hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op april  5, 2008, 21:15:14
De keuze voor deze bananen hadden meer met die degelijke bout te maken dan met dat marketingverhaal  ;D

Een goede reden. Ik vind dat vastdraaien ook wel iets hebben. Op mijn CA-400 en CA-200 draai je ook de bout vast met een steeksleutel (of ringsleutel ;)) waar de spades onder zitten. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rock Solid

Zelf ben ik niet zo'n fan van een grote lompe/zware (dode massa) connector.
Ik ben zelf meer van dit soort bananapluggen (als ik ze moet toepassen) :

http://nl.farnell.com/269402/connectors/product.us0?sku=MC-MULTI-CONTACT-22.2300-4-22.1022.

Audiofiel

Citaat van: Rock Solid op april  5, 2008, 23:32:16
Zelf ben ik niet zo'n fan van een grote lompe/zware (dode massa) connector.
Ik ben zelf meer van dit soort bananapluggen (als ik ze moet toepassen) :

http://nl.farnell.com/269402/connectors/product.us0?sku=MC-MULTI-CONTACT-22.2300-4-22.1022.

Aparte connector, maar 2 opmerkingen:

1) Wordt verpakt per 5!.... Lekker handig. :P
2) Is kennelijk binnenkort niet meer leverbaar:
CitaatLet op: Dit product zal niet langer op voorraad worden gehouden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rock Solid

Citaat van: Audiofiel op april  6, 2008, 00:55:11
Aparte connector, maar 2 opmerkingen:

1) Wordt verpakt per 5!.... Lekker handig. :P
2) Is kennelijk binnenkort niet meer leverbaar:

;D

1) ach ja, je koopt 5 zwarte en 5 rode; dan zit je mooi op 5 paar.
2) dat komt waarschijnlijk omdat ik ze allemaal heb opgekocht  :o

Dit zijn gewoon hele mooie (Zwitserse) bananapluggen voor een klein (niet audiofiel) prijsje; ik heb zelf bij RS components nog een aantal gekocht. Deze waren op basis van Be Cu; een iets andere versie.
Volgens mij plakt Mundorf een labeltje op zo'n een heel simpel Multi-Contact plugje.

Audiofiel

Citaat van: Rock Solid op april  6, 2008, 01:09:35
1) ach ja, je koopt 5 zwarte en 5 rode; dan zit je mooi op 5 paar.

Als je beide kanten gebruikt, kun je daarmee toch mooi 2,5 luidsprekers setjes aansluiten. :P ;D

Citaat2) dat komt waarschijnlijk omdat ik ze allemaal heb opgekocht  :o

ROTFLOL

CitaatDit zijn gewoon hele mooie (Zwitserse) bananapluggen voor een klein (niet audiofiel) prijsje; ik heb zelf bij RS components nog een aantal gekocht. Deze waren op basis van Be Cu; een iets andere versie.
Volgens mij plakt Mundorf een labeltje op zo'n een heel simpel Multi-Contact plugje.

Dat laatste zou heel goed kunnen. De connectoren zien er inderdaad bijzonder degelijk uit. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Rock Solid op april  5, 2008, 23:32:16
Zelf ben ik niet zo'n fan van een grote lompe/zware (dode massa) connector.
Ik ben zelf meer van dit soort bananapluggen (als ik ze moet toepassen) :

http://nl.farnell.com/269402/connectors/product.us0?sku=MC-MULTI-CONTACT-22.2300-4-22.1022.
Aha zeg maar de Bullet plug onder de bananen  :)


Deleted member

Edit, deze zijn nog wel beschikbaar. Verschhil kan ik zo snel even niet ontdekken.  ;)

http://nl.farnell.com/1085472/connectors/product.us0?sku=MC-MULTI-CONTACT-22.1203-22.2380-21

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman


Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman



Rock Solid

Multi Contact maakt gewoon erg mooie connectors voor een niet-audiofiele prijs.
Ik was eigenlijk op zoek naar een bananaplug die stapelbaar is (heel handig als je wilt biwiren vanaf 1 paar luidspreker terminals), klein en licht is, en waar je de kabel in vast kunt schroeven.
Het contactmateriaal moest Beryllium Koper zijn en de coating goud.
Ik heb ze destijds gekocht bij RS; maar hun site is nu even uit de lucht.

Over de schijfjes onder de spikes.
Waarom heb je niet een stel verplaats-spikes; schijfjes met een putje erin (zodat de spike niet van de schijf afglijdt) en daaronder een materiaal wat verplaatsing op parket makkelijk toelaat (vilt met dubbelzijdig plakband)?
Als je wilt verplaatsen kun je de speaker met stand een beetje tilten, zodat je de gewone schijf voor de verplaats-spike kunt uitwisselen.

Is een beetje hetzelfde als wij een bank in onze kamer over het parket willen schuiven; even een paar doekjes onder de pootjes en schuiven maar  ;D

hifiman

Citaat van: Rock Solid op april  6, 2008, 10:56:36
Over de schijfjes onder de spikes.
Waarom heb je niet een stel verplaats-spikes; schijfjes met een putje erin (zodat de spike niet van de schijf afglijdt) en daaronder een materiaal wat verplaatsing op parket makkelijk toelaat (vilt met dubbelzijdig plakband)?
Die heb ik ook  ;D Echter als je er vilt onder plakt (wat ik dus in eerste instantie inderdaad gedaan had) dan klinkt het gelijk een stuk minder  :-X

Citaat van: Rock Solid op april  6, 2008, 10:56:36
Als je wilt verplaatsen kun je de speaker met stand een beetje tilten, zodat je de gewone schijf voor de verplaats-spike kunt uitwisselen.

Is een beetje hetzelfde als wij een bank in onze kamer over het parket willen schuiven; even een paar doekjes onder de pootjes en schuiven maar  ;D
Dat valt voor mij al niet meer onder het hoofdstuk praktische oplossingen vrees ik (voor 1x wel, maar niet voor 2x per dag)  :P


Rock Solid

OK, je bent dus meerdere malen per dag aan het schuiven ... ach ja, ieder zijn eigen bezigheden  ;D

Kun je de stands - zonder spikes - niet rechtstreeks op een stoeptegel zetten? En dan deze stoeptegel voorzien van een glijdende onderkant?
't is maar een idee ...

hifiman

Citaat van: Rock Solid op april  6, 2008, 16:14:33
OK, je bent dus meerdere malen per dag aan het schuiven ... ach ja, ieder zijn eigen bezigheden  ;D
Tsja dat is de afspraak met de wederhelft, de speakers mogen naar voren geschoven worden, maar moeten voor het slapen gaan weer in de oude stand geschoven worden  :P Op zich niet eens zo'n punt als dat schuiven maar lekker en zonder elke keer die vegen op de vloer zou gaan :P

Citaat van: Rock Solid op april  6, 2008, 16:14:33
Kun je de stands - zonder spikes - niet rechtstreeks op een stoeptegel zetten? En dan deze stoeptegel voorzien van een glijdende onderkant?
't is maar een idee ...
Heb ik ook aan gedacht, maar dan komt er bij de vraag in welke situaties je nu wel of niet het nut van de spikes teniet gaat doen  ??? Is het nut van en spike (koppelen) eigenlijk niet al gecompromitteerd zodra je er van die spike-schotels onder legt  ???

ChrisV

Ik heb zelf onlangs mijn aluminium schotels vervangen met stalen target spikeshoes.



Deze hebben een rubberen voet. De stands zijn zo zonder de vloer te beschadigen te verplaatsen. Misschien iets voor jou?

Deleted member

Rubber glijdt slecht en ontkoppelt. Ronald wil tussen spike en vloer niets hebben dat ontkoppelt zèlfs niet het minder dan 0,1mm dikke viltstickertje van de Soundcare Superspikes!  ;)

Kaal RVS/staal/koper/messing geeft niet af en glijdt goed. Wat je ook zou kunnen doen is je huidige alu spikes voorzien van een duk laagje harde lak.

ChrisV

Citaat van: Antoine op april  7, 2008, 17:44:19
Rubber glijdt slecht en ontkoppelt. Ronald wil tussen spike en vloer niets hebben dat ontkoppelt zèlfs niet het minder dan 0,1mm dikke viltstickertje van de Soundcare Superspikes!  ;)

Ik had het kunnen weten, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan  :P ;D Dit rubber glijdt trouwens heel behoorlijk. Ik heb er intussen een metertje of vier mee afgelegd met al dat schuiven van de speakers...

hifiman

Bedankt voor alle tips heren!

Ondertussen draai ik nu even op proef met stalen spike schotels die niet vlekken, maar echter weer een ander nadeel hebben  :-X

Zie foto. Deze schotels hebben geen centerpuntje waar de spike in valt maar in plaats daarvan een opstaand randje.
Het nadeel is dus dat tijdens het schuiven van de speakers de schoteljes ook verschuiven tov de spike en daardoor is het wat lastig om de speakers goed exact te positioneren. Afijn de praktijk moet nog even uitwijzen in hoeverre dat nou echt een probleem is :P

)p(

Citaat van: Audioloog op april  8, 2008, 12:04:05
Bedankt voor alle tips heren!

Ondertussen draai ik nu even op proef met stalen spike schotels die niet vlekken, maar echter weer een ander nadeel hebben  :-X

Toch niet krassen hoop ik ?
Kan je echt niet leven met iets eronder?

Als die svs weg is zou je met een kleinere kast tussen de speakers ze zo kunnen opstellen dat ze ver genoeg van de achterwand afblijven zonder dat het lelijk wordt en ze in  de weg staan...misschien een optie? Zonde van de nieuwe kast natuurlijk dat wel..

peter


hifiman

Citaat van: )p( op april  8, 2008, 12:56:20
Toch niet krassen hoop ik ?
Neuh, ik heb even een update gedaan en de reden erbij gezet.

Citaat van: )p( op april  8, 2008, 12:56:20
Kan je echt niet leven met iets eronder?
Alle opties zijn nog open wat mij betreft  ;D

Citaat van: )p( op april  8, 2008, 12:56:20
Als die svs weg is zou je met een kleinere kast tussen de speakers ze zo kunnen opstellen dat ze ver genoeg van de achterwand afblijven zonder dat het lelijk wordt en ze in  de weg staan...misschien een optie? Zonde van de nieuwe kast natuurlijk dat wel..
Haha leuk bedacht maar dat gaat niet gebeuren :P
De speakers naar voren staan zowiezo altijd in de weg, dit heeft te maken met de tuindeur en niet met de kast.
Daarnaast was ik net zo blij een kast gevonden te hebben waar alles in past en die we mooi vinden  :)

Tot zondag!

hifiman

Citaat van: Antoine op april  7, 2008, 17:44:19
Rubber glijdt slecht en ontkoppelt. Ronald wil tussen spike en vloer niets hebben dat ontkoppelt zèlfs niet het minder dan 0,1mm dikke viltstickertje van de Soundcare Superspikes!  ;)
Heb ik wat gemist?

Overigens was dat nog mijn plan B. Ik bedacht mij afgelopen weekend opeens dat ik ook schoteltjes met van die dunne stickertjes eronder heb, namelijk onder de stands van mijn surround speakers  :D Echter ik heb deze nog niet geprobeerd omdat ik nou net die andere (stalen schotels) in bestelling had.

hifiman

Even doorneuzelen over die spike schijfjes  :P

Zoals ik al zei vind ik de huidige stalen schijfjes die ik nu gebruik niet echt handig, echter eerlijk is eerlijk ze vlekken niet  ;D

Gisteren keek ik even naar de mogelijkheid om die andere schijfjes (aluminium met stickers eronder) te gebruiken, maar ten eerste bleken die stickervelletjes al min of meer los te laten en ten tweede zat er dan weer een aardige laag vilt tussen schotel en sticker. Kortom dat gaat um niet worden :P

Voorlopig even de stalen schijfjes dus maar het laatste woord over spike schotels is dus nog niet gezegd. Hoe moeilijk zoiets simpels kan zijn zeg  ;D

hifiman

Citaat van: Audioloog op april  4, 2008, 17:43:28
1. De SVS weg uit die hoek, dit kan alleen door een kleinere sub te kopen en dat gaat dan ook gebeuren. Op welke termijn dit gerealiseerd wordt hangt met name af van hoe lang het duurt om de SVS te verkopen.
Er is nieuws te meldden op dit punt ^-^
De SVS is gisteren verkocht en dankzij de prima service en vooruitziende blik van RASUBS kan ik mijn nieuwe sub vanavond al op komen halen.

Het wordt dus definitief de BK XLS300/PR in cherry uitvoering  :)

De vrouw is er blij mee  :P