hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Zojuist is de migratie naar nieuwe surround speakers voltooid  :D

hifiman

Een korte luisterimpressie maakte al snel duidelijk dat dit in elk geval de gewenst verbetering brengt, het geluid achter is nu een stuk diffuser. Ik moet daarbij wel opmerken dat ik de speakers itt wat ik had verwacht toch in dipole mode heb gezet, in bipole mode vond ik ze namelijk veel te "direkt" klinken. In eerste instantie vond ik de dipole mode nergens naar klinken tot het besef kwam dat ik links en rechts van plaats moet wisselen zodat de tweeters die naar de sweetspot wijzen in fase staan met de fronts.  ^-^ Toen klonk het opeens een stuk beter en ik kan niet wachten om een filmpje te kijken vanavond. Helaas moeten we straks eerst uit eten  :-X


)p(

Past inderdaad heel netjes zo in jullie interieur...goede zet :)

peter

hifiman


Kjelt

Citaat van: Audioloog op november 15, 2008, 13:36:43
tot het besef kwam dat ik links en rechts van plaats moet wisselen zodat de tweeters die naar de sweetspot wijzen in fase staan met de fronts. 
ik geloof niet dat ik je begrijp had je de polariteit niet goed aangesloten of had je de L en R surround back speakers verkeerd om opgehangen?
Gelukkig heb ik zelf een Denon met audyssee die meteen gaat gillen als er ook maar iets verkeerd is aangesloten en automatisch corrigeert voor de afstanden, dan kun je bijna niets meer fout doen  ;D

hifiman

Ok een kleine toelichting. Bipole speakers zijn altijd gemarkeerd links en rechts. Dit is omdat als je ze aan de zijmuur hangt de tweeter die naar voren wijst in fase dient te zijn met de fronts. De tweeter die naar achter wijst is uit fase met de fronts. Als diezelfde dipole speakers nu opeens aan de achtermuur gaat hangen dan zitten de tweeters die uit fase zijn met fronts opeens aan de sweetspot kant. M.a.w. de links en rechts markering is bedoeld voor het aan de zijmuur hangen, hang je ze aan de achterwand dan moet je ze dus van plek verwisselen!

Snappez vous?  ;D

Kjelt


JeKa


hifiman

Citaat van: JeKa op november 15, 2008, 15:57:46
Hoe heb je de hoogte van de speakers bepaald?
Tsja, men neme de volgenden gedachtenspinsels:
- in het algemeen houdt men 60 tot 90 cm boven oorhoogte aan
- voorheen stonden de speaker te dicht tegen mijn oor te tetteren
- ik wil een diffuus geluidsbeeld
- in de bioscoop hangen ze nog hoger
- hoe hoger hoe netter (ivm kortere kabelgootjes naar het plafond)
Men husselen dat door elkaar en laten het een beetje sudderen en vervolgens hing ik ze pakweg 80 cm boven oorhoogte  ;D

Raphie

Citaat van: Audioloog op november 15, 2008, 13:32:27
Zojuist is de migratie naar nieuwe surround speakers voltooid  :D

Dat ziet er strak uit zeg!  (klinkt ook nog goed geef je al aan ;D )
Complimenten  8)
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op november 15, 2008, 16:17:49
Dat ziet er strak uit zeg!  (klinkt ook nog goed geef je al aan ;D )
Complimenten  8)
Dank je, dat ik het nog mag meemaken dat jij een positieve uitspraak doet in mijn topic  ;D  ;)

Raphie

Over je spullen boel niks te klagen, is een strakke set geworden zo....  O0

Het is alleen dat moddesteren van alles wat ik echt zonde vind ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op november 15, 2008, 16:37:10
Over je spullen boel niks te klagen, is een strakke set geworden zo....  O0

Het is alleen dat moddesteren van alles wat ik echt zonde vind ;D
Dan heb ik goed nieuws voor je  :D Op dit moment is er geen enkel component meer in mijn set wat gemodificeerd is!  ;)

JeKa

Citaat van: Audioloog op november 15, 2008, 16:14:20
Tsja, men neme de volgenden gedachtenspinsels:
- in het algemeen houdt men 60 tot 90 cm boven oorhoogte aan
- voorheen stonden de speaker te dicht tegen mijn oor te tetteren
- ik wil een diffuus geluidsbeeld
- in de bioscoop hangen ze nog hoger
Men husselen dat door elkaar en laten het een beetje sudderen en vervolgens hing ik ze pakweg 80 cm boven oorhoogte  ;D

Duidelijk. Misschien moet ik thuis ook maar eens gaan experimenteren met de hoogte, want vind het geluid niet diffuus genoeg.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 15, 2008, 16:40:12
Dan heb ik goed nieuws voor je  :D Op dit moment is er geen enkel component meer in mijn set wat gemodificeerd is!  ;)

Daar moet snel wat aan gebeuren. Ik geef je een maand. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En gefeliciteerd met je di/bipolen. Het ziet er stukken beter uit dan voorheen.  8)

Ik ben heel benieuwd hoe het klinkt. Zit je uiteindelijk niet onder een te grote hoek met je tweeter (dus hoogaf), of valt dat wel mee? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

celerontje

Le Grand Prestige! ;D (Ik spreek geen Frans, ik probeer wat te bakken van een paar woorden die ik ken)
Misschien is het mooi om aan de uiteindes van de plinten een eindstukje erop te zetten, waarin je uiteraard wel even een inkeping maakt voor de kabels?

Ik heb vanmiddag even een stukje van de DVD ''Master and Commander'' aan iemand laten horen om mijn surroundgebeuren te demonstreren.
WOWOWOWOWOWOWOW, wat een heftig geluid zeg, niet normaal!
Echt een aanrader voor op Blu-ray!
amazon.co.uk, daar is ie voor een leuke prijs te krijgen.

Ik neem aan dat de soundlevels van de nieuwe speakers netjes met een dB meter zijn afgesteld? ??? ;)
Het ziet er keurig uit! :D
Natuurlijk wel even U-571 in de Blu-ray speler leggen! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Overigens is het effect van dipool surroundspeakers eigenlijk pas echt evident als ze echt exact naast de luisteraar hangen, waarbij de ene dipool 'null' naar de andere wijst, precies in lijn met de luisteraar. Zo krijg je dan een minimale hoeveelheid (theoretisch nul) direct geluid en 100% gereflecteerd/gediffundeerd geluid te horen. Eigenlijk moeten ze dus 90 graden worden gedraaid, maar eigenlijk dienen ze dan ook zeker een meter van de achtermuur te hangen en dat wordt moeilijk denk ik... ;)

Kjelt

Citaat van: garmtz op november 15, 2008, 20:51:17
maar eigenlijk dienen ze dan ook zeker een meter van de achtermuur te hangen en dat wordt moeilijk denk ik... ;)
Hangt van zijn buren af, of die 1 meter van hun woning willen afstaan  ;D

Harry HT

Hi Audioloog,

Mooi zo  8) Ben benieuwd hoe je het vind klinken  8)

Alleen weet je zeker dat ze goed hangen? Wanneer je b.v. de linker achterspeaker ophangt, dan hangt de linker achterspeaker toch wanneer je op de luisterplaats zit toch ineens rechtsachter?  ::) ;)

Veel flimplezier julllie !

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

HTip

Citaat van: Audioloog op november 15, 2008, 13:32:27
Zojuist is de migratie naar nieuwe surround speakers voltooid  :D
Mooi speakers 8) Erg mooi geïntegreerd in je woonkamer ook.

Heb je verschillende speakers persoonlijk vergeleken of op basis van recensies?


Citaat van: garmtz op november 15, 2008, 20:51:17
Overigens is het effect van dipool surroundspeakers eigenlijk pas echt evident als ze echt exact naast de luisteraar hangen, waarbij de ene dipool 'null' naar de andere wijst, precies in lijn met de luisteraar. Zo krijg je dan een minimale hoeveelheid (theoretisch nul) direct geluid en 100% gereflecteerd/gediffundeerd geluid te horen. Eigenlijk moeten ze dus 90 graden worden gedraaid, maar eigenlijk dienen ze dan ook zeker een meter van de achtermuur te hangen en dat wordt moeilijk denk ik... ;)
Geldt dat alleen voor een 5.1 opstelling?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 15, 2008, 17:05:13
En gefeliciteerd met je di/bipolen. Het ziet er stukken beter uit dan voorheen.  8)

Ik ben heel benieuwd hoe het klinkt. Zit je uiteindelijk niet onder een te grote hoek met je tweeter (dus hoogaf), of valt dat wel mee? ::)
Dank je.

Goed punt, ik heb het nog niet echt onderzocht eigenlijk, zowiezo is het een compromis situatie, en ik was nog even 1 puntje vergeten waarom ik ze zo hoog gehangen heb:
- hoe hoger hoe netter (ivm kortere kabelgootjes naar het plafond)  ;D

hifiman

Citaat van: celerontje op november 15, 2008, 20:32:45
Ik neem aan dat de soundlevels van de nieuwe speakers netjes met een dB meter zijn afgesteld? ??? ;)
Uiteraard!  :)

hifiman

Citaat van: garmtz op november 15, 2008, 20:51:17
Overigens is het effect van dipool surroundspeakers eigenlijk pas echt evident als ze echt exact naast de luisteraar hangen, waarbij de ene dipool 'null' naar de andere wijst, precies in lijn met de luisteraar. Zo krijg je dan een minimale hoeveelheid (theoretisch nul) direct geluid en 100% gereflecteerd/gediffundeerd geluid te horen. Eigenlijk moeten ze dus 90 graden worden gedraaid, maar eigenlijk dienen ze dan ook zeker een meter van de achtermuur te hangen en dat wordt moeilijk denk ik... ;)
Ik weet het  ^-^ Helaas heb ik geen mogelijkheid om uberhaupt de surrounds aan de zijkant te monteren dus noodgedwongen hangen ze aan de achterwand. In theorie zou je dan moeten kiezen voor de bipole setting, echter in de praktijk vind ik de dipole setting prettiger. Het is en blijft allemaal een compromis, maar (gisteren nog even  een hele film gekeken) het is in elk geval een verbetering tov de oude situatie en daar ging het om  :)

hifiman

Citaat van: Harry HT op november 16, 2008, 08:30:02
Hi Audioloog,

Mooi zo  8) Ben benieuwd hoe je het vind klinken  8)

Alleen weet je zeker dat ze goed hangen? Wanneer je b.v. de linker achterspeaker ophangt, dan hangt de linker achterspeaker toch wanneer je op de luisterplaats zit toch ineens rechtsachter?  ::) ;)

Veel flimplezier julllie !

Gegroet,

Harry
Hoi Harry,

Als ik het over links en rechts heb dan refereer ik uiteraard vanuit de situatie dat ik op de sweetspot zit en niet als ik naar de achterwand toe sta :P

Ze klinken lekker hoor, kan er pas echt definitief wat over zeggen als ik ze wat langer heb en wellicht nog wat geexperimenteerd heb met de dipole vs bipole setting, maar ik heb er een goed gevoel over  ^-^

Volgende week komt ons nieuwe scherm en dan moeten we maar weer eens wat afspreken  8)

Groetjes,

Ronald