hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Ondertussen draai ik met mijn eigen setje Cardas Crosslink speakerkabels  8)

Alleen het barewire aansluiten van de kabels op de Avalons vind ik geen succes, bij het aandraaien van de schroeven worden de strand zeg maar uitelkaar (naast de schroef) geperst. Ik overweeg dus sterk om er spades aan te zetten. Helaas hebben de 4 MIT spades die ik had het niet overleeft toen ik ze van de vorige kabel wilde desolderen (zat muurvast geklemd).

Eens kijken of ik aan nog een setje 6 mm MIT spades kan komen en anders zijn de WBT 6 mm spades wellicht wel wat. Wel moet ik dan even een zaak vinden die ze gelijk voor me wil monteren (ivm de krimphuls).

Tot zover het vroege ochtendnieuws  ;)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  7, 2008, 09:28:43
Alleen het barewire aansluiten van de kabels op de Avalons vind ik geen succes, bij het aandraaien van de schroeven worden de strand zeg maar uitelkaar (naast de schroef) geperst. Ik overweeg dus sterk om er spades aan te zetten.

Hoewel spades een veel betere verbinding opleveren dan bananen, vraag ik me af waarom je met die spades een extra overgang toe zou willen voegen... Is het middel niet erger dan de kwaal?... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Misschien zijn Cardas spades iets (zie prijslijst en website Cardas)? Of QED Airloc spades.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juni  7, 2008, 09:35:09
Hoewel spades een veel betere verbinding opleveren dan bananen, vraag ik me af waarom je met die spades een extra overgang toe zou willen voegen... Is het middel niet erger dan de kwaal?... ::)
Dat is een goede vraag. Ik kan het natuurlijk proberen en erafhalen kan altijd weer...

hifiman

Citaat van: garmtz op juni  7, 2008, 09:37:28
Misschien zijn Cardas spades iets (zie prijslijst en website Cardas)? Of QED Airloc spades.
Ik ga er eens naar kijken Garmt, bedankt voor de tip!

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  7, 2008, 09:41:12
Dat is een goede vraag. Ik kan het natuurlijk proberen en erafhalen kan altijd weer...

Mijn opmerking was gemaakt door iemand die (tijdelijk) zelf ook spades aan zijn kabel heeft zitten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juni  7, 2008, 10:03:22
Mijn opmerking was gemaakt door iemand die (tijdelijk) zelf ook spades aan zijn kabel heeft zitten. ;)
Zeker een of andere "audiofiel"  ???  ;D  ;)

Moet jij niet naar een shootout!  :P  8)

scrutinizer

Het blijft natuurlijk een discussie...mijn gedachte ..als je de 'bare wire(s)' zo kan monteren dat het contactvlak (raakvlak) goed is en de contactdruk die je er op uitoefent hoog genoeg kan zijn zonder de geleiders 'kwa structuur' geweld aan te doen... je daarmee winst hebt t.o.v. ander overgangsmateriaal.

Alleen dat laatste ........ ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni  7, 2008, 10:26:49
Alleen dat laatste ........ ;)
Precies!

QED airloc valt af want die zijn er alleen in 6-8mm (wordt te breed, past niet) en 10 mm vorken.
Studio Wilbert waar ik vorige keer de MIT spades vandaan heb heeft ze niet meer..

Wat vind jij Anton, zijn die WBT koper spades 6 mm wat ? (ik moet nog wel even zien te vinden ergens wat de buitendiameter is)

reMC

Ik hoop dat ik het zeggen mag ;), maar Furutech misschien?

hifiman

Citaat van: reMC op juni  7, 2008, 10:31:54
Ik hoop dat ik het zeggen mag ;), maar Furutech misschien?
Waarom zou je het niet mogen zeggen  :P

Er zijn echter 2 eisen:
- ze moeten 6 mm ONLY zijn (dus niet van 6 tot 8)
- buitendiameter maximaal 11 mm (dus geen 12 wat ze vaak zijn)
- ze moeten stevig zijn (dus niet met den vingers buigbaar)

Welke spades goed zijn en welke minder heb ik zelf weinig kijk op helaas  ::)


reMC

Deze zijn 6mm max:

http://www.furutech.com/2008/product2.asp?prodNo=81

De buitendiameter van de kabelingang is circa 8mm. De breedte van vork tot vork is 12,9mm (gemeten van de buitenkant).

Wel absoluut onbuigbaar (door mij ;D) ;)

hifiman

Citaat van: reMC op juni  7, 2008, 10:46:29
De breedte van vork tot vork is 12,9mm (gemeten van de buitenkant).
En dus valt tie helaas af (11mm max).  :-\ Toch bedankt voor de info!  :)

hifiman

De WBT's vallen ook af overigens, Speaker&Co was zo aardig ze even op te meten, 13 mm  :-X

Wat baal ik dat ik de (afgeknipte) draad niet uit (2 van de 4) van de wel passende MIT spades krijg die ik hier heb liggen  >:(

reMC


hifiman

Citaat van: reMC op juni  7, 2008, 11:12:06
Zijn banaanpluggen geen optie?
Nope, deze speakers hebben schroeven als aansluitmogelijkheid dus er kunnen alleen spades in  :P

solitaire

van mijn favoriete connector-merk: Bocchino ('k heb even snel gekeken, en het gaat waarschijnlijk om de F7 / F20 / F21)

volgens mij is er een Nl. vertegenwoordiging van dit merk, weet alleen even niet zo snel wie


succes, en veel luisterplezier



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op juni  7, 2008, 12:32:34
van mijn favoriete connector-merk: Bocchino ('k heb even snel gekeken, en het gaat waarschijnlijk om de F7 / F20 / F21)

volgens mij is er een Nl. vertegenwoordiging van dit merk, weet alleen even niet zo snel wie


succes, en veel luisterplezier



Wolf
Hartelijk dank voor de tip!  :) Die FM27-W7 zou moeten passen lijkt me  8)

bmateijsen

dit is net als bij WBT een schroefverbinding, dus dat gaat uiteindelijk toch weer oxideren.
Ik denk dat het beter is om een airlock verbinding of soldeerverbinding te hebben.

Citaat van: Audioloog op juni  7, 2008, 13:33:50
Hartelijk dank voor de tip!  :) Die W7 zou moeten passen lijkt me  8)

hifiman

Citaat van: bmateijsen op juni  7, 2008, 13:35:51
dit is net als bij WBT een schroefverbinding, dus dat gaat uiteindelijk toch weer oxideren.
Ik denk dat het beter is om een airlock verbinding of soldeerverbinding te hebben.

Ik heb zojuist plan B uitgevoerd en dat was dus het uitboren van de MIT spades die ik al had. Dat is gelukt, maar de spades zijn er niet mooier op geworden. Ik heb ze er net aangesoldeerd maar dat is dus duidelijk als tijdelijke oplossing. Nadeel van solderen merkte ik dat bij deze kabel de isolatie wat smelt en zich "terugtrekt". Dat ziet er dan ook weer niet mooi uit en kan weer oxideren (voor het gezicht even opgelost met een krimpkousje).

Afijn hoe zoiets simpels toch knap lastig kan zijn  :P

In elk geval heb ik even wat en nu een keuze maken uit de beschikbare oplossingen.

hifiman

Gedurende de ochtend werd ik verblijd met een bezoekje van de TNT man die mijn Van den Hul Optocoupler MKII optische interlink voor de Squeezebox kan brengen  :)

Met de grootste zorg en zonder de lensjes aan te raken de kabel aangesloten en vervolgens gaan vergelijken tussen squeezebox en cd.
Deze kabel klinkt duidelijk beter dan de vorige noname kabel die ik even tijdelijk had gebruikt. Er is nog steeds verschil met cd, maar het verschil is duidelijk kleiner en weer in dezelfde orde van grootte als toen de Squeezebox coaxiaal aangesloten stond.  :)

solitaire

Citaat van: bmateijsen op juni  7, 2008, 13:35:51
dit is net als bij WBT een schroefverbinding, dus dat gaat uiteindelijk toch weer oxideren.
Ik denk dat het beter is om een airlock verbinding of soldeerverbinding te hebben.


zeker komt dit voor

ik denk afhankelijk van de geografische locatie
is dit meer of minder een probleem

in Arnhem heb ik dit probleem maar heel beperkt

en is jaarlijks 1,5 cm. inkorten een voorzorgsmaatregel: kleine moeite groot plezier

wat wellicht ook helpt is dat ik met een smal strookje huishoudelijk zelfklevend plastic inpakfolie het aanhechtingpunt omwikkel


Citaat van: Audioloog op juni  7, 2008, 13:43:51
Gedurende de ochtend werd ik verblijd met een bezoekje van de TNT man die mijn Van den Hul Optocoupler MKII optische interlink voor de Squeezebox kan brengen  :)

Met de grootste zorg en zonder de lensjes aan te raken de kabel aangesloten en vervolgens gaan vergelijken tussen squeezebox en cd.
Deze kabel klinkt duidelijk beter dan de vorige noname kabel die ik even tijdelijk had gebruikt.

idee?: upgrade & bescherming van je lens dmv. Aural Symphonics 'ioGel'


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op juni  7, 2008, 13:58:27
idee?: upgrade & bescherming van je lens dmv. Aural Symphonics 'ioGel'
:-X Laat mij nou eens lekker in de waan ik "klaar" ben  ;D  ;)

hifiman

Citaat van: garmtz op juni  7, 2008, 09:37:28
Misschien zijn Cardas spades iets (zie prijslijst en website Cardas)? Of QED Airloc spades.
Ik heb net op de website (en de prijslijst) van Cardas gekeken, maar ik zie alleen bij sommige spades 9 mm staan en van de rest moet je blijkbaar maar gokken wat de maat is  ??? Of zie ik iets over het hoofd  ::)

solitaire

Citaat van: Audioloog op juni  7, 2008, 14:01:46
:-X Laat mij nou eens lekker in de waan ik "klaar" ben  ;D  ;)

een audiofiel ... klaar ... ??  :o 8) :D


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.