Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dr.Bedlo

Ja Benny Hiil is er niks bij! ;)
Quad vintage.

Mr.M

Citaat van: Bas Akkerman op juni 27, 2013, 08:44:55
Ik zit wat krap in mijn tijd deze week, hoe zit jij komende week?

Laat me weten welke dag het schikt.
Ben tot 6 op de zaak in Rijswijk. Daarna kan ik makkelijk langs.
Gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

Dr.Bedlo

Geachte Luistervinken.
Zoals beloofd de luisterervaringen van mij ( en nog een paar bekenden) van de Naim allaes ten op zichte van de Harbeth p3esr speakers.

Welnu: laat ik vooropstellen dat ik de Naim allaes voor wat uiterlijk betreft wel mooi vind en dat ze mij wel aanstaan, ze zijn een stuk groter dan de Harbeths maar op de een of andere manier cijferen zij zich wel weg in mijn kamer. Zeker een pluspunt maar ik heb nog nooit een speaker op uiterlijk beoordeeld en dat speelt dus eigenlijk verder geen rol bij mij. het gaat tenslotte om het geluid en nergens anders om.

Welnu. De Naim zet een prachtig plaatje neer en doet het vooral wat betreft controle en standvastigheid een stuk beter dan de Harbeths. Het blijft allemaal wat beter in de kast staan. Ik bedoel daarmee ook dat de verschillende instrumenten wat beter en duidelijker van elkaar te onderscheiden zijn. ook de attack bij slaginstrumenten is een stuk beter.Voeg daarbij de uiteraard veel  betere bass weergave en je bent om toch?
Nou nee. Er is iets waar de Harbethjes bekend en berucht om zijn en dat is de weergave van stemmen en daar kunnen de naims jammer genoeg maar weinig mee. Het klinkt droog en fantasie loos. Mijn vriendin zei, en dat is wat ik wel kan bevestigen dat de Naims geen karakter en geen kleur gaven aan de  muziek kortom geen emotie. De Harbethjes spelen het klaar om de ruimte te vullen met een warme alles omvattende klankkleur die gedragen word door een luchtigheid en een speels gemak. De Naims doen dat niet, het blijft meer plakken en geven een meer analytisch beeld en daardoor komt het allemaal wat kill en emotieloos over.De uitspraak die Alco deed in deze dat het hem eigenlijk niet zoveel deed kan ik dan ook alleen maar bevestigen. Nee ik moet dat maar niet doen en gewoon de Harbeths behouden.

Aan de andere kant als je eenmaal hebt geproefd van die wonder schone lage tonen dan begin je toch te twijfelen. Want dat is iets dat de Harbethjes niet goed kunnen . De lage tonen zijn wat ongecontroleerd en wollig en zeker niet strak te noemen. Ik denk dat op te lossen door de Harbethjes te ondersteunen met een goede subwoofer, denk dat ik dan een heel eind in de goede richting kom.
Quad vintage.

ChrisV

Duidelijk verhaal. Meer beheersing betekent lang niet altijd ook meer luisterplezier.

Martin!!!

@Fred ik zou toch zeker is een keer een paartje M30.1 ter demo in huis halen!  :worship:
mainly British stuff

evilniek

Citaat van: fred19633 op juni 30, 2013, 12:15:53
Geachte Luistervinken.
Zoals beloofd de luisterervaringen van mij ( en nog een paar bekenden) van de Naim allaes ten op zichte van de Harbeth p3esr speakers.

Welnu: laat ik vooropstellen dat ik de Naim allaes voor wat uiterlijk betreft wel mooi vind en dat ze mij wel aanstaan, ze zijn een stuk groter dan de Harbeths maar op de een of andere manier cijferen zij zich wel weg in mijn kamer. Zeker een pluspunt maar ik heb nog nooit een speaker op uiterlijk beoordeeld en dat speelt dus eigenlijk verder geen rol bij mij. het gaat tenslotte om het geluid en nergens anders om.

Welnu. De Naim zet een prachtig plaatje neer en doet het vooral wat betreft controle en standvastigheid een stuk beter dan de Harbeths. Het blijft allemaal wat beter in de kast staan. Ik bedoel daarmee ook dat de verschillende instrumenten wat beter en duidelijker van elkaar te onderscheiden zijn. ook de attack bij slaginstrumenten is een stuk beter.Voeg daarbij de uiteraard veel  betere bass weergave en je bent om toch?
Nou nee. Er is iets waar de Harbethjes bekend en berucht om zijn en dat is de weergave van stemmen en daar kunnen de naims jammer genoeg maar weinig mee. Het klinkt droog en fantasie loos. Mijn vriendin zei, en dat is wat ik wel kan bevestigen dat de Naims geen karakter en geen kleur gaven aan de  muziek kortom geen emotie. De Harbethjes spelen het klaar om de ruimte te vullen met een warme alles omvattende klankkleur die gedragen word door een luchtigheid en een speels gemak. De Naims doen dat niet, het blijft meer plakken en geven een meer analytisch beeld en daardoor komt het allemaal wat kill en emotieloos over.De uitspraak die Alco deed in deze dat het hem eigenlijk niet zoveel deed kan ik dan ook alleen maar bevestigen. Nee ik moet dat maar niet doen en gewoon de Harbeths behouden.

Aan de andere kant als je eenmaal hebt geproefd van die wonder schone lage tonen dan begin je toch te twijfelen. Want dat is iets dat de Harbethjes niet goed kunnen . De lage tonen zijn wat ongecontroleerd en wollig en zeker niet strak te noemen. Ik denk dat op te lossen door de Harbethjes te ondersteunen met een goede subwoofer, denk dat ik dan een heel eind in de goede richting kom.

Interessant stukje, en inderdaad een subwoofer is een goeie optie.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

ChrisV

Per vandaag een monitor 30.1 op bezoek. Bestond nog niet toen ik mijn SHL5 kocht. Een uurtje luisteren is genoeg: wat een totaal andere speaker! Hier en daar mis ik het grootse en dramatische van de 5. Daar komt het nodige voor terug: diepte, transparantie, het beter kunnen volgen van structuren.

Ben benieuwd wat in een paar dagen mijn voorkeur zal zijn. Ik heb nu nog geen idee.

Mitch--

Citaat van: ChrisV op juli  4, 2013, 20:44:16
Per vandaag een monitor 30.1 op bezoek. Bestond nog niet toen ik mijn SHL5 kocht. Een uurtje luisteren is genoeg: wat een totaal andere speaker! Hier en daar mis ik het grootse en dramatische van de 5. Daar komt het nodige voor terug: diepte, transparantie, het beter kunnen volgen van structuren.

Ben benieuwd wat in een paar dagen mijn voorkeur zal zijn. Ik heb nu nog geen idee.

mooi vergelijk! ben benieuwd naar je uitkomsten!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz

Citaat van: ChrisV op juli  4, 2013, 20:44:16
Per vandaag een monitor 30.1 op bezoek. Bestond nog niet toen ik mijn SHL5 kocht. Een uurtje luisteren is genoeg: wat een totaal andere speaker! Hier en daar mis ik het grootse en dramatische van de 5. Daar komt het nodige voor terug: diepte, transparantie, het beter kunnen volgen van structuren.

Ben benieuwd wat in een paar dagen mijn voorkeur zal zijn. Ik heb nu nog geen idee.

Zeer goed beschreven verschillen!

ChrisV


Ben ook benieuwd wat bij anderen doorslaggevend was om voor de 5 of de 30.1 te kiezen. Wat was doorslaggevend?

raindog

Citaat van: ChrisV op juli  4, 2013, 20:44:16
Per vandaag een monitor 30.1 op bezoek. Bestond nog niet toen ik mijn SHL5 kocht. Een uurtje luisteren is genoeg: wat een totaal andere speaker! Hier en daar mis ik het grootse en dramatische van de 5. Daar komt het nodige voor terug: diepte, transparantie, het beter kunnen volgen van structuren.

Ben benieuwd wat in een paar dagen mijn voorkeur zal zijn. Ik heb nu nog geen idee.

Leuk vergelijk, top dat het thuis kan! Ben ook benieuwd naar je uiteindelijke keuze. Maar wat bedoel je precies met het beter kunnen volgens van structuren? Doel je dan je op de gelaagdheid van muziek of op de verschillende melodielijnen in een muziekstuk? 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Bas Akkerman

#2636
Citaat van: ChrisV op juli  4, 2013, 21:37:21
Ben ook benieuwd wat bij anderen doorslaggevend was om voor de 5 of de 30.1 te kiezen. Wat was doorslaggevend?
Exact wat jij omschrijft. Ik vond de SHL5 altijd groots en meeslepend en dat paste niet zo goed bij bepaalde intieme en "kleine" liedjes. De 30.1 vind ik in die zin slaafser: de muziek bepaalt de grootsheid en meeslependheid. De subwoofer helpt daarbij ook een handje natuurlijk.

Citaat van: raindog op juli  4, 2013, 22:02:56
Leuk vergelijk, top dat het thuis kan! Ben ook benieuwd naar je uiteindelijke keuze. Maar wat bedoel je precies met het beter kunnen volgens van structuren? Doel je dan je op de gelaagdheid van muziek of op de verschillende melodielijnen in een muziekstuk? 
Als ik voor mijn beurt mag spreken. Allebei! Zeker als je ze de ruimte kan geven, krijg je veel gelaagdheid en openheid waardoor je melodielijnen beter kunt volgen.

Overigens uiteraard als de keten ervoor (bron, versterker, bekabeling) daartoe in staat is én die informatie ook op de muziekdrager staat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#2637
Sorry, dubbelpost.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ChrisV

#2638
Citaat van: raindog op juli  4, 2013, 22:02:56
Leuk vergelijk, top dat het thuis kan! Ben ook benieuwd naar je uiteindelijke keuze. Maar wat bedoel je precies met het beter kunnen volgens van structuren? Doel je dan je op de gelaagdheid van muziek of op de verschillende melodielijnen in een muziekstuk?

Thuis luisteren is een must en dus idd erg fijn dat het kan.

Het volgen van structuren: ik bedoel daar mee het kunnen horen van alle individuele instrumenten, het goed kunnen volgen van alles wat dat instrument doet (melodie, ritme en nuances in beide). En vervolgens: wat gebeurt er in het samenspel van de instrumenten, hoe klinkt het geheel of delen daarbinnen?

De 5 maakt er nogal eens een wervelstorm van, de 30.1 houdt het allemaal in proportie zodat ook de fijne lijntjes (zoals een klein percussiepartijtje) prima te volgen zijn.

tompj

Citaat van: ChrisV op juli  5, 2013, 07:18:43
De 5 maakt er nogal eens een wervelstorm van, de 30.1 houdt het allemaal in proportie zodat ook de fijne lijntjes (zoals een klein percussiepartijtje) prima te volgen zijn.
Ik ken ook beide speakers. Ben het eens met jullie beschrijvingen. De 5 heeft wel een soepelheid die bij sommige muziek de sfeer en muzikaliteit ten goede komt. Het klinkt dan gewoon 'lekker' hoewel misschien niet heel precies en analytisch. In vergelijking met electronica: de M30(.1) is misschien meer Linn, de SHL5 meer Naim.

Beide hele fijne luidsprekers die je eigenlijk afhankelijk van je stemming, de opname of het soort muziek zou moeten kunnen switchen. Maar ja, om nu 4 van die schoenendozen in je kamer te hebben....en waar moet je dan die 40.1's nog laten...
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

ChrisV

 ;D

idd, mooi omschreven, die soepelheid van de 5.

Dr.Bedlo

Dan hoef ik de m 30 niet in overweging te nemen.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op juli  5, 2013, 15:52:44
Dan hoef ik de m 30 niet in overweging te nemen.

Dat is kort door de bocht!

ChrisV


garmtz

Citaat van: fred19633 op juli  5, 2013, 15:52:44
Dan hoef ik de m 30 niet in overweging te nemen.

Waarom niet?

Dr.Bedlo

Linn ken ik goed, maar spreekt mij niet aan.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op juli  5, 2013, 16:35:04
Linn ken ik goed, maar spreekt mij niet aan.

Oh, die vergelijking... Gaat wat mij betreft ook mank hoor... Een veel betere vergelijking: een M30.1 is een groter klinkende versie van de P3ESR (M20.1). Er is geen enkele speaker in de Harbeth lijn die zo op de P3ESR lijkt (dus met behoudt van wat de speaker goed doet), maar dan met meer headroom, beter laag, minder compressie etc. etc.

Mitch--

Citaat van: garmtz op juli  5, 2013, 16:40:43
Oh, die vergelijking... Gaat wat mij betreft ook mank hoor... Een veel betere vergelijking: een M30.1 is een groter klinkende versie van de P3ESR (M20.1). Er is geen enkele speaker in de Harbeth lijn die zo op de P3ESR lijkt (dus met behoudt van wat de speaker goed doet), maar dan met meer headroom, beter laag, minder compressie etc. etc.

en inzicht! pff wat ik bij jouw heb gehoord kwa muzikaliteit heb ik in heel weinig speakers gehoord!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

tompj

Citaat van: fred19633 op juli  5, 2013, 15:52:44
Dan hoef ik de m 30 niet in overweging te nemen.
Dat is niet de bedoeling van de vergelijking. Ik houd ook niet erg van Linn, maar wel van de M30. Ik bedoelde dat de 5 wat vloeiender, maar minder precies klinkt (Naim) en de M30 preciezer en gedetailleerder (Linn). Dat wil niet zeggen dat de M30 hetzelfde klinkt als Linn.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Bas Akkerman

Citaat van: Mitch-- op juli  5, 2013, 17:30:27
en inzicht! pff wat ik bij jouw heb gehoord kwa muzikaliteit heb ik in heel weinig speakers gehoord!
Eens! Uiteraard! ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten