Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bmateijsen

Citaat van: botsen op maart 21, 2013, 14:07:55
op marktplaats staat een setje Harbeth ls3/5a. Is dit wat anders dan de monitor 20 of p3es? Ouder?

Een P3 is gebaseerd op een LS3/5A ontwerp... Maar dit is een P3es2. PM mij anders even, we hebben nog een paar paartjes P3es2 voor een aanbiedingsprijs! (beter dan de prijs op marktplaats) ;)

botsen

In die van jullie ben ik ook geinteresseerd, maar ik had nog nooit een Harbeth gezien met de naam ls3/5a, dus ik snap niet hoe ik deze moet zien ivm monitor 20 en P3.

bmateijsen

Citaat van: botsen op maart 21, 2013, 14:20:39
In die van jullie ben ik ook geinteresseerd, maar ik had nog nooit een Harbeth gezien met de naam ls3/5a, dus ik snap niet hoe ik deze moet zien ivm monitor 20 en P3.

Bestaat dus niet ;).

Groet,

Bjorn

Kingpin

Citaat van: botsen op maart 21, 2013, 14:20:39
In die van jullie ben ik ook geinteresseerd, maar ik had nog nooit een Harbeth gezien met de naam ls3/5a, dus ik snap niet hoe ik deze moet zien ivm monitor 20 en P3.
Zijn het geen Rogers?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

botsen

Het lijken authentieke schildjes achterop.. :confused:

bmateijsen

Citaat van: botsen op maart 21, 2013, 14:48:01
Het lijken authentieke schildjes achterop.. :confused:


Sorry.... dit is inderdaad nog een oude LS3/5a... bestaat dus wel, maar zijn vrij oud. Daarna is de P3 gekomen...

Groet,

Bjorn

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dr.Bedlo

#1983
Volgens mij hebben die met de LS3 niets meer te maken n zijn het nu Chinese ramsjes geworden. Alleen de naam is nog iluster.

http://www.ls35a.com/
Quad vintage.

Kingpin

Citaat van: fred19633 op maart 21, 2013, 15:01:43
Volgens mij hebben die met de LS3 niets meer te maken n zijn het nu Chinese ramsjes geworden. Alleen de naam is nog iluster.

http://www.ls35a.com/
Was het niet zo dat zelfs onder de Rogers Ls3/5 'verschillen' zaten qua impedantie etc?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Citaat van: Kingpin op maart 21, 2013, 15:23:19
Was het niet zo dat zelfs onder de Rogers Ls3/5 'verschillen' zaten qua impedantie etc?
Ja.

Alco

Yep, je had de 15ohm versie (de over 't algemeen meest geliefde, tevens oudste en meest voorkomende versie) en je had de 11-ohm versie.
Zowel Harbeth als andere Britse merken brachten de LS3/5a op de markt. (Rogers als eerste en meest bekende, KEF (uiteraard, aangezien de T27 en B100 units van KEF kwamen), Spendor, en wat minder bekende merken als Chartwell, RAM en Goodmans.


Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)


Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op maart 21, 2013, 13:37:12
Komt eraan (vanavond)! En je zult je er in herkennen! ;)
Dank je, het was leuk om te lezen. Opvallend dat hij het laag vlak vond (in frequentiegrafiek), dat is hij volgens andere metingen niet. Voor de rest ben ik het er volgens mij wel mee eens. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Hij heeft het vooral over een recht mid-laag en midden (200-2000 Hz). Daaronder domineert de kamer. Ook bij jou

Martin!!!

Citaat van: Bas Akkerman op maart 22, 2013, 06:54:55
Voor de rest ben ik het er volgens mij wel mee eens. ;)

Na goed overleg met jezelf  :bigsmile:
mainly British stuff

Bas Akkerman

#1991
Citaat van: garmtz op maart 22, 2013, 10:36:26
Hij heeft het vooral over een recht mid-laag en midden (200-2000 Hz). Daaronder domineert de kamer. Ook bij jou
Ok, heb ik het anders geïnterpreteerd. Mijn kamer "doet" daar een hoop inderdaad. :sleep:

Citaat van: Martin!!! op maart 22, 2013, 12:35:25
Na goed overleg met jezelf  :bigsmile:
Je moest eens weten wat er daar boven allemaal gebeurt...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MarkD

Mijn interesse in het merk Harbeth wordt steeds groter. Mijn huidige Proacs zijn mooie speakers, maar ik blijf toch iets missen/storend vinden in de weergave (vooral een bepaalde volheid + iets te veel nadruk op het midhoog). Ik merk dat ik nu vooral technisch luister en minder betrokken ben bij de muziek zelf. Kortom, tijd voor wat anders! Ik heb bij BB&G een tijd geleden al eens geluisterd naar (ik meen) de Monitor 30. Die vond ik erg mooi spelen, maar zou wat mij betreft iets meer "ballen" mogen hebben. De combinatie met een subwoofer is daarom voor mij een optie.

De keuze zal wat mij betreft gaan tussen de SHL5 en de M30.1. Ter oriëntatie een paar vragen aan de deskundigen:
- Welke kleuren zijn nu precies leverbaar? Ik begrijp dat dit per land verschillend is en dat de M30.1 in Nederland bijvoorbeeld niet leverbaar is in maple, maar in Duitsland weer wel. Op de sites van Harbethleveranciers lees ik tegenstrijdige berichten.
- Mijn muzieksmaak is vooral rockgerelateerd (van pop tot metal, daarnaast ook blues, een beetje jazz, singer-songwriter, americana). Ik lees her en der dat de SHL5 daarvoor het meest geschikt is.
- De keuken/woonkamer vormt 1 grote ruimte van circa 6 bij 12 meter, waarbij ik speel in de breedterichting en op ongeveer 3 tot 3,5 meter afstand van de speakers zit. Maakt dit nog uit in de keuze?
- Als versterker wil ik mijn Lavardin IT blijven gebruiken. Is dat met het ene type Harbeth een betere match dan met de andere?

Uiteraard moet ik gewoon gaan luisteren, maar daarvoor ontbreekt het mij momenteel simpelweg aan tijd. Ben dus benieuwd naar ervaringen/inschattingen! :)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Martin!!!

#1993
Een pm-etje naar BB&G en je weet exact de leverbare kleuren.

En verder kan ik je maar 1 advies geven, allebei thuis beluisteren.

De M30.1 (en zeker de AE versie) klinkt anders dan de "oude" M30! Mijn muzieksmaak is ook zeer rockgerelateerd en ik moet zeggen daar heeft mijn M30.1 AE absoluut geen moeite mee!

Succes.............
mainly British stuff

MarkD

Citaat van: Martin!!! op maart 27, 2013, 12:04:46
Een pm-etje naar BB&G en je weet exact de leverbare kleuren.

Ga ik doen, maar wie weet lezen ze mee, kunnen ze het direct delen met de goegemeente. ;)

Citaat van: Martin!!! op maart 27, 2013, 12:04:46

En verder kan ik je maar 1 advies geven, allebei thuis beluisteren.

De M30.1 (en zeker de AE versie) klinkt anders dan de "oude" M30! Mijn muzieksmaak ik ook zeer rockgerelateerd en ik moet zeggen daar heeft mijn M30.1 AE absoluut geen moeite mee!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Thuis luisteren ligt in de planning op de middellange termijn (hopelijk iets eerder). Voor nu is ouwenelen over het onderwerp even voldoende. ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Bas Akkerman

Gezien je ruimte, je voorliefde voor een "rockgeluid" en je Lavardin IT (die naar mijn idee vrij "droog" is) zou ik voor een SHL5 kiezen. Maar vlak de 30.1 in combinatie met een subwoofer ook zeker niet uit. Die verwacht ik wat puntiger en levendiger dan de SHL5. Ik weet niet hoe het zit met je basweergave in huis, daar zal ook veel van afhangen.
Zoals je zelf al zegt, luisteren (het liefst in je eigen ruimte) is echt de enige echt goede manier.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: MarkD op maart 27, 2013, 11:48:21
Mijn interesse in het merk Harbeth wordt steeds groter. Mijn huidige Proacs zijn mooie speakers, maar ik blijf toch iets missen/storend vinden in de weergave (vooral een bepaalde volheid + iets te veel nadruk op het midhoog). Ik merk dat ik nu vooral technisch luister en minder betrokken ben bij de muziek zelf. Kortom, tijd voor wat anders! Ik heb bij BB&G een tijd geleden al eens geluisterd naar (ik meen) de Monitor 30. Die vond ik erg mooi spelen, maar zou wat mij betreft iets meer "ballen" mogen hebben. De combinatie met een subwoofer is daarom voor mij een optie.

De keuze zal wat mij betreft gaan tussen de SHL5 en de M30.1. Ter oriëntatie een paar vragen aan de deskundigen:
- Welke kleuren zijn nu precies leverbaar? Ik begrijp dat dit per land verschillend is en dat de M30.1 in Nederland bijvoorbeeld niet leverbaar is in maple, maar in Duitsland weer wel. Op de sites van Harbethleveranciers lees ik tegenstrijdige berichten.

Alle leverbare kleuren op de Harbeth website zijn leverbaar, maar de importeur heeft een selectie daarvan op voorraad staan. Wil je een andere kleur, loopt de levertijd op tot enkele maanden. Hier staat de Harbeth prijslijst met de huidige kleuren die op voorraad zijn: http://pdfserver.macusers.nl/prijslijsten/prijslijst-Harbeth.pdf

Citaat- Mijn muzieksmaak is vooral rockgerelateerd (van pop tot metal, daarnaast ook blues, een beetje jazz, singer-songwriter, americana). Ik lees her en der dat de SHL5 daarvoor het meest geschikt is.

Mwah... Ligt er sterk aan wat je VERWACHT van de muziek die je erop draait. Een SHL5 heeft een wat grootser, maar ook wat softer geluidsbeeld dan een M30.1 (die zoals Bas dat zo mooi zegt wat 'puntiger' is). Een SHL5 kan je echt onderdompelen in zijn geluid en omarmt je als het ware. De M30.1 weet daarentegen te boeien met meer dynamisch contrast en een hogere mate aan detaillering en dynamiek. Dit alles is duidelijk na 30 seconden luisteren...

Citaat- De keuken/woonkamer vormt 1 grote ruimte van circa 6 bij 12 meter, waarbij ik speel in de breedterichting en op ongeveer 3 tot 3,5 meter afstand van de speakers zit. Maakt dit nog uit in de keuze?

In die zin dat een SHL5 echt liefst met de achterkant zo'n 75 cm van de muur af wil staan. Een M30.1 kan iets dichter bij de wand. Idealiter > 50 cm. Ik zie zo'n 3 m luisterafstand bij een Harbeth als ideaal.

Citaat- Als versterker wil ik mijn Lavardin IT blijven gebruiken. Is dat met het ene type Harbeth een betere match dan met de andere?

Nee... :)

Cyreg

Hmmm, voor welke soort muziek zou de C7ES3 dan geschikt kunnen zijn?  :unsure:
Of eh......valt die helemaal buiten de boot?  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

garmtz

Citaat van: Cyreg op maart 28, 2013, 14:17:57
Hmmm, voor welke soort muziek zou de C7ES3 dan geschikt kunnen zijn?  :unsure:
Of eh......valt die helemaal buiten de boot?  :D
You tell me! :)

MarkD

#1999
Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2013, 11:04:23
Gezien je ruimte, je voorliefde voor een "rockgeluid" en je Lavardin IT (die naar mijn idee vrij "droog" is) zou ik voor een SHL5 kiezen. Maar vlak de 30.1 in combinatie met een subwoofer ook zeker niet uit. Die verwacht ik wat puntiger en levendiger dan de SHL5. Ik weet niet hoe het zit met je basweergave in huis, daar zal ook veel van afhangen.

De basweergave in mijn ruimte is inderdaad een belangrijk aandachtspunt, omdat ik weet dat ik rond de 30 en 60 Hz te maken heb met staande golven.

Citaat van: garmtz op maart 28, 2013, 11:22:52
Alle leverbare kleuren op de Harbeth website zijn leverbaar, maar de importeur heeft een selectie daarvan op voorraad staan. Wil je een andere kleur, loopt de levertijd op tot enkele maanden. Hier staat de Harbeth prijslijst met de huidige kleuren die op voorraad zijn: http://pdfserver.macusers.nl/prijslijsten/prijslijst-Harbeth.pdf

Bedankt, enkele maanden wachten zou voor mij niet direct een probleem zijn. Het is nu ook weer niet zo dat de huidige situatie niet om aan te horen is...

Citaat van: garmtz op maart 28, 2013, 11:22:52
Mwah... Ligt er sterk aan wat je VERWACHT van de muziek die je erop draait. Een SHL5 heeft een wat grootser, maar ook wat softer geluidsbeeld dan een M30.1 (die zoals Bas dat zo mooi zegt wat 'puntiger' is). Een SHL5 kan je echt onderdompelen in zijn geluid en omarmt je als het ware. De M30.1 weet daarentegen te boeien met meer dynamisch contrast en een hogere mate aan detaillering en dynamiek. Dit alles is duidelijk na 30 seconden luisteren...

Interessante beschouwing, waarbij ik in beide beschrijvingen aantrekkelijke kanten zie... Misschien van allebei maar een setje bestellen? :)
Verwachtingen/wensen: ook op lagere geluidniveaus nog een vol geluid; niet te pittig in het hoog (maar ook niet te tam!); een evenwichtige weergave met fraaie integratie tussen hoog/mid/laag, zodat de muzikale boodschap goed doorkomt en het niet te "hifi-ish" wordt; liever een puntige dan een softe weergave; detaillering is tot op zekere hoogte belangrijk (het moet geen analytische toestand worden, maar ik wil wel graag horen wat een opname te bieden heeft); dynamische contrast/dynamiek: graag; enigszins vergevingsgezind bij slechtere opnames; een heel groots geluidbeeld is geen must, maar een zekere diepte-, hoogte- en breedteweergave wel.

Allemaal lastig in woorden te vangen, maar het geeft een idee...

Citaat van: garmtz op maart 28, 2013, 11:22:52
In die zin dat een SHL5 echt liefst met de achterkant zo'n 75 cm van de muur af wil staan. Een M30.1 kan iets dichter bij de wand. Idealiter > 50 cm. Ik zie zo'n 3 m luisterafstand bij een Harbeth als ideaal.

Dat moet beide lukken qua opstelling, waarbij 75 cm van de achtermuur wel de max is.

Citaat van: garmtz op maart 28, 2013, 11:22:52
Nee... :)

Allebei even slecht dus? ;)

Citaat van: Cyreg op maart 28, 2013, 14:17:57
Hmmm, voor welke soort muziek zou de C7ES3 dan geschikt kunnen zijn?  :unsure:
Of eh......valt die helemaal buiten de boot?  :D

Vertel!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers