Vifa Vivace 87 remake

Gestart door aws, juli 9, 2015, 18:02:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aws

#75
Heb hier nog een vraag over de 'oude' condensatoren / elco's die op het filter te zien zijn. Zowel C1 als C2 zijn van dezelfde waarde, maar op het filter hebben ze een andere kleur en kan ik de waarde's niet lezen. Welke type zijn dit, ze stammen uit pakweg eind 80er jaren. Hetzelfde geld voor de grotere witte C3. Wie weet hier meer over?


hvlemmi

4,7uF mkp/mkt condensator, iets van Ero, Vishay of soortgelijks.
Omdat deze in serie met de tweeter zijn eigenlijk ook een van de cruciaalste condensatoren, het investeren in goede C's daar is de moeite waard  :coffee:
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

aws

Bedankt, zie wel dat de C1 ook via een spoel direct naar de - loopt, de C2 staat helemaal op de + van de tweeter en die wordt idd vervangen door de Mundorf evo oil.
De C3 die in serie staat met de middentoner wordt ook vervangen door de Clarity PX, maar de C4 die parallel loopt met de middentoner niet. Is dat erg, of slecht?

hvlemmi

c1 zit evenveel in het signaalweg als c2.
Mijn ervaring zegt dat een condensator in serie (c3) meer bijdraagt dan een parallel condensator (c4).
Desondanks zal het bijdragen aan het geluid. Met een krap budget zou ik mijn geld op de cap in het hoog zetten.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

aws

Trouwens, effe gegoogeld en het zijn denk ik idd vishay condensators, ze staan ook in de test, http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html, en scoren best aardig/goed.

hvlemmi

Citaat van: aws op juli 29, 2015, 17:02:30
Trouwens, effe gegoogeld en het zijn denk ik idd vishay condensators, ze staan ook in de test, http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html, en scoren best aardig/goed.

Ik denk niet dat het de vishay 1837 zijn, die review gaat over deze Vishay als bypass (een 0,01uF condensator parallel aan een grotere waarde condensator). Maar kijk anders wat het vervangen van een condensator gehoorsmatig voor je doet, en bedenk zelf of het de moeite waard is om het verder door te voeren...

Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

aws

Dank je voor de info, zal het proberen.

aws

Nog een vraag over plaatsing van de spoelen op het scheidingsfilter. Ik heb ergens gelezen dat i.v.m. inductie de spoelen niet te dicht op elkaar moeten staan en ook op een bepaalde manier geplaatst moeten worden, dus b.v. 180 graden t.o.v. een andere spoel op het filter etc. Wie weet hier meer van en moet ik mijn filter ook aanpassen of staan mijn spoelen ver genoeg uit elkaar?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Misschien L1 op zijn kant zetten, ivm L4? Rest lijkt me prima, staan ook ver uit elkaar.

Bij mijn andere speakers, de Kef's zit het filter maar 5 cm achter de magneet van de basluidspreker, weliswaar onder een schuine hoek van pakweg 45 graden.
Maar bij de Vifa's zit het filter verder weg.

dre73

L1 op zijn kant zou inderdaad kunnen. ;)
Maar ik verwacht geen verschil,het is maar een klein spoeltje.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#86
Bedankt!

Zo zit het filter in de Kef kast:



aws

De internetshop waar ik de spullen besteld heb zou tot 3-8 gesloten zijn ivm vakantie. Is nu 5-8 en kan nog steeds geen contact opnemen en mijn bestelling is nog steeds niet verstuurd. :nervous:

dre73

Hij zal waarschijnlijk iets meer bestellingen te verwerken hebben......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#89
Citaat van: dre73 op augustus  5, 2015, 19:37:08
Hij zal waarschijnlijk iets meer bestellingen te verwerken hebben......

Net gebeld en... hij nam op, wordt as vrijdag verzonden. Bestel gelijk nieuw speaker afdichtings band en 2 x 8.2uF Jantzen Audio Bipolair voor C4. Zijn dezelfde als die op de basspeaker staan, ook zelfde voltage. Dus dan zijn die ook nieuw.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Ga nu de 40 volts C4 en C5 vernieuwen naar 100 volt, wel met dezelfde waardes, verandert er dan veel?

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

dre73

Citaat van: aws op augustus  5, 2015, 21:16:27
Ga nu de 40 volts C4 en C5 vernieuwen naar 100 volt, wel met dezelfde waardes, verandert er dan veel?

Nee,helemaal niets. :D
Maar het blijft wel heel.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#94
Ik heb voor de kef rr105.4 ook nieuwe condensatoren liggen uit Engeland, standaard zijn die voor het laag 150 volt en voor het midden en hoog 50 volt.
Waarom zou de ontwerper van de Vifa Vivace zulke lage voltages hebben genomen, bedoel 40 volt voor het laag? :wow:

dre73

Geen idee,maar zo snel gaat het ook weer niet stuk.
Het zijn in dit geval piekspanningen,afhankelijk van de versterker kan het wel oplopen tot over de 80v.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#96
Bericht gekregen dat de spulletjes onderweg zijn :clapping:.
En dit vond ik nog, over luidsprekers, wisselfilters, etc: http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerWisselFilters.htm
Voor een leek als ik ben, zeer verhelderend, begrijp nu ook waarom een elco eigenlijk niet voldoet op een wisselfilter en waar spoelen en condensators nu precies voor dienen.

aws

#97
Ben begonnen om 1 filter te ontmantelen, heb L1 spoel al goed gezet, en zag dat er een weerstand vervangen dient te worden omdat de pootjes afbraken. Heb dus gelijk alle weerstanden besteld. Kost weinig en dan weet je zeker dat het goed is. Ben er nu achter welke MKT er op zaten, ze zijn van Philips.


aws

Wil hier ook nog wat vragen betreffende de kwaliteit van de oude Philips condensatoren die ik er nu afgehaald heb. 1 set ga ik weer gebruiken, welke is de beste, de blauwe of de gele? Er staat op de blauwe vermeld: 4u7 100v 344MKT  HQ90-03  en op de gele: 4.7 uF /10/100 MKT .

Bart_M