Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kingpin

Citaat van: FS249 op oktober 23, 2021, 22:27:26
Een goed afgestelde sub hoor je niet, kun je niet lokaliseren, maar voel je.

Zo heb ik ze bij mij afgesteld bij de monitoren. De vloerstaanders hebben hier ook geen sub nodig.
Precies. Veel mensen snappen niet hoe ze een sub goed moeten afregelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

twani

Citaat van: Kingpin op oktober 24, 2021, 08:48:11
Precies. Veel mensen snappen niet hoe ze een sub goed moeten afregelen.

Moet zeggen dat ik daar ook (te) weinig kijk op heb, echter in m'n bescheiden huiskamer setup valt de sub me alleen óp als hij NÍET áánstaat.

Dan ontbreekt er "iets".

Zodra ik m áánzet is de klank weer compleet. Hij staat eigenlijk zó zacht dat dat alleen opvalt als ie niet meedoet. Staat ie wel áán hoor je m niet....


Dura

Citaat van: twani op oktober 24, 2021, 09:08:50
Moet zeggen dat ik daar ook (te) weinig kijk op heb, echter in m'n bescheiden huiskamer setup valt de sub me alleen óp als hij NÍET áánstaat.

Dan ontbreekt er "iets".

Zodra ik m áánzet is de klank weer compleet. Hij staat eigenlijk zó zacht dat dat alleen opvalt als ie niet meedoet. Staat ie wel áán hoor je m niet....
Bij mij precies zo, zonder is het een tikje te licht, ietsje ielig.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

bramsat


Bij kleine satelietspeakers is een sub soms een must,bij grote bookshelfs af te raden,en bij flinke zuilen zoals de

onderstaande onzin....en ja ik wijt dat dan aan een verkeerde plaatsing of gewoon een horror akoestiek.

Onderstaand een speaker waar een sub absoluut niets toevoegd....34 kilo stuk..en gewoon voor een kleine som. ;)

https://www.hifitest.de/test/lautsprecher_stereo/wharfedale-diamond_115_15403
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

Citaat van: bramsat op oktober 24, 2021, 09:51:45
Bij kleine satelietspeakers is een sub soms een must,bij grote bookshelfs af te raden,en bij flinke zuilen zoals de

onderstaande onzin....en ja ik wijt dat dan aan een verkeerde plaatsing of gewoon een horror akoestiek.

Onderstaand een speaker waar een sub absoluut niets toevoegd....34 kilo stuk..en gewoon voor een kleine som. ;)

https://www.hifitest.de/test/lautsprecher_stereo/wharfedale-diamond_115_15403

Een sub (of liefst meerdere) kan enorm veel toevoegen bij welke speaker dan ook. Naast meer output op lagere frequenties kan je ook problemen aanpakken door het op de juiste plek plaatsen van de sub(s). Zodat een (echt) strakke weergave je deel is.

Grote speakers <<>> kleine speakers is ook te simpel gesteld. Gaat niet om de grote van de speakers, maar om wat een speaker kan weergeven aan frequentie. Er zijn genoeg grote speakers die niet heel laag gaan. En andersom. Mijn Dutch & Dutch gingen tot 40 Hz als ik me niet vergis. De C gaat tot 30 Hz. Er zijn veel grote speakers die dat niet redden.

Dus het is niet zo zwart/wit als dat jij het stelt Bram.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bramsat


Inderdaad ik vind het ook totaal onzinnig om mijn zuilen te plaatsen in mijn badkamer...ook al vul ik ze op met matrassen

om het nagalmen te beperken....trouwens ik zing graag een deuntje in de badkamer,weet je waarom? dat galmt zo lekker.

De realiteit is dat er veel meer gezongen word in badkamers als elders...toch? ;)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dura

Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op oktober 24, 2021, 09:57:50
Een sub (of liefst meerdere) kan enorm veel toevoegen bij welke speaker dan ook. Naast meer output op lagere frequenties kan je ook problemen aanpakken door het op de juiste plek plaatsen van de sub(s). Zodat een (echt) strakke weergave je deel is.

Grote speakers <<>> kleine speakers is ook te simpel gesteld. Gaat niet om de grote van de speakers, maar om wat een speaker kan weergeven aan frequentie. Er zijn genoeg grote speakers die niet heel laag gaan. En andersom. Mijn Dutch & Dutch gingen tot 40 Hz als ik me niet vergis. De C gaat tot 30 Hz. Er zijn veel grote speakers die dat niet redden.

Dus het is niet zo zwart/wit als dat jij het stelt Bram.

Gr. Hans
Ieder beetje formaat luidspreker is instaat 30 hz te weergeven, dit relatief tot zijn output.
En gebruikmakend van niet lineaire versterking is er veel mogelijk....... ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

roeleken

Eigenlijk is de ruimte van Huub gewoon te klein en niet optimaal. Nu zo terugkijkend zou ik opteren voor een mooie Accuphase, kwalitatief hoogstaande monitors, eventueel aangevuld met een subtiel ingestelde sub.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Hannibal_

Citaat van: chansig op oktober 24, 2021, 09:57:50
Een sub (of liefst meerdere) kan enorm veel toevoegen bij welke speaker dan ook. Naast meer output op lagere frequenties kan je ook problemen aanpakken door het op de juiste plek plaatsen van de sub(s). Zodat een (echt) strakke weergave je deel is.

Grote speakers <<>> kleine speakers is ook te simpel gesteld. Gaat niet om de grote van de speakers, maar om wat een speaker kan weergeven aan frequentie. Er zijn genoeg grote speakers die niet heel laag gaan. En andersom. Mijn Dutch & Dutch gingen tot 40 Hz als ik me niet vergis. De C gaat tot 30 Hz. Er zijn veel grote speakers die dat niet redden.

Dus het is niet zo zwart/wit als dat jij het stelt Bram.

Gr. Hans

Eens hoor.
Het gaat om laag laag...

Mijn speakers geven vanaf 30Hz weer, vind ik laag genoeg.
Voel je serieus in je lijf (bij juiste media/muziek/films)

Hence the remark
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kingpin

Ik verbaas me hier ook om sommige uitspraken dat een grote monitor meer dan voldoende is  ::)
Een goed ingeregelde sub kan naadloos integreren zonder dat deze aanwijsbaar is en geeft zoveel meerwaarde.
Sterker nog, ik denk dat sommige staanders er nog baat bij zullen hebben.
Maar goed, de ene sub is de andere dan ook niet. Zeker wat betreft de verschillende principes (frontfire, downfire gepoort of niet).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

Citaat van: Kingpin op oktober 25, 2021, 07:10:45
Ik verbaas me hier ook om sommige uitspraken dat een grote monitor meer dan voldoende is  ::)
Een goed ingeregelde sub kan naadloos integreren zonder dat deze aanwijsbaar is en geeft zoveel meerwaarde.
Sterker nog, ik denk dat sommige staanders er nog baat bij zullen hebben.
Maar goed, de ene sub is de andere dan ook niet. Zeker wat betreft de verschillende principes (frontfire, downfire gepoort of niet).
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik was toch wel verbaasd hoeveel een subwoofer in ons geval nog toevoegde aan onze staanders.

Specs staanders: Frequency Response (+/- 3 dB): 35 Hz – 25 kHz
Specs subwoofer: Frequency response (±3dB): 16Hz – 230Hz

Stemmen staan meer los in de ruimte, het laagfundament is flink verbeterd, zelfs bij zachte volumes. Dat laatste had ik niet verwacht.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kingpin

Citaat van: Richi op oktober 25, 2021, 09:42:22
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik was toch wel verbaasd hoeveel een subwoofer in ons geval nog toevoegde aan onze staanders.

Specs staanders: Frequency Response (+/- 3 dB): 35 Hz – 25 kHz
Specs subwoofer: Frequency response (±3dB): 16Hz – 230Hz

Stemmen staan meer los in de ruimte, het laagfundament is flink verbeterd, zelfs bij zachte volumes. Dat laatste had ik niet verwacht.
-3dB punt is leuk als je weet hoe groot de kamer is.
Kan maar zo zijn dat de intensiteit veel veel lager is bij het -3dB punt naarmate de kamer groter is.
Heb maar weinig specs van fabrikanten gezien waarbij ook daadwerkelijk de grootte van de kamer waarin gemeten is wordt vermeld  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bramsat

Citaat van: roeleken op oktober 24, 2021, 18:40:25
Eigenlijk is de ruimte van Huub gewoon te klein en niet optimaal. Nu zo terugkijkend zou ik opteren voor een mooie Accuphase, kwalitatief hoogstaande monitors, eventueel aangevuld met een subtiel ingestelde sub.

Denk toch dat er niets of weinig hoorbaar verschil is tussen een blak of een accuphase amp.

Men kan natuurlijk een ABX vergelijk doen....maar laat de weddenschapjes maar achterwege....als geen mens weet

welke amp erachter zit,en dat in een andere ruimte....ga niet wedden want de winstkans is maar 50% ???
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

roeleken

Als als als :)   Het is mijn gedachte hé, ik ben uiteindelijk op een Accuphase uitgekomen en daar zeer tevreden mee.  Zelfs de ouderwetse loudness en toonregeling gebruik ik wel eens.  Jaja, kom maar op hifi puristen  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

addesmo

Citaat van: bramsat op oktober 25, 2021, 12:01:49
Denk toch dat er niets of weinig hoorbaar verschil is tussen een blak of een accuphase amp.

Men  ;)kan natuurlijk een ABX vergelijk doen....maar laat de weddenschapjes maar achterwege....als geen mens weet

welke amp erachter zit,en dat in een andere ruimte....ga niet wedden want de winstkans is maar 50% ???
Dan moet je wel een soort van doof zijn.
Een Accuphase is bijvoorbeeld een versterker die vriendelijk gezegd nogal rustig is. In mijn beleving saai. Terwijl er ook versterkers zijn die levendig zijn. Hegel bijvoorbeeld.
Probeer het thuis maar uit. En dan niet elke 5 minuten schakelen en wisselen, maar daadwerkelijk een dag of langer luisteren naar de een en dan de ander. Als je geen verschil hoort, heb je de verkeerde hobby  ;)

HuubF

Citaat van: roeleken op oktober 24, 2021, 18:40:25
Eigenlijk is de ruimte van Huub gewoon te klein en niet optimaal. Nu zo terugkijkend zou ik opteren voor een mooie Accuphase, kwalitatief hoogstaande monitors, eventueel aangevuld met een subtiel ingestelde sub.

Mijn ruimte lijkt klein maar is best groot hoor. In ieder geval groter en optimaler dan veel andere ruimtes die ik heb gehad, gezien en gehoord.

De SCM19 beschouw ik als een hoogstaande monitor. Hij is niet extreem duur en past precies bij wat ik verwacht van een precieze, realistische en robuuste weergave. Dat kan ongetwijfeld beter maar daar heb je dan weer een actieve 40, 50 of 100 voor. En daar heb je dan dus geen Accuphase voor nodig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Refie

Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Richi

Citaat van: Kingpin op oktober 25, 2021, 11:16:49
-3dB punt is leuk als je weet hoe groot de kamer is.
Kan maar zo zijn dat de intensiteit veel veel lager is bij het -3dB punt naarmate de kamer groter is.
Heb maar weinig specs van fabrikanten gezien waarbij ook daadwerkelijk de grootte van de kamer waarin gemeten is wordt vermeld  ;)
Precies, daarom zet ik met REW en PEQ instellingen in de sub de spreekwoordelijke puntjes op de I. Dat zou bij Huub ook wel eens goed kunnen uitpakken. Laat je het hele signaal verder ongemoeid, maar corrigeer je alleen onder de 200hz.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

bramsat

Citaat van: addesmo op oktober 25, 2021, 18:09:36
Dan moet je wel een soort van doof zijn.
Een Accuphase is bijvoorbeeld een versterker die vriendelijk gezegd nogal rustig is. In mijn beleving saai. Terwijl er ook versterkers zijn die levendig zijn. Hegel bijvoorbeeld.
Probeer het thuis maar uit. En dan niet elke 5 minuten schakelen en wisselen, maar daadwerkelijk een dag of langer luisteren naar de een en dan de ander. Als je geen verschil hoort, heb je de verkeerde hobby  ;)

Als jij er een dag of langer over moet doen,geeft al aan hoe groot jouw twijfels zijn.

In een voor jouw vreemde kamer....verlies je op alle fronten....daar kunnen amps een andere sound geven dan je gewend

bent.Dan heb ik het over 2 amps....komt er ook nog een hegel bij....jij raakt compleet de kluts kwijt :)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

addesmo

.
Nee, moet mij niet laten verleiden tot welles nietes discussie.
Huub, verder met je sub integratie  ;D

HuubF

Citaat van: addesmo op oktober 25, 2021, 19:06:38
.
Nee, moet mij niet laten verleiden tot welles nietes discussie.
Huub, verder met je sub integratie  ;D

De sub integratie is hier geen probleem hoor! Met de Roksan Blak moet ik de overgangsfrequentie exact op 55 Hz zetten, zoals in de manual staat. Met de A*BNB luistert dat niet zo nauw en kan hij ook op bijvoorbeeld 80 Hz, dan krijg je gewoon wat heftiger laag. Met de Blak gaat dat dan fout.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)