweg....... ;D

Ik voel me eigenlijk niet eens schuldig want je vroeg mijn mening  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst mijzelf op april  8, 2009, 20:24:10
Feit is wel dat dat weer een hoop gedoe wordt met kopen, uitproberen en weer verkopen, iets waar ik ook niet zo op zit te wachtten.
Dit wil ik nog even wat nader toelichtten...

Een echte die-hard (zoals jij en Anton bijvoorbeeld) zouden dit gewoon doen, maar in mijn geval heb ik ook te maken met dat de versterker in een bepaalde kast moet passen, niet teveel ruimte mag innemen, enz.. Buizenspul wordt dan bijvoorbeeld al snel een probleem. Ook geeft het steeds wisselen een stuk onrust in huis ook op financieel vlak (het 2de hands verkopen en inkopen), zaken die jullie wellicht minder een issue zijn, maar die ik gewoon wil "beperken" in huize audioloog. En ja, ook dat is een keuze..

As ik vrijgezel was geweest had ik weer andere keuzes gemaakt, maar nu zoek ik een balans tussen al die zaken die te maken hebben met hobby, relatie en de haringstand en dergelijke ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman


Erik van Voorst (in memoriam)

...okay...gelukkig maar...

Want dat klinkt namelijk wel heel mooi maar als ik zo die vele bladen teruglees zou mijn vrouw doodmoe van je worden..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BuSpu


hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op april  9, 2009, 15:51:01
Want dat klinkt namelijk wel heel mooi maar als ik zo die vele bladen teruglees zou mijn vrouw doodmoe van je worden..... ;D
Laat mijn vrouw dat nou andersom ook hebben maar dan nog erger  ;D  ;)